homoseksuele christen
Moderator: Moderators
Re: homoseksuele christen
Het is helaas een feit dat homoseksualiteit in sommige kerken wel een punt is, net als in andere religies (waarbij expliciete straffen ervoor helaas nog steeds worden uitgevoerd) en in vele wat minder ruimdenkende gemeenschappen.
Zoals hierboven voorzichtig is aangestipt, is het niet zo dat alle christenen of alle kerken homoseksualiteit veroordelen. Er zijn dan ook theologische redenen voor om dat niet te doen.
Deze site schrijft er bijvoorbeeld uitgebreid over:
http://www.christiangay.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Waar het in één zin op neerkomt is dat de wet zoals in Leviticus beschreven is vervuld met Christus. In Leviticus kun je nog tal van andere bepalingen lezen waar vrijwel geen christen zich aan zal houden. Als men teksten toch zo blijft lezen, zou je bij ieder mens wel wat vinden om hem op te veroordelen. In kerken zou hier meer over nagedacht moeten worden, om deze absurd bekrompen manieren van denken uit te bannen. Ik vrees dat daar nog veel tijd overheen zal gaan.
Zoals hierboven voorzichtig is aangestipt, is het niet zo dat alle christenen of alle kerken homoseksualiteit veroordelen. Er zijn dan ook theologische redenen voor om dat niet te doen.
Deze site schrijft er bijvoorbeeld uitgebreid over:
http://www.christiangay.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Waar het in één zin op neerkomt is dat de wet zoals in Leviticus beschreven is vervuld met Christus. In Leviticus kun je nog tal van andere bepalingen lezen waar vrijwel geen christen zich aan zal houden. Als men teksten toch zo blijft lezen, zou je bij ieder mens wel wat vinden om hem op te veroordelen. In kerken zou hier meer over nagedacht moeten worden, om deze absurd bekrompen manieren van denken uit te bannen. Ik vrees dat daar nog veel tijd overheen zal gaan.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Wel eens van homo-bashing gehoord, Samante?Samante schreef:
Dan rijst de vraag, in hoeverre je negatieve teksten over homoseksualiteit serieus kunt nemen.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Sex tussen personen van het zelfde geslacht levert geen kinderen op. Het maken van kinderen is dan ook de enige (toegestane) reden om sex te hebben. (wel met het licht uit, aub)Samante schreef: Wat kun je over een almachtige God vertellen? Dat je als mens tegen Gods wil kunt ingaan?
Is die God volmaakt? En zo ja, waarom zou jij dan onvolmaakt zijn vanwege jouw seksuele identiteit?
Heb je een vrije wil? Wat maakt het dan uit dat je seks bedrijf met iemand van hetzelfde geslacht?
En betreft het een God van echte zuivere liefde? Dan zal die liefde onvoorwaardelijk moeten zijn, anders is het een surrogaat en geen echte zuivere liefde.
Dat is de werkelijke achtergrond.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
-
Samante
Het is me bekend dat negatieve teksten in zogenaamd heilige boeken reden kunnen zijn om homo's te bashen.HenkM schreef:Wel eens van homo-bashing gehoord, Samante?Samante schreef:
Dan rijst de vraag, in hoeverre je negatieve teksten over homoseksualiteit serieus kunt nemen.
Mijn perspectief ging uit van de homo zelf, die worstelt met het geloof in de bijbel en met zijn geaardheid. De homo zou de bijbel kunnen verstoten, omdat de negatieve teksten over homo's daarin nergens op slaan.
-
Samante
Seks hoeft niet altijd kinderen tot gevolg te hebben. Als er elke keer kinderen van zouden komen zou dat niet best zijn. Seks is bedoeld om vreugdevol te zijn en volledig schaamteloos.HenkM schreef: Sex tussen personen van het zelfde geslacht levert geen kinderen op. Het maken van kinderen is dan ook de enige (toegestane) reden om sex te hebben. (wel met het licht uit, aub)
Over een bedoeling kunnen we redetwisten. Er is echter een evolutionaire reden waarom b.v. mensen en bonobo's zo langdurig kunnen genieten van seks. Het versterkt de sociale band, die mede zo belangrijk is omdat het opvoeden van het eventuele kroost zo langdurig is. Het menselijk genetisch profiel onderdrukken vanuit puriteins religieus motief is tegennatuurlijk. Bonobo's hebben trouwens geen enkele scrupules waar het homoseksualiteit betreft. Seks is daar een succesvol sociaal bindmiddel dat er zorg voor draagt dat er veel minder agressie is dan bij hun naaste verwanten, de chimpansees. Misschien moeten wij mensen daar maar een voorbeeld aan nemen?Seks is bedoeld om vreugdevol te zijn en volledig schaamteloos
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
-
a.r.
