95 stellingen / 200 vragen aan Jos Strengholt en ikw

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
atheismisareligion?

Re: 95 stellingen / 200 vragen aan een christen.

Bericht door atheismisareligion? »

Rereformed schreef:
atheismisareligion? schreef:Ik constateer dat Lev 13 gaat om het behandelen van iemand met een ziekte. Lev 14 gaat inderdaad over het offer na genezing van de ziekte. Ik kan niet letterlijk uit de tekst halen dat de plaag een straf van God is.
Dat kun je ook enkel opmaken uit het feit dat een schuldoffer gebracht moet worden.
Er wordt een schuldoffer gebracht. Maar dat de reden van het offer (ziekte) een plaag van God is haal ik niet uit de tekst.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

De vragen 16-20 met de antwoorden van Jos Strengholt

16. Waarom laat jouw god lot en zijn dochters in leven om ze hierna incest te laten bedrijven? En welke vader geeft zijn dochters aan een op sex beluste meute?

Was het verkeerd van God dat hij Lot en zijn dochters in leven liet? Maakt dit God dan verantwoordelijk voor de incestueuze daden van die dochters? En voor het walgelijke gedrag van Lot?

17. Waarom werd Jezus niet herkend door de Joden als hun aangekondigde Messias?

Hij werd door tienduizenden Joden wel als zodanig herkend. Na de pinksterdag kwamen tienduizenden tot geloof. En dat velen niet in hem geloofden kan teveel redenen hebben om hier op te noemen. Ik suggereer slechts: ze hadden verkeerde verwachtingen, of hadden baat bij het voortbestaan van de Joodse religie zoals die was, of ze waren geen religieuze Joden.

18. In 2 koningen 24-25 werden 42 kinderen verscheurd door twee beren omdat ze Elia kale noemden. Waren dit een soort superberen?

Wie weet. Of het waren miniscule kinderen. :-)
Waarom dit soort verhalen uit de bijbel lichten die voor het Grote Verhaal van God in de bijbel totaal marginaal zijn? Niet alles wat in de Joodse geschriften staat is even relevant voor ons geloof. Voor de theologie van Israel en de kerk speelt dit verhaal geen rol, is mijn indruk.

Ik wil niet vooruit lopen op vragen die nog komen gaan, maar even in t algemeen: een christen leest de geschriften van Israel en de kerk door de bril van Jezus en wat hij zei en deed. Dat is het voornaamste criterium voor ons denken en geloven. Fundi's zeggen dat elk woord in de bijbel even belangrijk en evenveel 'van God' is. Ik geloof dat dit ten onrechte is.

19. Waarom mengde jouw god zich in de Bijbel diverse keren in menselijke aangelegenheden. Maar deed hij niets tijdens de Holocaust?

In de geschiedenis van Israel en de kerk greep God zelden direct in. Zulke bijzondere momenten zijn natuurlijk opgeschreven in de boeken van Israel en de kerk (de bijbel). Maar normatief voor Gods handelen zijn die verhalen niet. Normatief is dat God aan de mensen verantwoordelijkheid heeft gegeven.

Bij de holocaust is de vraag niet alleen waarom God niet ingreep, maar nog veel meer, waarom de mens niet ingreep. Waarom deden ook onze Nederlandse ambtenaren hieraan mee? Ik zou die lui niet willen vrijpleiten door net te doen of God hier als de schuldige terecht moet staan.

20. Als je spreekt over een algoede god, hoe rijm je dit met een god die in Jesaja 45:7 zegt dat hij het kwaad heeft gemaakt?

De vraag naar God en het goede en het kwade is een dilemma. Als je zegt dat God niets met het kwaad in de wereld te maken heeft, maar je Hem een afwezige, onmachtige, God. Als je zegt dat Hij de auteur is van het kwaad, maak je Hem tot een slecht wezen. Dit is een dilemma dat we niet makkelijk, of misschien wel niet, kunnen oplossen.

Maar he! Wie heeft gesuggereerd dat als je over God spreekt, alles logisch en doorzichtig zou zijn? Als je spreekt over het raakvlak van God met de wereld zijn er per definitie raadselen, want Hij is God en wij niet.

