Aah de EOJD, daar kwam ik uiteindelijk alleen maar om gezellig met sommige vrienden rond te hangen. Ik heb enkele vrienden die nog heel sterk in het wereldje zitten en ga daar soms actieve discussies mee aan.Henry II schreef:Wat een open en herkenbaar verhaal. Ik ben zelf atheïstisch opgevoed. Tijdesn mijn teinerjaren wel veel bij Youth For Christ geweest en naar de EO Jongerendag. ik dacht hier iets te kunnen vinden. Na een paar jaar ben ik weer gewoon atheïst geworden. Ik heb nog wel contact met één heel goede vriend uit die tijd. Hij is overtuigd creationist. We praten er maar niet meer over, laten elkaar in onze waarde. Gelukkig geen gebroken relaties hier. Mijn advies? Ga vooral nog veel meer lezen over de zin en onzin van religie, maak je zelf helemaal vrij. Het kan, maar ont-kerkelijken kost heel veel tijd. Je moet je toch op een rationele manier kunnen verweren tegen alle argumenten die je voor je voeten krijgt. Wees maar blij dat je in Nederland woont, hier kan veel. Landen als de VS zijn veel extremer in het veroordelen van afvalligen.
Wat ik neerpende was tot twee jaar geleden, het omslag moment. Ik heb nu inderdaad een boekenplank vol, een hoop discussies achter de rug en voel me dan ook gewoon vrij. Het enige waar ik nog mee stoei is de houding tov geloof en gelovigen. Meestal val ik actief achterlijke denkbeelden aan, maar je zal me niet horen over een volledig geliberaliseerd geloof, waar iemand gelooft in een vaderfiguur ergens.
Die houding voelt nog steeds soms als emotionele reactie op die jaren van onzin, dus daar ben ik voorzichtig in.