cytochroom C
Ben ik deels met je eens. Door de discussie aan te gaan moedig je ze aan de ene kant aan en geef je ze een zekere legitimiteit. En vaak zijn ze in staat om, profiterend van het feit dat de toehoorders geen experts zijn, hun punt te scoren.tjeerdo schreef:Beste Hetty,
Zie je door de bomen het bos nog. Evolutionisten hebben de neiging tot een informatie-bombardement. En sommige creationisten zien dat lachwekkend aan. Onder het motto: "Zie ze eens hun best doen". En komen dan met eigen one-liners. Die vaak veel beter scoren. Want "We"ll smoke them out" ligt beter in het gehoor dan een ellenlang strategisch concept.
Want wat blijft hangen van frame-shift, puntmutaties en/of glutamaat uitgewisseld wordt tegen valine. Overdaad schaadt. Laat de creationist het werk maar doen. Als hij/zij het beter weet mag dat goed onderbouwd worden met referenties en onderzoeksresultaten.
De meeste creationisten willen alleen maar verwarring scheppen.
Groetjes,
Aan de andere kant denk ik dat we ook de meelezer niet moeten onderschatten. Juist door niet te reageren sta je toe dat ze hun punt scoren. En een deel van de lezers zal de verdere uiteenzetting wel in zijn uiteindelijke standpunt meenemen. Sommigen zullen door een dergelijk debat wellicht ook geprikkeld worden en raken voldoende geinteresseerd in het onderwerp om zelf meer te gaan lezen over evolutie. Het onderwerp is tenslotte interessant genoeg. Ik denk dat het goed is om af en toe te tonen dat de creationistische keizer geen kleren aan heeft. Wat daar de beste strategie voor is is natuurlijk een andere discussie.
groeten,
Frans
Time is an illusion. Lunchtime doubly so. -- Douglas Adams
- chromis
- IT Tech. & Moderator
De werkelijkheid is dat dergelijke discussies ontzettend veel informatie kunnen bevatten over hoe evolutie werkt.
Mijn kennis over dergelijke zaken komt in werkelijkheid door het lezen van langdurige discussies over dingen als "natuurlijke selectie", "soortvorming" en zo'n dingen allemaal.
Dus ja: het heeft zeker nut.

Mijn kennis over dergelijke zaken komt in werkelijkheid door het lezen van langdurige discussies over dingen als "natuurlijke selectie", "soortvorming" en zo'n dingen allemaal.
Dus ja: het heeft zeker nut.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
-
tsjok45
Zitten we toch redelijk op een lijn. Ik denk dat het ook uitmaakt wie je publiek is. Iemand die uit interesse een vraag stelt waarmee hij of zij elders geconfronteerd wordt, dan vind ik het de moeite waard om daarop te reageren.
Als iemand zijn mening echter al vast heeft staan en alleen komt om zieltjes te winnen of om te bashen, dan vind ik het weer niet de moeite waard om te reageren. In het algemeen komen die mensen toch met overgeschreven en uitgekouwde argumenten die ze zelf niet eens goed kunnen onderbouwen. Dan kun je je tijd nog beter gebruiken om een koe te leren dansen in plaats van daarop te reageren.
groeten,
frans
Als iemand zijn mening echter al vast heeft staan en alleen komt om zieltjes te winnen of om te bashen, dan vind ik het weer niet de moeite waard om te reageren. In het algemeen komen die mensen toch met overgeschreven en uitgekouwde argumenten die ze zelf niet eens goed kunnen onderbouwen. Dan kun je je tijd nog beter gebruiken om een koe te leren dansen in plaats van daarop te reageren.
groeten,
frans
Via deze link debat tussen Tom Zoutewelle en Ronald Plasterk ondermeer over cytochroom C
http://www.groene.nl/1999/20/ma_biologen.html
http://www.groene.nl/1999/20/ma_biologen.html
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
tjeerdo schreef:Beste Hetty,
Zie je door de bomen het bos nog. Evolutionisten hebben de neiging tot een informatie-bombardement. En sommige creationisten zien dat lachwekkend aan. Onder het motto: "Zie ze eens hun best doen". En komen dan met eigen one-liners. Die vaak veel beter scoren. Want "We"ll smoke them out" ligt beter in het gehoor dan een ellenlang strategisch concept.
Want wat blijft hangen van frame-shift, puntmutaties en/of glutamaat uitgewisseld wordt tegen valine. Overdaad schaadt. Laat de creationist het werk maar doen. Als hij/zij het beter weet mag dat goed onderbouwd worden met referenties en onderzoeksresultaten.
