lanier schreef:Het lijkt me vrij logisch dat het wel degelijk klopt. Zwaar illegaal vuurwerk wordt niet door iedereen gekocht en als men het afsteekt maakt men zich meestal snel uit de voeten.
(Of het ontploft in je gezicht.)
Dat klopt op zich wel, maar denk je niet dat de verkoop van spul dat nu illegaal is, zal aantrekken wanneer al het consumenten vuurwerk verbannen wordt?
Om het nog maar even niet te hebben over huisvlijt....
Wat in het nieuws komt zijn de ongelukken met zwaar vuurwerk wat zwaar letsel zorgt. Daarom lijkt het alsof er meer letsel is door illegaal vuurwerk dan door legaal vuurwerk. Bij legaal vuurwerk denkt men al snel dat het ook veilig is en dat is het natuurlijk niet. Bij siervuurwerk staan al snel een groep mensen op een paar meter afstand te kijken. Valt er iets om dan is het al snel gevaarlijk, gevaarlijker dan iets wat uit elkaar knalt.
Mee eens.
Niettemin denk ik dat men dan ook al snel moet gaan nadenken over het toestaan van drank.
De doden en gewonden die daardoor vallen, doen niet onder voor die van vuurwerk, al zijn deze uitgesmeerd over een heel jaar.
(Wordt per dag dan ook niet zo massaal en excessief verbruikt als vuurwerk met oudejaar.)
Vorig jaar explodeerde een vuurpijl tegen mijn voorraam, gelukkig was ik verzekerd en gelukkig heb ik HR++ glas zodat alleen het buitenste raam was beschadigd. Was ik niet verzekerd dan had ik bijna 600,- moeten ophoesten. Dit jaar vloog een vuurpijl door de straat een meter langs me heen. Tijdens het aansteken viel de vuurpijl om (ergens bij de buren) en het ging maar net goed. Wat mij betreft mogen vuurpijlen dan ook wel voor particulieren verboden worden.
Maar dan kan men er nog steeds aankomen, toch?
(Waar woon je trouwens, dat er zoveel ongelukken gebeuren? Ik heb zelf nog nooit iets bijzonders meegemaakt, wat dat betreft.)
Met name met veel drank op gaat het nog wel eens mis. Het gaat om ongelukken en het gaat niet expres, maar na letsel te hebben opgelopen kun je de situatie niet meer terugdraaien.
Maar is drank dan het grote probleem, of het vuurwerk?
De dwaas die met drank op vuurwerk afsteekt, is wellicht ook niet te beroerd om met een slok op achter het stuur te stappen.
Zou het wellicht wenselijk zijn om voorwaarden aan het afsteken van vuurwerk te verbinden, alvorens het te gaan verbieden?