Rusland en Oekraïne

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: Rusland en Oekraïne

Bericht door Gerard R. »

lanier schreef: 28 sep 2022 16:08
Gerard R. schreef: 28 sep 2022 13:35 Tsja...
Als wij onze problemen over de tientallen jaren niet willen oplossen...
Als je de atmosfeer verpest moet je wat anders doen dan fosiel.
Als je gevaar loopt omdat de tegenstander je met 6k kernkoppen van aanzienlijke kracht van de wereld kan blazen,
(wat jij ook kan overigens) dan moet je daartegen wat maken, b.v. een laserscherm of zie maar wat voor technisch.
Als onze financieel-economische toestand voornamelijk gestut wordt door vertrouwen dan moet je toch 's wat slims bedenken, omdat we daar, nu het mondiaal wat krapper, enger en gevaarlijker wordt, last van hebben. Wisten we toch
altijd al??

En zo niet? Dan blijft er niet veel anders over dan hard roepen "no problem mama" en hard doorlachen. [-o<
De Russen schijnen een hypersonisch wapen te hebben wat 5 tot 10 keer sneller dan het geluid kan vliegen. Het kan laag vliegen en van koers veranderen, dat maakt het er niet makkelijker op.

De patriots voldoen niet om dit soort raketten te stoppen:
The Army plans to replace Patriot systems with its Lower-Tier Air and Missile Defense Sensor (LTAMDS) and Integrated Air and Missile Defense Battle Command System (IBCS), but those two programs won’t be fielded together for over a decade, even if they remain on schedule.

Dus hopelijk wacht Poetin nog een jaartje of 10 voordat hij dit soort raketten zal inzetten...
Er is al wat voor bedacht, iets ingewikkelds met satellieten. Maar of het voldoende is, dat weet ik niet. Met al.die kernkopjes... Reken er overigens maar op dat de Amerikaanse ontwikkelaars niet stil zitten.
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Hypersonische raketten gaan 6000 tot 12000 km/u.
Van Moskou naar Warschau is 1200km. Dus zo'n raket is gemiddeld gezien 8 minuten onderweg.
Van Moskou naar Helsinki is 1000km. Ongeveer 6.5 minuten.
En dan reken ik niet eens vanaf de grens (Warschau is vanaf de grens 800km -> 5.20 minuten).
Ik ben benieuwd hoe ze denken in zo'n korte tijd satellieten te richten en de raketten onschadelijk te maken.

Star Wars project van Reagan is in 1993 gestopt.
De opvolger NDAA is nog niet eens gestart.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Energiebedrijven zoals Eneco, Vattenfall en Green Choice gaan zich niet houden aan de 30 dagen zoals wettelijk is geregeld. Op 1 oktober worden de nieuwe tarieven bekend, en die gaan 10 oktober in. Bevalt je dit niet? Dan mag je van deze bedrijven overstappen naar een concurrent. Maar die vragen nu al torenhoge instapprijzen. Wat ze blijkbaar over het hoofd zien is dat mensen dit niet zullen vergeten. Wanneer de tarieven redelijk normaal zijn zullen veel mensen overstappen omdat ze zich genaaid voelen. Terecht.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

lanier schreef: 28 sep 2022 19:12 Hypersonische raketten gaan 6000 tot 12000 km/u.
Van Moskou naar Warschau is 1200km. Dus zo'n raket is gemiddeld gezien 8 minuten onderweg.
Van Moskou naar Helsinki is 1000km. Ongeveer 6.5 minuten.
En dan reken ik niet eens vanaf de grens (Warschau is vanaf de grens 800km -> 5.20 minuten).
Ik ben benieuwd hoe ze denken in zo'n korte tijd satellieten te richten en de raketten onschadelijk te maken.

