Geloof?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Samante

Re: Geloof?

Bericht door Samante »

TheArchitect schreef: Ik vind wel jammer dat als er over geloof of niet gesproken wordt, dat er dan van een gelovige verwacht
word dat hij kennis van atheisme, andere religies en zelfs kennis over zijn eigen religie moet weten als je spreekt.
Maar als het gaat om ongelovigen, die hoeven niets te weten en kunnen zeggen wat ze denken dat waar is.
Jezus zegt: Wie zoekt, die zal vinden, wie vraagt hem zal antwoord gegeven worden, wie klopt voor hem zal altijd geopend worden.
Eigenlijk vind je het jammer dat niet iedereen hier direct in Jezus en de bijbel gaat geloven als jij erover begint. En kritische vragen over jouw geloof mogen niet gesteld worden. Of zie ik dat verkeerd?
TheArchitect schreef: Zuig ik dit nu uit mn duim? Nee, want ik merk van sommige vragen dat er niet naar bijbel gekeken is.
Als iemand vraagt wat is Koninkrijk van God terwijl die persoon tegen geloof is dan kan ik maar een ding zeggen, open Nieuwe Testament en lees het. Als je zegt nee, dan bewijst het feit dat je niet een zoekende bent en dus eigenlijk geen recht hebt om kritiek te geven.
Ik hoef niet naar de bijbel te kijken om te geloven dat het Koninkrijk van God in mij en om mij heen is.
TheArchitect schreef: Ik spreek vanuit Bijbel, voornamelijk Jezus Christus. Ik weet wat andere geloven zeggen, maar zal niet daarvoor opkomen tenzij er specifieke vragen zijn waar ik antwoord op kan geven.

Laat een ding duigelijk zijn, ik zie hier dat velen niet zoekende zijn maar tegenstanders zijn.
Waarheid hoef je per definitie niet te verdedigen. Mijn waarheid is Jezus Christus. Natuurlijk begrijp ik dat dit raar klinkt voor jullie oren, maar dit is wat ik geloof.
Blind aannemen en niet verder denken nietwaar? Dan zit je hier denk ik niet op het juiste forum. Dan heb je een forum van ja-en-amenknikkers nodig en geen vrijdenkers.
TheArchitect schreef: Wat is geloof zou je dan zeggen? Geloof is het horen, accepteren en daarop hopen. Blindweg geloven is echt moeilijk, maar zulke mensen zijn er. Als er maar 1 klein ding is dat het geloof promote dan versterkt dat het geloof dramatisch.
Zulke mensen zijn er inderdaad, iemand als jij. En als zo iemand het geloof promoot kan dat het geloof dramatisch belachelijk maken, als de rede in het betoog volledig afwezig blijkt te zijn.
TheArchitect schreef: dat er liefde zit in vrije keus.
Stel nou je maakt een robot. Dat robot dan zal precies en alleen dat doen wat jij hem geprogrameerd hebt om te doen.
Jij wilt dat het robot van je gaat houden, maar merkt dat er iets niet klopt. Het is een geprogrammeerde liefde.
Je weet dat er geen liefde is op dat manier, want je weet wat er gaat gebeuren. Nu wil ik niet zeggen dat er dingen zijn die God niet weet voordat ze gebeuren (als je begrijpt wat ik bedoel).
Dat weet ik niet, en als God alles weet dan heb ik zelf heel veel diepe vragen. Maar Jezus liet zien dat er wellicht dingen zijn die inderdaad aan de keus van mensen hangen. En die vragen hou ik nog bij me en zal ze stellen als Jezus terug is.
Maar, stel nou voor als je robot maakt en die robot vrije keus geeft, en die robot kiest uit zn vrije keus om van je te houden...
En als die robot niet van je houdt is dat net zo goed. Als je het tenminste over echte en zuivere liefde hebt. Want echte en zuivere liefde is onvoorwaardelijk en verlangt niets terug. Die liefde is om niet.
En is een vrije wil daarmee ook onvoorwaardelijk vrij. Er wordt niet getornd aan die vrije wil. Er zijn andersgezegd geen voorwaarden aan verbonden en evenmin wordt er over de vrije wil/keuze geoordeeld. Zou dat oordeel er wel zijn, dan zou de wil niet vrij zijn. Volg je me nog?
TheArchitect schreef: @Samante Ik denk dat je vanuit menselijke perspecief ernaar kijkt, Jezus zegt God is geest, en dus moet je hem in geest aanbidden. Er zijn trouwens wel antwoorden te vinden in de nieuwe testament daarover.
Je hoeft God of Jezus niet te aanbidden. Onvoorwaardelijke liefde en een onvoorwaardelijk vrije wil. Als er voorwaarden aan de liefde zijn, dan gaat het niet om echte liefde, dan heb je te maken met een slecht surrogaat.
TheArchitect schreef: MENSEN. Het is raar om te zeggen auto rijden is onmogelijk als je het niet kan. Als je antwoorden wilt, als je iets wilt vinden, ga het dan zoeken. Open nieuwe testament lees wat Jezus zegt en wie hij is, dan maak een juiste oordeel. Wees niet de persoon die heel zijn leven niet eens probeert om auto te rijden.
Maar als je niet wilt zoeken en niet vraagt om antwoord te krijgen, weerhoudt anderen dat dan niet om dat te doen. Als je geen auto kan/wilt rijden betekent het niet dat anderen het ook niet kunnen/willen.
Jij gaat er van uit dat als mensen oprecht zoeken en zij hun antwoord niet vinden in de bijbel of in Jezus, dat ze dan verdwaald zijn. En dan nog, wat zou het uitmaken of iemand wel of niet gelooft of misschien een ander geloof heeft?
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

