Burgemeester Zutphen zingt couplet Wilhelmus niet
Moderator: Moderators
- lost and not found yet!
- Bevlogen
Re: Burgemeester Zutphen zingt couplet Wilhelmus niet
Hypocriet! Niet het Wilhelmusvers uit traditie willen zingen, maar wel weigerambtenaren ontslaan omdat deze geen homohuwelijk willen inzegenen?! Wat is er mis met traditie?
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
- lost and not found yet!
- Bevlogen
Idee voor een nieuw volkslied A.R.?Fish schreef:Hartverwarmend nieuws (29%).a.r. schreef: Nou mag van mij het gehele volkslied de vuilnisbak in....maar Arnold Gerritsen burgemeester van Zutphen
We will dance again!
Ben ik nu heel flauw als ik dit vergelijk met:a.r. schreef:http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... niet.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;Burgemeester Arnold Gerritsen (D66) van Zutphen is niet verplicht het zesde couplet van het Wilhelmus mee te zingen. In Zutphen is het bij gelegenheden gebruikelijk om zowel het eerste als het zesde couplet te zingen, maar Gerritsen kan zich niet vinden in de christelijke tekst van het zesde couplet en houdt daarom zijn mond dicht.
Nou mag van mij het gehele volkslied de vuilnisbak in....maar Arnold Gerritsen burgemeester van Zutphen
- de islamitische advocaat die weigert op te staan in de rechtzaal
- christenen die weigeren evolutie te leren opschool
Ik ben het ermee eens dat de tekst verouderd is en tegen je eigen opvattingen in kan gaan. Maar aan de andere kant... het is traditie en zeker hoogwaardigheidsbekleders hebben daar nu eenmaal mee te maken. Het ene gedrag goedkeuren maar het andere bespotten roept bij mij wat vraagtekens op.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Yep. Jammer dat er niemand zit voor een weerwoord.biemer schreef: De christenen staan op hun achterste benen, maar hun argumentatie is zo absurd dat het gewoon lachwekkend is...
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
-
a.r.
Dus omdat het traditie is, is het goed en moet je om de lieve vrede te bewaren gewoon doen wat er van je geeist wordt? Moet je je weloverwogen ideeen en standpunten verkwanselen?Ik ben het ermee eens dat de tekst verouderd is en tegen je eigen opvattingen in kan gaan. Maar aan de andere kant... het is traditie en zeker hoogwaardigheidsbekleders hebben daar nu eenmaal mee te maken. Het ene gedrag goedkeuren maar het andere bespotten roept bij mij wat vraagtekens op.
@ CXT:
traditie traditie, religie zit overal genesteld in onze maatschappij en onze politiek.. Iemand zei mij laatst dat dit mede een vorm van indoctrinatie is, volgens mij a.r. en hier ben ik het helemaal mee eens!
groet, Sytze
traditie traditie, religie zit overal genesteld in onze maatschappij en onze politiek.. Iemand zei mij laatst dat dit mede een vorm van indoctrinatie is, volgens mij a.r. en hier ben ik het helemaal mee eens!
groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
- Blackadder
- Ervaren pen
poging zonder iets op te zoekenVilaine schreef:Beetje respect voor onze vaderlandse dichters! Straks ga je nog het Friese volkslied verkrachten:Die bedoel je?
"Frysk bloed tsjoch op! Ik moat sa noadich pisje
It wetter stiet my oan 'e knibbels ta
It moat d'r út as sil't in daalder kostje
Sa`n hege wetterstân kenne wy net ha
Suster, o suster, helje my de pot
Helje de griene, want de reade is kapohohohohot.."
Fries bloed, [doe iets] ik moet zo nodig pissen
Het water staat me [wat??????? ] toe
Het moet eruit, al zal het een daalder kosten
zo'n hoge waterstand kunnen we niet hebben
Zuster, oh zuster geef me de pot
geef me de groene, want de rode is kapot?
zoiets?
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'
"Tsjoch op" is zo iets als "kom in beweging" "trek op (ten strijde)" "ga voorwaarts"
Knibbels zijn knieën.