Star Wars project van Reagan is in 1993 gestopt.
De opvolger NDAA is nog niet eens gestart.
Het is al met succes getest, al is het niet 'even de oplossing', maar laserwapens gaan met de snelheid van het licht.
Als je ze ook kan gebruiken bij damp, rook e.d., dan zie ik daar best wat mogelijkheden.
Er zijn vast nog allerlei middelen tegen hypersonische wapens mogelijk. Maar.. ik ben niet deskundig hoor. :)

En wat die satellieten betreft, die ik noemde, daar kan je metingen over het aanvliegende wapen mee doen.
Dat kan je in een computer stoppen en dán weet je waar dat ding naar toe zou kunnen vliegen.
Vervolgens kan je, als alles goed is, het uit de lucht knallen met een min of meer grote explosieve waarde.
Min of meer groot, want als dat hypersonische wapen kan zigzaggen, dat heb je veel explosief nodig...

Ik meen dat dit soort systemen al geruime tijd worden getest en dat ermee wordt geoefend.
Men hoeft zich in ieder geval niet te vervelen.
En.. lang niet alles wordt van de daken geroeptoeterd zoals Putin dat zo graag doet.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Lanier: volgens dit stuk https://www.wyniasweek.nl/de-leverancie ... rhogingen/ kan de consument geen kant op...er is geen markt, eigenlijk net als bij de zorgverzekeraars.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

@lanier
Het Westen zou al een verdediging tegen hypersonische ballistische wapens hebben.
Of bijna, zo ongeveer. Ik schat dat dit nog maar het begin zou kunnen zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=-KDpBFgP-U0

Zoiets bijvoorbeeld.
Wel erg prijzig allemaal. Typische wereld begint het te worden.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Poetin is hard op weg om zijn carrière te beëindigen in een catastrofe voor Rusland. Sinds de maand september is het overzicht van de dagelijkse situatie enkel een verhaal over gebieden die het Oekraïense leger langzaam maar zeker terug verovert. Op het moment worden 3000 Russische soldaten in Lyman omsingeld. Indien Poetin ze niet laat terugtrekken wordt het weer een chaotische vlucht op het laatste moment, of zullen ze krijgsgevangen worden genomen.
De wanhoopsbeslissing van Russische gedeeltelijke algemene mobilisatie ontwricht de civiele maatschappij, laat in geheel Rusland tot uiting komen dat binnenlandse steun voor de oorlog maar heel zwak is, scheept het land op met honderdduizenden die zich aan de mobilisatie onttrekken en nu als landverraders moeten worden beschouwd, en scheept het leger (indien ze zo spoedig mogelijk worden ingezet) op met slecht uitgeruste, slecht gemotiveerde nieuwe soldaten waarvan verwacht wordt dat hun enige effect zal zijn dat de Russische aantallen gesneuvelden zullen stijgen. Tezelfdertijd heeft Oekraïne er weer 18 Himars eenheden bij gekregen en is er in de VS weer 1,1 miljard dollar aan militaire steun voor Oekraïne goedgekeurd. En zie ik de persoon die ik heb leren kennen als één van de grootste propagandisten op de Russische TV nu verzonken in gedachten van verlies en al bezig met de schuld geven aan de Russische elite en overheid.
Definitieve stopzetting van gaslevering naar het westen heeft catastrofale gevolgen voor de Russische economie.
Born OK the first time
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Rereformed schreef: 29 sep 2022 08:13 Definitieve stopzetting van gaslevering naar het westen heeft catastrofale gevolgen voor de Russische economie.
Poetin zal daar geen boterham minder om eten
maak u geen illusies, de oorlog tussen europa en rusland is bezig hé. Ik zie Poetin de kraan effectief gewoon dichtdraaien om dan te kijken wie de langste adem heeft.
de energieprijzen zuigen heel onze economie en ons maatschappelijk weefsel leeg.