TheArchitect schreef:Laten we hier open zijn met elkaar. Vertel waarom jij wel of niet gelooft. Ongetwijfeld zal er een discussie ontstaan. Belangrijk voordat je discussie ingaat:

Regels:
- Geen uitgebreide boeken schrijven!
- Geen beledigende teksten opzetten, heb respect voor een ander.
- Heb kennis over de anders man geloof of standpunt.
- Als je wilt, vertel kort over jezelf als het helpt bij het verbeteren van gesprek.
Hoe heeft het idee dat je ergens binnen kan komen en de regels kan bepalen bij je postgevat?
Is dat een gevolg van missionair superioriteitsdenken, of lijkt dat maar zo?
Ik zal het dan openen :)!
Ik ben Elbert, 22 studeer in TuDelft. Ik ben iemand die erg feitelijk denkt. Maar als het gaat om God lukt het niet echt. Ik kan niet accepteren dat alles uit niets ontstaan is.
En nu verwacht je dat wij dat probleem voor je gaan oplossen?
Of is het als eye-opener bedoeld?
In dat laatste geval mag je aansluiten.

You weren't the first, probably won't be the last.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

@Architect.
Je gaat op voorhand er al van uit dat er een god aan te pas gekomen is om iets te scheppen en dan ook nog specifiek de christelijke god. Die aanname doe je zonder verdere onderbouwing. Jouw god heeft daarbovenop de mens ook nog eens de vrije keus gegeven. Dat is een gekke veronderstelling, want mijn keuzes zijn gebonden aan allerlei natuurwetten en zijn daarmee helemaal niet zo vrij. Natuur, omstandigheden en omgeving zijn bijvoorbeeld van grote invloed op die keus. Ik denk maar even niet aan de keus die een moeder met een verhongerend kind in haar armen van jouw god gekregen heeft.
Je advies om het NT te gaan lezen om zo erachter te komen wat het "koninkrijk van god" is zal goedbedoeld zijn, maar misplaatst. Lees zelf je bijbel nog maar eens goed en vergeet niet de basis van het NT, het OT te lezen. De vader van de door jouw aanbeden JC komt daar uit de verf als een massamoordenaar, zonder enig respect voor mensen. Sommige christenen beweren zelfs dat JC zijn eigen vader is. Reden te meer om deze lachwekkende zijn eigen creatie scheppende en vervolgens vernietigende god als een handig gereedschap te zien in de handen van een paar slimme nomaden. Dat jij dat (nog) niet door hebt geeft slechts aan dat je je eigen boek niet goed genoeg gelezen hebt. Mijn advies: verbreed je horizon, en zie niet slechts wat je zo graag wil zien.