Het water staat me tot aan de knieën toe.
De rest is aardig vertaald.
Mei freonlike groetnis út Fryslân
Knibbels zijn knieën.
Het water staat me tot aan de knieën toe.
De rest is aardig vertaald.
Mei freonlike groetnis út Fryslân
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
it remains popular.
Hier de oorspronkelijke versie:
De âlde Friezen
Frysk bloed tsjoch op! wol no ris brûze en siede,
En bûnzje troch ús ieren om!
Flean op! Wy sjonge it bêste lân fan d'ierde,
It Fryske lân fol eare en rom.
Klink dan en daverje fier yn it rûn
Dyn âlde eare, o Fryske grûn!
Hoe ek fan oermacht, need en see betrutsen,
Oerâlde, leave Fryske grûn,
Nea waard dy fêste, taaie bân ferbrutsen,
Dy't Friezen oan har lân ferbûn.
Fan bûgjen frjemd, bleau by 't âld folk yn eare
Syn namme en taal, syn frije sin;
Syn wurd wie wet; rjocht, sljocht en trou syn leare,
En twang, fan wa ek, stie it tsjin.
Trochloftich folk fan dizze âlde namme,
Wês jimmer op dy âlders grut!
Bliuw ivich fan dy grize, hege stamme
In grien, in krêftich bloeiend leat!
De Oude Friezen (vertaling)
Fries bloed kom in beweging
Bruis, kook, en bons door onze aderen!
Kom op! Wij bezingen het beste land van de aarde,
Het Friese land vol eer en roem
Refrein:
Klink dan en daver trots in het rond
Jouw oude eer, o Friese grond!
Hoe ook door overmacht, nood en zee bedreigd,
Oeroude lieve Friese grond,
Nooit werd die vaste, taaie band verbroken,
Die Friezen aan hun land verbond.
Refrein
Buigen was hen vreemd, zo hield het oude volk in ere
Zijn naam en taal, zijn vrijheidszin;
Zijn woord was wet, rechtdoorzee en trouw zijn leer,
En dwang, van wie dan ook, stond het tegen.
Refrein
Doorluchtig volk van deze oude naam,
Wees altijd trots op die ouderdom!
Blijf eeuwig van die grijze, hoge stam,
Een groene, een krachtige bloeiende loot!
Refrein
Wie de "beleving" van dit volkslied eens wil meemaken raad ik aan eens een thuiswedstrijd van SC Heerenveen te bezoeken.
Er is trouwens nog een andere tekst, die niet meer gangbaar is.
Dit volkslied vind ik natuurlijk veel mooier dan het Wilhelmus.
Groet
kiks
(oei off-topic
)
De âlde Friezen
Frysk bloed tsjoch op! wol no ris brûze en siede,
En bûnzje troch ús ieren om!
Flean op! Wy sjonge it bêste lân fan d'ierde,
It Fryske lân fol eare en rom.
Hoe ek fan oermacht, need en see betrutsen,
Oerâlde, leave Fryske grûn,
Nea waard dy fêste, taaie bân ferbrutsen,
Dy't Friezen oan har lân ferbûn.
Fan bûgjen frjemd, bleau by 't âld folk yn eare
Syn namme en taal, syn frije sin;
Syn wurd wie wet; rjocht, sljocht en trou syn leare,
En twang, fan wa ek, stie it tsjin.
Trochloftich folk fan dizze âlde namme,
Wês jimmer op dy âlders grut!
Bliuw ivich fan dy grize, hege stamme
In grien, in krêftich bloeiend leat!
De Oude Friezen (vertaling)
Fries bloed kom in beweging
Bruis, kook, en bons door onze aderen!
Kom op! Wij bezingen het beste land van de aarde,
Het Friese land vol eer en roem
Refrein:
Hoe ook door overmacht, nood en zee bedreigd,
Oeroude lieve Friese grond,
Nooit werd die vaste, taaie band verbroken,
Die Friezen aan hun land verbond.