Jesaja 45:7 gaat er trouwens niet over dat God het kwaad in de wereld zou hebben geschapen; het gaat erover dat God niet alleen het goede, en de vrede, maar soms ook het kwaad of het onheil over Israel doet komen. Het 'kwaad' hier is niet Kwaad in het algemeen, maar de straf die God aan Israel oplegt voor zijn ongehoorzaamheid. Hij is wel goed, maar geen Sinterklaas.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Jos Strengholt schreef:Hij werd door tienduizenden Joden wel als zodanig herkend. Na de pinksterdag kwamen tienduizenden tot geloof. En dat velen niet in hem geloofden kan teveel redenen hebben om hier op te noemen. Ik suggereer slechts: ze hadden verkeerde verwachtingen, of hadden baat bij het voortbestaan van de Joodse religie zoals die was, of ze waren geen religieuze Joden.
Tienduizenden is hier het sleutelwoord. Maar waar Strengholt deze informatie vandaan heeft is me totaal onduidelijk. Waarschijnlijker is dat de beweging een marginale rol speelde in het begin van de eerste eeuw. En haar bloei kreeg in diaspora.

Was het verkeerd van God dat hij Lot en zijn dochters in leven liet? Maakt dit God dan verantwoordelijk voor de incestueuze daden van die dochters? En voor het walgelijke gedrag van Lot?
Binnen het concept alwetend. Zou deze god hiervoor aansprakelijk voor worden gesteld. Het boeiende relaas kent ook een vervolg. Beide dochters raken zwanger en baren een zoon. Een uniek patroon, selectie binnen een populatie en daarna een keurige mannelijke lijn die aan de basis staat van een nieuwe stam.
Genesis 19:30

30 Omdat Lot niet in Soar durfde te blijven, verliet hij die plaats en ging in de bergen wonen, samen met zijn twee dochters. Daar woonden ze met elkaar in een grot. 31 Op een dag zei de oudste dochter tegen de jongste: ‘Onze vader is al oud, en er is in dit gebied nergens meer een man die met ons kan doen wat op de hele wereld de gewoonte is. 32 Laten we daarom onze vader dronken voeren en met hem slapen; dan kunnen we kinderen krijgen van onze vader.’ 33 Nog diezelfde nacht gaven ze hun vader wijn te drinken, en de oudste sliep met haar vader, zonder dat hij er ook maar iets van merkte dat ze bij hem kwam en weer wegging. 34 De volgende morgen zei de oudste tegen de jongste: ‘De afgelopen nacht heb ik met mijn vader geslapen. Laten we hem ook vannacht weer dronken voeren, en dit keer moet jij met hem slapen; dan kunnen we allebei kinderen krijgen van onze vader.’ 35 Ook die nacht gaven ze hun vader wijn te drinken, en ditmaal sliep de jongste met hem, zonder dat hij er ook maar iets van merkte dat ze bij hem kwam en weer wegging. 36 Zo werden Lots beide dochters zwanger van hun vader. (19:36-37) van hun vader [...] Moab – In het Hebreeuws is er een woordspel tussen me-’avihen, ‘van hun vader’, en de naam mo’av, ‘Moab’.37 De oudste bracht een zoon ter wereld die ze Moab noemde. Hij werd de stamvader van de huidige Moabieten. 38 Ook de jongste bracht een zoon ter wereld, die ze Ben-Ammi (19:38) Ben-Ammi – Ben-Ammi kan worden vertaald als ‘zoon van mijn volk’ of ‘zoon van mijn verwant’.noemde. Hij werd de stamvader van de huidige Ammonieten.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Daar wordt verschillend over gedacht, blijkt ook uit het antwoord op vraag 9.

Het verplicht opnemen van iedere ziel in de hemel zou in strijd zijn met de vrije keuze van die ziel. Dat kan alleen als er naast de hemel ook een andere mogelijke bestemming is. Je kunt het hele concept afwijzen maar wel de gedachte snappen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
aton

Bericht door aton »

gerard_m schreef:Daar wordt verschillend over gedacht, blijkt ook uit het antwoord op vraag 9.

Het verplicht opnemen van iedere ziel in de hemel zou in strijd zijn met de vrije keuze van die ziel.
Dan moet ik me geen zorgen maken dus, gezien ik na m'n dood voor eeuwig een egotripper zou moeten bewieroken zag ik zowiezo toch al niet zitten.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

gerard_m schreef:Daar wordt verschillend over gedacht, blijkt ook uit het antwoord op vraag 9.

