Vrijmetselarij - to join or not to join

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Henry II
Bevlogen

Re: Vrijmetselarij - to join or not to join

Bericht door Henry II »

Dankjewel voor je eerlijke reactie. Ik voel mij niet persoonlijk aangevallen omdat ik weet dat er veel onbegrip is over de VM. Mochten daar vragen over zijn, dan wil ik daar wel mijn mening over geven. Ik ga ervan uit dat deze discussie in een sfeer van respect verloopt.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Jinny

Bericht door Jinny »

Ik ga ervan uit dat deze discussie in een sfeer van respect verloopt.
Daar zorgen wij wel voor.
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Rereformed schreef: Verlichting is heel wat anders. Dat zou om te beginnen een groep zijn die zich oneindig veel meer met visies voor de toekomst bezighoudt dan achterom kijkt.
Ik vermoed dat je hier twee dingen door elkaar haalt. Ten eerste is de organisatievorm in verenigingen die we loges noemen iets wat ontstaan is ten tijde van de verlichting en toendertijd een absolute noodzaak was. De vorm werd 'geleend' van de bouwgilden, maar dat zegt niets over de inhoud. Het was (en is naar mijn mening nog steeds) een broedplaats voor vrijdenkers en het werd indertijd bepaald niet aangemoedigd om te heulen met aanhangers van andere levensovertuigingen. En dat is nu juist wat er wél gebeurde, mensen uit allerlei filosofische achtergronden en religies konden over visies voor de toekomst praten zonder vooroordeel en dogma. Dit trok destijds veel verlichte denkers. Als zij dit overdag hadden gedaan, waren zij wellicht en niet onwaarschijnlijk opgepakt en vervolgd. Zoals iedereen het adagium kent 'weet wat er gebeurd is, zodat je je kan voorbereiden op de toekomst' zo is dit ook binnen de VM het geval. Geen vrijdenker kan ontkennen dat hij slechts voortbouwt op ideeën van anderen. Dat is de kracht van traditie.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Henry II schreef:Ik vermoed dat je hier twee dingen door elkaar haalt.
Zeker niet. Ik stelde ze tegenover elkaar. Juist het feit dat je geen raakvlak ziet bevestigt dat de vrijmetselarij passé is.
Zelfs in deze reaktie blijf je nog enkel staren op 'de kracht van de traditie' en een uitleg van wat de vrijmetselarij vroeger ooit heeft betekend. Dat laatste is in onze tijd al van even weinig belang als dat in de middeleeuwen kathedralen heel belangrijk waren. In een moderne tijd praten "mensen uit allerlei filosofische achtergronden en religies" wereldwijd "over visies voor de toekomst zonder vooroordeel en dogma". Het internet is de moderne broedplaats voor alle denkers. Internet is alles en allen omvattend en de openheid ervan is het volkomen tegendeel van het gesloten vrijmetselaarsclubje.
Born OK the first time
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Beste Rereformed,
als je het zo stelt dan snap ik je weer helemaal. Je stelt dat de VM als organisatievorm achterhaald is door het internet. Dat is ten dele waar en daar ga ik in mee. Vanwege de nadruk op traditie ontwikkelt de VM zich erg langzaam en dat heeft zeker nadelen. Er wordt op internet heel veel gesproken en gediscussiëerd over allerlei filosofie en wetenschap, maar het medium internet is zo open dat dit ook tegelijkertijd ook weer een zwaktepunt is. Een forum op internet is een heel onpersoonlijke manier van samenkomen, terwijl ik nu juist een veel meer persoonlijke vorm van contact zoek. Afgezien van allerlei aperte onzin die er binnen diverse levensbeschouwelijke stromingen wordt geuit, hebben ze toch op sociaal gebied veel voordelen. In mijn optiek is het internet een prachtig hulpmiddel om mensen ideeën te laten delen en gedachten, maar het persoonlijke contact en echt sociaal samenzijn is volgens mij totaal afwezig. Wat het internet heel goed zou kunnen, is het bevorderen van de zoektocht naar waarheid, maar als ik zie wat er op het internet hier en daar met stelligheid wordt beweerd, dan is het blijkbaar niet krachtig genoeg om dit te doen. Het mist een structuur, een commitment.

