gerard_m schreef:Ik zie je punt gewoon niet. Je geeft een kinderliedje als voorbeeld. Wat mag de school nog wel uitdragen als zo'n kinderliedje al over de scheef gaat? Wat doet het ertoe dat ze actief op zoek gaan naar leerlingen? Waarom zou een openbare school actief op zoek mogen naar kinderen en een religieuze school niet?
Misschien ben ik hier inderdaad wat zwart wit.
Ja, je maakt alles veel extremer zodat het zwart-wit wordt. Dat maakt het makkelijker om het te kunnen verwerpen. Van mij mag de school best laten zien dat ze christelijk zijn, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat ze anders-of-niet-gelovigen maar als prooi gaan zien.
En het punt is niet dat ze wel of niet actief naar leerlingen op zoek gaan, maar hoe ze dus met die leerlingen omgaan die ze op deze manier erbij krijgen.
Die andere punten leken mij niet de kern van deze discussie. Voor de EO geldt hetzelfde als voor de christelijke school: je kunt er ook wegblijven. Verkooppraatje van christenen: zou best kunnen maar (nogmaals) vraag ik me af waarom zij zich bescheiden zouden moeten opstellen als je als samenleving christelijke scholen, TV zenders etc. accepteert. Behalve een mogelijke persoonlijke afkeer, lees ik daar ook geen enkel argument voor.
Nee, de EO is precies hetzelfde punt. Ook zij proberen steeds de levensovertuiging van anderen te beïnvloeden. Ik kan bewust kiezen om ernaar te kijken of om er weg te blijven, maar dat er even tussendoor Noach opgevoerd wordt, terwijl er op andere dagen op dat tijdstip een gewoon kinderprogramma is, vind ik onzin. En dat we (als niet-christenen) christelijke tv zenders accepteren betekent nog niet dat ze achter onze kinderen aan mogen gaan. Dit is echt zo respectloos.
Lesgeven in atheisme, lijkt me een goed plan. Je kunt ook atheistische scholen of een atheistische omroep oprichten.
Dat laatste zie ik niets in. Maar hoe denk je dat de reacties zijn op de christelijke scholen, als ik daar in een uurtje Bijbel (en Koran als je wilt) onderuit haal? Veel meer heb ik denk ik niet eens nodig. Ik heb wel een vermoeden. Men komt gelijk met beperking godsdienstvrijheid aan etc. Respect bij christenen gaat één kant op.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.