"verduisterd verstand is niet neutraal"

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

petals
Ervaren pen

Re: "verduisterd verstand is niet neutraal"

Bericht door petals »

ik heb het artikel ook gelezen en herken exact de redenering van de islam erin terug: al wie niet gelooft, wil simpelweg niet verlicht worden, en heeft een verduisterd verstand. In de islam staat dan dat ze een sluier over hun ogen krijgen of hun hart afgeschermd etc. gewoon omdat ze te koppig zijn... ongelofelijk staaltje van onzin natuurlijk, daarmee kun je mooi iedereen die niet gelooft afdoen als het is hun eigen schuld, ze willen het gewoon niet zien, gelukkig hebben wij de stralende waarheid.
Bovendien, doven willen graag horen en blinden willen graag zien. Maar het probleem van een verduisterd verstand is dat het niet eens verlicht wíl worden.
Van dat soort stukjes kan ik dus zo ongelofelijk boos worden... deze man heeft er geen enkel maar geen enkel benul van hoe lang ik op mijn knieën heb gezeten in de fase van twijfel en heb gesmeekt aan god laat dan alsjeblieft de waarheid duidelijk worden, haal die twijfel dan weg, maak me duidelijk wat dan het ware geloof is. Dat wordt hier in 1 beweging van de tafel geveegd! Het is mijn eigen schuld want ik wil niet eens zien? Juist atheïsten en met name dan ex-gelovigen zijn verdorie vaak een ellenlange weg doorgegaan van oprecht zoeken naar de waarheid, en uiteindelijk oprecht teleurgesteld geraakt aan het overduidelijke gebrek aan bewijs.
petals
Ervaren pen

Bericht door petals »

ik heb ook een reactie gestuurd:

geachte heer, mevrouw,

graag wil ik reageren op het artikel "Verduisterd verstand is niet neutraal" door dr. M.J. Kater uit het RD van 2 juni 2012.

De hoofdlijn van het artikel luidt dat de ongelovige een verduisterd verstand zou hebben, een citaat uit uw bijbel (Ef. 4:17, 18).
Mijn reactie is hierop of u, dhr. Kater, wel enig besef ervan heeft, dat er mensen zijn die jarenlang, of soms hun hele leven, oprecht zoekende zijn, maar toch de waarheid niet in het christendom vinden? Ik zelf heb mij verdiept in zowel het christendom als de islam, en ben een tijd bekeerd geweest tot de islam waarna ik ging twijfelen en nu weer agnost ben. In de laatste fase van twijfel heb ik letterlijk op mijn knieën gezeten en god gesmeekt, gesmeekt, laat me alsjeblieft dan tenminste zien welke richting ik uit moet, ik wil oprecht geloven, ik wil oprecht de goede richting uit, laat me niet in de steek. Het antwoord was slechts meer twijfel. Ik heb de bijbel en koran van voor naar achter gelezen, bestudeerd, mijn hart opengesteld maar zonder resultaat. Geloven IS geen keuze, het IS geen kwestie van willen of niet willen zien.

U veegt met uw artikel al die mensen met 1 zwaai van tafel die wel zoeken, die wel verlicht willen worden maar aan wie uw god geen antwoord geeft. Ik kan al voorspellen wat uw antwoord daarop weer zal zijn: deze mensen luisteren niet goed genoeg of ze staan niet open genoeg. Maar u laat daarbij een andere mogelijkheid buiten beschouwing, namelijk dat uw god simpelweg niet bestaat en er daarom geen antwoord komt. U gaat in uw artikel al uit van het bestaan van de christelijke god, en iedereen die daar niet in mee gaat zal wel koppig zijn of niet willen. Het is een heel mooie manier van redeneren die verzekert dat u zelf nooit enig moment hoeft te gaan twijfelen aan uw waarheid. Overigens wordt exact dezelfde redenering in de islam ook toegepast: al wie niet gelooft heeft een hart waarover een sluier is gelegd, hij wil simpelweg niet zien. Toeval? Of gewoon een argumentatie die een geloof blijkbaar nodig heeft om zijn eigen gelijk staande te kunnen houden - alle anderen willen gewoon onze waarheid niet?

Misschien als u echt oprecht bent, kunt u eerst eens serieus in gesprek gaan met ex-gelovigen die vaak jarenlang worstelen en van god geen helpende hand krijgen, ondanks dat ze met heel hun hart smeken om op het goede pad te worden geleid. Dat zou uw beeld wat genuanceerder kunnen maken.

met vriendelijke groet,
biemer
Ervaren pen

Bericht door biemer »

Petals, mooi persoonlijk stukje geschreven... =D>
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
WPS
Forum fan

Bericht door WPS »

Ja, idd een mooi en evenwichtig stuk! Hou je ons op de hoogte van een eventuele reactie van meneer Kater?
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".

