Eind-conclusies Filosofie

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

qualia
Forum fan

Re: Eind-conclusies Filosofie

Bericht door qualia »

Jagang schreef:Hoe verstandig is het om een harde scheiding te trekken tussen filosofie en empirie?
Ik denk niet dat deze harde scheiding hoeft te worden gemaakt. Ik denk wel dat de aard van een stelling en die van de bewijsvoering in de gaten gehouden moet worden. Hiermee bedoel ik dat je niet ongemerkt de grens tussen een filosofische stelling enerzijds en waarneming, metingen etc. anderzijds, moet oversteken.

Zeggen dat empirische waarnemingen een bewijs vormen voor een materialistische filosofie, is wel zo'n verwarring. Eerst moet de verdediging van die empirische waarnemingen worden opgezet als zijnde waarnemingen van heuse materiële dingen die los van het waarnemen bestaan.
Anders is je bewijs gelijk aan je stelling.
Jagang schreef:En bemoeit wetenschapsfilosofie zich ook niet tegen de empirie aan?
Zeker, maar het neemt, als het goed is, geen wetenschappelijk bewijs als bewijs over, maar gebruikt het als (deel van) onderzoeksmateriaal.
Jagang schreef:Is filosofisch materialisme nu niet net de plek waar filosofie en praktijk met elkaar in aanraking komen?
Hmm, maar dan bv materialisme binnen de 'philosophy of mind' (het gebied dat zich bezighoudt met de verhouding tussen innerlijke ervaring en hersenonderzoek). Een toegepast gebied van filosofie dus, net als wetenschapsfilosofie of politieke filosofie. Het blijft een bespiegeling op de betekenis van onderzoek.
siger schreef:Dus het is filosofie te zeggen dat geest zonder materie bestaat, maar het is niet nodig te kijken of dat wel zo is, want dat telt niet voor filosofen?
Ik denk dat ik in mijn eerste stukje reactie hierboven verduidelijk wat ik bedoel.
the possible ranks higher than the actual
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

qualia schreef:
Jagang schreef:Hoe verstandig is het om een harde scheiding te trekken tussen filosofie en empirie?
Ik denk niet dat deze harde scheiding hoeft te worden gemaakt. Ik denk wel dat de aard van een stelling en die van de bewijsvoering in de gaten gehouden moet worden. Hiermee bedoel ik dat je niet ongemerkt de grens tussen een filosofische stelling enerzijds en waarneming, metingen etc. anderzijds, moet oversteken.
Ik geloof dat ik die stelling niet helemaal kan vatten.
Als filosofie wijsheid nastreeft, en wijsheid niet kan bestaan zonder kennis, dan komt het me voor als evident dat je empirisch verkregen evidence nodig hebt om tot meer wijsheid te komen?
Zeggen dat empirische waarnemingen een bewijs vormen voor een materialistische filosofie, is wel zo'n verwarring.
Dat hangt denk ik af van het perspectief waarmee je de relatie tussen empirie en filosofie benadert.
Empirische waarnemingen zijn inderdaad nooit 100% "proof" voor een materialistische filosofie.
Wel denk ik dat het, de formele toepassing van bewijslast volgende, "evidence" is voor een materialistische filosofie.

