95 stellingen-discussie over bijzaken

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

PietV.
Erelid

Re: 95 stellingen / 200 vragen aan een christen.

Bericht door PietV. »

biemer schreef:Na aton's post nog een keer gelezen te hebben is het mss beter om te spreken over een :

.......immorele ontwerp(er)
Ik volg deze discussie met belangstelling en neem de laatste ontwikkelingen direct over.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
aton

Bericht door aton »

biemer schreef:Na aton's post nog een keer gelezen te hebben is het mss beter om te spreken over een :

.......immorele ontwerp(er)
Niet mee eens. Morele onverschilligheid is een neutraliteit tov moraal. Immoreel is het verwerpen van moraal. Nu jij weer. :wink:
Bram Kaandorp
Ervaren pen

Bericht door Bram Kaandorp »

Immoreel is toch de verkeerde moreel?

Neutraal is amoreel, toch?
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

Douglas Adams
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

@Biemer

'moraal onverschillige ontwerper'

Moraal is hier een zelfstandig naamwoord: Voluit: "een ten opzichte van de moraal onverschillige ontwerper"

Ik neem tenminste aan, dat 'onverschillige' slaat op moreel/moraal en niet op ontwerper.

"amorele ontwerper" zou ook juist zijn (zoals Kaandorp al aangaf). Maar dat amorele houdt al onverschilligheid in, dus kan dat laatste weggelaten worden. Het probleem is dan weer, dat amoreel meer een eigenschap van de ontwerper is, dan dat de ontwerper onverschillig staat tegenover de menselijke moraal.

Dat ik er immoreel van maakte was een grapje om aan te geven, dat je in een bijv. naamwoord van 'moraal' wel 'morele' maakt. Moraal kan overigens ook een bijv. naamw. zijn, maar is archaïsch.

Moreel onverschillige ontwerper kan natuurlijk wel, maar dan staat de ontwerper onverschillig tegenover het moreel (van de troepen, die mogelijk amoreel of zelfs immoreel zijn) en niet onverschillig tegenover de moraal (van de troepen, die verwerpelijk kan zijn).
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
aton

Bericht door aton »

Vilaine schreef: Moreel onverschillige ontwerper kan natuurlijk wel, maar dan staat de ontwerper onverschillig tegenover het moreel (van de troepen, die mogelijk amoreel of zelfs immoreel zijn)
En dat is net wat ik schreef en ook zo bedoelde. Bij een scheppende god kan men zelfs de menselijke eigenschap ' moraal ' niet toekennen.
en niet onverschillig tegenover de moraal (van de troepen, die verwerpelijk kan zijn).
Wat dan weer in tegenspraak is met het eerste deel van je zin.
biemer
Ervaren pen

Bericht door biemer »

Poehhh ....ehh.. dan is deze nog het beste. Van vilaine

een ten opzichte van de moraal onverschillige ontwerper"

Of iemand nog een opmerking of betere ?
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger »

"T.o.v. de moraal" klinkt alsof er zoiets bestaat als een objectieve moraal waar de ontwerper onverschillig tegenover zou staan. Lijkt mij dat "onverschillige ontwerper" zou kunnen volstaan.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
aton

Bericht door aton »

Doppelganger schreef:"T.o.v. de moraal" klinkt alsof er zoiets bestaat als een objectieve moraal waar de ontwerper onverschillig tegenover zou staan. Lijkt mij dat "onverschillige ontwerper" zou kunnen volstaan.
Zelfs zo de het begrip ' moraal ' zelfs niet van toepassing is op de ' ontwerper '. Dit is louter een eigenschap van de creatie.
En kunnen we nu terug on topic plieeees ?
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Aton schreef:Wat dan weer in tegenspraak is met het eerste deel van je zin.
Dat was precies de bedoeling.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Na het voorbijtrekken van Walter en Jos op hun praalkarren. Voortgetrokken door het Nederlands Dagblad en het Reformatorisch dagblad. Waarbij ik nog de opmerking kan maken dat het journalistieke niveau van het RD veel hoger was dan het Nederlands Dagblad. Zal wel met het opleidingsniveau te maken hebben? Ben ik na twee jaar relatieve stilte en het lezen van de vaak denigrerende of nietszeggende slogans van de tegenpartij. Begonnen met het geven van een eigen visie op het merendeel van de vragen. Het werd tijd zullen we maar zeggen :) Nu zit ik met het stuk erna. Zie dat sommigen goede uiteenzettingen hebben gemaakt. En zit te denken om de niet relevante informatie er tussen uit te halen. Dus censuur; waarbij ik dit ga opslaan in een apart topic. Of gewoon in de prullenbak gooi. Hoe staan jullie hiertegenover?
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

een nieuw topic met Conclusies, of zo.

ik zou dit topic laten zoals het is. Met een slot ????
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

HenkM schreef:een nieuw topic met Conclusies, of zo.
Een slot daar ben ik zelf niet zo gecharmeerd van. Het broeit nog op diverse plaatsen.
En het neemt de mogelijkheid om te reageren weg. Conclusies dat is een mogelijkheid. Echter dit is een persoonlijke kwestie. En het is juist de bedoeling dat mensen dat zelf gaan doen. Schrijf je een conclusie op, dan moet je daar weer over discussiëren. En met een conclusie in de hand word je snel bestempeld als een dogmaticus. Terwijl dit soort zaken gebaseerd zijn op voortschrijdend inzicht.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

PietV. schreef:
HenkM schreef:een nieuw topic met Conclusies, of zo.
Een slot daar ben ik zelf niet zo gecharmeerd van. Het broeit nog op diverse plaatsen.
En het neemt de mogelijkheid om te reageren weg. Conclusies dat is een mogelijkheid. Echter dit is een persoonlijke kwestie. En het is juist de bedoeling dat mensen dat zelf gaan doen. Schrijf je een conclusie op, dan moet je daar weer over discussiëren. En met een conclusie in de hand word je snel bestempeld als een dogmaticus. Terwijl dit soort zaken gebaseerd zijn op voortschrijdend inzicht.
Ik twijfelde ook al.

Noem het: Voorlopige conclusies
En het zijn ook jouw (voorlopige) conclusies, en jouw selectie

En dit topic voor eventueel verder debat
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

HenkM schreef:
Ik twijfelde ook al.

Noem het: Voorlopige conclusies
En het zijn ook jouw (voorlopige) conclusies, en jouw selectie

En dit topic voor eventueel verder debat
Ik probeer informatie te verstrekken. En het woord conclusie neem ik liever niet in de mond. Het is de gangbare manier van de gelovige om te zeggen dit is de conclusie en nu ga je nadenken. Vergeet niet dat gelovigen hun hele leven worstelen. Sommige stoppen na een paar jaar met hun hobby en anderen doen dit pas aan het eind van hun leven. En ondertussen hebben ze het over twijfel, worsteling, diepgaande periodes, gebrek aan antwoorden, hopen dat ze in de moeilijke momenten weer terug geroepen worden etc. Maar we dwalen af. Tot nu toe heb ik alleen jouw mening gehoord.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

PietV. schreef:NDus censuur; waarbij ik dit ga opslaan in een apart topic. Of gewoon in de prullenbak gooi. Hoe staan jullie hiertegenover?
Opschonen zou ik zeker doen wordt het ook een stuk overzichtelijker.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Plaats reactie