Naar aanleiding van: o.a. Almacht

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

kiks
Bevlogen

Re: Naar aanleiding van: o.a. Almacht

Bericht door kiks »

Ik denk dat je de almacht van de god ook moet afzetten tegenover de andere goden die door omringende volken werden aanbeden. Eén god die alle kunstjes van die andere goden in zich had, dat moet veel indruk gemaakt hebben.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Stanhope schreef:Mariakat,

Je bent een grote hufter.
Geen Stijl schreef:Verhuftering is goed. Verhuftering is vooruitgang. Verhuftering is het hebben van een eigen mening.
Als ik dit moet geloven, is dit een groot compliment.
Ik zal het daar maar op houden.
:lol: :lol: :lol:
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... in_pr.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
putter
Forum fan

Bericht door putter »

Mariakat schreef:
Mariakat schreef:
Mariakat schreef: Wat moeten we hier nu mee?
Blijft niets van over van die almachtige. :?:
Weet iemand nog teksten in de Bijbel, die blijven staan?
Wat ik bedoel is:
Weet iemand nog dat de Bijbel gemaakt is door mensen, gelezen wordt door mensen en doorverteld wordt door mensen? en ook nog eens beoordeeld wordt door verschillende mensen.

Nu wordt hij ook weer eens vertaald door mensen en van de vorige teksten blijft weinig over.

Is het dan geen zakk om eerst eens te bekijken waarover we het feitelijk hebben?
Waar houdt men zich aan?
Een vertaling van honderden jaren geleden of een vertaling van nog geen 10 jaar geleden?
Dit zijn geen kleine veranderingen om meer hedendaagse taal te gebruiken, maar wezenlijke verschillen.

Als 3 teksten worden gegeven, waarin bij 2 heel duidelijk wordt gesproken van een almachtige god, maar beide teksten essentieel gewijzigd zijn.
Is het dan vreemd, dat ik om nog andere teksten vraag?
Mariakat, je kunt zo veel vragen. Het gaat er toch om hoe het allemaal uitgelegd wordt. Hoe het ervaren wordt, hoe er over gedacht wordt. Je hoeft je leven alleen maar te lijden en de rest aan god over te laten, in hem geloven. God is toch die almachtige die uiteindelijk uitmaakt of je zijn hemels paradijs mag betreden of eeuwig zult branden in de hel. De grootmoeder van mijn vrouw heeft heel haar leven uitgekeken naar haar bekering.
Of een engel haar zou komen vertellen dat zij de hemelpoort binnen mocht treden. Voor Oma was god almachtig.
En zo wordt je door die verrotte leer tot elke vezel in je lichaam bang gemaakt. Oma ging zelfs op haar 85ste jaar zondags lopen naar de kerk met haar zeer pijnlijke voeten, omdat auto rijden van die kanselaar op zondag niet mocht ten aanzien van de almachtige. En ook jij weet, of het nu twee maal of duizend maal in dat boekie staat of niet, dat het zo wel ervaren en gepredikt wordt. En ga nu niet verder zitten woordneuken waar het woord almachtig staat en hoeveel maal. Het gaat om de angstinboezeming die je met het woord almachtige verspreid. In het boekie of niet, op het kansel des temeer.
Als de nood het hoogst is, is god altijd op vakantie
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

putter schreef: Mariakat, je kunt zo veel vragen. Het gaat er toch om hoe het allemaal uitgelegd wordt. Hoe het ervaren wordt, hoe er over gedacht wordt.
Dat is precies wat ik bedoel.
Het meeste zijn interpretaties.
En ga nu niet verder zitten woordneuken waar het woord almachtig staat en hoeveel maal.
Sorry, als het zo overkomt.
Dan moet je bij Stan zijn.
Dit is het topic onderwerp.
Stan schreef:Zelf verbaas ik me al een hele poos over andere eigenschappen die men toekent aan de God van de Bijbel, in het bijzonder: alwetend en alomtegenwoordig.
De Bijbelteksten waaruit blijkt dat God deze eigenschappen niet bezit zijn al vaker op dit forum geplaatst.
Ik had slechts de vraag:
Mariakat schreef: Mijn bijbelkennis gaat niet zover om direct op te hoesten, waar dat in de Bijbel staat dat hij almachtig is en onoverwinnelijk.
Ik zou daar ook wel eens een paar teksten van willen bekijken.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
putter
Forum fan

Bericht door putter »

Hierbij enkele teksten doorgezonden door een gelovige vriendin :D Tekst uit Wikipedia.
Het Apostolicum:
Wij geloven: in één God en Vader Almachtig, die hemel en aarde maakte, en de zee en al wat daarin is;en in één Christus Jezus, de Zoon van God, onze Heer;enz.

Rooms-katholieke versie
De geloofsbelijdenis heeft de officiële Rooms-katholieke naam: De twaalf artikelen van het geloof.
Ik geloof in God de almachtige Vader, Schepper van hemel en aarde.

In Vlaanderen is een licht afwijkende versie gebruikelijk:
Ik geloof in God, de almachtige Vader, Schepper van hemel en aarde.