Refrein
Buigen was hen vreemd, zo hield het oude volk in ere
Zijn naam en taal, zijn vrijheidszin;
Zijn woord was wet, rechtdoorzee en trouw zijn leer,
En dwang, van wie dan ook, stond het tegen.
Refrein
Doorluchtig volk van deze oude naam,
Wees altijd trots op die ouderdom!
Blijf eeuwig van die grijze, hoge stam,
Een groene, een krachtige bloeiende loot!
Refrein
Wie de "beleving" van dit volkslied eens wil meemaken raad ik aan eens een thuiswedstrijd van SC Heerenveen te bezoeken.
Er is trouwens nog een andere tekst, die niet meer gangbaar is.
Dit volkslied vind ik natuurlijk veel mooier dan het Wilhelmus.
Groet
kiks
(oei off-topic
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
- The Prophet
- Bevlogen
- Contacteer:
Tjeempie, wordt zo'n mooie draad gehijacked door Friese fundamentalisten...!
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Hij hoeft niets te verkwanselen. Ik zeg ook niet dat hij mee moet zingen, maar zijn gedrag aanprijzen na die islamitische advocaat en christelijke leraar hun optreden te hebben verweten komt me toch als wat tegenstrijdig over. Het komt allemaal op hetzelfde neer: iets weigeren omdat het niet strookt met je opvattingen. Maar de advocaat speelt een bepaalde rol en staat op in de rechtzaal, een leraar speelt een bepaalde rol en heeft het onderwijs te geven, een burgemeester speelt zijn rol en daar hoort nu eenmaal het volkslied bij. Nu is het niet zo dat die rollen volstrekt vaststaan en er kan van alles veranderen (juist door mensen die er tegen in gaan), maar waar leg je de grens? Volgens mij als vrijdenker in ieder geval niet bij het punt waar je het er mee eens bent of niet.a.r. schreef:Dus omdat het traditie is, is het goed en moet je om de lieve vrede te bewaren gewoon doen wat er van je geeist wordt? Moet je je weloverwogen ideeen en standpunten verkwanselen?
Ligt indoctrinatie niet vooral in de intentie? Het is voornamelijk een kwestie van onze geschiedenis als christelijk land waaruit die tradities zijn ontstaan en die niet zomaar verdwijnen na een eeuwtje of wat secularisatie. En om eerlijk te zijn gaan ze meer moeten proberen om onze zieltjes te winnen dan ons het volkslied te laten zingen.sytze schreef:traditie traditie, religie zit overal genesteld in onze maatschappij en onze politiek.. Iemand zei mij laatst dat dit mede een vorm van indoctrinatie is, volgens mij a.r. en hier ben ik het helemaal mee eens!
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Men in Black
Men in Black
Het toch een klein beetje anders.CXT schreef:Hij hoeft niets te verkwanselen. Ik zeg ook niet dat hij mee moet zingen, maar zijn gedrag aanprijzen na die islamitische advocaat en christelijke leraar hun optreden te hebben verweten komt me toch als wat tegenstrijdig over. Het komt allemaal op hetzelfde neer: iets weigeren omdat het niet strookt met je opvattingen. Maar de advocaat speelt een bepaalde rol en staat op in de rechtzaal, een leraar speelt een bepaalde rol en heeft het onderwijs te geven, een burgemeester speelt zijn rol en daar hoort nu eenmaal het volkslied bij. Nu is het niet zo dat die rollen volstrekt vaststaan en er kan van alles veranderen (juist door mensen die er tegen in gaan), maar waar leg je de grens? Volgens mij als vrijdenker in ieder geval niet bij het punt waar je het er mee eens bent of niet.a.r. schreef:Dus omdat het traditie is, is het goed en moet je om de lieve vrede te bewaren gewoon doen wat er van je geeist wordt? Moet je je weloverwogen ideeen en standpunten verkwanselen?