Indachtig Poppers falsificatieprincipe, wordt het materialisme steeds ondersteund door empirie, terwijl dit bij niet-materialisme tot dusver nog niet éénmaal is voorgevallen.
Eerst moet de verdediging van die empirische waarnemingen worden opgezet als zijnde waarnemingen van heuse materiële dingen die los van het waarnemen bestaan.
Anders is je bewijs gelijk aan je stelling.
Ik begrijp niet goed waarom dat een toestand is die koste wat kost voorkomen moet worden.
Kan een stelling niet dermate deugdelijk in elkaar zitten dat de praktijk er mee overeen blijkt te komen?
Jagang schreef:Zeker, maar het neemt, als het goed is, geen wetenschappelijk bewijs als bewijs over, maar gebruikt het als (deel van) onderzoeksmateriaal.
Maar het moet bewijs toch eerst erkennen alvorens het als zodanig over te kunnen nemen als onderzoeksmateriaal?
Jagang schreef:Is filosofisch materialisme nu niet net de plek waar filosofie en praktijk met elkaar in aanraking komen?
Hmm, maar dan bv materialisme binnen de 'philosophy of mind' (het gebied dat zich bezighoudt met de verhouding tussen innerlijke ervaring en hersenonderzoek). Een toegepast gebied van filosofie dus, net als wetenschapsfilosofie of politieke filosofie. Het blijft een bespiegeling op de betekenis van onderzoek.
Wat voegt een vooronderstelling aangaande het immateriële toe aan kennis/wijsheid wanneer elke aanwijzing voor dat immateriële ontbreekt?

Is het onder die omstandigheden niet gerechtvaardigd om gewoon uit te gaan van een materialistische werkelijkheid?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Blues-Bob schreef:*Fluistert naar Cluny*
Pssst. Is Eind-conclusies hier een gidswoord?
*kruipt weer achter de krant met de gaten erin geknipt*
Daar zat ik zelf inderdaad ook al aan te denken.
Als er eindconclusie's worden getrokken, kunnen we de filosofie afschaffen.

Allereerst moet de wereld dan stoppen met veranderen, en dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
qualia
Forum fan

Bericht door qualia »

Jagang schreef:Wat voegt een vooronderstelling aangaande het immateriële toe aan kennis/wijsheid wanneer elke aanwijzing voor dat immateriële ontbreekt?
Het is iig niet zo dat iedere aanwijzing ontbreekt. In filosofisch opzicht blijft het helderste argument dat alles 'gedacht' wordt.
De materie komt zo in filosofische zin voort uit de gedachte, net zoals in wetenschappelijke/empirische (extern perspectief) zin de gedachte voortkomt uit de materie.

Maar ook op wetenschappelijk gebied zijn er volgens sommige denkers aanwijzingen tegen het materialisme. We dalen dan af naar de deeltjes en ik ga me daar (nog) niet aan wagen, maar op wiki staat een en ander beschreven onder lemma materialisme. Het is wel interessant om te noemen omdat het betekent dat een idealistisch standpunt dus niet persé inhoudt dat de externe werkelijkheid niet gekend kan worden.
Jagang schreef:Ik geloof dat ik die stelling niet helemaal kan vatten.
Als filosofie wijsheid nastreeft, en wijsheid niet kan bestaan zonder kennis, dan komt het me voor als evident dat je empirisch verkregen evidence nodig hebt om tot meer wijsheid te komen?
Ik ga nu (misschien) iets heel doms zeggen.
Heb je empirisch verkregen kennis nodig om de logica in te gronden? Het antwoord lijkt mij 'nee'.
Betekent dit dat het niet bij kan dragen aan kennis/wijsheid? Het antwoord lijkt mij 'nee' .

Een deel van de wetenschapsfilosofie gaat met deze logica vooraf aan de empirie. Dit betekent dat minstens een deel van de wetenschap gegrond is in een niet aan de empirie verbonden denken. Wat dan betekent dat wijsheid leidt tot een mogelijkheid tot kennis en dat die kennis weer leidt tot meer wijsheid?
Jagang schreef:Dat hangt denk ik af van het perspectief waarmee je de relatie tussen empirie en filosofie benadert.
Empirische waarnemingen zijn inderdaad nooit 100% "proof" voor een materialistische filosofie.
Wel denk ik dat het, de formele toepassing van bewijslast volgende, "evidence" is voor een materialistische filosofie.
En hiermee komen we denk ik uit op het onderscheid tussen zijnsleer en kenleer. Om op het materialistische (kenleer) standpunt uit te komen dat de fysieke werkelijkheid buiten ons gekend kan worden, moet je het (zijnsleer) standpunt innemen dat die fysieke werkelijkheid bestaat. De kenleer toepassen om de zijnsleer aan te nemen, kan gewoon niet kloppen, hier blijf ik bij. En daarmee ga ik niet mee in je gedachte dat empirische waarnemingen 'evidence' vormen voor het materialisme.
Er schuilt links- of rechtsom een onbewijsbare aanname in de materialistische zijnsleer. Dit is niet 'erg', het geldt evengoed voor het idealisme. Maar het moet wel erkend worden, om de uiteindelijke positie van kennis (en van de materialist!) te kunnen bepalen in wetenschapsfilosofisch opzicht.
Jagang schreef:Is het onder die omstandigheden niet gerechtvaardigd om gewoon uit te gaan van een materialistische werkelijkheid?
Ja! Vanuit het idee dat het onmogelijk is wetenschap te bedrijven als je eerst moet bewijzen dat er een materiële werkelijkheid bestaat (omdat dit onmogelijk is), zie ik ook weinig heil in een blijven hangen in deze discussie. Je komt dan uit op pragmatisme, dat de vraag omtrent bewijsbaarheid loslaat en gewoon omgaat met de werkelijkheid zoals die zich aan ons voordoet. De zijnsstatus wordt als het ware overgeslagen. Dit is m.i. de meest kritische en eerlijke positie die kan worden ingenomen, zonder aan praktische mogelijkheden te hoeven inboeten.

Naar beste vermogen, Jagang, maar ongetwijfeld wat abstract en onduidelijk hier en daar, ik voel zelf nog enige verwarring, die ik ook teruglees in mijn uitleg maar ik denk (uiteraard) dat de kern van mijn redenering wel klopt.
siger

Bericht door siger »

@Valère,

Je moet me nog enkele antwoorden.

@Qualia,

Die wiki over filosofie is echt wel aan herziening toe. Haar definitie lijnt mooi op met de middeleeuwse Aquinas, die de filosofie tot dienstmaagd van de theologie uitriep. Moderne filosofie is niet gesteund op ideale waarheden, maar op kritische waarneming en scepsis. David Hume heeft het zo uitgedrukt in An Inquiry Concerning Human Understanding:
Als we in een bibliotheek een boek vinden over godheden en scholastieke metafysica [doelend op Aquinas ed.] moeten we ons afvragen of het redeneringen bevat over hoeveelheden of aantallen. Indien niet, of het experimentele redeneringen bevat over materie of feiten. Indien niet, werp het dan in de vlammen, want het bevat enkel mooipraterij en hersenschimmen.
qualia
Forum fan

Bericht door qualia »

@ Siger

Mijn ervaring met wikipedia is dat het een prima startpunt is maar dat er altijd een punt komt waarop je wikipedia moet loslaten en serieuzere academische bronnen moet opzoeken. Het hangt een beetje af van hoe ver je wilt gaan in een onderzoek/discussie. Ik wil wikipedia iig geenszins als 'laatste woord' of autoriteit gebruiken.
siger schreef:Moderne filosofie is niet gesteund op ideale waarheden, maar op kritische waarneming en scepsis
Ideale waarheden daar is de filosofie lang voorbij inderdaad, in meer dan één opzicht. Het onderscheid tussen filosofisch scepticisme en wetenschappelijk scepticisme heeft op dit moment wel even mijn volle aandacht (zie ook het skepticisme topic). Ik denk dat daar nog wel het een en ander te leren valt.
siger

Bericht door siger »

Dan wacht ik wel even met mijn commentaar op je antwoord aan Jagang.
qualia
Forum fan

Bericht door qualia »

dát is dan weer geenszins nodig!
siger

Bericht door siger »

OKE dan.
qualia schreef:De materie komt zo in filosofische zin voort uit de gedachte, net zoals in wetenschappelijke/empirische (extern perspectief) zin de gedachte voortkomt uit de materie.
Hier impliceer je dualisme, want je veronderstelt een verschillende oorsprong voor geest en voor materie. Dat er een waarheid "in filosofische zin" zou bestaan naast een waarheid "in empirische zin" ben ik niet met je eens.
qualia schreef:Het is wel interessant om te noemen omdat het betekent dat een idealistisch standpunt dus niet persé inhoudt dat de externe werkelijkheid niet gekend kan worden.
Welke idealist zou anders beweren?
qualia schreef:Heb je empirisch verkregen kennis nodig om de logica in te gronden? Het antwoord lijkt mij 'nee'.
Betekent dit dat het niet bij kan dragen aan kennis/wijsheid? Het antwoord lijkt mij 'nee' .
Een deel van de wetenschapsfilosofie gaat met deze logica vooraf aan de empirie. Dit betekent dat minstens een deel van de wetenschap gegrond is in een niet aan de empirie verbonden denken.
Je vertrekt van dualisme en komt zo bij dualisme uit.

Het dialectisch materialisme en de evolutietheorie geven een goede verklaring voor de groei van kennis en geest binnen de natuurlijke wereld. Apriorisme en tabula rasa zijn daardoor beide achterhaald. De materiele wereld is een dynamisch geheel van werkende eigenschappen.
Valère
Banned

Bericht door Valère »

siger schreef:Valere,

Je quotes hierboven zijn fout geplaatst.
Valère schreef:Maar materie wordt alleen via een of de geest 'gekend' .
Die enkel in materie voorkomt. Lees mijn post aub.
Valère schreef:De realiteit- de materie dus- wordt ons als stoffelijke materie voorgesteld ;
Door wie? Is er stoffelijke en onstoffelijke materie?
Valère schreef:terwijl ook de zuiverste materialist zich die stof of materie niet echt kan voorstellen :
Wat bewijst dat?
Valère schreef:men kan het 'innere der dingen' nooit kennen (Kant) ;

-Sorry voor het gebrekkig quoten...
-Maar een conclusie kan ook zijn, dat de stoffelijke materie, zoals de wetenschap die meent te kennen ; nooit kan volstaan om te functioneren in al zijn vormen of zijns-lagen .
-Wat zou binnen die materie de aanzet of het principe of de kracht zijn, die bv. de deeltjes binnen hun atoomkernen doet bewegen, elektronen doet rondcirkelen, affiniteiten aangaan met andere atomen of moleculen, enz .
-Wat of welke kracht zou de aanzet of het begin kunnen zijn van iedere beweging ;en meer complex gezien, wat zou de kracht kunnen zijn, die planten doet groeien, dieren laat leven, laat groeien, laat voortplanten, enz .
-En tenslotte, wat zou de kracht zijn, die de mens het nodige verstand geeft, een zeker mate van wil verschaft en de faculteit verschaft om zelf finalistisch te handelen ?
-Al deze eigenschappen, die wij als mens eerst en vooral in ons zelf waarnemen en vermoeden, duiden op een oorzaak of principe, dat meer moet zijn dan dode, inerte stoffelijke materie ?
-Neen, aan wat men 'materie"' noemt, moet men een hoger statuut toekennen ; dat absoluut is en buiten onze kennis of waarneming valt .
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Valère schreef:dat de stoffelijke materie,
:roll:

Kan je een voorbeeld geven van "niet-stoffelijke materie"?
Is dat niet zoiets als "droog water", Valére?
Henry Ford
Valère
Banned

Bericht door Valère »

Jagang schreef:
Valère schreef:dat de stoffelijke materie,
:roll:

Kan je een voorbeeld geven van "niet-stoffelijke materie"?
Is dat niet zoiets als "droog water", Valére?
-Kan je mij een voorbeeld geven van niet-geestelijk, of bewust denken, willen of van enige finaliteit ?
siger

