Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Mus
Diehard

Re: Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Bericht door Mus »

ChaimNimsky schreef: 02 jul 2025 17:42
Het bestaansrecht van een volk is niet afhankelijk van een verdrag waarin letterlijk staat dat ze het land mogen claimen van hun voorouders. Als dat de norm was, zouden we vrijwel geen enkele moderne natiestaat als legitiem kunnen erkennen. Israel ontstond niet uit willekeur, maar uit het feit dat er een volk is met een blijvende band met het land en dat er formele instemming was van de internationale gemeenschap, onder andere via het Mandaat van de Volkenbond en het VN-verdelingsplan van 1947.
Is er iemand die mij heeft een klap tegen mijn hoofd kan geven? Ik weet niet wat ik lees. Na 2000 jaar wordt een stuk land geclaimd als historische recht, en vervolgens wordt dat recht een ander volk, dat daar al sinds jaar en dag woont, dat recht ontzegt. Omdat de koloniale staten daar goedkeuring aan geven

Over dubbele standaard gesproken 😂

Een eenzijdig dubbele standaard dan toch want die dubbele standaard geldt alleen voor de tegenstanders van de terroristenstaat die zich Israël noemt.

Maar goed we mogen niet van iemand die wanhopig vast houdt aan zijn gelijk terwijl aan de andere kant een semitisch volk naar de gallemiezen wordt geschoten, twijfelen.

Ik vraag me af of er ergens nog een sprankje van iets wat we geweten noemen overblijft wanneer je door de bril van je eigen trauma kijkt en wat er vervolgens gebeurd wanneer je wakker wordt uit je waanzin.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ChaimNimsky schreef: 02 jul 2025 16:56
dikkemick schreef: 02 jul 2025 16:51 ...
...maar valt onder antisemitisme.....
De troefkaart! Yes!!
Het is feitelijk goed onderbouwd en sluit aan bij hedendaagse interpretaties van antisemitisme. Nogmaals, dit is niet slechts een politieke stelling, maar valt onder antisemitisme, erkend in officiële definities, zoals die van IHRA: Antisemitisme kan zich uiten in het ontkennen van het Joodse volk het recht op zelfbeschikking, bijvoorbeeld door het bestaan van de staat Israel als Joodse staat te verwerpen.
Als mijn persoonlijke uitleg en interpretatie hierboven mij antisemiet maakt, draag ik de titel met trots.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

dikkemick schreef: 02 jul 2025 18:14
ChaimNimsky schreef: 02 jul 2025 16:56
dikkemick schreef: 02 jul 2025 16:51 ...
De troefkaart! Yes!!
Het is feitelijk goed onderbouwd en sluit aan bij hedendaagse interpretaties van antisemitisme. Nogmaals, dit is niet slechts een politieke stelling, maar valt onder antisemitisme, erkend in officiële definities, zoals die van IHRA: Antisemitisme kan zich uiten in het ontkennen van het Joodse volk het recht op zelfbeschikking, bijvoorbeeld door het bestaan van de staat Israel als Joodse staat te verwerpen.
Als mijn persoonlijke uitleg en interpretatie hierboven mij antisemiet maakt, draag ik de titel met trots.
Net zoals elk ander volk heeft het Joodse volk het recht om zichzelf te besturen en een eigen staat te hebben. Het expliciet ontzeggen van dat recht aan de Joden - terwijl het andere volken wel wordt toegekend - ondermijnt niet alleen het principe van gelijke rechten voor alle volkeren, maar sluit Joden ook uit van het fundamentele recht op nationale zelfbeschikking. Daarmee wordt het ontkennen van dit recht een vorm van antisemitisme, vermomd als politieke kritiek.

Het zou kunnen dat ik je verkeerd begrijp, maar als je daar daadwerkelijk achter staat, lijkt het me niet onredelijk je een antisemiet te noemen.
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

@ChaimNimsky
Net zoals elk ander volk heeft het Palestijnse volk het recht om zichzelf te besturen en een eigen staat te hebben. Het expliciet ontzeggen van dat recht aan de Palestijnen - terwijl het andere volken wel wordt toegekend - ondermijnt niet alleen het principe van gelijke rechten voor alle volkeren, maar sluit Palestijnen ook uit van het fundamentele recht op nationale zelfbeschikking. Daarmee wordt het ontkennen van dit recht een vorm van 'uitsluiting'?, vermomd als politieke kritiek.
Zou men dat zó kunnen zien?
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
ChaimNimsky
Superposter