De houding van mensen t.o.v. elkaar zou moeten worden geregeerd door de ratio, die met een eerlijke en wetenschappelijke manier van denken iedereen in zijn waarde laat. Daarnaast zoekt iedereen een sociale structuur om in te leven, en dat kun je niet vinden met ratio, maar met gevoel en contact van mens tot mens. Ik kan mij heel goed voorstellen dat er veel mensen zijn die totaal goddeloos zijn, maar toch binnen hun kerk blijven rondhangen om de sociale contacten. Hoe zou jij voorstellen om dit te integreren? Als er geen levensbeschouwelijke structuur is om je binnen te plaatsen, waar is dan je thuis.
Jabba de Hut
Forum fan

Bericht door Jabba de Hut »

Ik ben het spoor bijster met al die geheime genootschappen.
Hoe zit het met de rozenkruizers, de illuminati? ---> http://www.rozenkruis.nl <---
Is dat ook vrijmetselarij of concurentie van de vrijmetselarij?
zalwel
Forum fan

Bericht door zalwel »

Henry II schreef:Als er geen levensbeschouwelijke structuur is om je binnen te plaatsen, waar is dan je thuis.
Misschien gewoon je gevoel volgen? (ik probeer even deze draad op te waarderen)
god is a word and the argument ends there -Bill Callahan

Reality is that which, when you stop believing in it, doesn’t go away -Philp K. Dick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Jabba de Hut schreef:Ik ben het spoor bijster met al die geheime genootschappen.
Hoe zit het met de rozenkruizers, de illuminati? ---> http://www.rozenkruis.nl <---
Dit is wat ik bedoel met fantaseren, omdat het wezenlijke vaak zo geheim blijft.
Een geheim genootschap, dat kan niet anders zijn, dan iets dat het daglicht niet kan verdragen? :?
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 02#p361402" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik schreef:Waar en wanneer ik iets hoor over vrijmetselarij, dan doet de geheimzinnigheid geen goed aan de naam die het heeft.
Het wordt al gauw geassociëerd met dingen die het daglicht niet mogen zien of met centra van complot vormingen.
Tot en met allerlei vormen van het occulte wordt men beschuldigd.
Bron daarvan ligt juist in de metaforische tekenen en symbolen, die hun oorsprong in eerdere en heidense religisch zou hebben.
Op zijn minst wordt gedacht, dat het uiterst elitair zou zijn, wat in feite niet de opzet is.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
zalwel
Forum fan

Bericht door zalwel »

Ik heb zo'n 8 jaar geleden een met ouderwetse typemachine getypte uitnodiging gehad van een loge uit de regio waar ik toen woonde. Ik vond dat heel vreemd gezien ik, behalve wijlen een vader van een kennis, niemand ken die erbij zit.
Doen ze dat meer, willekeurig uitnodigingen verzenden? (Henry?)

Reality is that which, when you stop believing in it, doesn’t go away -Philp K. Dick
zalwel
Forum fan

Bericht door zalwel »

Hier een boek over de vrijmetselarij door een 33e graad vrijmetselaar uit 1926.

http://www.cwleadbeater.org/Hidden_Life ... ry-CWL.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
The Masonic fellowship differs from all other societies in that candidates for membership have to join it blindfold, and cannot receive much informa­tion about it until they actually enter its ranks. Even then the majority of Masons usually obtain only the most general idea of the meaning of its ceremonies, and seldom penetrate further than an elementary moral interpretation of its principal symbols.

Jabba de Hut
Forum fan

Bericht door Jabba de Hut »

zalwel schreef:Hier een boek over de vrijmetselarij door een 33e graad vrijmetselaar uit 1926.

http://www.cwleadbeater.org/Hidden_Life ... ry-CWL.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
The Masonic fellowship differs from all other societies in that candidates for membership have to join it blindfold, and cannot receive much informa­tion about it until they actually enter its ranks. Even then the majority of Masons usually obtain only the most general idea of the meaning of its ceremonies, and seldom penetrate further than an elementary moral interpretation of its principal symbols.
Na het lezen van het boek trekt alle mist op.

