Is er iemand die mij heeft een klap tegen mijn hoofd kan geven? Ik weet niet wat ik lees. Na 2000 jaar wordt een stuk land geclaimd als historische recht, en vervolgens wordt dat recht een ander volk, dat daar al sinds jaar en dag woont, dat recht ontzegt. Omdat de koloniale staten daar goedkeuring aan gevenChaimNimsky schreef: ↑02 jul 2025 17:42
Het bestaansrecht van een volk is niet afhankelijk van een verdrag waarin letterlijk staat dat ze het land mogen claimen van hun voorouders. Als dat de norm was, zouden we vrijwel geen enkele moderne natiestaat als legitiem kunnen erkennen. Israel ontstond niet uit willekeur, maar uit het feit dat er een volk is met een blijvende band met het land en dat er formele instemming was van de internationale gemeenschap, onder andere via het Mandaat van de Volkenbond en het VN-verdelingsplan van 1947.
Over dubbele standaard gesproken
Een eenzijdig dubbele standaard dan toch want die dubbele standaard geldt alleen voor de tegenstanders van de terroristenstaat die zich Israël noemt.
Maar goed we mogen niet van iemand die wanhopig vast houdt aan zijn gelijk terwijl aan de andere kant een semitisch volk naar de gallemiezen wordt geschoten, twijfelen.
Ik vraag me af of er ergens nog een sprankje van iets wat we geweten noemen overblijft wanneer je door de bril van je eigen trauma kijkt en wat er vervolgens gebeurd wanneer je wakker wordt uit je waanzin.