Bestaat dat, niets?Fish schreef:
Laat alles dat niet van jezelf is los en er blijft niets over.
Jezelf zijn
Moderator: Moderators
Re: Jezelf zijn
god is a word and the argument ends there -Bill Callahan
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn’t go away -Philp K. Dick
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn’t go away -Philp K. Dick
-
siger
Al te waar. Goethe zei het al:Fish schreef:Laat alles dat niet van jezelf is los en er blijft niets over.
"Er zou weinig van mij overblijven indien ik alles moest afstaan, wat ik aan anderen te danken heb"
Weinig is niet niets.
Je neemt het te zwart wit.zalwel schreef:Weinig is niet niets.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Weinig is niet niets, maar niets is wél weinig.
Het is inderdaad de vraag wat er van mijzelf zou overblijven als je alles verwijderd dat ik aan anderen te danken heb.
Mijn genen? van mijn vader en mijn moeder gekregen!
Mijn woorden: Allemaal van anderen geleerd. Niet één helemaal zelf verzonnen!
Mijn gedachten? allemaal combinaties van ervaringen, en de meeste - en zeker de belangrijkste van die ervaringen waren interacties met anderen!
Mijn Ik? Ook dat hebben anderen mij bijgebracht!
Je kunt alleen jezelf zijn dankzij anderen.
(en zij dus mede dankzij jou!)
Bedankt dus allemaal!
Het is inderdaad de vraag wat er van mijzelf zou overblijven als je alles verwijderd dat ik aan anderen te danken heb.
Mijn genen? van mijn vader en mijn moeder gekregen!
Mijn woorden: Allemaal van anderen geleerd. Niet één helemaal zelf verzonnen!
Mijn gedachten? allemaal combinaties van ervaringen, en de meeste - en zeker de belangrijkste van die ervaringen waren interacties met anderen!
Mijn Ik? Ook dat hebben anderen mij bijgebracht!
Je kunt alleen jezelf zijn dankzij anderen.
(en zij dus mede dankzij jou!)
Bedankt dus allemaal!
Ik wens u alle goeds
Dat weinige wat overblijft is voor mij het belangrijkste dat er is. Vergeet woorden, onderzoek je DNA.
Doorgrond je gedachten. Hecht geen waarde aan je zogenaamde Ik.
Maar zonder omgang en interactie met anderen was ik was ik ook niet bij die (voor mij) inzichten gekomen.
Wat je ontdekt als je zoveel mogelijk uitsluit is het mooiste wat er is.
Maar ja, ik ben een spirituele neuzelaar en voel me daar goed bij.
Doorgrond je gedachten. Hecht geen waarde aan je zogenaamde Ik.
Maar zonder omgang en interactie met anderen was ik was ik ook niet bij die (voor mij) inzichten gekomen.
Wat je ontdekt als je zoveel mogelijk uitsluit is het mooiste wat er is.
Maar ja, ik ben een spirituele neuzelaar en voel me daar goed bij.
> Wat denken jullie ...
Dat er niets is dan zijn, en jezelf.
Dat er niets is dan zijn, en jezelf.
Peter van Velzen schreef:Bedankt dus allemaal!
Graag gedaan Peter.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Dat zal ik niet ontkennen. Je zit m.i. op het verkeerde forum.zalwel schreef:Maar ja, ik ben een spirituele neuzelaar.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
En wat is dat dan, dat volgens jou zo belangrijke dat overblijft?zalwel schreef:Dat weinige wat overblijft is voor mij het belangrijkste dat er is.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Waar gaat zalwel het dan afleren?Fjedka schreef:Dat zal ik niet ontkennen. Je zit m.i. op het verkeerde forum.zalwel schreef:Maar ja, ik ben een spirituele neuzelaar.
Nee hoor: Hij zit hier prima!
In zekere zin heeft hij nog gelijk ook
Wat er overblijft is het belangrijkste want:
Niets is het belangrijkste want:
Al die zaken zijn vrijwel even belangrijk.
Nou sommige misschien minder; 't zal wel.
Ik wens u alle goeds
het belangrijke wat (voor mij) overblijft is rust. Rust die ik heb verkregen door training van gedachten.Fjedka schreef:En wat is dat dan, dat volgens jou zo belangrijke dat overblijft?zalwel schreef:Dat weinige wat overblijft is voor mij het belangrijkste dat er is.