Zeg ...wil jij je zondige gedachten hier niet ventileren en je mond eens met zeep gaan spoelen!Samante schreef:Seks hoeft niet altijd kinderen tot gevolg te hebben. Als er elke keer kinderen van zouden komen zou dat niet best zijn. Seks is bedoeld om vreugdevol te zijn en volledig schaamteloos.HenkM schreef: Sex tussen personen van het zelfde geslacht levert geen kinderen op. Het maken van kinderen is dan ook de enige (toegestane) reden om sex te hebben. (wel met het licht uit, aub)
Seks is er alleen máár tbv de voortplanting....come on, wie denk je wel dat je bent om tegen god's woord in te gaan en te promoten dat seks vreugdevol MAG en KAN zijn? Welk een zondige gedachte!
@a.r
Sex werd in de tijd dat de Bijbel geschreven werd zeker gezien als middel om je voor te planten. Is dat vreemd? Kinderen stierven jong en vaak. Evolutionair niks mis mee toch? Maar ik zal je een geheim verklapppen: de meeste christenen genieten ook van sex zonder zich schuldig te voelen.
En in de Bijbel staan ook verhalen over verliefd worden.
David en Salomo genoten w.s van hun honderden vrouwen, David haalde zelfs een smerige streek uit om Batseba te krijgen, zo verliefd was hij.
Hooglied
Hij
7 Wat ben je mooi, wat ben je bekoorlijk,
liefde en verrukking, dat ben jij.
8 Als een palm is je gestalte,
je borsten zijn als druiventrossen.
9 Ik dacht: Laat ik die palm beklimmen,
ik wil zijn bladeren grijpen.
Laten jouw borsten
als trossen van de wijnstok zijn,
je adem als de geur van appels,
10 je tong als zoete wijn
waarin mijn kussen baden,
mijn lippen en tanden gedompeld zijn.
Zij
11 Ik ben van mijn lief,
en hij verlangt naar mij.
12 Kom, mijn lief,
laten we het veld in gaan,
en tussen de hennabloemen slapen.
13 Laten we de wijngaard in gaan, morgenvroeg,
en kijken of de wijnstok al is uitgebot,
zijn bloesems al ontloken zijn,
de granaatappel al bloeit.
Daar zal ik jou beminnen.
14 De liefdesappels geuren al.
Boven onze poorten hangt een keur van vruchten,
vers geplukte, goed gedroogde.
Mijn lief, ik heb ze bewaard voor jou.
Ja echt het staat in de Bijbel; foei die christenen en Joden toch.
Sex werd in de tijd dat de Bijbel geschreven werd zeker gezien als middel om je voor te planten. Is dat vreemd? Kinderen stierven jong en vaak. Evolutionair niks mis mee toch? Maar ik zal je een geheim verklapppen: de meeste christenen genieten ook van sex zonder zich schuldig te voelen.
En in de Bijbel staan ook verhalen over verliefd worden.
David en Salomo genoten w.s van hun honderden vrouwen, David haalde zelfs een smerige streek uit om Batseba te krijgen, zo verliefd was hij.
Hooglied
Hij
7 Wat ben je mooi, wat ben je bekoorlijk,
liefde en verrukking, dat ben jij.
8 Als een palm is je gestalte,
je borsten zijn als druiventrossen.
9 Ik dacht: Laat ik die palm beklimmen,
ik wil zijn bladeren grijpen.
Laten jouw borsten
als trossen van de wijnstok zijn,
je adem als de geur van appels,
10 je tong als zoete wijn
waarin mijn kussen baden,
mijn lippen en tanden gedompeld zijn.
Zij
11 Ik ben van mijn lief,
en hij verlangt naar mij.
12 Kom, mijn lief,
laten we het veld in gaan,
en tussen de hennabloemen slapen.
13 Laten we de wijngaard in gaan, morgenvroeg,
en kijken of de wijnstok al is uitgebot,
zijn bloesems al ontloken zijn,
de granaatappel al bloeit.
Daar zal ik jou beminnen.
14 De liefdesappels geuren al.
Boven onze poorten hangt een keur van vruchten,
vers geplukte, goed gedroogde.
Mijn lief, ik heb ze bewaard voor jou.
