In de hemel?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

siger

Re: In de hemel?

Bericht door siger »

ChaimNimsky schreef:Siger, hoe denk je over de toepssing van het woord οὐρανός in bijv. Mattheus 5:19, of Mattheus 5:12-13, of Mattheus 6:19-20, etc...?

Mattheus 5:19: “Wie dan een van deze geringste geboden afschaft en de mensen zo onderwijst, zal de geringste genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar wie ze doet en onderwijst, die zal groot genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen. Want Ik zeg u: Als uw gerechtigheid niet overvloediger is dan die van de schriftgeleerden en de Farizeeën, zult u het Koninkrijk der hemelen beslist niet binnengaan.”

Mattheus 5:12-13a: "Zalig bent u als men u smaadt en vervolgt, en door te liegen allerlei kwaad tegen u spreekt, omwille van Mij. Verblijd en verheug u, want uw loon is groot in de hemel,... "

Mattheus 6:19-20: "Verzamel geen schatten voor u op de aarde, waar mot en roest ze verderven, en waar dieven inbreken en stelen; maar verzamel schatten voor u in de hemel, waar geen mot of roest ze verderft, en waar dieven niet inbreken of stelen".

Etc,...

Interessant weblog!
Volgens http://nl.wiktionary.org/wiki/%CE%BF%E1 ... F%8C%CF%82" onclick="window.open(this.href);return false;:
1. lucht
2. verblijfplaats van de goden.
3. verblijfplaats van de gelukzaligen (na de dood).

Ik denk dat alle drie kloppen. Goden woonden op bergtoppen of op wolken. Hoog in de lucht in elk geval. Wat die gelukzaligen betreft moeten we wat perspectief nemen. De bedoeling was toendertijd dat Jezus Christus spoedig zou neerdalen. Dat betekende niet dat de god(en) hun hoge positie gingen opgeven. Doden zouden uit hun graf opstaan en onsterfelijk worden, maar de meesten zouden (liefst ook) op aarde leven. De ziel was een animistische beweger, je had je lichaam en je ziel nodig om waar dan ook te bestaan. Het rijk der hemelen was dan een rijk van de wereldse elementen met het oppergezag in de lucht/hemel. Alleen martelaren zouden een stapje hoger gaan en god(en) aanschouwen.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Als ons lichaam is vergaan, kunnen we volgens het NT een eeuwig lichaam in de hemel verkrijgen (εν τοις ουρανοις). Het onderwerp van dit topic betreft een leven na de aardse dood, en dat is exact de strekking van teksten als 2 Korinthe 5:1, Mattheus 5:19, Mattheus 5:12-13, Mattheus 6:19-20, etc. (2 Korinthe 5:1: “Wij weten immers dat, wanneer ons aardse huis, deze tent, afgebroken wordt, wij een gebouw van God hebben, een huis niet met handen gemaakt, maar eeuwig in de hemelen).

Een leven na de dood, een paradijs of hemel, zoals eveneens uit Lukas 23:43 naar voren komt, waar Jezus tijdens Zijn kruisiging zegt tegen één van de mede-gekruisigden: "ïk beloof je, vandaag nog (σήμερον) zul je bij Mij zijn in het paradijs (παράδεισος)".
Zionist
siger

Bericht door siger »

ChaimNimsky schreef:Als ons lichaam is vergaan, kunnen we volgens het NT een eeuwig lichaam in de hemel krijgen (εν τοις ουρανοις). Het onderwerp van dit topic betreft een leven na de aardse dood, en dat is exact de strekking van teksten als 2 Korinthe 5:1, Mattheus 5:19, Mattheus 5:12-13, Mattheus 6:19-20, etc. (2 Korinthe 5:1: “Wij weten immers dat, wanneer ons aardse huis, deze tent, afgebroken wordt, wij een gebouw van God hebben, een huis niet met handen gemaakt, maar eeuwig in de hemelen).
Dat lijkt me een interpretatie. Mainstream christendom en islam hebben altijd vastgehouden aan de heropstanding van de doden bij de "wederkomst" van Jezus Christus.
"Uw rijk kome, uw wil geschiede op aarde als in de hemel" is een zinnetje dat ik als kind honderden keren heb afgedreund, en volgens mij de kern.

In de nieuwe bijbelvertaling staat voor kol.1:5: "omdat u hoopt op wat in de hemel voor u gereedligt. Daarover hebt u gehoord toen aan u de waarheid verkondigd werd en het evangelie."

Wat "in de hemel gereedligt" betekent natuurlijk niet dat je daarheen moet, wel dat je er iets van zal krijgen. Dat is volgens mij een gezuiverd lichaam, maar wel je eigen lichaam. Als je een auto koopt staat die klaar in de garage, maar daarom gaan we nog niet allemaal in de garage wonen...

Maar ik heb geen tijd en niet veel belangstelling voor het uitpluizen van bijbelteksten (want dat is slechts zijdelings verbonden met cultuurgeschiedenis.) Je mag het dus gerust anders zien als je wil.
siger

Bericht door siger »

Voor alle duidelijkheid, ik beweer niet dat de leer een leven na de dood ontkent, ik zeg dat de leer is dat dat leven zich voor normale mensen (?) op aarde zal afspelen.
coby
Forum fan

Bericht door coby »

Kochimodo schreef:Nog een tekstje waarom christenen mogelijk denken na de dood meteen naar de hemel te gaan.