Albert Einstein
siger

Bericht door siger »

Petals,

je mooie stukje heeft me aan het denken gezet. Niet dat onze ervaring raakpunten heeft, want gelukkig heb ik nooit zo'n strijd moeten doormaken. Maar voordien heb ik me nooit zo gerealiseerd, dat het ongelovigen kwalijk genomen wordt dat ze niet gewoon toegeven: "doe nou gewoon mee. Stel je niet aan." Men verwachtte een gedrag van je, geen overtuiging.

Wat zegt dat over het geloof van je overhalers?

Mijn verbijstering zit in "gewoon toegeven". Als tiener groeide ik op zonder enige voeling met de religie van mijn familie, en nu besef ik waarom: er was helemaal geen beleving, het was alleen maar voor de buren.

Misschien naderen we een tijd waarin iedereen zegt te geloven, en niemand het nog doet.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

+1 voor petals. Heel mooi stukje, legt de vinger op de zere plek, maar wel respectvol.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Nog iets gehoord van de heer Kater, petals?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
tanager
Geregelde verschijning

Bericht door tanager »

petals schreef: Van dat soort stukjes kan ik dus zo ongelofelijk boos worden... deze man heeft er geen enkel maar geen enkel benul van hoe lang ik op mijn knieën heb gezeten in de fase van twijfel en heb gesmeekt aan god laat dan alsjeblieft de waarheid duidelijk worden, haal die twijfel dan weg, maak me duidelijk wat dan het ware geloof is. Dat wordt hier in 1 beweging van de tafel geveegd! Het is mijn eigen schuld want ik wil niet eens zien? Juist atheïsten en met name dan ex-gelovigen zijn verdorie vaak een ellenlange weg doorgegaan van oprecht zoeken naar de waarheid, en uiteindelijk oprecht teleurgesteld geraakt aan het overduidelijke gebrek aan bewijs.
Erg herkenbaar wat het hier schrijft.

Het "verduisterd verstand" is weer zo'n rare complottheorie, waarvan ik betwijfel of dat door de meerderheid van de christenen wordt geloofd. Gangbaarder is 'de duivel', 'het kwaad' voor sommigen wellicht predestinatie. Hoewel deze laatste drie natuurlijk ook complottheorieën zijn.
petals
Ervaren pen

Bericht door petals »

ja ik heb iets teruggekregen waar ik op het eerste gezicht niet zo veel mee kon, maar nog geen tijd gehad om er op in te gaan, ik wil hem ook even vragen of ik het hier mag posten want vind het niet zo netjes om dat zonder zijn medeweten te doen. Morgen ben ik vrij van werk en kan ik er mee aan de slag ;-).
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Dit herken ik zo duidelijk. Het is een van de dingen die bij de gelovige een angstmechanisme in werking zet. dit zijn de angsten waar de orthodoxe gelovige mee kampt en waar je helemaal gek van kunt worden:
* Je hart/verstand is verduistert en daarom kun je god niet zien. Dit brengt direct twijfel: zou mijn hart dan verduistert zijn?
* God kan het hart van een mens verharden zodat hij de waarheid niet kán zien. Zou dat bij mij het geval zijn als ik twijfel?
* De duivel maakt je aan het twijfelen. Oh nee, dan ben ik dus afgedwaald van god en in de ban van de duivel!
* Ben ik wel uitverkoren? Want als ik twijfel dan kan het zijn dat ik dus niet uitverkoren ben en dus helemaal niet kán geloven.
* Heb ik dan wel het goede geloof? Als ik het met mijn verstand niet goed kan zien, hoe weet ik dan dat ik het 'zaligmakend geloof' heb en mezelf niet voor de gek hou?
* Waarom overkomt me dit? God is toch liefde? Maar ons verstand is niet helder, we kunnen gods wegen niet zien.
* Daarnaast is de mens zondig en alleen in staat tot elk kwaad en niets goeds.

Ik kan niet anders concluderen dat dit psychologische terreur is. Er is echt maar 1 manier om te geloven. Verstand op nul, niet meer denken en blind geloven. Het kan niet anders...

De cirkelredenering uit Hebreeën 11:6
Want wie tot God komt, moet geloven, dat Hij bestaat...
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
aton

Bericht door aton »

MoreTime schreef: Ik kan niet anders concluderen dat dit psychologische terreur is. Er is echt maar 1 manier om te geloven. Verstand op nul, niet meer denken en blind geloven. Het kan niet anders...
Meer dan dat ! Chantage plegen op de menselijke gevoelens. Lager kan men niet gaan. :evil:
petals
Ervaren pen

Bericht door petals »

nou ik heb mijn reactie zojuist teruggemaild en tevens toestemming gevraagd om de discussie hier te plaatsen... wel zo netjes toch?

Moretime, heel mooi samengevat, je gedachten vliegen alle kanten uit zodra je begint te twijfelen, het is het soort redenering waar je gewoon niet uit komt en waarbij je je eeuwig schuldig blijft voelen...
petals
Ervaren pen

Bericht door petals »

helaas hij wil de discussie liever met mij persoonlijk voeren... tja wel jammer maar goed, ik respecteer dat.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Beetje laf.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
WPS
Forum fan

Bericht door WPS »

Beetje...? 8-[
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".

Albert Einstein
Plaats reactie