"Oude" protestantse versie
Ik geloof in God de Vader, de Almachtige, Schepper des hemels en der aarde.
elle
Ervaren pen

Bericht door elle »

Mariakat schreef: Mijn bijbelkennis gaat niet zover om direct op te hoesten, waar dat in de Bijbel staat dat hij almachtig is en onoverwinnelijk.
De bijbelse God zegt over zichzelf dat hij almachtig is in Genisis 17:1 ''Als nu Abram negen en negentig jaren oud geworden was, zo verscheen de HEERE aan Abram en zeide tot hem: Ik ben God de Almachtige! Wandel voor Mijn aangezicht en zijt oprecht!'' (Statenvertaling)
Laatst gewijzigd door elle op 30 mar 2012 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Non sum qualis eram
elle
Ervaren pen

Bericht door elle »

putter schreef:Hierbij enkele teksten doorgezonden door een gelovige vriendin :D
Dit zijn geen teksten uit de bijbel en daarom niet relevant m. i.
Non sum qualis eram
elle
Ervaren pen

Bericht door elle »

Ik heb even de betekenis van het woord hufter opgezocht: schurk, vlerk, schoft, bandiet, smeerlap etc.
Hopelijk bedoelde je dit als een geintje.. :(
Non sum qualis eram
aton

Bericht door aton »

elle schreef:
De bijbelse God zegt over zichzelf dat hij almachtig is in Genisis 17:1 ''Als nu Abram negen en negentig jaren oud geworden was, zo verscheen de HEERE aan Abram en zeide tot hem: Ik ben God de Almachtige! Wandel voor Mijn aangezicht en zijt oprecht!'' (Statenvertaling)
Men vergeet er echter bij te vermelden dat de joden dit overgeschreven hebben tijdens hun ballingschap en afkomstig is uit Akkadische epen.
putter
Forum fan

Bericht door putter »

elle schreef:
putter schreef:Hierbij enkele teksten doorgezonden door een gelovige vriendin :D
Dit zijn geen teksten uit de bijbel en daarom niet relevant m. i.
Deze teksten zullen dan wel niet uit de bijbel komen. Echter, als er teksten uit de bijbel worden citeert en in twijfel worden getrokken komen de Bijbelkenners altijd weer op de proppen met teksten die dan weer in die ander boeken staan. M.I. gaat het uiteindelijk niet om die Bijbelteksten maar om de doctrines en dogma’s die vanuit de bijbel weer in die andere boeken terecht komen.
Het gaat om je nederig en onderdanig te voelen ten aanzien van die zogenaamde almachtige.
En laat ik je uit de droom helpen. De enige almachtige ben ikzelf. Ik bepaal zelf of ik wil blijven leven of dood wil gaan. Althans als ik daar nog toe in staat ben als almachtige. Rest mijn nog als enige goed op te letten op de snelweg en niet als almachtige die knots van een vrachtauto over het hoofd te zien. :?
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

elle schreef:

Ik heb even de betekenis van het woord hufter opgezocht: schurk, vlerk, schoft, bandiet, smeerlap etc.
Hopelijk bedoelde je dit als een geintje.. :(
Hoi Elle,

Hoe is het met je?

Mijn reactie was niet geinig bedoeld. Ik vind het trouwens wel meevallen gelet op de betekenis.

In een andere topic reageerde ik op Mariakat iets aardiger, namelijk met:
Je benadering is één van de meest sullige benaderingen die je maar kunt bedenken.

Ik zie dat jij ook op haar vraag hebt gereageerd.

Onze Zeeuwse babbelaar zal wel weer met een onzinnige reactie komen, ze mist de essentie van deze topic volledig.

In de NBV staat trouwens ook het woord almachtig.

Ajuus,

Stan
Famous Sam McCloud quotes:
-Will you hold my bomb just a minute? Just a minute. I got a pebble in my boot.
-*There* yuh go!
Jinny

Bericht door Jinny »

Stan, we blijven elkaar netjes benaderen.
elle
Ervaren pen

Bericht door elle »

putter schreef: De enige almachtige ben ikzelf.
Volgens Wikipedia is almacht onbeperkte macht over alles en iedereen. Ik ben dus niet met je eens dat jij almachtig zou zijn.
Ik bepaal zelf of ik wil blijven leven of dood wil gaan.
En als je nu een hartstilstand krijgt met de dood als gevolg? Is er dan nog iets te willen?
Non sum qualis eram
putter
Forum fan

Bericht door putter »

elle schreef:
putter schreef: De enige almachtige ben ikzelf.
Volgens Wikipedia is almacht onbeperkte macht over alles en iedereen. Ik ben dus niet met je eens dat jij almachtig zou zijn.
Ik bepaal zelf of ik wil blijven leven of dood wil gaan.
En als je nu een hartstilstand krijgt met de dood als gevolg? Is er dan nog iets te willen?
Ik schreef dan ook "als ik als almachtige nog in staat ben". Als ik nog in staat ben beslis ik zelf. En geen god en geen duivel. Als het een beetje meezit en ik krijg een goede arts beslis ik zelf of die goede arts mij een flinke spuit morfine in mijn kont wil spuiten. En wel zoveel dat ik daarna niet meer wakker word.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Stanhope schreef:In(o.a. Richteren 1:19 En de HEERE was met Juda, dat hij de inwoners van het gebergte verdreef; maar hij ging niet voort om de inwoners des dals te verdrijven, omdat zij ijzeren wagenen hadden).

Ajuus,

Stan
Stan, hebben ze dat er nu uitgehaald of zoek ik op de verkeerde plaats?

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=ri ... 0&lang=nlR" onclick="window.open(this.href);return false;
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Plaats reactie