Ligt indoctrinatie niet vooral in de intentie? Het is voornamelijk een kwestie van onze geschiedenis als christelijk land waaruit die tradities zijn ontstaan en die niet zomaar verdwijnen na een eeuwtje of wat secularisatie. En om eerlijk te zijn gaan ze meer moeten proberen om onze zieltjes te winnen dan ons het volkslied te laten zingen.sytze schreef:traditie traditie, religie zit overal genesteld in onze maatschappij en onze politiek.. Iemand zei mij laatst dat dit mede een vorm van indoctrinatie is, volgens mij a.r. en hier ben ik het helemaal mee eens!(ik zou het 6e couplet eigenlijk niet eens weten... iets met "Mijn schild en mijn vertrouwen zijt Gij o God mijn Heer..." en dat was het dan ook weer).
De wet geeft aan dat alles wat hier in Nederland rondhuppelt de wet dient te kennen en te respecteren.
Hierbij hoort dan het opstaan als de rechtbank (rechters) binnen komen uit respect en erkenning voor de wet.
Godsdienst is een “vrije”wil en ga je dus niet geloofd in dat gedoe,
"Mijn schild en mijn vertrouwen zijt Gij o God mijn Heer” staan galmen.
Trouwens, misschien heeft die burgemeester ook nog wel een rot zangstem.
Als de nood het hoogst is, is god altijd op vakantie
Een deel van het volkslied is een gebed. Deze burgemeester neemt hier afstand van. Zijn weigering discrimineert geen bevolkingsgroep. Zoals een gewetensbezwaarde ambtenaar. Hij tracht ook niet het openbaar onderwijs open te gooien voor religie. Maar maakt op zijn manier duidelijk dat zijn levensbeschouwing niet past bij het volkslied. Of een deel ervan. Ga jij op commando bidden als het past bij je functie? En tradities zijn prachtig, maar het is best goed om hier eens kritisch naar te kijken.CXT schreef: Hij hoeft niets te verkwanselen. Ik zeg ook niet dat hij mee moet zingen, maar zijn gedrag aanprijzen na die islamitische advocaat en christelijke leraar hun optreden te hebben verweten komt me toch als wat tegenstrijdig over. Het komt allemaal op hetzelfde neer: iets weigeren omdat het niet strookt met je opvattingen. Maar de advocaat speelt een bepaalde rol en staat op in de rechtzaal, een leraar speelt een bepaalde rol en heeft het onderwijs te geven, een burgemeester speelt zijn rol en daar hoort nu eenmaal het volkslied bij.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Maar tradities hebben vaak een religieus tintje, omdat we een geschiedenis van en met religie hebben. Schaf dat af en je berooft de cultuur van een deel van zijn ziel.PietV. schreef:Een deel van het volkslied is een gebed. Deze burgemeester neemt hier afstand van. Zijn weigering discrimineert geen bevolkingsgroep. Zoals een gewetensbezwaarde ambtenaar. Hij tracht ook niet het openbaar onderwijs open te gooien voor religie. Maar maakt op zijn manier duidelijk dat zijn levensbeschouwing niet past bij het volkslied. Of een deel ervan. Ga jij op commando bidden als het past bij je functie? En tradities zijn prachtig, maar het is best goed om hier eens kritisch naar te kijken.CXT schreef: Hij hoeft niets te verkwanselen. Ik zeg ook niet dat hij mee moet zingen, maar zijn gedrag aanprijzen na die islamitische advocaat en christelijke leraar hun optreden te hebben verweten komt me toch als wat tegenstrijdig over. Het komt allemaal op hetzelfde neer: iets weigeren omdat het niet strookt met je opvattingen. Maar de advocaat speelt een bepaalde rol en staat op in de rechtzaal, een leraar speelt een bepaalde rol en heeft het onderwijs te geven, een burgemeester speelt zijn rol en daar hoort nu eenmaal het volkslied bij.
Tradities veranderen. Het was lang geleden een traditie dat de vrouw voor de kinderen zorgde en dat de man kostwinner was. Misschien ook met een religieus tintje er aan vast.Wormpje schreef: Maar tradities hebben vaak een religieus tintje, omdat we een geschiedenis van en met religie hebben. Schaf dat af en je berooft de cultuur van een deel van zijn ziel.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!