Gerard R. schreef: 02 jul 2025 18:34 @ChaimNimsky
Net zoals elk ander volk heeft het Palestijnse volk het recht om zichzelf te besturen en een eigen staat te hebben. Het expliciet ontzeggen van dat recht aan de Palestijnen - terwijl het andere volken wel wordt toegekend - ondermijnt niet alleen het principe van gelijke rechten voor alle volkeren, maar sluit Palestijnen ook uit van het fundamentele recht op nationale zelfbeschikking. Daarmee wordt het ontkennen van dit recht een vorm van 'uitsluiting'?, vermomd als politieke kritiek.
Dat is precies het punt: het recht op zelfbeschikking geldt universeel -- ook voor Joden en Palestijnen.
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 02 jul 2025 18:38
Dat is precies het punt: het recht op zelfbeschikking geldt universeel -- ook voor Joden en Palestijnen.
Dan gaan ze aardig door de mangel.
ChaimNimsky
Superposter

Gerard R. schreef: 02 jul 2025 18:39

Klopt. Het recht op zelfbeschikking is universeel, maar de realiteit van conflicten, geschiedenis en politieke spanningen maakt de uitoefening ervan nogal complex en pijnlijk voor de betrokken partijen.
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 02 jul 2025 18:42
Klopt. Het recht op zelfbeschikking is universeel, maar de realiteit van conflicten, geschiedenis en politieke spanningen maakt de uitoefening ervan nogal complex en pijnlijk voor de betrokken partijen.
Ja, het had zo eenvoudig kúnnen zijn. Ook na die afschuwelijke aanslag door Hamas.
Vergeldt, verdedig, ga om de tafel en praat toekomst' ipv. Stenen Tijdperk.
Nu gaat dat niet meer, denk ik maar zo.
ChaimNimsky
Superposter

Gerard R. schreef: 02 jul 2025 18:47
ChaimNimsky schreef: 02 jul 2025 18:42
Ja, het had zo eenvoudig kúnnen zijn. Ook na die afschuwelijke aanslag door Hamas.
De Arabische leiders en Palestijnen hebben herhaaldelijk vrede en een tweestatenoplossing verworpen, meerdere oorlogen gevoerd om de Joodse staat te vernietigen en zo het conflict voortgezet. De verantwoordelijkheid voor het blokkeren van dialoog en het voortduren van geweld ligt niet eenzijdig bij Israel.
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 02 jul 2025 18:55
ChaimNimsky schreef: 02 jul 2025 18:42 Klopt. Het recht op zelfbeschikking is universeel, maar de realiteit van conflicten, geschiedenis en politieke spanningen maakt de uitoefening ervan nogal complex en pijnlijk voor de betrokken partijen.
De Arabische leiders en Palestijnen hebben herhaaldelijk vrede en een tweestatenoplossing verworpen, meerdere oorlogen gevoerd om de Joodse staat te vernietigen en zo het conflict voortgezet. De verantwoordelijkheid voor het blokkeren van dialoog en het voortduren van geweld ligt niet eenzijdig bij Israel.
Ik schreef: Vergeldt, verdedig, ga om de tafel en praat toekomst' ipv. Stenen Tijdperk.
Dat is volgens mij geworden: doe Gaza plat, Westbank ook aardig te pakken nemen, Libanon, Syrië en Iran.
Ongeveer de hele regio in de fik. Meer dan veel Palestijnse doden.
Waarom? Omdat Netanyahu uit het gevang wilde blijven?
Ik denk dat er veel verloren is.
En wellicht zijn we er nog niet..
holog
Diehard

Bericht door holog »

ChaimNimsky schreef: 02 jul 2025 18:55 De Arabische leiders en Palestijnen hebben herhaaldelijk vrede en een tweestatenoplossing verworpen, meerdere oorlogen gevoerd om de Joodse staat te vernietigen en zo het conflict voortgezet. De verantwoordelijkheid voor het blokkeren van dialoog en het voortduren van geweld ligt niet eenzijdig bij Israel.
Ik denk dat je altijd spanning zult hebben in het midden oosten, als je ideologien hebt die de joden willen doden en de joden niet vermoord willen worden en geen van beiden compromissen wensen te maken.
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
ChaimNimsky
Superposter