Ja echt het staat in de Bijbel; foei die christenen en Joden toch.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Bob Dylan
-
a.r.
@ Storm,
Denk je dat ik niet begrijp dat er ook christenen, moslims en joden zijn die van seks genieten?
Denk je dat ik niet begrijp dat er ook ongelovigen zijn die die niet van seks kunnen/mogen/durven genieten?
Denk je dat ik Hooglied nog nooit gelezen heb?
Denk je dat ik daarover/tegen schrijf?
Denk je dat ik niet begrijp dat er ook christenen, moslims en joden zijn die van seks genieten?
Denk je dat ik niet begrijp dat er ook ongelovigen zijn die die niet van seks kunnen/mogen/durven genieten?
Denk je dat ik Hooglied nog nooit gelezen heb?
Denk je dat ik daarover/tegen schrijf?
@a.r
Ik heb soms mijn twijfels of je religie aanpakt of de religieuse mens als een stompzinnig individu neerzet.
Ik weet het, het woord stompzinnig heb je niet gebruikt, maar vele variaties.
Ik heb soms mijn twijfels of je religie aanpakt of de religieuse mens als een stompzinnig individu neerzet.
Ik weet het, het woord stompzinnig heb je niet gebruikt, maar vele variaties.
Bob Dylan
Bob Dylan
-
a.r.
Ik denk aan mijn buurvrouw in een dorpje op de biblebelt waar ik 20/25 jaar geleden woonde. Zij was tegen de dertig en ik ook. Zes kinderen had ze en hoewel de dokter haar had verteld dat ze maar beter geen kinderen meer kon krijgen was ze zwanger van haar zevende. Dat vermoeide, bleke gezicht, haar ogen, die hangende schouders van haar.
-
Jinny
Storm, A.R. heeft last van dezelfde neiging als mijn persoontje, we zijn tegen het instituut religie.
Ik herinner mij mijn pleegmoeder die (na drie kinderen) bezoek kreeg van de pastoor waar de vierde bleef.
De dokter had verteld dat een vierde haar dood kon betekenen.
Daar had de pastoor weinig mee te maken.
Het is de laatste keer geweest dat de pastoor daar in huis is geweest.
En dat ze in de kerk zijn geweest.
Ik herinner mij mijn pleegmoeder die (na drie kinderen) bezoek kreeg van de pastoor waar de vierde bleef.
Ik denk aan familieleden die homoseksueel zijn en die volledig geaccepteerd zijn, ook binnen de kerkelijke gemeenschap.
Ik denk ook aan heel veel reformatorische gelovigen die het moeilijk hebben omdat die acceptatie er niet is omdat men blijft hangen in een tekst van duizenden jaren geleden in een tijd dat voortplanting nog belangrijker was dan nu.
Ik denk aan al die gelovigen die begrijpen dat een ander dat wat ze geloven bizar vinden, maar balen van hen die hen neerzetten als mensen die stom, achterlijk,wreed,vies,walgelijk enz enz zijn.
Ik denk ook aan heel veel reformatorische gelovigen die het moeilijk hebben omdat die acceptatie er niet is omdat men blijft hangen in een tekst van duizenden jaren geleden in een tijd dat voortplanting nog belangrijker was dan nu.
Ik denk aan al die gelovigen die begrijpen dat een ander dat wat ze geloven bizar vinden, maar balen van hen die hen neerzetten als mensen die stom, achterlijk,wreed,vies,walgelijk enz enz zijn.
Bob Dylan
Bob Dylan
-
aton
En denk je nou écht dat die twee geitenhoeders honderden vrouwen hadden ?Storm schreef: David en Salomo genoten w.s van hun honderden vrouwen, David haalde zelfs een smerige streek uit om Batseba te krijgen, zo verliefd was hij.
Jim dat begrijp ik ook dat je het instituut kerk of religie aan wil pakken.Jim schreef:Storm, A.R. heeft last van dezelfde neiging als mijn persoontje, we zijn tegen het instituut religie.
@Anton,
Ik weet even niet hoe ik jou moet quoten in hetzelfde bericht.
Als David en Salomo geleefd hebben zou het ook heel goed 20 vrouwen geweest kunnen zijn,wat in het midden-oosten toch wel voorkwam en komt. Doet niets af met wat ik bedoelde te zeggen.
Genieten van sex,verliefd worden komt ook in Bijbelverhalen voor. Of de bijbel nu een sprookjes boek is of niet.
Bob Dylan
Bob Dylan