Met mij gaat het heel goed. Door psychiaters benoemd als: ADHD, Bipolair, schizofreen, anti-sociale persoonlijkheidsstoornis, hechtingstoornis, psychotisch. Gelukkig hebben ze me nooit onderzocht op autisme.
Ontopic: door mijn gedachten de baas te zijn heb ik mezelf gevonden.
Maar ja Fjedka, mijn waarheden doen niet ter sprake zoals eerder tusen ons de discussie is geweest. Ze moeten onderbouwd worden met gerenommeerde boektitels en wetenschappelijke artikelen.
Bekende filosofische uitspraken zijn vaak ook niet meer dan mooi geformuleerde nadenkertjes.
Je vraag zal dan naar ik vermoed niet de intentie hebben om van mij een antwoord te krijgen zoals ik die heb gegeven.
Dit is heel persoonlijk, daarom wil ik je een paar persoonlijke vragen stellen.zalwel schreef: het belangrijke wat (voor mij) overblijft is rust. Rust die ik heb verkregen door training van gedachten.
Met mij gaat het heel goed. Door psychiaters benoemd als: ADHD, Bipolair, schizofreen, anti-sociale persoonlijkheidsstoornis, hechtingstoornis, psychotisch. Gelukkig hebben ze me nooit onderzocht op autisme.
Ontopic: door mijn gedachten de baas te zijn heb ik mezelf gevonden.
Niet helemaal off topic, want dit heeft alles te maken met de titel.
Ook niet impertinent, denk ik, daar jezelf al schreef:
Eerstens:zalwel schreef: Mijn "gedachten" komen vaak uit mijn hartstreek en niet uit mijn hoofd, daarmee kan ik onderscheiden wat van mij is en wat niet.
Geen geschikte praatjes voor hier ik weet het
Heel bijzonder en mag ik je feliciteren?
Een vraag: Heb je op dit moment medicatie?
(felicitatie blijft gelden
Een opmerking gecombineerd met een vraag:
Mag ik het zo formuleren?
Door mijn gedachten de baas te zijn heb ik geleerd, wat ik zelf belangrijk vind in mijn leven.
Waar mijn persoonlijke behoeften en belangen liggen.
Zo te zijn, dat ik er me lekker bij voel.
En te zeggen en er volledig achter te staan, dat dat het enige is wat belangrijk is voor mij.
Nog een laatste vraag.
Je naam:
Is dat een reactie op wat ze je je leven lang voorgehouden hebben?
Of geldt dit ook voor je eigen levensvragen en eventuele antwoorden, waar je (nog) niet helemaal mee uit kunt komen?
Als laatste nog een opmerking:
Je hoeft hier niet verder op in te gaan, maar dit waren de gedachten die in mij opkwamen na een aantal van jouw berichten.
Laatst gewijzigd door Maria op 20 jun 2012 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Dankje Peter. En eerlijk gezegd is kom ik hier graag, juist om te leren.Peter van Velzen schreef:Waar gaat zalwel het dan afleren?Fjedka schreef:Dat zal ik niet ontkennen. Je zit m.i. op het verkeerde forum.zalwel schreef:Maar ja, ik ben een spirituele neuzelaar.
Nee hoor: Hij zit hier prima!
@ Mariakat:
Op mij is zo'n beetje de hele medicijnkast uitgeprobeerd. Maar ik gebruik al 14 jaar niks aan medicatie.
Heb wel nog het nodige aan alcohol en drugs gebruikt maar ook daar ben ik op max 2 glaasjes rode wijn of whisky bij gelegenheid een paar jaar geleden mee gestopt.
Ik vind je formulering heel mooi, maar heb wel de neiging om daarin een stapje verder te gaan. Daarin ben ik wel (mede dankzij FT) heel kritisch geworden.
Alweer gefeliciteerd.zalwel schreef: Heb wel nog het nodige aan alcohol en drugs gebruikt maar ook daar ben ik op max 2 glaasjes rode wijn of whisky bij gelegenheid een paar jaar geleden mee gestopt.
Ga je gang.Ik vind je formulering heel mooi, maar heb wel de neiging om daarin een stapje verder te gaan. Daarin ben ik wel (mede dankzij FT) heel kritisch geworden.
Ik wacht nieuwsgierig af, wat je daarmee bedoelt.
Het lijkt even, of er nog wel een paar contradicties liggen tussen jou en een aantal reacties hier op FT.
Ook zo door jouwzelf benoemd.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.