Gerard R. schreef: 02 jul 2025 19:00
Ik schreef: Vergeldt, verdedig, ga om de tafel en praat toekomst' ipv. Stenen Tijdperk.
Dat is volgens mij geworden: doe Gaza plat, Westbank ook aardig te pakken nemen, Libanon, Syrië en Iran.
Ongeveer de hele regio in de fik. Meer dan veel Palestijnse doden.
Waarom? Omdat Netanyahu uit het gevang wilde blijven?
Ik denk dat er veel verloren is.
En wellicht zijn we er nog niet..
Hamas is al jaren een blijvend obstakel voor vrede, gezien hun ideologie en voortdurende gewelddadige aanslagen die een dialoog vrijwel onmogelijk maken. Hezbollah moest worden teruggedrongen tot over de Litani-rivier omdat zij zonder provocatie raketten bleven afvuren op Israelische burgers. Daarnaast vormt Iran, met haar expliciete dreigingen en religieuze plicht om Israel te vernietigen, een existentiële bedreiging die het bezit van kernwapens aldaar absoluut onacceptabel maakt. Zonder het aanpakken van deze dreigingen blijft vrede in de regio een illusie.

Maar ja, nu Hamas heeft aangeboden de macht over te dragen en de gijzelaars terug te geven en ze feitelijk al een hele tijd nauwelijks weerstand meer bieden, begrijp ik evenmin volledig waarom Netanjahoe toch nog doorgaat.
Zionist
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

ChaimNimsky schreef: 02 jul 2025 18:42 Klopt. Het recht op zelfbeschikking is universeel, maar de realiteit van conflicten, geschiedenis en politieke spanningen maakt de uitoefening ervan nogal complex en pijnlijk voor de betrokken partijen.
Een twee staten oplossing staat gelijk aan je onderwerpen aan een bezetter, dat gaat niemand verder accepteren en dus zal er verzet blijven. Bovendien bewijst de terroristenstaat die zich Israël noemt keer op keer dat ze niet te vertrouwen is waar het om Palestijnen gaat. Dan hebben we het nog niet gehad hoe ze terroristisch figuren ondersteunen bij het illegaal innemen van het kleine stukje grond dat is overgebleven voor de Palestijnen. Zaken doen met een gewelddadige en onbetrouwbare partner als de terroristenstaat die zie Israël noemt? zou jij dat doen? Nu, ik niet

Vooralsnog overtreft het aantal Palestijnse vermoorden door de terroristenstaat die zich Israël noemt vele malen het aantal
vermoorde inwoners van de terroristische staat die zich Israël noemt. Lijkt mij duidelijk wie hier de top agressor is.

Waarom wordt doorgegaan ChaimNimsky? Nu voor jou en je vriendin die graag op kerkhof Gaza aan het strand willen liggen.
Laatst gewijzigd door Mus op 02 jul 2025 19:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
ChaimNimsky
Superposter

holog schreef: 02 jul 2025 19:12
ChaimNimsky schreef: 02 jul 2025 18:55 De Arabische leiders en Palestijnen hebben herhaaldelijk vrede en een tweestatenoplossing verworpen, meerdere oorlogen gevoerd om de Joodse staat te vernietigen en zo het conflict voortgezet. De verantwoordelijkheid voor het blokkeren van dialoog en het voortduren van geweld ligt niet eenzijdig bij Israel.
Ik denk dat je altijd spanning zult hebben in het midden oosten, als je ideologien hebt die de joden willen doden en de joden niet vermoord willen worden en geen van beiden compromissen wensen te maken.
Klopt. Het streven om de Joden te vernietigen is fundamenteel onverenigbaar met het recht van de Joden om in veiligheid en vrede te leven.
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

holog schreef: 02 jul 2025 19:12
Ook dit kan je omkeren naar mijn idee:
Ik denk dat je altijd spanning zult hebben in het midden oosten, als je ideologien hebt die de joden en Palestijnen elkaar over en weer willen doden en de joden/Palestijnen niet vermoord willen worden en geen van beiden compromissen wensen te maken.
Ja... :( Oeverloos...
Men kan beter kan gaan praten ipv. hakken, maar of dat nu nog wel kán nu de hele regio in de fik staat (hoewel het nu even rustig is behalve in Gaza waar iedere dag nog tientallen doden vallen ???) :roll:
Plaats reactie