Het verplicht opnemen van iedere ziel in de hemel zou in strijd zijn met de vrije keuze van die ziel. Dat kan alleen als er naast de hemel ook een andere mogelijke bestemming is. Je kunt het hele concept afwijzen maar wel de gedachte snappen.
De gedachte die hier achter zit is het concept van de vergeldende rechtvaardigheid. Het verhaal balanceert tussen vrije keuze en afschrikwekkend middel. Tussen geluk in het hiervoormaals en ongeluk in het hiernamaals. Gemakshalve kun je ook zeggen dat veel gelovigen niet weten wat ze er mee aan moeten. Het vraagt dus een behoorlijke inspanning van de buitenwacht om een gedachte te snappen die voortdurend evolueert en binnen christelijke kringen op verschillende manieren wordt uitgelegd.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Jos heeft de vaart erin. De moeilijkste vragen komen nog. Althans dat zegt mijn gevoel. De vrijzinnigen lachen bij de start en zuchten op het eind. Hier de volgende serie met hun antwoorden.

21. Vaak wordt gewezen op de Bijbel als bron van ethiek. Waarom worden oorlog en slavernij niet verboden?

Omdat oorlog niet per se onethisch is. Soms is een oorlog noodzakelijk. Was het onethisch dat de Amerikanen ons hebben bevrijd van de Nazi’s?

En slavernij werd inderdaad niet verboden maar wel aan banden gelegd. Israel kende niet het fenomeen van slavernij voor het leven. Een meester zorgde bovendien beter voor zijn slaaf in die tijd dan dat onze overheid voor daklozen zorgt. Niets werkt trouwens zo nivellerend als samen avondmaal vieren, waar baas, en werknemer neerknielen om samen Gods genade te ontvangen.

22. Is de bloeddorstige en wraakzuchtige god in het oude testament te verenigen met de liefdevolle god waarover gepreekt wordt? Een god die kinderen bij bosjes laat uitroeien. Of genocide pleegt. (Midianieten)

Ja dat zijn lastige verhalen in het Oude Testament. Termen als ‘bloeddorstig’ en ‘wraakzuchtig’ zijn trouwens rijkelijk overdreven. Maar je komt in het Oude Testament verhalen tegen waarvan ook ik denk: ‘nein danke’. Dat deden trouwens de profeten van Israel later ook.

In het Oude Testament zie je een ontwikkeling in Godsbeeld. De theologie noemt dit ‘voortgaande openbaring’. Aanvankelijk werd God door Israel vooral als de God van hun stammen gezien, en die gedroeg zich dan ook als zo'n stammengod. Later leveren de profeten hierop kritiek – God is de God van alle volken. In het Nieuwe Testament culmineert dit in het geloof dat God zijn Zoon voor de hele wereld stuurde. Er is geen onderscheid tussen mensen en God is er voor iedereen.

23. Als de Bijbel het woord van God is, waarom staan er dan zoveel interne tegenstellingen in?

Vraagsteller gaat ervan uit dat Woord van God betekent dat de bijbel een diktaat uit de hemel is. Jezus is het volmaakte Woord van God. In hem heeft God zich volledig uitgedrukt. Het geschreven woord verwijst daarnaar, beschrijft dat. Zelfs in dat geschreven woord zie ik beslist minder tegenstellingen dan de vraagsteller blijkbaar doet.

24. Als er zoveel religies zijn, waarvan de beoefenaars allemaal overtuigd zijn van hun gelijk, waarom weet jij zo zeker dat jouw religie de ware is?

Heb je die andere religies wel eens goed bekeken? En wie is vergelijkbaar met Jezus Christus? Hij is het hart van mijn geloof.

25. Als Adam en Eva alleen drie zonen hadden, waar komen wij dan vandaan?

Wie zegt dat Adam en Eva alleen drie zonen hadden? Maar de gedachte dat die zonen sex hadden met verder niet genoemde zussen vind ik ook onprettig. Misschien was dat wel zo, maar een prettige oplossing voor de vraag vind ik het niet. Maar misschien is deze onprettige gedachte toch de correcte. De hele wereld als gevolg van incest.

