Je eigen identiteit gooi je niet zomaar even overboord, dat kost tijd. En al helemaal als die is ingebed in cultuur en sociaal leven. Excessen moet je bestrijden, maar geef mensen wel de kans en de tijd om zich te ontwikkelen. Je identiteit is niet een spijkerbroek die je in de was gooit.vegan-revolution schreef:De enige reden om aan te nemen dat het minstens zo lang zal duren of zelfs nog langer gaat duren is als er door een groep sukkelaars van voldoende omvang er "begrip" voor wordt getoond dat mensen zich onontkoombaar voor langere tijd een volkomen achterhaalde en achterlijke zienswijze moeten laten aanleunen.
Waarom zijn er zo weinig moslims zonder geloof
Moderator: Moderators
- The Prophet
- Bevlogen
- Contacteer:
Re: Waarom zijn er zo weinig moslims zonder geloof
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
- vegan-revolution
- Superposter
Niet alleen excessen, maar ook denkwijzen die tot die excessen kunnen leiden. Voorkomen is immers beter dan genezen of dweilen met de kraan open.The Prophet schreef:Excessen moet je bestrijden,
Akkoord, maar niet voor een excessief lange tijd.The Prophet schreef:maar geef mensen wel de kans en de tijd om zich te ontwikkelen.
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
De islam wereldwijd bewijst alleen maar dat het fundamentalistischer wordt. Niet vrijer, niet verlichter.The Prophet schreef:
Je eigen identiteit gooi je niet zomaar even overboord, dat kost tijd. En al helemaal als die is ingebed in cultuur en sociaal leven. Excessen moet je bestrijden, maar geef mensen wel de kans en de tijd om zich te ontwikkelen. Je identiteit is niet een spijkerbroek die je in de was gooit.
En de reden is simpel: hoe meer moslims, hoe meer macht, hoe meer de 'ware islam', (die niet verlicht is), opgelegd kan worden. Kijk naar Turkije, kijk naar Indonesië, overal worden de teugels aangetrokken.
-
KluukKluuk
Die vraag vind ik net zo onzinnig als bijvoorbeeld: "waarom zijn er zo weinig atheïsten die geloven".Loekie1 schreef:Waarom zijn er zo weinig moslims zonder geloof
Mag hij alstublieft?Loekie1 schreef:In Groenlinks heb je nu Tofik Dibi. Die laat zich voorstaan op zijn moslim-zijn.
Dat weet ik zo net noch niet, de PPR is opgegaan in GroenLinks en vele daar hadden toch een christelijke overtuiging.Loekie1 schreef:Stel je voor dat Ineke van Gent steeds zou roepen: ik ben christen. Of een andere Groenlinkser. Dat is haast niet voor te stellen.
Zover ik weet verbiedt GroenLinks haar leden niet om een geloof te belijden.
Oh, maar dat kan heel snel gaan hoor, kijk naar de katholieken in de zestiger jaren, ze vielen massaal van hun geloof.The Prophet schreef: Dat is waarschijnlijk een proces dat generaties kost. Zie ook de christenen in Nederland.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
- vegan-revolution
- Superposter
Wat nodig is, is dat moslims op grote schaal onophoudelijk gebombardeerd worden met felle kritiek op de islam, precies zoals destijds (o.a. in de zestiger jaren) christenen onophoudelijk gebombardeerd werden met felle kritiek op het christendom, waardoor katholieken massaal van hun geloof vielen.
Wat je nu vooral ziet is precies het omgekeerde: met een grote boog om moslims heen lopen om ze toch maar vooral niet te kwetsen. Met die strategie duurt het millennia eer moslims massaal van hun geloof zullen vallen.
Wat je nu vooral ziet is precies het omgekeerde: met een grote boog om moslims heen lopen om ze toch maar vooral niet te kwetsen. Met die strategie duurt het millennia eer moslims massaal van hun geloof zullen vallen.
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
De spijker op zijn kop.