De inhoud over God, engelen en andere entiteiten zullen wel gedebunked worden.
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

zalwel schreef:Ik heb zo'n 8 jaar geleden een met ouderwetse typemachine getypte uitnodiging gehad van een loge uit de regio waar ik toen woonde. Ik vond dat heel vreemd gezien ik, behalve wijlen een vader van een kennis, niemand ken die erbij zit.
Doen ze dat meer, willekeurig uitnodigingen verzenden? (Henry?)
Ik voel mij niet aangesproken. Ze hebben mij ook wel eens gevraagd voor de badminton vereniging. Moet ik nu een klacht sturen naar de badminton bond? Binnen Nederland is dit zeer ongebruikelijk lijkt mij, maar er is niemand dat kan verbieden. Misschien had deze persoon het vermoeden dat jij je als vrijmetselaar thuis zou kunnen voelen. Moet je daar nu iets kwaads achter zoeken? Je hoeft je schoonmoeder niet ritueel te offeren om vrijmetselaar te worden. Hoewel dat het misschien makkelijker zou maken voor sommige mannen. :wink:
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

We leven een beetje in een omgekeerde wereld. Is het niet interessanter om te zoeken naar echte complotten, die iedereen kan zien en die ook echt bestaan. Wat dacht je van verzekeringsmaatschappijen, die ieder jaar de premies verhogen omdat dat 'moet' terwijl ze honderden miljoenen winst maken, ten koste van onze gezondheid. Wat dacht je van banken, die er met ons spaargeld vandoor gaan, en dan nog moeten beloond met extra belasting miljarden. Dat zijn de complotten die mij storen. Als ik kijk hoeveel tijd bestuursleden van een loge steken om de vereniging draaiend te houden, want net als bij elke vereniging zijn het altijd weer de noeste vrijwilligers die dat doen, dan vraag ik mij af wie nog de tijd zou hebben om complotten te smeden. Tenzij je nog steeds denkt dat Leo Taxil géén fictieschrijver was en dat de P2 loge niet door de maffia was misbruikt. Vorig jaar was er nog een geval van een hockey vereniging, waar een bestuurslid er met de centen vandoor ging. Dat deed hij vast omdat hij hockey speelde ! Ik bedoel, elke keer als iemand een scheve schaats rijdt en hij vrijmetselaar is, heeft hij dat gedaan omdat hij vrijmetselaar is, maar de werkelijkheid is veel simpeler, hij heeft dat gedaan omdat hij gewoon een mens is die iets doms deed. Ik persoonlijk heb geen behoefte om mij tegen dit soort dingen te verweren. Een kennis van mij heeft 'iets' tegen de vrijmetselarij omdat hij een buurman had die vrijmetselaar was en daar had hij ruzie mee. Tja, dan houdt het voor mij op. Ik wil best wat dingen rechtzetten die in de publieke opinie pertinent onjuist zijn over de vrijmetselarij, maar
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Mariakat schreef:
Jabba de Hut schreef:Ik ben het spoor bijster met al die geheime genootschappen.
Dit is wat ik bedoel met fantaseren, omdat het wezenlijke vaak zo geheim blijft.
Een geheim genootschap, dat kan niet anders zijn, dan iets dat het daglicht niet kan verdragen? :?
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 02#p361402" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik moet dit rectificeren naar Jabba toe.
Hij is niet degene, die hier nu aan het complotdenken is, maar hij komt met clubs, die hetzelfde vergaat als de vrijmetselarij.
Er zijn overeenkomsten.
En waarschijnlijk vanwege dezelfde redenen worden zij ook becommentarieerd.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Omdat de Vrijmetselarij een inwijdingsgenootschap is, is het best belangrijk om voorzichtig te zijn met wie je wel en niet als lid wil binnenhalen. Door de intieme sfeer die je creëert is het een kwetsbaar geheel. Het gebeurt regelmatig dat leden na een poosje alsnog besluiten om het lidmaatschap op te zeggen. Dat wil je liever voorkomen door van tevoren uitvoerig te spreken met een kandidaat. Tijdens gesprekken met een serieuze kandidaat kan er van alles boven water komen dat de kandidaat doet besluiten om zich toch niet aan te melden. Het moet gewoon bij je passen of niet. De werkwijze is zeer traditioneel en vol van symbolen en allegorieën. Als dat je niet ligt moet je er niet aan beginnen. Er zijn genoeg andere verenigingen waar je je dan beter thuis zou voelen.
Plaats reactie