MoreTime schreef:Ik kom op FT vaak de opvatting tegen dat de bijbel immoreel is vanwege de vele oorlogen en rampen die door god worden aangemoedigd of veroorzaakt.
En de voorbeelden komen meestal uit het Oude Testament.
Naar mijn mening is het onnozel om de bijbel in zijn geheel een stempel moreel (zoals fanatieke christenen doen) of immoreel (zoals fanatieke atheisten doen) op te drukken. Je gaat daarbij volledig voorbij aan wat de bijbel precies is, namelijk een bundeling boeken met uiteenlopende functies, diverse schrijvers en vooral zeer verschillende perioden/culturen. Zo vind je in de bijbel poezie, allegorische wijsheden, stamgeschiedenissen, wetten en openbaringen. Je kunt dat niet als universele, consistente tekst beschouwen, laat staan dat je er op staat dat er maar één interpretatie mogelijk is. Dat laatste zou zelfs niet mogelijk zijn als het wel een consistente tekst was van één bepaalde auteur (in de moderne tijd is immers niet alleen God, maar ook 'de auteur' dood verklaard).
Wat wel kan is een interpretatie geven van de bijbel en die als moreel of niet-moreel bestempelen. Met name de interpretaties die een sterke nadruk leggen op de evangelien, of meer bepaald de bergrede, waarin de nadruk die Jezus legde op geweldloosheid, het gelijkheidsprincipe, het verheffen van de armen/onderdrukten vind ik ook vandaag nog zeer moreel. Een goed voorbeeld van een dergelijke interpretatie van de bijbel vind ik de ideen van Tolstoj, zoals hij oa neerlegde in "The Kingdom of God is within you".
Het idee dat de menselijke moraal hoger is dan die van god, is op zijn minst vreemd te noemen.
Dat is waar, het hele idee van het fenomeen God is nu juist dat hij de hoogste moraal vertegenwoordigt. Die notie kun je niet afserveren door wat (immorele) mensen er over geschreven hebben. Dat is een contradictio in terminis.
Ik zat hierover na te denken na een docu te hebben gezien over WOII. Voor velen is de oorlog zoals gevoerd door de geallieerden een gerechtvaardigde strijd geweest; het ging immers om het verdrijven van de nazi onderdrukkers. Veel christenen zien de oorlogen in de bijbel op eenzelfde manier.
Wat mij betreft bestaat de rechtvaardige oorlog niet, maar inderdaad, als je in de moderne tijd een rechtvaardige oorlog accepteert, dan kun je een rechtvaardige oorlog waar de OT-schrijvers over verhalen niet afwijzen, dat is meten met twee maten.
Een goed voorbeeld van die dubbele moraal:
siger schreef:Jahweh gaf de opdracht Canaan uit te moorden en te onderwerpen. Daarmee is hij erger dan Hitler, en het tegengestelde van de gealliëerden, die net onderwerpers wilden terugdringen en het land teruggeven.
Een bombardement op Dresden of atoombom of Hiroshima met de vele onschuldige burgerslachtoffers is rechtvaardig omdat het in 'onze' politieke agenda past. Aan de andere kant is het moreel natuurlijk zeer verwerpelijk als 'anderen' de politieke agenda boven onschuldige slachtoffers stellen.
Op zo'n moment denk ik inderdaad dat Jezus' boodschap 'keer uw andere wang' nog steeds modern en voor velen nog steeds de tijd vooruit is.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann