2e pinksterdag inruilen voor suikerfeest?

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Ruby
Forum fan

Bericht door Ruby »

@Distiple
Maar waarom vind je het zo erg dat Nederland verandert? De samenstelling is verandert en waarom is dat zo erg? Waarom vast houden aan "oude" gebruiken als die wellicht niet eens meer nuttig zijn? Jij zelf wil ook geen vrij om religieuze redenen. Er zijn wel meer mensen die dat zo zien. Ook dat verandert.
Akkersloot schreef:
Ice_age schreef:
Akkersloot schreef:Als je immigreert moet je je gewoon aanpassen en geen verandering van feestdagen eisen. Punt uit.
Daar heb je gelijk in, maar heel veel (jonge) moslims stammen weliswaar af van immigranten, maar zijn zelf geboren en getogen in Nederland.
Doet daar mijns inziens niets aan af. Waarom zou aanpassen ineens niet meer hoeven als kind van immigranten?
Maar deze kinderen zijn wel nederlanders. En waarom mogen zij geen inspraak hebben op het beleid in NL, net als jij/wij? En waar leg je dan de grens? Mag ik, als tweede of derde generatie, ook geen stem uitbrengen in deze? Want dan kan ik beter mijn mond gaan houden.
Groeten van Ruby
-------------------------------------------
I don't question your existence - God
Akkersloot
Banned
Contacteer:

Bericht door Akkersloot »

Ruby schreef:@Distiple
Maar waarom vind je het zo erg dat Nederland verandert? De samenstelling is verandert en waarom is dat zo erg? Waarom vast houden aan "oude" gebruiken als die wellicht niet eens meer nuttig zijn? Jij zelf wil ook geen vrij om religieuze redenen. Er zijn wel meer mensen die dat zo zien. Ook dat verandert.
Akkersloot schreef:
Ice_age schreef:Daar heb je gelijk in, maar heel veel (jonge) moslims stammen weliswaar af van immigranten, maar zijn zelf geboren en getogen in Nederland.
Doet daar mijns inziens niets aan af. Waarom zou aanpassen ineens niet meer hoeven als kind van immigranten?
Maar deze kinderen zijn wel nederlanders. En waarom mogen zij geen inspraak hebben op het beleid in NL, net als jij/wij? En waar leg je dan de grens? Mag ik, als tweede of derde generatie, ook geen stem uitbrengen in deze? Want dan kan ik beter mijn mond gaan houden.
Het gaat niet over geen stem uitbrengen in deze. Het gaat gewoon over iets respecteren. Je, of je ouders, zijn hier gekomen als gast en heb je de cultuur van je gastland te respecteren.

Maar dat is ook echt niet mijn enige argument. Er zijn altijd nog meer atheisten dan moslims dus waarom dan 2e pinksterdag niet inruilen voor een atheistische feestdag. 2e pinksterdag valt altijd in het voorjaar/ zomer waarom dan die inruilen voor een vrije dag in de winter of herfst. En misschien had de godsdienststichter pedofeet Mohammed ook maar gewoon de zonnejaar kalender moeten aanhouden i.p.v. het maankalenderjaar als die "profeet" echt zo vooruitziend was geweest.
4 van de 5 pilaren van de islam worden uitgevoerd met behulp van niet-moslim producten.
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

@Ruby,
@Distiple
Verandering op zich is niks mis mee. Maar waarom moet Nederland worden aangepast aan die `minderheid` die voor de meeste problemen zorgt in Nederland. Waarom worden er niet juiswt eerder restricties aan deze `minderheden` opgelegd omdat men juist de `moeilijkste` groep is. Het gaat altijd maar om moslims, er zijn veel meer `minderheden` in Nederland. Het word eerder tijd dat juist die `minderheden` waar weinig last mee is eens te belonen, en niet de `moeilijksten`. Nederland hoeft niet zich niet aan te passen aan de maatstaf van de `moslim`. Nederland is een van de meest voor andere culturen openstaande landen. Iets waar men in menig ìslamitisch`land een voorbeeld aan kan nemen. En dan moeten `wij` aan `hun` wensen tegemoet komen??
Laten we er anders een "sla je wijf maar lekker verrot" feestdag van maken, of de "nationale homovanhetdakafflikkerdag". Verandering is goed, maar het MOET niet.
Wat zou het nut ervan zijn??
Groeten distiple
Wat de oren vertellen, zien de ogen.
pieps
Forum fan

Feestdagen

Bericht door pieps »

Het vervelende met die feestdagen is het opgelegd pandoer wat er bij hoort . Zo is kerst altijd een reden om eerst te gaan ontbossen ( de kerstboom ) , rechtvaardigd pasen voor één keer per jaar alle legbattarijen ... en het dieptepunt is natuurlijk koninginnedag ; de verjaardag vieren van de grootste uitvreters familie van het land ( nee hoor de Tokkies komen nog niet eens in de buurt ! )
Hetzelfde heb je met eten ; als je zegt dat je joods of moslim bent : hoppa aangepast vreten . Ik heb wel duizend keer gezegd dat ik bourgondier ben van geloof en overtuiging , en deshalve mijn maaltijd moet bestaan uit ganzelever , tarbot en zwezerikken ... nou , geen ziekenhuis , gevangenis of luchtvaartmaatschappij die hier rekening mee houdt .
Ik heb het geprobeerd met Baloeïsme ; dat Beer Baloe hier op aarde gekomen is om ons de "Bear Necceseties of live" te leren , en dat we daarom de maandag en de vrijdag aan het weekend toe moeten voegen ... wederom , geen succes .
Vreemd dat de ene overtuiging ( en dan meestal de meest bloeddorstige ) wel vrije dagen krijgt om z'n riten uit te voeren , en de andere niet .
De oplossing lijkt mij ; alle feestdagen vrij , van alle religies en overtuigingen . De toestand die we dan bereiken zou op Baloeïsme kunnen lijken .

groetjes Pieps

P.S. weet iemand waneer harrie z'n ruimteschepen-god-ding-iets z'n feestdag wil hebben i.v.m. rooster en planning ?
nogmaals P. :D
Politics is the entertainment branch of industry.
Frank Zappa
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Pieps, zullen we jou morgen eens wat gebakken apenhersens voozetten?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
els
Forum fan
Contacteer:

Bericht door els »

Binnen de christelijke liturgie heeft deze dag geen betekenis meer.
Prima, volgens mij niet de enige zonder betekenis, maar ruil maar in. Maar waarom in vredesnaam een islamitische feestdag? Eerder komen toch de Surinamers of de Chinezen aan de beurt, om zomaar wat te noemen.

Laten we eerst maar eens een nationale vrije dag ter ere van het atheïsme invoeren. Vijf augustus is een prima zomerse dag, goeie suggestie. :) Gedenken hoe de seculiere maatschappij gelijke rechten voor alle burgers invoerde en scholing voor iedereen mogelijk maakt, en dat mannen en vrouwen mét elkaar leven (dus niet naast elkaar graag). Het lijkt me eigenlijk geen gek idee dat alle mensen eens leren hoe de geschiedenis in elkaar zit, en dat kunnen we dan mooi gedenken op onze eigen nationale feestdag.

Moslims krijgen alleen maar de beurt omdat die ons constant afkraken. Zoals die zogenaamde antiracismedemonstratie nou weer vorige week, die door moslims tegen de Nederlanders was georganiseerd.
Distiple schreef:Ik ben van mening dat een ieder die hier in Nederland is gekomen om welke reden dan ook, het vermogen heeft om aan te passen. En omdat men hier wil blijven wonen de normen, waarden en al wat daarbij hoort dat men deze respecteert. Dat men hier redenen voor heeft om te blijven wonen nadat men de voors en tegens heeft afgewogen en tot een keus komt.
Daar ben ik het helemaal mee eens. En om het allemaal wat duidelijker te maken voor mensen uit anderen culturen, die maar niet begrijpen wat onze 'waarden' nou toch zijn, waaraan zij zich moeten aanpassen, gaan we die op onze feestdag openbaar herdenken. Dan krijgen ze er een beetje zicht op. Ik heb er nu al zin in, eigenlijk. Historische maatschappelijke hoogtepunten gedenken, en misschien opleuken met wat gemengde sporten erbij, en het nuttigen van nationale gerechten zoals boerenkool met worst. Afbeelding
ice_age schreef:
Akkersloot schreef: Als je immigreert moet je je gewoon aanpassen en geen verandering van feestdagen eisen. Punt uit.
Daar heb je gelijk in, maar heel veel (jonge) moslims stammen weliswaar af van immigranten, maar zijn zelf geboren en getogen in Nederland. En dat geld over 10 jaar in nog veel sterkere mate. Wat dat betreft vind ik die wens niet onredelijk, ervan uitgaand dat ook christenen op hun eigen hoogtijdagen vrij zijn.
Ja, leve de democratie, meeste stemmen gelden. En als wij dan per ongeluk de meeste stemmen hebben, gaan we net zolang door met onophoudelijke importhuwelijken andere stemmen van buiten importeren tot we onze stem kwijt zijn. Kunnen we onze eigen cultuur net zo goed nu alvast aan de wilgen hangen, want binnen een paar jaar zijn we toch een minderheid.

Zucht. :(
pieps
Forum fan

Apenhersens

Bericht door pieps »

Sararje schreef :Pieps, zullen we jou morgen eens wat gebakken apenhersens voorzetten?

Mmm , jummie ... lijkt me lekker .Ik hou überhaupt van lekker krokant gebakken hersentjes ( lam en kalf ... en natuurlijk houtsnip ) , een lekkere beurre blanc erbij ... op het laatst nog wat oesters laten stollen in een beetje saus ... plakje Foie erbij . Smullen maar !!!
Apenhersens zal ook wel goed smaken . Zal wel net zoiets zijn als zendeling .

groetjes Pieps
Frank Zappa
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Ja hoor pieps, zo ken ik je weer. Maar vind je niet dat je in een vrij land de keuzevrijheid moet hebben om jezelf (voedsel)beperkingen op te leggen? Aan anderen die beperkingen opleggen is een heel ander verhaal maar uit eigen wil jezelf beperken vind ik niet problematisch. (de enige die ermee zit, ben je zelf.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
pieps
Forum fan

beperkingen

Bericht door pieps »

Hoi Sararje ,
ach al die beperkingen ... als mensen dat willen prima , zal mij verder worst zijn . De ergste sukkels zijn wat dat betreft natuurlijk R.K. priesters en monniken want die mogen geen vrouwenvlees , en de nonnetjes geen mannenvlees . :D
En wat die feestdagen betreft : dat is natuurlijk een enorm geneuzel in de marge . Als we ons met dat soort problemen bezighouden , dan moet het wel verschrikkelijk goed gaan in dit land .
Wat me enkel tegenstaat , dat is dat ruilen . Waarom niet ieder kluppie , hop , drie of vier , vrij in te vullen feestdagen erbij . Ruilen ... brrr ; klinkt weer zo ontzettend zuinig .

groetjes Pieps
Frank Zappa
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

ach, laat ik maar zeggen dat ik het dit maal met je eens ben. (zo, ben je toch niet nihilistisch recalcitrant :P)
ice_age
Forum fan

Bericht door ice_age »

els schreef: Prima, volgens mij niet de enige zonder betekenis, maar ruil maar in. Maar waarom in vredesnaam een islamitische feestdag? Eerder komen toch de Surinamers of de Chinezen aan de beurt, om zomaar wat te noemen.
Een deel van de Molukkers en Surinamers is ook moslim, dus die zouden dan ook wel eens voor dat suikerfeest kunnen kiezen :D .
els schreef:
ice_age schreef:
Akkersloot schreef: Als je immigreert moet je je gewoon aanpassen en geen verandering van feestdagen eisen. Punt uit.
Daar heb je gelijk in, maar heel veel (jonge) moslims stammen weliswaar af van immigranten, maar zijn zelf geboren en getogen in Nederland. En dat geld over 10 jaar in nog veel sterkere mate. Wat dat betreft vind ik die wens niet onredelijk, ervan uitgaand dat ook christenen op hun eigen hoogtijdagen vrij zijn.
Ja, leve de democratie, meeste stemmen gelden. En als wij dan per ongeluk de meeste stemmen hebben, gaan we net zolang door met onophoudelijke importhuwelijken andere stemmen van buiten importeren tot we onze stem kwijt zijn. Kunnen we onze eigen cultuur net zo goed nu alvast aan de wilgen hangen, want binnen een paar jaar zijn we toch een minderheid.

Zucht. :(
Zucht ook...
Ik ben niet voor importhuwelijken of ongebreideld knuffelen van moslims. De immigratie mag van mij dus best flink beperkt worden. Iets wat we best aan onze Rita Verdonk over kunnen laten. ( een van de weinigen in dit kabinet waarvan ik denk dat ze voor haar taak geschikt is). Het enige wat ik in mijn post aangeef is dat het aantal in Nederland geboren moslims de komende 10 jaar toe zal nemen. Dat staat los van importhuwelijken en is gewoon een kwestie van natuurlijke aanwas. Of wilde je soms een sterilisatie project opzetten?

Ik vind verder dat er geen reden is om iemand die hier geboren is te blijven zien als allochtoon. Dat is toch niet zo schokkend? En als een aanzienlijk deel van de hier geboren mensen vrij wil met suikerfeest, net als veel hier geboren Christenen ook vrij krijgen op christelijke feestdagen. Dan mag je die wens best serieus bekijken. Kwestie van gelijke behandeling.

Overigens geef ik in mijn posts ook aan dat ik er persoonlijk de voorkeur aan geef dat mensen zelf vrij nemen op hun religieuze (of atheistische) hoogtijdagen, dus zonder verdere overheidsbemoeienis. Daarmee zou dan vrijwel iedereen tevreden te stellen zijn, al zullen er zo links en rechts praktische bezwaren zijn.

Wat betreft het gedeelte van de moslim gemeenschap dat hier een pain in the ass vormt, ik denk dat je dat los moet zien van de bredere gemeenschap. Mensen dienen individueel beoordeelt te worden. Dat is tenslotte de basis van onze rechtsstaat. En tegen de rotte appels (allochtoon of autochtoon) mag men wat mij betreft best harder optreden. Maar dat is een heel andere discussie.

Groeten,

Frans
Time is an illusion. Lunchtime doubly so. -- Douglas Adams
Ruby
Forum fan

Bericht door Ruby »

Akkersloot schreef:Je, of je ouders, zijn hier gekomen als gast en heb je de cultuur van je gastland te respecteren.
En hoe zit dat als mijn ouders hier zijn gekomen op verzoek (of onder dwang) van dit land???? En wat is er in hemelsnaam zo erg dat NL niet meer het NL is van de jaren 50? (godzijdank overigens). Een maatschappij is in beweging. NL heeft al die mensen toegestaan hier te zijn, maar waarom wil NL zich dan vasthouden aan dingen die m.i. niet meer zo nodig zijn?
Akkersloot schreef:Maar dat is ook echt niet mijn enige argument. Er zijn altijd nog meer atheisten dan moslims dus waarom dan 2e pinksterdag niet inruilen voor een atheistische feestdag. 2e pinksterdag valt altijd in het voorjaar/ zomer waarom dan die inruilen voor een vrije dag in de winter of herfst. En misschien had de godsdienststichter pedofeet Mohammed ook maar gewoon de zonnejaar kalender moeten aanhouden i.p.v. het maankalenderjaar als die "profeet" echt zo vooruitziend was geweest.
verderop zal je lezen dat ik met jouw eerste punt eens ben. Wat betreft Mohammed... dat zijn van die eindzichtloze discussies. Daar kom je nooit uit. Dan ga je teveel op het geloof in. Ik denk dat dat niet handig is, omdat je dan mensen alleen tegen je in het harnas werkt en dat kan NL nou juist niet gebruiken (m.i.).
distiple schreef:@Ruby,
@Distiple
Verandering op zich is niks mis mee. Maar waarom moet Nederland worden aangepast aan die `minderheid` die voor de meeste problemen zorgt in Nederland. Waarom worden er niet juiswt eerder restricties aan deze `minderheden` opgelegd omdat men juist de `moeilijkste` groep is. Het gaat altijd maar om moslims, er zijn veel meer `minderheden` in Nederland. Het word eerder tijd dat juist die `minderheden` waar weinig last mee is eens te belonen, en niet de `moeilijksten`. Nederland hoeft niet zich niet aan te passen aan de maatstaf van de `moslim`. Nederland is een van de meest voor andere culturen openstaande landen. Iets waar men in menig ìslamitisch`land een voorbeeld aan kan nemen. En dan moeten `wij` aan `hun` wensen tegemoet komen??
Ik heb het even vetgedrukt weer gegeven. Er is procentueel gezien maar een zeeeer kleine groep waar NL last van heeft, van wat betreft de moslims. NL heeft ook altijd last gehad van een aantal Anitllianen. En het gaat mij dus niet om die minderheden, maar meerheden. Stel dat we niet van die fundi moslims hadden zoals Mohammed B en die honderden anderen. Dan had je neem ik aan geen bezwaar er tegen gemaakt, net als dat je geen bezwaar hebt tegen wellicht een vrije dag i.v.m. chinees nieuw jaar. Voor mij hoeven ook niet alleen de moslim feestdagen, van mij mogen graag alle feestdagen. Ik heb zelf in Singapore gewoond en we hadden werkelijk veel vrije dagen ivm de vele geloofsgroepen (voornaamste: moslim, christelijk, boedisme en hindoeisme). Dat verliep verder prima. Ik zou niet kunnen zien dat dat hier ook niet kan.
Een islamitisch land mag best een voorbeeld aan ons nemen, alhoewel ik er niet voor zou kiezen om daar te wonen, maar omdat zij iets niet doen, wil nog niet zeggen dat wij dat ook maar niet doen. Dat vind ik krom praten. Ik wil niet zijn zoals zij en dat kan ik laten zien door hen wel te accepteren zoals zij zijn (en dan heb ik het dus niet over die fundi's).
Voor de extra zekerheid in het kort:
Ik ben voorstander van meer vrije feestdagen (wat wel tot gevolg kan hebben: kortere vakanties, tenzij werkgevers dat anders kunnen oplossen met werknemers), maar dan wel voor de wat grotere groepen. Ik denk niet dat we dat voor ieder geloof of instelling kunnen doen, want dat ljikt mij gewoon niet haalbaar. Ik denk dat we in NL rekening kunnen houden met in ieder geval: christenen, moslims, atheïsten, hindoes (en wellicht vergeet ik er nog 1 of 2).
Verder blijf ik erbij: werkgevers en werknemers moeten de vrijheid kunnen hebben om zelf te bepalen welke dagen (hoeft niet voor elke werknemer gelijk te zijn). En voor scholen zou bovenstaand een richtlijn kunnen zijn (meer vrij, maar kortere vakanties).
Distiple schreef:Laten we er anders een "sla je wijf maar lekker verrot" feestdag van maken, of de "nationale homovanhetdakafflikkerdag".
ik begrijp het goed dat je hier overdrijft? Dit zijn geen moslim feestdagen. (Ik reageer ook nog! :wink:)
Distiple schreef:Verandering is goed, maar het MOET niet. Wat zou het nut ervan zijn??
Verandering MOET idd niet. Het nut? Wat mij betreft zou het wat minder beladen maken. Persoonlijk denk ik dat het goed zal zijn voor de samenleving. Ik zou graag af willen van termen als "wij" en "zij". En gevoelsmatig zou dit een start kunnen zijn. Maar ja... wie ben ik?
Groeten van Ruby
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Wat mij betreft mogen alle cultuur en geloof-gerelateerde feestdagen afgeschaft worden.
In plaats daarvan zou het standaard aantal vakantiedagen uitgebreid kunnen worden met zeg bijvoorbeeld 5 dagen die dan gebruikt kunnen worden door diegenen die de behoefte hebben om op bepaalde dagen vrij te zijn.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Akkersloot
Banned
Contacteer:

Bericht door Akkersloot »

Ruby schreef:Verder blijf ik erbij: werkgevers en werknemers moeten de vrijheid kunnen hebben om zelf te bepalen welke dagen (hoeft niet voor elke werknemer gelijk te zijn). En voor scholen zou bovenstaand een richtlijn kunnen zijn (meer vrij, maar kortere vakanties).
Feestdagen toeslagen worden echter wel van hogerhand opgelegd.

Maar het gaat natuurlijk vooral om het idee. Als je hier als gast bent gekomen dien je je gewoon aan te passen.

Ik vind dat we al gek genoeg zijn om hier de bouw van moskeeen toe te staan terwijl in de landen waar zij zich desondanks toch nog mee verbonden voelen de bouw van geen enkele kerk wordt toegestaan. En dan komt het voorstel nog wel van de R.K. kerk.
4 van de 5 pilaren van de islam worden uitgevoerd met behulp van niet-moslim producten.
Ruby
Forum fan

Bericht door Ruby »

En hoeveel van onze missionarissen hebben het voor elkaar gekregen om weet ik veel waar allemaal kerken te bouwen? Hoe zit het met onze nederlanders die emigreren? Denk je werkelijk dat die helemaal zijn aangepast aan dat land waar ze wonen? Je houdt jezelf voor de gek als je dat denkt. Dit meen ik serieus en ik heb genoeg buitenland ervaring om te weten hoe wij zijn. En wij, bedoel ik mensen in de algemene zin van het woord. Ik denk dat het gewoon een stukje mens eigen is om een stukje van jezelf mee te nemen naar het land waar je terecht komt.
Groeten van Ruby
Plaats reactie