De meeste creationisten willen alleen maar verwarring scheppen.
Groetjes,
Dat gaat nog wel
Ik ben in elk gevaal hartstikke blij met zoveel info. Dit topic elders heeft last van een vastloper, maar dat maakt me weinig uit.
Eigenlijk wist ik al dat ik ws weinig inhoudelijke argumenten kon verwachten, wel is het erg prettig om voor toekomstige topics weer wat meer te weten.
Iedereen dus bedankt. ik heb er weer veel aan, Ik ga weer ff lekker aant leren
Als ik vragen heb horen jullie het.
groetjes.
En dit verhaal vind ik van toepassing op het stuk wat Hetty ons liet lezen. Het staat bol van veronderstellingen en dan merk je al snel dat de persoon helemaal geen interesse heeft in onderbouwde antwoorden. Als er mensen rondlopen die keihard beweren dat de aarde vierkant is en niet de moeite nemen om hun standpunten te toetsen dan vraag ik mij af of het zinvol is om daarmee te gaan discussieren.ice_age schreef: Als iemand zijn mening echter al vast heeft staan en alleen komt om zieltjes te winnen of om te bashen, dan vind ik het weer niet de moeite waard om te reageren. In het algemeen komen die mensen toch met overgeschreven en uitgekouwde argumenten die ze zelf niet eens goed kunnen onderbouwen. Dan kun je je tijd nog beter gebruiken om een koe te leren dansen in plaats van daarop te reageren.
Want dat soort infantiele geesten lopen even snel naar binnen als naar buiten. Het gaat alleen maar om zieltjes winnen. En dat doen ze door stukken te plaatsen die veel weg hebben van een creationistische hutspot. En voor je het weet zet je de komma verkeerd en ze denken dat ze gelijk hebben.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Het hangt ook een beetje van het forum waar de discussie plaatsvind af.tjeerdo schreef:En dit verhaal vind ik van toepassing op het stuk wat Hetty ons liet lezen. Het staat bol van veronderstellingen en dan merk je al snel dat de persoon helemaal geen interesse heeft in onderbouwde antwoorden. Als er mensen rondlopen die keihard beweren dat de aarde vierkant is en niet de moeite nemen om hun standpunten te toetsen dan vraag ik mij af of het zinvol is om daarmee te gaan discussieren.ice_age schreef: ...
...
Reageren naar de auteur zelf is mischien niet zinvol op een forum als dit waar de meeste bezoekers toch redelijk gelijk gestemt zijn. Als iemand komt bashen kun je er even kort op in gaan maar daarna laat je hem in zijn sop gaarkoken.
Maar reageren naar een geinteresseerde persoon die de vraag oprecht stelt, in dit geval Hetty dus, heeft weer wel zin.
Op een site als het fok forum worden in het gedeelte wetenschap filosofie & levensbeschouwing http://forum.fok.nl/forum/9 geregeld uitgebreide discussies gevoerd tussen creationisten en aanhangers van de evolutietheorie. Je weet vooraf dat die elkaar nooit zullen overtuigen. Maar is de discussie daarom zinloos? Nee. Want je weet dat hier naast de actieve participanten aan de discussie ook een hoop geinteresseerde leken van divers pluimage meekijken. Varierend van zweverig tot down to earth. En een belangrijk deel daarvan is wel degelijk gevoelig voor een goed verhaal. In eerste instantie wordt een deel daarvan mischien overdonderd door allerlei pseudo wetenschap, maar met een goede uitleg waarom een creationist ernaast zit valt daar best goed resultaat te halen. En er lopen daar wat dat betreft ook best mensen rond die een goed verhaal op papier kunnen zetten. Reageer je echter helemaal niet op die creationistische nonsens, dan zal bij een deel van het publiek toch het idee blijven hangen dat de creationist gelijk heeft.
En op een eo forum zal je wellicht weer een andere strategie toe moeten passen. Wat dat betreft denk ik dat je per geval een beetje een keuze moet maken of, (en zoja, hoe) je reageert. Ik ben daar zelf eerlijk gezegd ook niet altijd even consequent in. Soms kan het wat dat betreft ook lekker zijn om zo iemand eens ongezouten de les te lezen, waarbij ik zelf soms ook wat te bot uit de hoek kom, en dus mijn punt mis.
groeten,
Frans