De islam is exotisch en onbekend, de slechte kanten van het christendom kennen we allemaal van zurige SGP'ers en de EO, of van duistere eigen ervaringen in de voormalige kerk. Kritiek op het christendom is vertrouwd, veilig en makkelijk. De christen accepteert het,gaat niet aan het bedreigen en schreeuwend zaaltjes binnenvallen. Voor de moslim moeten we respect hebben, niet fobisch zijn, niet bashen. En zo niet, dan dwingt hij het wel af.
Een generaal vecht altijd de vorige oorlog.
De islam is exotisch en onbekend, de slechte kanten van het christendom kennen we allemaal van zurige SGP'ers en de EO, of van duistere eigen ervaringen in de voormalige kerk. Kritiek op het christendom is vertrouwd, veilig en makkelijk. De christen accepteert het,gaat niet aan het bedreigen en schreeuwend zaaltjes binnenvallen. Voor de moslim moeten we respect hebben, niet fobisch zijn, niet bashen. En zo niet, dan dwingt hij het wel af.
Een generaal vecht altijd de vorige oorlog.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
-
KluukKluuk
"De christen", "De moslim", alsof zij allen uit de zelfde koekvorm zijn gemaakt. Binnen alle religiën zijn toch verschillen van opvatting.gerard_m schreef: De islam is exotisch en onbekend, de slechte kanten van het christendom kennen we allemaal van zurige SGP'ers en de EO, of van duistere eigen ervaringen in de voormalige kerk. Kritiek op het christendom is vertrouwd, veilig en makkelijk. De christen accepteert het,gaat niet aan het bedreigen en schreeuwend zaaltjes binnenvallen. Voor de moslim moeten we respect hebben, niet fobisch zijn, niet bashen. En zo niet, dan dwingt hij het wel af.
Maar waar gaat het nu om, wat legt de gemiddelde moslim ons nou in de weg? Als zij hun geloof belijden, de vrouwen een hoofddoekje hebben, zij ramadan hebben. Wat legt dat anderen in de weg? Wat is het probleem?
-
Jinny
Kluuk Kluuk, ik zeg, lees je eerst eens in op het forum, jouw vragen zijn de zoveelste herhaling van zetten.
-
KluukKluuk
Elke vraag is weleens gesteld, dat zou dan betekenen dat mensen die niet weer mogen vragen?Jim schreef:Kluuk Kluuk, ik zeg, lees je eerst eens in op het forum, jouw vragen zijn de zoveelste herhaling van zetten.
Maar goed, als mijn vragen hier niet welkom zijn zo zij het. Dat zal ik maar gewoon mijn mening geven op zaken of mag dat alleen ook maar een keer?
-
Bram Kaandorp
- Ervaren pen
Tuurlijk mag je ze stellen.KluukKluuk schreef:Elke vraag is weleens gesteld, dat zou dan betekenen dat mensen die niet weer mogen vragen?
Maar goed, als mijn vragen hier niet welkom zijn zo zij het. Dat zal ik maar gewoon mijn mening geven op zaken of mag dat alleen ook maar een keer?
Ze zijn al eens gesteld, en ze zijn er nog.
Als je ze opzoekt, kun je 9 van de 10 keer een antwoord vinden.
Dus je mag ze wel stellen, maar kijk eerst even of iemand er al een antwoord op gegeven heeft, om verdubbeling van vragen te voorkomen.
Cheers
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"
Douglas Adams
Douglas Adams
Ik wil je best antwoord geven hoor (welkom op dit forum trouwens).KluukKluuk schreef:"De christen", "De moslim", alsof zij allen uit de zelfde koekvorm zijn gemaakt. Binnen alle religiën zijn toch verschillen van opvatting.gerard_m schreef: De islam is exotisch en onbekend, de slechte kanten van het christendom kennen we allemaal van zurige SGP'ers en de EO, of van duistere eigen ervaringen in de voormalige kerk. Kritiek op het christendom is vertrouwd, veilig en makkelijk. De christen accepteert het,gaat niet aan het bedreigen en schreeuwend zaaltjes binnenvallen. Voor de moslim moeten we respect hebben, niet fobisch zijn, niet bashen. En zo niet, dan dwingt hij het wel af.