Groet

kiks
Laatst gewijzigd door kiks op 05 nov 2012 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
aton

Bericht door aton »

Ik ben Elbert, 22 studeer in TuDelft.
He kijk, net evenveel jaren dat ik religieonderzoek doe. Wat een toeval.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

@Architect:
Je bent nogal van de wiskunde begrijp ik. Laten we eens iets proberen wat volgens mij nog niet eerder hier gebeurd is, je beweringen toetsen met de wiskunde.

Welke bevinding verwerpt met een redelijk nauwkeurige intervalschatting (betrouwbaarheidsinterval) de nullhypothese "er is geen god".

Welke nauwkeurigheid wens je, en hoe kom je bij die wenselijkheid. Ik begrijp dat je beweert dat we slechts 7% van jouw lieve heer kennen. Mag ik daaruit interpreteren dat je een 93% betrouwbaarheidsinterval een accurate schatting vind om de nullhypothese "er is geen god" te verwerpen?

Ik zou graag je onderzoeksopzet daaromtrent zien, en eventueel bevindingen die je doet getoetst zien aan de door jouw gewenste betrouwbaarheidsintervallen. Vergeet daarbij niet te vermelden hoe je die nullhypothese toetst en waarom zo.

Je mag inderdaad aannemen dat ik niet in jouw god, of welke god dan ook geloof, omdat deze zich noch met een puntschatting, noch met een interval aan schattingen laat bewijzen. De nullhypothese "er is geen god" kan dus niet wiskundig verworpen worden. Dat brengt ons in ieder geval via inductief en deductief redeneren bij het agnotisme.

Waarom kies ik dan voor het atheisme? Ook dat kan ik kort onderbouwen. De doorslag ligt hem in de abductieve redenen en om reden van de formele logica. Jouw god, zoals alle bij mij bekende goden, wordt echter beschreven volgens fenomenen die zich beter laten verklaren met fenomenen die conflicteren met de aanname van die god en zijn eigenschappen. Deze fenomenen zijn vaker voorspellend en getoetst beschrijvend voor waarnemingen (oneindig vaker zelfs...), waardoor abductief gekozen mag worden voor die beschrijving en mag de premisse "er is een god" verworpen worden. Daarbij conflicteren met grote zekerheid de gegevens in jouw voornaamste bron (formele logica).

Wiskundig, hoewel je een dappere poging deed de wiskunde voor je te laten spreken, schiet je verklaring links en rechts zijn elkanders gelijke (2 +3 = 5) toch echt een stukje te kort.

Groet,

Bob

Ps. Ik verwacht van je een wiskundige onderbouwing van je verhaal na je introductie. En het liefst met een iets hoger niveau dan 2 + 3 = 5. En dat iets uit niets kan ontstaan is je al aangetoond uit andere hoek. Blijkbaar kan de realiteit iets meer dan jij met wiskunde.
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

TheArchitect schreef:Belangrijk voordat je discussie ingaat:

Regels:
- Geen uitgebreide boeken schrijven!

Ik zag dat Rereformed erg actief is op forum en wel een en ander te vertellen heeft. Ik heb je "geposte boeken" niet gelezen haha
Tsja, ik mag dus niet meedoen. :cry:
Maar Appelflap heeft al voor me geantwoord.

Maar vertel me eens, waarom heb je mijn boek niet gelezen? Zijn dikke boeken die je geloof tegenspreken teveel van je gevraagd?
Born OK the first time
TheArchitect

Bericht door TheArchitect »

Fish schreef:
TheArchitect schreef: Redenen daarvoor:
- Adam(man) is gemaakt uit het beeld van God.
- Jezus was in mannelijk vlees.
- Jezus noemde de Allerhoogste, 'Vader'
Er zijn wel meer redenen, maar denk dat dit tot nu wel een beeld geeft waarom ik dat denk.
en vanwaar komt die schepper?
Als ik nu zou zeggen Groningen dan zou je me toch niet geloven, dus denk dat je zulke vragen beter niet kunt stellen, want we weten het simpelweg niet. Niet dat ik weet waar hij vandaan komt ofzo :P
Kijk, als we alles over De Schepper wisten en hem begrepen met ons denk en begrip vermogen van 7-8%, hoe groot zou God dan zijn?
Welkom Architect, besef dat je een van de vele bent die met een god aankomt hier.