Bericht door siger »

Valère schreef:-Maar een conclusie kan ook zijn, dat de stoffelijke materie, zoals de wetenschap die meent te kennen ; nooit kan volstaan om te functioneren in al zijn vormen of zijns-lagen .
-Wat zou binnen die materie de aanzet of het principe of de kracht zijn, die bv. de deeltjes binnen hun atoomkernen doet bewegen, elektronen doet rondcirkelen, affiniteiten aangaan met andere atomen of moleculen, enz .
-Wat of welke kracht zou de aanzet of het begin kunnen zijn van iedere beweging ;
Daar weet niemand het antwoord op, Valère. Laten we dat maar allebei bekennen en aanvaarden, en ons niet inlaten met misleidende fantasieën.
Valère schreef:...en meer complex gezien, wat zou de kracht kunnen zijn, die planten doet groeien, dieren laat leven, laat groeien, laat voortplanten, enz .
De wetenschap heeft vastgesteld dat dit natuurlijke variatie en natuurlijke selectie is. Er zijn nog eindeloos vragen over details, maar het principe is een wetenschappelijk feit. Dat wil zeggen: tot nader order is twijfel nutteloos.
Valère schreef:En tenslotte, wat zou de kracht zijn, die de mens het nodige verstand geeft, een zeker mate van wil verschaft en de faculteit verschaft om zelf finalistisch te handelen ?
-Al deze eigenschappen, die wij als mens eerst en vooral in ons zelf waarnemen en vermoeden, duiden op een oorzaak of principe, dat meer moet zijn dan dode, inerte stoffelijke materie ?
Er bestaat geen dode, inerte stoffelijke materie. Materie bestaat uit (samen)werkende eigenschappen.
Valère schreef:Neen, aan wat men 'materie"' noemt, moet men een hoger statuut toekennen ; dat absoluut is en buiten onze kennis of waarneming valt .
Ja en nee. Hoger dan "inert", maar niet hoger dan "werkend".Je verrast me door over iets te spreken waarvan je zegt dat je het niet kent.
En ook door het woord "absoluut" te gebruiken. Wat zou iets absoluuts ooit aan levends kunnen voortbrengen? Waarom? Ik kan me nog net voorstellen hoe meercelligen ontstaan uit bacteriën, maar waarom zou er iets ontstaan uit iets wat reeds absoluut is?
Valère
Banned

Bericht door Valère »

>>>, maar waarom zou er iets ontstaan uit iets wat reeds absoluut is ?>>>

-Waarom is er eerder iets dan niets ? Dat 'iets' is het absolute-zijn, een absolute 'eenheid', die zich zowel als materie, energie of geest kan voordoen . Materie of bewustzijn of geest zijn dan enkel verschijningsvormen van dat ene, absolute-zijn, in een logische evolutie .
-En inderdaad, hier stopt ons inzicht in dat absolute en in onze realiteit ...,een eind-conclusie van en voor de filosofie ...!
siger

Bericht door siger »

Valère schreef:
Siger schreef:maar waarom zou er iets ontstaan uit iets wat reeds absoluut is?
Waarom is er eerder iets dan niets ?
Nee, mijn vraag is: waarom zou er iets ontstaan uit iets wat reeds absoluut is?

De waarnemingen die mensen gedaan hebben zeggen dat dingen uit nood of noodzaak ontstaan, van "laag" (minder, eenvoudiger) naar "hoog" (meer, complexer.)
Valère schreef:Dat 'iets' is het absolute-zijn, een absolute 'eenheid', die zich zowel als materie, energie of geest kan voordoen. Materie of bewustzijn of geest zijn dan enkel verschijningsvormen van dat ene, absolute-zijn, in een logische evolutie.
Maar daar heb je dus geen kennis van, heb ik dat goed begrepen?
Plaats reactie