Je hart volgen...

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Fjedka
Bevlogen

Re: Je hart volgen...

Bericht door Fjedka »

Óf je neemt een rationele beslissing, óf je neemt niet een rationele beslissing. En ja, zoals Mariakat al zegt, soms, zeker bij sommige oneindige twijfelaars en wikkers en wegers, is het goed om nu maar eens te stoppen met malen en een beslissing te nemen. Gooi dan maar een muntje op desnoods, wanneer je na rijp beraad werkelijk nog steeds geen idee hebt of je nu rechts of links moet gaan of moet blijven zitten waar je zit. Maar onnadenkend en impulsief handelen, aan de andere kant, zonder stil te staan bij eventuele consequenties, is een garantie op lopen in zeven sloten tegelijk.

De meeste beslissingen neem je trouwens niet uit 'vrije wil'. Je wordt meestal door de gang van zaken min of meer gedwongen tot het maken van een keuze, en verreweg het grootste deel van de keuzes die je maakt gebeuren onbewust. Neem nu verliefdheid. Kies je ervoor om verliefd te worden? Kies je ervoor dat al die stoffen in je lichaam vrijkomen, om je maar over de drempel te krijgen? Of bijvoorbeeld dat jaar er tussen uit om die wereldreis te maken? Had je dat nu écht zelf bedacht en besloten, of had je nu ergens gelezen dat dat iets is wat iedereen toch een keer zou moeten doen nu je nog geen kinderen hebt, of nu de kinderen uit huis zijn, of nu je nog goed ter been bent en heb je net die erfenis binnen? Ik kan je wél vertellen dat, toen ik besloot een jaar naar Australië te gaan, wanneer het alleen aan mij gelegen had, als ik op mijn gevoel was afgegaan, als ik geluisterd had naar mijn hart zogezegd, ik níet was gegaan. Anderen hebben me overtuigt en toen een vriend besloot zelfs met me mee te gaan, kon ik er eigenlijk ook niet meer onderuit. En gelukkig maar, want ik had dat jaar achteraf voor geen goud gemist willen hebben.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Jurgen

Bericht door Jurgen »

Mariakat schreef:
Jurgen schreef: De gulden midden weg. Kwam ik tot de conclusie.

Je "hart" volgen, maar met "verstand" je beslissing laten zegelen.
=D>

Nu nog de praktijk.... :wink:
Dank u, dank u :lol:

Ja dat is moeilijk inderdaad, we blijven tenslotte mensen.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Juglans schreef:Grappig dat niemand die uitdrukking kent, volgen jullie je hart dan nooit?
Ja dat eindigde dan steevast in gebroken harten en miskopen :(
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Jinny

Bericht door Jinny »

Vroeger was ik een twijfelaar, nu weet ik dat niet meer zo zeker.......
Juglans
Forum fan

Bericht door Juglans »

doctorwho schreef:
Ja dat eindigde dan steevast in gebroken harten en miskopen
Toch zul je ook wel positieve voorbeelden hebben neem ik aan. Ik denk zelf dat men uiteindelijk hetgelukst wordt van het volgen van je hart. Hoewel er al het een en ander in dit draadje over is gezegd heb ik het idee dat niemand nog de kern te pakken heeft. Het is geen gulden middenweg, niet eens zozeer alleen gevoel en met irrationeel doe je je hart ook tekort. Het is meer iets dan van binnen leeft als een overtuiging om iets te gaan doen, een interne motivatie. Dat is alles. Dionysisch is misschien niet eens een verkeerde metafoor, maar al wel een gedachte teveel.
Our spontaneous experience is far richer than any abstractions about it. Arne Naess
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Juglans schreef: Het is meer iets dan van binnen leeft als een overtuiging om iets te gaan doen, een interne motivatie. Dat is alles.
Simpel.
Inderdaad.
Je bent overtuigt.
Op dat moment zijn ratio en gevoel al op één lijn en wat let je om de daad bij het woord te voegen?
Dwz.:
De gevoelsmatige wens is er en je verstand neemt de risico's en de consequenties.
Dan is het geen probleem je hart te volgen.