hoe lang nog voor mensen in europa zich de simpele vraag stellen waarom wij honger en kou moeten lijden voor Donetsk
Rereformed
Moderator
Contacteer:

appelfflap schreef: 29 sep 2022 09:27
Rereformed schreef: 29 sep 2022 08:13 Definitieve stopzetting van gaslevering naar het westen heeft catastrofale gevolgen voor de Russische economie.
Poetin zal daar geen boterham minder om eten. Ik zie Poetin de kraan effectief gewoon dichtdraaien om dan te kijken wie de langste adem heeft.
Indien dat de reden is, dan illustreert het de wanhoop en onmacht van Poetin nóg duidelijker. De afgelopen maanden stond de gastoevoer via Nordstream al stil en Duitsland en Italië gingen er allang van uit dat dat definitief was en ze zijn al maandenlang bezig om alternatieven uit te dokteren. Het verandert dus totaal niets aan de realiteit waarmee Europa al maandenlang geleefd heeft. Wat Poetin nu deed is gedrag als een tiener die spaghetti op de muur kladdert. Het is volkomen nutteloos om er wat mee te bereiken, zelfs uiterst dom om te denken dat het Europa op andere gedachten zou kunnen brengen, alsof wat Europa denkt en doet er wat toe doet. Terwijl het eenvoudig catastrofaal is voor Rusland om definitief een eind te maken aan Nordstream.

Wie de langste adem heeft is allang duidelijk. Dat is de VS die braaf iedere maand een miljard dollar of meer aan militaire steun geeft aan Oekraïne, zonder dat de economie van dat land het zelfs maar opmerkt, en dat land voorziet van de modernste wapens en de beste satellietinformatie om met Himars alle Russische militaire depots en oorlogsmateriaal te vernietigen, en de Oekraïeners die sky-high motivatie en opgedane kunde hebben om een oorlog succesvol aan te gaan. Terwijl Rusland zijn ammunitie nu moet halen uit Noord-Korea, hun drones uit Iran en hun soldaten die niet willen vechten voor een hopeloze zaak onder dwang moet ronselen.

Dat hij er geen boterham minder om gaat eten is onzin. Misschien de komende weken nog, maar een dictator die zijn land een militaire en economische catastrofe op de hals haalt verliest onherroepelijk zijn kop.
Born OK the first time
Ronaldus67
Ervaren pen

Bericht door Ronaldus67 »

Rereformed schreef: 29 sep 2022 09:43
Wat Poetin nu deed is gedrag als een tiener die spaghetti op de muur kladdert.
Bedoel je werkelijk spaghetti of eigenlijk graffiti?
Al verwacht ik inderdaad dat het effect van spaghetti tegen een muur (mits goed gedrenkt in tomatensaus) ongeveer hetzelfde als verfspuiterij zal zijn :D .
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Ronaldus67 schreef: 29 sep 2022 10:06
Al verwacht ik inderdaad dat het effect van spaghetti tegen een muur (mits goed gedrenkt in tomatensaus) ongeveer hetzelfde als verfspuiterij zal zijn :D .
Wel, in het Engels wordt veelvuldig de uitdrukking gebezigd: "throw spaghetti against the wall to see what sticks", waarmee wordt aangegeven dat iemand in het wilde weg maar allerlei verdedigingen aanwendt of pogingen doet om maar te kunnen winnen, bokkesprongen, wanhoopssprongen maakt. Ik verbind het hier met tienergedrag: Je ziet het voor je, een boze tiener die driftig de spaghetti van zijn bord tegen de muur gooit na opgemerkt te hebben dat niets van zijn eerdere talloze pogingen/argumenten om een dispuut te winnen effect hebben gehad.

Maar het kan zijn dat Poetin er een wat rationelere gedachte bij heeft gehad: https://youtu.be/Xb5mB5QDUSE?t=1013 .
Born OK the first time
Ronaldus67
Ervaren pen

Bericht door Ronaldus67 »

Rereformed schreef: 29 sep 2022 10:22
Ronaldus67 schreef: 29 sep 2022 10:06
Wel, in het Engels wordt veelvuldig de uitdrukking gebezigd: "throw spaghetti against the wall to see what sticks", waarmee wordt aangegeven dat iemand in het wilde weg maar allerlei verdedigingen aanwendt of pogingen doet om maar te kunnen winnen, bokkesprongen, wanhoopssprongen maakt. Ik verbind het hier met tienergedrag: Je ziet het voor je, een boze tiener die driftig de spaghetti van zijn bord tegen de muur gooit na opgemerkt te hebben dat niets van zijn eerdere talloze pogingen/argumenten om een dispuut te winnen effect hebben gehad.