Alternatief: er waren in den beginne meer families geschapen. Maar dit is nog minder bevredigend, want de nieuwtestamentische theologie gaat fors uit van Adam en Eva als eerste mensenpaar waaruit de hele wereld bevolkt is.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

atheismisareligion? schreef:
Als we ervan uit gaan dat de tekst van Lev 13 en 14 fantasie is, wat kan dan het onderliggende doel dan zijn van de betreffende tekst? En waarom is deze tekst opgenomen in de bijbel?
Fantasie is geen exclusiecriterium voor de bijbel sterker nog zonder dit geen bijbel.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Strengholt. schreef:
Wie zegt dat Adam en Eva alleen drie zonen hadden? Maar de gedachte dat die zonen sex hadden met verder niet genoemde zussen vind ik ook onprettig. Misschien was dat wel zo, maar een prettige oplossing voor de vraag vind ik het niet. Maar misschien is deze onprettige gedachte toch de correcte. De hele wereld als gevolg van incest.

Alternatief: er waren in den beginne meer families geschapen. Maar dit is nog minder bevredigend, want de nieuwtestamentische theologie gaat fors uit van Adam en Eva als eerste mensenpaar waaruit de hele wereld bevolkt is.
Buiten deze hypothese is er ook nog een wetenschappelijk antwoord mogelijk. Het hele verhaal adam en eva kan dan naar de prullenbak verwezen worden. We gaan iets verder terug in de evolutionaire geschiedenis van de mens. En laten één van de vele scheppingsverhalen achterwege. Want dit verhaal uit het midden oosten is gebaseerd op wat mensen toen wisten. Als de schrijvers van pak hem beet 2500 jaar geleden hadden geweten dat er zoiets was als gemeenschappelijke afstamming en natuurlijke selectie dan waren ze niet begonnen over adam en eva. Maar misschien gestart met een eukaryotische cel.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Strengholt schreef: Heb je die andere religies wel eens goed bekeken? En wie is vergelijkbaar met Jezus Christus? Hij is het hart van mijn geloof.
Tot mijn spijt heb ik andere religies heel goed bekeken. Het is namelijk altijd goed om een vergelijkend warenonderzoek te doen. En dan kom je tot heel andere conclusies. Ik zal dan ook de West Afrikaanse Ewe niet veroordelen als ze jaarlijks offers brengen aan hun junglemes of bijl. Want zij kennen aan onbezielde dingen persoonlijkheid toe. Wat het hart is van hun geloof. Het zijn "mensen" voor hen. En ooit was de zon het centrale punt in veel culturen. Misschien in essentie veel geloofwaardiger dan een persoon waarover al 2000 jaar over wordt gediscussieerd of de verhalen wel een getrouwe afspiegeling zijn van hem.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Strengholt schreef:
In het Oude Testament zie je een ontwikkeling in Godsbeeld. De theologie noemt dit ‘voortgaande openbaring’. Aanvankelijk werd God door Israel vooral als de God van hun stammen gezien, en die gedroeg zich dan ook als zo'n stammengod. Later leveren de profeten hierop kritiek – God is de God van alle volken. In het Nieuwe Testament culmineert dit in het geloof dat God zijn Zoon voor de hele wereld stuurde. Er is geen onderscheid tussen mensen en God is er voor iedereen.
In het tweede deel heb ik hier aandacht aan geschonken. Maar zal verder niet op de zaken vooruit lopen.

Piet schreef:48. Evolueert de god van het oude testament; als er sprake is van een verbeterd moreel besef na de komst van Jezus. Volgens christenen dan. Kan een god zichzelf verbeteren. Is hier sprake van een imperfectie die met voortschrijdende openbaring opgelost moet worden?
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

PietV. schreef:. Hier de volgende serie met hun antwoorden.
En die antwoorden blinken uit in draaien en drogredenen.

Weer een christen die zijn eigen persoonlijke religie maakt.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Fish schreef:
En die antwoorden blinken uit in draaien en drogredenen.

Weer een christen die zijn eigen persoonlijke religie maakt.
De context is vaak in het verloop van het antwoord verdwenen. Ik stel een vraag over slavernij en het eindigt bij het avondmaal.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

PietV. schreef: Ik stel een vraag over slavernij en het eindigt bij het avondmaal.
Dat is gewoon zijn taktiek, niet een rechtstreeks antwoord maar verwarring zaaien.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Dit is het argument dat je zaken in hun tijd moet zien, "het was nu eenmaal normaal destijds". Ik vind dat geen sterk argument als je iets als slavernij beschouwd als goedgekeurd door God. Het lijkt dan op een soort 'gedoogconstructie' van God.

Ik vind sowieso de laatste serie antwoorden minder worden (misschien begint hij het zat te worden).
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Plaats reactie