Je gaat blijkbaar van de god van het Oude Testament uit, waarom?

Er zijn duizenden goden bedacht door mensen, begin maar uit te leggen waarom de een aannemelijker is dan de ander.

Verder ga je ook van de waarheid van de Bijbel uit, waarom?
Dank je wel Fish. Ik zal als ik kan snel mogelijk reageren op de vragen, maar het zijn er best veel en het gaat best snel. Voor mijn gevoel heb ik positie van een verdediger genomen(niet dat het mij uit maakt) in plaats van een van de velen die over geloof praten. Is er tenminste 1 gelovige gebleven hier of hebben jullie allen weggestuurd? haha

Je vraag "Je gaat blijkbaar van de god van het Oude Testament uit, waarom?"
Ik ga van God van oude testament uit inderdaad. Er zijn velen die God van oude Testament meedogenloos vinden. Ik had daar ook veel vragen over, sterker nog had bijna mijn geloof verloren bij sommige plekken in Oude Testament, vanwege wetten van God en wat de Israëlieten deden.
Maar uiteindelijk had ik In Nieuwe Testament antwoord antwoord gevonden.
Dit is wat ik begrepen heb, en als ik zou zeggen dat het ZO is, en het niet zo is zou ik fout zijn. Dus nogmaals, dit is wat ik begrepen heb.

Mensen(Schriftgeleerden) waren Jezus aan het testen en wouden hem onderuit halen, zoals sommigen hier het ook doen. Ze vroegen "Waarom heeft God dit gezegd?" en Jezus antwoordde zeggend dat het Mozes was die dat zei, omdat jullie hardnekkige mensen zijn. Met andere woorden, Mozes had autoriteit gekregen om "dat" te zeggen en regels voor zijn volk maken. Kort daarna zei Jezus, jullie rechter zal Mozes dan zijn, want Jezus wist dat Mozes weet wie Jezus is(lol).

Wat over de Profeten en Discipelen? Elke profeet heeft autoriteit gekregen. Of je zou kunnen zeggen de Heilige Geest. Je zou kunnen zeggen dat het je super natuurlijke vaardigheden geeft als ik op "simpele" manier het uit moet leggen. Maar het gaat natuurlijk dan dit.
Hoezo geeft het super natuurlijke vaardigheden?
1. Profeten deden wonderen omdat zij de Heilige Geest(autoriteit) gekregen hadden.
2. Discipelen in nieuwe testament hadden "autoriteit"/Heilige Geest gekregen om demonen uit te drijven, zieken genezen, zelfs zonde vergeven.
3. We zien dat de autoriteit soms op extreme manier gebruikt werd. Je ziet dat bv in Nieuwe Testament Petrus iemand vervloekt omdat God loog en helft van het geld bracht. Die persoon ging door die woorden dood. In Oude Testament zijn nog extremere voorbeelden. Ik wil hier niet zeggen dat er misbruik van Geest gemaakt wordt. Maar ik denk wel dat het beter gebruikt kan worden. Want Jezus zegt: Ga en leer de betekenis van deze woorden, "ik wil genade, geen offer".

Je zegt er zijn veel Goden bedacht. Als je kritisch naar geschiedenis kijkt dan zul je ontdekken dat meer dan 70% van religies van Nimrod komen de koning van Mesopotamisch Rijk, hij is zoals velen zeggen ook te de gene die toren van Babel had laten bouwen en dat hij aar zich God verklaart heeft en het zo naar vele plaatsen verspreid is. Maar ik durf niet 100% dit te zeggen want heb het niet volledig onderzocht.

Waarom ik Geloof waarom Bijbel waar is, zal kort opsommen, sommige zijn soort bewijs van de waarheid.
- Jaar 2012
- Het ontstaan van Israelieten en Israel
- Saint Paulus in Rome
- Saint Petrus in Rome
- Profecien die uitgekomen zijn
- Mijn ervaringen
- Documentaires van Moslims die bezocht worden door Jezus.

Normaal zou 1 klein dingetje voldoende zijn om ergens in te geloven, maar om zo veel te hebben zoals hierboven vermeld... Voor mij is het moeilijk om het geloof te noemen.

Maar goed, ik zie dat het echt moeilijk is om tekst kort te houden.

