Geloven maakt niet gelukkig (in Nederland)

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Rusty1979

Bericht door Rusty1979 »

tsjok45 schreef:Kortom : de hemel wordt beloofd aan het voetvolk dat geen bedenkingen maakt en gehoorzaamt en niet wordt verondersteld kennis te hebben van " goed en kwaad "( erfzonde ) want dat wordt ze gewoon zoals vanouds , voorgezegd .... je weet wel " befehl ist befehl " ....
Een hele vreemde interpretatie van die tekst.
Dat soort mensen hebben juist kennis van goed en kwaad. Hun geloof is juist zo stellig dat ze er niet aan twijfelen. Maar in die bijbeltekst staat niet dat alleen zij het koninkrijk zullen beërven, maar wel staat er: JUIST zij.
JHWH: Ik ben die ik ben (Ex. 3)
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

Maar in die bijbeltekst staat niet dat alleen zij het koninkrijk zullen beërven, maar wel staat er: JUIST zij.
Heb ik ook niet beweerd
er staan wel meer hemel en zaligheids -kandidaten op het lijstje dat men de bergrede noemt ...
Dat weet ik ook wel :wink:
hele vreemde interpretatie
neen ,
een (her) interpretatie die je niet gewoon bent en niet kunt of wilt aanvaarden omdat je liever je eigen koffiedik-kijken blijft aanhouden ....

Er is niets moeilijks aan "interpreteren " : iedereen vult gewoon iets in wat hij graag leest ... of leest wat hij wil lezen ..... toch ? .... :D :D :D
Op wat steunt uw autoriteit ?
of waarom is uw lezing de juiste ?
Dat soort mensen hebben juist kennis van goed en kwaad.
Ze MOGEN geen eigen kennis van goed en kwaad ontwikkelen , want als ze dit doen , doen ze hetzelfde als adam en eva nml "eten van de boom van kennis van goed en kwaad " dat is als afstammeling van adam je reinste recidiivisme .... Derhalve krijgen ze opdrachten van hen die god vertegenwoordigen en god heeft toch wél die kennis van goed en kwaad , zeker : hij weet toch alles ? Of worden deze
schapen ook al rechtstreeks geinspireerd of toegesproken door god misschien( kan god goed blaten ? ) , en moeten ze derhalve de vertegenwoordigers van god dus niet gehoorzamen ..... ?

Je bent getuige van j-h-v- ? ....ahah

P.S.
En wat het korrect lezen en vertalen van bijbelteksten betreft
kijk eens naar uw onderschift
"Y-h-w - : Ik ben die ik ben "
moet dat niet zijjn " G-d : ik ben die ben " ?

(of is er alweer een nieuwe bijbelvertaling verschenen in de nieuwste spelling ?
_____ De vorige is nog niet verkocht .... en binnenkort bij De Slegte te koop in de einde reeksen ? :P )

Want zeggen dat " ik , ik is ..." is al even stompzinnig redundant en overbodig als zeggen dat "Rusty1979 , Rusty1979 is " dat wisten we dus al zonder uw hulp ...Maar misschien is het wel geschreven onder goddelijke inspiratie ... dan heb ik niets gezegd ...
bert
Forum fan

Bericht door bert »

Rusty 1979 schreef:
Dat soort mensen hebben juist kennis van goed en kwaad. Hun geloof is juist zo stellig dat ze er niet aan twijfelen.
Deze redenering heb ik al vaker tegengekomen:
De methodische zekerheid i.p.v. de methodische twijfel: Je hebt ergens kennis over als je er niet aan twijfelt. Hoe kom je aan die onbetwistbare kennis? Door simpelweg te geloven wat een autoriteit (clerus, bijbel) je vertelt. Om gewoonweg te geloven is een basis armheid-van-Geest nodig, een bescheidenheid die zegt ‘ik weet eigenlijk weinig, vertel mij Heer wat ik weten moet’. Mag ik dit goedgelovigheid noemen als iemand er onvoorwaardelijk vanuitgaat dat een ander de waarheid in pacht heeft?

Wat doen we eigenlijk met dementen en mentaal gehandicapten, krankzinnigen op de wachtlijst? Mogen zij binnen in het Koninkrijk der hemelen?
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

bert schreef: Wat doen we eigenlijk met dementen en mentaal gehandicapten, krankzinnigen op de wachtlijst? Mogen zij binnen in het Koninkrijk der hemelen?
Ergens in de vorige eeuw kreeg een man een keer een ongeluk op zijn werk. Hij kreeg een stang dwars door zijn hoofd; door zijn prefrontale cortex, het hersendeel wat grotendeels voor de zelfbeheersing zorgt. Voor het ongeluk was de man een modelburger, ging naar de kerk, was goed voor zijn vrouw. Na het ongeluk werd de man een asociaal individu. Hij vocht in bars, bezocht straatprostituees, vloekte en tierde, ging niet meer naar de kerk en sloeg zijn vrouw. Ik vraag mij af of zo iemand in dat 'Koninkrijk der Hemelen' welkom is (even hypothetiserend dat dit koninkrijk bestaat).

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Plaats reactie