Maar het kan zijn dat Poetin er een wat rationelere gedachte bij heeft gehad: https://youtu.be/Xb5mB5QDUSE?t=1013 .
Jouw kennis van de Engelse taal is overduidelijk groter dan de mijne, want ik was met die uitdrukking niet bekend. Ik maakte ook meer een grapje. Een beetje humor als medicijn in deze wrange tijden.

Dank voor het filmpje.
Het force majeure argument voor de ontploffingen bij Nord Stream waar in het filmpje over wordt gesproken, is inderdaad interessant om te overdenken. Dat wordt hier in het nieuws ook als optie gesuggereerd.
NOS schreef: De pijpleidingen Nord Stream 1 en 2 zijn bedoeld om gas te transporteren van Rusland naar West-Europa. Sinds augustus wordt al geen gas meer geleverd via Nord Stream 1, volgens het Russische staatsgasbedrijf Gazprom vanwege onderhoud. Internationaal bestaan twijfels over die uitleg. In de contracten tussen Rusland en de EU is noodzakelijk onderhoud een van de weinige redenen dat de Russen hun leveringsverplichting niet hoeven na te komen.
https://nos.nl/artikel/2446407-vierde-l ... pleidingen
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Ronaldus67 schreef: 29 sep 2022 10:54 Dank voor het filmpje.
Het force majeure argument voor de ontploffingen bij Nord Stream waar in het filmpje over wordt gesproken, is inderdaad interessant om te overdenken. Dat wordt hier in het nieuws ook als optie gesuggereerd.

quote=NOS
Dat force majeure argument lijkt mij ook het meest waarschijnlijke. Nu kan men na de oorlog Gazprom niet aanklagen wegens het niet nakomen van contracten en schadevergoeding eisen. Dat klinkt tenminste als een redelijke reden om het op deze manier stop te zetten.

Voor het argument van appelfflap "hij wil de kraan effectief gewoon dichtdraaien om dan te kijken wie de langste adem heeft" zou Poetin beter de net gereedgekomen pijpleiding vanuit Noorwegen, die er naar ik hoor vlak bij ligt, hebben kunnen opblazen. Dán zou de sabotage effect gehad hebben.
Born OK the first time
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Wie weet wordt die pijplijn nog opgeblazen. Het Kremlin heeft vandaag aangekondigd dat de bezette gebieden vanaf morgen officieel bij Rusland horen. Dat is 20% van Oekraïne. Nu is de vraag hoever Poetin gaat als de Oekraïeners met Amerikaanse wapens daar blijven vechten. Hij krijg iig wel meer middelen tot zijn beschikking, want dan kan het worden gezien als een aanval op Russisch grondgebied.
Niet alleen pijpleidingen zijn mogelijk een doelwit, ook de elektriciteitskabels die over de bodem van de Atlantische Oceaan lopen zijn mogelijk een doelwit voor sabotage. 99% van intercontinentale internetverkeer loopt via deze kabels. Ook worden eilanden voorzien van elektriciteit via deze kabels. Ondanks dat Poetin in een hele moeilijke situatie zit, moeten we hem niet onderschatten. Een kat in het nauw maakt rare sprongen. En alleen een staatsgreep kan volgens mij die man stoppen. Poetin krabbelt heus niet terug en gaat ook niet zijn excuses aanbieden. De bevolking interesseert hem totaal niet. Net als Stalin ziet hij de soldaten als kanonnenvoer en denkt de oorlog te zullen winnen door maar steeds meer mensen en materiaal aan te slepen. Mocht dat uiteindelijk niet werken, dan mogen we hopen dat hij geen kernwapens gaat inzetten.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

@,lanier
En elke keer dat westerlingen dit soort.laatste regeltjes schrijven lacht Poetin zich een ongeluk bwvs.
Bange lui moet je nog banger maken. Dat is de wereld van dit soort Hitler, Stalin etc.
Plaats reactie