Fish, waar geloof je in? Of beter gezegd waar staat je hart?
Laatst gewijzigd door TheArchitect op 05 nov 2012 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

TheArchitect schreef:Ik denk dat we God als meer mannelijk voor moeten stellen, ...ik denk echt dat het iets meer "mannelijks" is.
Redenen daarvoor:
- Adam(man) is gemaakt uit het beeld van God.
- Jezus was in mannelijk vlees.
- Jezus noemde de Allerhoogste, 'Vader'
Er zijn wel meer redenen, maar denk dat dit tot nu wel een beeld geeft waarom ik dat denk.
Wel, je geeft drie redenen om hem mannelijk te laten zijn, maar zoals je al aangeeft moet links en rechts altijd gelijk staan in de wiskunde. Dus hier zijn drie evengoede redenen om hem vrouwelijk te noemen:
-alles wat leven schenkt is vrouwelijk
-de vrouw was de laatste schepping van God, dus duidelijk een verbeterde versie van de man
-Jezus was niet getrouwd en is dus geen autoriteit wat betreft vrouwen

Daar komt nog bij dat meteorieten en gaswolken noch vrouwelijk noch mannelijk zijn, en dus is God geen van beide.

Oh wacht even, wandelende takken zijn hermafrodiet, en kunnen zich zelfs voortplanten met enkel eigen cellen (pathenogenese); duidelijk superieur! En dus is God een Super Wandelende Tak.
en vanwaar komt die schepper?
Ik denk dat je zulke vragen beter niet kunt stellen, want we weten het simpelweg niet.
Als je zo wijs bent, dan moet je ook wel kunnen inzien dat je evengoed de hele godvraag beter achterwege kan laten, want je weet simpelweg ook niet of er überhaupt een schepper is.
Ik kan niet geloven dat het heelal uit "niets" is ontstaan... Ik kan nergens anders op uitkomen dan dat er een "Schepper" is
Dan spreek je jezelf tegen, want dan moet je geloven dat God uit niets is ontstaan. Zie post van Appelflap.

Overigens spreek je jezelf wel meer tegen. Je begon met:

"studeer in TuDelft. Ik ben iemand die erg feitelijk denkt."

Maar een bericht later zeg je:

"Ten eerste wil ik zeggen dat dit mijn manier van zien en begrijpen is, en niet dat het feitelijk zo is."

Probeer eens wat meer eerlijkheid van denken te krijgen. Indien je feitelijk denkt houd je op met geloven in de christelijke God. Indien je christen wil zijn onderhoud je geen sterke band met feitelijk denken. :idea:
Born OK the first time
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

@Architect

Zou je willen proberen minder "boekverhaal" te schrijven, en wat korter te antwoorden (vrij jouw instructie vertaald). Bij voorkeur met een plotje, of tabelletje, zoals ik je al uitgedaagd heb.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder »

Ik val maar meteen binnen in de discussie (maak je nog een voorstel topic Architect? Ik heb nogal wat vragen aan je, maar als je een beetje over jezelf wilt vertellen worden velen daarvan misschien al beantwoord)

Ik quote stukjes uit je verhaal die ik de moeite waard vind om op te reageren. Ik laat ook stukken weg, maar zal mijn best doen geen uitspraken uit hun verband te rukken.
TheArchitect schreef:
Ik vind wel jammer dat als er over geloof of niet gesproken wordt, dat er dan van een gelovige verwacht
word dat hij kennis van atheisme, andere religies en zelfs kennis over zijn eigen religie moet weten als je spreekt.
Maar als het gaat om ongelovigen, die hoeven niets te weten en kunnen zeggen wat ze denken dat waar is.
De meeste ongelovigen die vroeger gelovig waren, weten ontzettend veel over hun vroegere religie. Meer dan de gemiddelde gelovige. Niet zelden is juist die onderzoekende houding een van de grootste factoren in het verlies van het geloof. Zalig de onwetenden......
Jezus zegt: Wie zoekt, die zal vinden, wie vraagt hem zal antwoord gegeven worden, wie klopt voor hem zal altijd geopend worden.
Jammer genoeg hebben we geen bandopname waar Jezus dat zegt (ook geen boek dat hij geschreven heeft) Niet dat dat veel zou uitmaken, als we het wel hadden was het nog steeds niet zeker dat het ook waar is.
Zuig ik dit nu uit mn duim? Nee, want ik merk van sommige vragen dat er niet naar bijbel gekeken is.
Als iemand vraagt wat is Koninkrijk van God terwijl die persoon tegen geloof is dan kan ik maar een ding zeggen, open Nieuwe Testament en lees het. Als je zegt nee, dan bewijst het feit dat je niet een zoekende bent en dus eigenlijk geen recht hebt om kritiek te geven.
Wat moet ik met het nieuw testament? Je hebt geen enkel argument dat niet in een cirkelredenatie vervalt waarom dat boek als bron meer waarde zou hebben dan welk ander antiek geschrift.