Wat als je rationeel (nog) teveel bezwaren ziet?
Laatst gewijzigd door Maria op 19 jun 2012 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
BadAssChick
Ervaren pen

Bericht door BadAssChick »

je hart volgen heeft ook wel iets van je gevoel volgen, gewoon doen en verder niet over nadenken
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart.
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.

http://www.robustiano.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Juglans
Forum fan

Bericht door Juglans »

mariakat schreef:
Wat als je rationeel (nog) teveel bezwaren ziet?
De ratio heeft de rol om 'het volgen van je hart' te sturen, het moet immers wel mogelijk zijn, en de ratio kan ook roet in het eten gooien, want iets kan ook onmogelijk zijn. Maar het punt blijft wel dat de essentie van de gemaakte beslissing 'uit je hart' komt.
Our spontaneous experience is far richer than any abstractions about it. Arne Naess
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Juglans schreef:doctorwho schreef:
Ja dat eindigde dan steevast in gebroken harten en miskopen
Toch zul je ook wel positieve voorbeelden hebben neem ik aan. Ik denk zelf dat men uiteindelijk hetgelukst wordt van het volgen van je hart.
Eens maar het dagelijks bestaan noopt tot het sluiten van compromissen in deze. Best jammer want i.pv. Aan te schuiven in de file zou ik liever de route soleil naar de Franse zuidkust volgen. Om dat zo af en toe te kunnen doen moet ik echter in die file staan op weg naar en van werk :(
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
zalwel
Forum fan

Bericht door zalwel »

doctorwho schreef: Eens maar het dagelijks bestaan noopt tot het sluiten van compromissen in deze. Best jammer want i.pv. Aan te schuiven in de file zou ik liever de route soleil naar de Franse zuidkust volgen. Om dat zo af en toe te kunnen doen moet ik echter in die file staan op weg naar en van werk :(
Wellicht als je altijd al je hart had gevolgd was je nooit in die file terecht gekomen en had je geen behoefte aan vakantie. :wink:
god is a word and the argument ends there -Bill Callahan

Reality is that which, when you stop believing in it, doesn’t go away -Philp K. Dick
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Jim schreef:Vroeger was ik een twijfelaar, nu weet ik dat niet meer zo zeker.......
Twijfel is mijn enige zekerheid.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

zalwel schreef:Wellicht als je altijd al je hart had gevolgd was je nooit in die file terecht gekomen en had je geen behoefte aan vakantie. :wink:

Wat met al die mensen die hun hart volgen en een paar jaar later voor de kantonrechter staan om te scheiden?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
zalwel
Forum fan

Bericht door zalwel »

Dat kan allerlei redenen hebben, misschien dat meneer zijn edele lid was gevolgd (ipv zijn hart) en dat mevrouw dat niet leuk vond.

Ik weet het ook niet, misschien is je hart volgen wel hetgeen over blijft als je uit gerelativeerd bent. Een onoverwogen beslissing nemen is niet je hart volgen m.i.

Vanuit emotie reageren of handelen is ook wat anders dan je hart volgen. Ik kan wel wat met de term iig.

Reality is that which, when you stop believing in it, doesn’t go away -Philp K. Dick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

zalwel schreef: Wellicht als je altijd al je hart had gevolgd was je nooit in die file terecht gekomen en had je geen behoefte aan vakantie. :wink:
Dan had ik idd. waarschijnlijk niet eens een auto gehad en had ik altijd al vakantie gehad. :wink:
Of dat uiteindelijk naar mijn hart zou zijn?

Met redenaties als "als ik" en "had ik" kom ik niet veel verder dan zeuren.
Ik heb een groot en beweeglijk hart dat regelmatig sneller slaat, maar zonder ratio ben ik nergens.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
zalwel
Forum fan

Bericht door zalwel »

Mariakat schreef: maar zonder ratio ben ik nergens.
denk je, :)

sorry hoor, ben niet uit op een welles/nietes. Maar spontane beslissingen kunnen wel weer leerzame situaties opleveren. Iets wat negatief lijkt hoeft kan uiteindelijk heel positief uitpakken.

Plaats reactie