Maar waar gaat het nu om, wat legt de gemiddelde moslim ons nou in de weg? Als zij hun geloof belijden, de vrouwen een hoofddoekje hebben, zij ramadan hebben. Wat legt dat anderen in de weg? Wat is het probleem?
Het gaat hier helemaal niet over de vraag of moslims ons iets in de weg leggen (dit is in nagenoeg elk moslimland voor niet-moslims wél het geval, maar in Nederland niet). Het gaat over kritiek op religie. Die hoeft niets te maken hebben met "ons iets in de weg leggen". Persoonlijk heb ik geen last van vrouwenbesnijdenis, homohaat of het thuis houden van vrouwen, maar dat is geen reden erover te zwijgen.
Wie zich verdiept in de islam, kan niet anders dan concluderen dat deze religie geen uitzonderingspositie verdient.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
- Mahalingam
- Ervaren pen
De geschiedenis leert ons dat het drie generaties duurt voordat van assimilatie in de maatschappij/cultuur van vreemdelingen klaar is. Wat overblijft zijn achternamen: Dubois, Koebelinkx, Fu, Parelli, Schuster, Johnson...The Prophet schreef:Je eigen identiteit gooi je niet zomaar even overboord, dat kost tijd. En al helemaal als die is ingebed in cultuur en sociaal leven. Excessen moet je bestrijden, maar geef mensen wel de kans en de tijd om zich te ontwikkelen. Je identiteit is niet een spijkerbroek die je in de was gooit.vegan-revolution schreef:De enige reden om aan te nemen dat het minstens zo lang zal duren of zelfs nog langer gaat duren is als er door een groep sukkelaars van voldoende omvang er "begrip" voor wordt getoond dat mensen zich onontkoombaar voor langere tijd een volkomen achterhaalde en achterlijke zienswijze moeten laten aanleunen.
Maar met onze allahtonen gaat het anders. We zijn inmiddels al bij de derde generatie aangeland en van enige assimilatie is nog altijd niet veel te bespeuren.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt zal zijn hoofd moeten missen.
-
KluukKluuk
Ik heb geen bezwaar als iemand kritiek heeft op religie, net zoals ik geen bezwaar heb tegen mensen die kritiek hebben op atheïsme.gerard_m schreef:Het gaat over kritiek op religie.
Maar ik ben sterk voor de vrijheid van godsdienst, in die zin dat ik vind dat mensen mogen geloven wat zij willen en dat ook moeten kunnen uitdragen. Ik vind dat daar ook kleding en hoofddoekjes bij horen en hoe zij hun leven willen inrichten. Ook vind ik moeten wij openstaan voor gewetensbezwaren, bijvoorbeeld als een gelovige problemen heeft met het aanraken van vrouwen of opstaan voor rechters. Ik vind dat deze handelingen niemand kwaad doen. Echter vrouwenbesnijdenis gaat mij veel te ver en hier word naar mijn mening duidelijk wel kwaad gedaan.
Wat haat betreft hoe zou men haat willen verbieden? Haat is een emotie, al wat men kan doen is mensen verbieden die emoties uit te drukken in woord en daad. Ik ben zeker voor het laatste maar niet voor het eerste. Zolang het maar bij een mening blijft heb ik geen enkel probleem als iemand vindt dat homoseksualiteit verkeerd is. Echter in de publieke arena vind ik dat het discrimineren van homoseksuelen verboden moet blijven.
-
Jinny
Kluuk kluuk, volgens mij heb jij er geen idee van wat echte religie inhoud.
Begin eens te lezen in het subforum Getuigenissen van afvalligen.
Daarna spreken we je graag weer.
Begin eens te lezen in het subforum Getuigenissen van afvalligen.
Daarna spreken we je graag weer.