Laat een ding duigelijk zijn, ik zie hier dat velen niet zoekende zijn maar tegenstanders zijn.
Waarheid hoef je per definitie niet te verdedigen. Mijn waarheid is Jezus Christus. Natuurlijk begrijp ik dat dit raar klinkt voor jullie oren, maar dit is wat ik geloof.
Ons forum heet 'Freethinker' , niet ' De Zoekenden' Wij houden vooral van logica, rede en de vrijheid om die in ons denken toe te passen. Dat we daarmee misschien niet 'De Waerheyd' ontdekken is iets waar de meesten hier vrede mee hebben omdat ze helder genoeg nadenken om in te zien dat je die niet vinden kunt.
Misschien zie jij dat ook nog wel eens in, je bent nog jong.
Overigens kun je met rede en logica wel aantonen dat een heleboel zaken onjuist, dus 'OnWaar' zijn.

Zie het als een puzzel waarvan je de oplossing (nog) niet weet, maar waarvan je bij elk fout gegeven antwoord wel precies kunt uitleggen waarom dát antwoord fout is.

Wat is geloof zou je dan zeggen? Geloof is het horen, accepteren en daarop hopen. Blindweg geloven is echt moeilijk, maar zulke mensen zijn er. Als er maar 1 klein ding is dat het geloof promote dan versterkt dat het geloof dramatisch.
Lees eens goed wat je zelf schrijft... Je hoort iets, dan accepteer je het.... (waarom eigenlijk?) en dan hoop je dat.... Wat hoop je eigenlijk? Dat het goed is?

Wat een armoedige manier van denken zeg. Kom nou toch, je hebt je hersenen toch niet voor niks?

Hoor iets, onderzoek het, leer of het goed of fout is (of doe je best met de vermogens waarover je beschikt) en behoudt het goede...... Lijkt mij een veel beter resultaat op te leveren

<stuk over robots, liefde en vrije wil overgeslagen>
MENSEN. Het is raar om te zeggen auto rijden is onmogelijk als je het niet kan. Als je antwoorden wilt, als je iets wilt vinden, ga het dan zoeken. Open nieuwe testament lees wat Jezus zegt en wie hij is, dan maak een juiste oordeel. Wees niet de persoon die heel zijn leven niet eens probeert om auto te rijden.
het testament is niet door Jezus geschreven. Het is door verschillende andere lieden geschreven, waarbij het niet eens zeker is of de beschreven persoon Jezus een echt historisch persoon is geweest.
Wat moet ik precies leren van die geschriften? Als het om God(en) gaat dien je eerst uit te leggen waarom deze verhalen meer waarde hebben dan diverse andere boeken over andere Godheden.
Als het om moraal gaat ben ik van mening dat er tegenwoordig betere boeken over moraliteit geschreven zijn omdat de ethiek van de moderne mens verder is ontwikkeld dan die van de antieke mens. Veel van hun gebruiken vinden we tegenwoordig maar mensonterend en barbaars. Als je tegenwoordig volgens de bijbelse moraal gaat leven moet je oppassen dat je niet in de gevangenis terecht komt.