1Petrus 3: 18-20 Ook Christus immers heeft, terwijl hij zelf rechtvaardig was, geleden voor de zonden van onrechtvaardigen, voor eens en altijd, om u zo bij God te brengen. Naar het lichaam werd hij gedood maar naar de geest tot leven gewekt. 19 Hij is naar de geesten gegaan die gevangenzaten, om dit alles te verkondigen 20 aan hen die ten tijde van Noach weigerden te gehoorzamen,

Vlgs de bijbel zetelt God in de hemel en als door JC bij God wordt gebracht zal dat dan wel in de hemel zijn. JC is vlgs deze tekst naar de geesten gegaan die gevangen zaten (in het dodenrijk? hel?) van hen die voor zijn tijd overleden zijn om zelfs aan hen het evangleie te verkondigen. Degenen die dat evangelie hebben aangenomen zijn dan alsnog naar de hemel gegaan?
Dat lijkt me wel. Anders is het nogal zinloos om het evangelie te prediken.
Jesaja 61: 1 De Geest des Heren HEREN is op mij, omdat de HERE mij gezalfd heeft; Hij heeft mij gezonden om een blijde boodschap te brengen aan ootmoedigen, om te verbinden gebrokenen van hart, om voor gevangenen vrijlating uit te roepen en voor gebondenen opening der gevangenis.
Johannes 5:25
25 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, de ure komt en is nu, dat de doden naar de stem van de Zoon van God zullen horen, en die haar horen, zullen leven.
Corrie ten Boom: O Willem, had ik jouw hersens maar.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

coby schreef:Dat lijkt me wel. Anders is het nogal zinloos om het evangelie te prediken.
Jesaja 61: 1 De Geest des Heren HEREN is op mij, omdat de HERE mij gezalfd heeft; Hij heeft mij gezonden om een blijde boodschap te brengen aan ootmoedigen, om te verbinden gebrokenen van hart, om voor gevangenen vrijlating uit te roepen en voor gebondenen opening der gevangenis.
Johannes 5:25
25 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, de ure komt en is nu, dat de doden naar de stem van de Zoon van God zullen horen, en die haar horen, zullen leven.
Jezus heeft zelfs niet gezorgd voor de vrijlating van Johannes de Doper, maar dat is nu dus mooi opgelost. Hij heeft het met groot succes gedaan toen hij een dag dood was. Er is in de religie geen grens wat stompzinnigheid betreft.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Off-topic vervolgdiscussie afgesplitst naar Coby bidt voor Rereformed
Hier graag on-topic verder.
Born OK the first time
Ken Yehuwdiy
Forum fan

Bericht door Ken Yehuwdiy »

Paulus noemt in Rom 12,5 het collectief van de gelovigen uit zijn tijd één lichaam:

'zo zijn wij, hoewel velen, één lichaam in Christus, maar ieder afzonderlijk leden van elkaar.'

En in Rom 8,23 zegt hij dat de aanneming tot kinderen waar zij (de eerste christenen) op wachten de verlossing van hun lichaam is. Vaak wordt gedacht dat Paulus doelde op zijn eigen vlees en bloed, maar op een andere plaats lezen we dat God hen zijn kinderen van vlees en bloed noemt (Heb 2,13-14) dus moet Paulus op een ander lichaam gedoeld hebben. Een collectief, namelijk het lichaam van Mozes.
'....maar híj is Jood die het in het verborgene is, en dát is besnijdenis, die van het hart is' Saul van Tarsus

'...de dag van de dood is beter dan de dag dat iemand geboren wordt.' Salomo, de zoon van David.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Ken Yehuwdiy schreef: de dag van de dood is beter dan de dag dat iemand geboren wordt
#-o
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Ken Yehuwdiy schreef: dus moet Paulus op een ander lichaam gedoeld hebben. Een collectief, namelijk het lichaam van Mozes.
Mozes, waar haal je die dan vandaan?

Of Mozes echt bestaan heeft is uiterst onzeker trouwens.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Ken Yehuwdiy
Forum fan

Bericht door Ken Yehuwdiy »

Fish schreef:
Ken Yehuwdiy schreef: dus moet Paulus op een ander lichaam gedoeld hebben. Een collectief, namelijk het lichaam van Mozes.
Mozes, waar haal je die dan vandaan?

Of Mozes echt bestaan heeft is uiterst onzeker trouwens.
Ik doelde niet op de persoon Mozes, maar op het geestelijke lichaam de joodse wet.
'....maar híj is Jood die het in het verborgene is, en dát is besnijdenis, die van het hart is' Saul van Tarsus

'...de dag van de dood is beter dan de dag dat iemand geboren wordt.' Salomo, de zoon van David.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Ken Yehuwdiy schreef: Ik doelde niet op de persoon Mozes, maar op het geestelijke lichaam de joodse wet.
OK.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Plaats reactie