Maar als je niet wilt zoeken en niet vraagt om antwoord te krijgen, weerhoudt anderen dat dan niet om dat te doen. Als je geen auto kan/wilt rijden betekent het niet dat anderen het ook niet kunnen/willen.
Deze zin snap ik niet, maar autorijden vind ik erg makkelijk, en met mij de meeste mensen. (Vrijwel iedereen rijdt meteen op de openbare weg tijdens de eerste rijles) Veilig aan het verkeer deelnemen vereist wel de nodige oefening, vandaar het nogal strenge rijbewijs in een druk land als Nederland.
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'
Rereformed
Moderator
Contacteer:

TheArchitect schreef:Waarom ik Geloof waarom Bijbel waar is, zal kort opsommen, sommige zijn soort bewijs van de waarheid.
- Jaar 2012
- Het ontstaan van Israelieten en Israel
- Saint Paulus in Rome
- Saint Petrus in Rome
- Profecien die uitgekomen zijn
- Mijn ervaringen
- Documentaires van Moslims die bezocht worden door Jezus.

Normaal zou 1 klein dingetje voldoende zijn om ergens in te geloven, maar om zo veel te hebben zoals hierboven vermeld... Voor mij is het moeilijk om het geloof te noemen.
Een interessant rijtje om je geloof op te bouwen. Kun je ze er één voor één wat dieper op ingaan? Begin maar met het "Jaar 2012", want dat is al over twee maanden voorbij.
Born OK the first time
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Architect,

Het is al even genoemd maar er is een nederlandse vertaling van het laatste boek van Lawrence Krauss met de fraaie titel Universum uit het niets. Op bladzijde 145 staat een leuk schema met de voorspelde abondanties van helium, deuterium,helium-3 en lithium-7 ten opzichte van die van waterstof zoals afgeleid uit het huidige oerknal model. Lees en leer hoe er ook zonder maker materie kan ontstaan. :idea:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Rereformed
Moderator
Contacteer:

TheArchitect schreef: Jezus zegt: Wie zoekt, die zal vinden, wie vraagt hem zal antwoord gegeven worden, wie klopt voor hem zal altijd geopend worden.
Rereformed zegt: Wie niet kan leven met vraagtekens zal altijd de meest vergezochte antwoorden nog geloven. Wie flink klopt op welke ideologische deur dan ook, zal die deur altijd voor hem zien opengaan.
Born OK the first time
aton

Bericht door aton »

@ TheArchitect:
Ik ga van God van oude testament uit inderdaad.
Welke versie ?
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Een anecdote over de "liefhebbende"god.

viewtopic.php?p=143050#p143050
Let me tell you what a wonderful comfort and healer "god" has been to me:

One year ago today (18 September 2007) "god" stopped loving me.

He ignored my prayers, the prayers of friends, family, a whole church, and he made a brave man who loved his family and worked hard, become ill with an excruiciating afflication. He then continued to ignore all those prayers, and made, or allowed, this beloved man to become sicker and sicker, causing his lung to collapse and spend 6 weeks struggling to breathe in Critical Care. Your damn god took this healthy, happy, vibrant man and piled malady after malady upon him, until his strong, broad shoulders could carry no more.

Your "god" took his leg, then his kidneys, then made him bleed internally, then took his mind away, so that he lay in bed crying and pleading for his daughter, yet his daughter was beside him the whole time. Only he could not see his daughter either - as your "god" had taken the eyesight of this man when he was just a little boy. Nor could he hear his daughter praying at his side, as your "god" had stolen this man's hearing when he was a little boy. Your "loving god" had damaged this man's mind in such that he could not longer understand his only means of communication - talking on his hand.

"god" took a total of one hundred and one days to kill this dear gentleman, this man who had had a great christian faith all his life. He finally got bored with tormenting this man - who loved him - and killed him on 13 December 2007.

When this man was a child, he was forced to abandon his lovely island home, Guernsey, and be evacuated to Cornwall. Thank "god" there was a boat for them to board. Thank "god" that this was the boat from the Isolation Hospital, full of children with measles and scarlet fever. Thank "god" that this man, John, and his sister, Yvonne - both under 5, both caught these diseases, and thank "god" for striking them both totally blind and profoundly deaf. (In fact, why not praise god for all those poor children being maimed and disabled by sickness).

Thank "god" that John professed his faith all this life saying "it's my 'very strong faith' in god that gets me through".

Because when dear John, my lovely father, lay dying in intensive care for 101 days, "god" was there - according to you DM, watching him suffering, allowing him to die painfully, slowly, whilst his weeping family spent 3 months at the bedside, faithful christians, praying till they were hoarse.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Plaats reactie