Rusland en Oekraïne

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: Rusland en Oekraïne

Bericht door Gerard R. »

Peter van Velzen schreef: 22 sep 2022 02:21
Gerard R. schreef: 21 sep 2022 12:11 Je kunt het allemaal niet voldoende van de daken yellen.
Wat een verdriet, wat een destructie, wát een kolder terwijl de aarde min of meer sterft. De zak...
Van de daken schreeuwen helpt niet. Misschien dat de staande ovatie voor Zelensky's videoboodschap aan de Verenigde naties, Poetin aan het denken zal zeten. Als iemand tenminste het lef heeft hem erover te vertellen. Wat je hier zegt zal Rusland zeker niet bereiken.
O Peter... Het universum zal zich over dat land en zijn leider ontfermen...
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ik zie net op TV dat de Russen Finland binnenvallen ..... als vluchteling.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Bonjour schreef: 22 sep 2022 21:36 Ik zie net op TV dat de Russen Finland binnenvallen ..... als vluchteling.
Hadden ze maar tegen dat menneke de hakken in het zand moeten zetten. Nu zullen ze zelf lijden door de zak.
Ik heb geen medelijden meer met Russen.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Bonjour schreef: 22 sep 2022 21:36 Ik zie net op TV dat de Russen Finland binnenvallen ..... als vluchteling.
Het is Poetins masterplan. Mobilisatie afkondigen waarna alle landen de "vluchtende" Russen ontvangen, met open armen! En boem, hij heeft een vijfde colonne :!:

In tegenstelling tot Rutte heeft Poetin wel een lange termijn visie.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Niemand weet wat Poetin op dit moment precies denkt. En dat maakt hem extreem gevaarlijk. Het is gelukkig niet zo dat hij alleen op een knopje hoeft te drukken om een atoomwapen te lanceren, dat is ook in Rusland heel gecompliceerd. Wel is het vrijwel zeker dat hij ernstig ziek is, wie weet wat hij van plan is. De steun brokkelt af, maar het is onbekend hoeveel steun hij nog heeft binnen het Kremlin. Eerst de uitslag van het referendum maar afwachten en kijken wat Poetin dan te zeggen heeft.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Mullog schreef: 23 sep 2022 18:48
Het is Poetins masterplan. Mobilisatie afkondigen waarna alle landen de "vluchtende" Russen ontvangen, met open armen! En boem, hij heeft een vijfde colonne :!:

Huh? Gebaseerd op? Dus de russen die nu Finland binnenkomen zijn een zogenaamd “paard van Troje”?
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Het zijn vier referenda en de uitslagen staan allang vast.
Midden volgende week met veel fanfare de annexaties en dan is Oekraïne ineens de agressor :lol: :shock:
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

B.S. schreef: 25 sep 2022 21:22 Het zijn vier referenda en de uitslagen staan allang vast.
Midden volgende week met veel fanfare de annexaties en dan is Oekraïne ineens de agressor :lol: :shock:
Voor Putin wel ja. Zal 'm wat opbeuren in benarde tijden.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Ik heb toch een beetje de indruk dat media die farce referenda nog veel te veel krediet geven.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

B.S. schreef: 25 sep 2022 22:51 Ik heb toch een beetje de indruk dat media die farce referenda nog veel te veel krediet geven.
Natuurlijk. Maar je weet hoe de media is/zijn.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

lost and not found yet! schreef: 25 sep 2022 21:17

Huh? Gebaseerd op? Dus de russen die nu Finland binnenkomen zijn een zogenaamd “paard van Troje”?
Misschien had ik het niet moeten schrijven :oops: Voor je het weet gaat het een eigen leven lijden.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Mullog schreef: 26 sep 2022 07:33
lost and not found yet! schreef: 25 sep 2022 21:17

Misschien had ik het niet moeten schrijven :oops: Voor je het weet gaat het een eigen leven lijden.
Inderdaad. Maar gek is je opmerking niet. Ook in Finland is men zich ervan bewust en hoorde ik net op de TV een bekende politicus ervoor waarschuwen dat Poetin het argument gebruikt Russische minderheden zogenaamd te beschermen om zijn militaire aanvallen te legitimiseren. In Finland is men daarom altijd voorzichtig geweest om Russen in grote getallen permanente verblijfsvergunning te geven, ook al omdat dat anders een volksverhuizing zou kunnen betekenen. Ik herinner me dat de krant ooit in de 90-jaren een voorpaginakop had: "Wel 800.000 inwoners van Petersburg zouden naar Finland willen verhuizen". Het aantal immigranten in Finland dat Russisch als moedertaal heeft en permanent in Finland woont is heel klein, enkel 84.000.

Daaronder zijn ook zogenaamde Inkeri-Russen (Ingriërs), dwz Russen of Estlanders die afkomstig zijn van Finnen die in de 17e eeuw verhuisden van Finland naar de omgeving van Petersburg. Deze volksstam werd grotendeels door Stalin uitgemoord, maar na het instorten van de Sowjet-Unie gaf Finland aan het restant ervan de mogelijkheid om naar Finland te verhuizen en Fins burger te worden indien men dat zou willen. Naar schatting zijn 35.000 Ingriërs uit Rusland en Estland naar Finland verhuisd sinds 1990. Deze mensen zijn volledig geïntegreerd.
Onder genoemd aantal immigranten uit Rusland zijn er ook een groot aantal (meestal vrouwen) die getrouwd zijn met een Fin en volledig geïntegreerd zijn.

De Russen die nu en masse de grens oversteken (afgelopen weekend meer dan 20.000 over de Finse grens) zijn ook niet te beschouwen als minderheid. Ze hebben de status van vluchteling indien ze het voor elkaar krijgen wat langer te mogen blijven. Ook reizen een hoop van deze mensen door naar andere EU-landen.

Begin juni deed men in Finland een onderzoek, waaruit bleek dat enkel 15% van de Russisch sprekende immigranten in Finland Poetins media volgen en Rusland steunen of begrip opbrengen voor de aanval op Oekraïne. Maar dit aantal kan veel groter zijn. 33% antwoordde namelijk op de bekende Russische wijze om zich niet politiek uit te spreken: "Geen mening".

Het aantal dat naar Finland is gevlucht is overigens slechts een druppel vergeleken met de totale uittocht. Van woensdag tot en met zaterdag zouden er wel 260.000 Russische mannen het land naar alle winstreken uit gevlucht zijn.

Overigens zijn er vóór de oorlog gedurende de twintig jarige regering van Poetin wel 5 miljoen Russen naar elders geëmigreerd!
(https://www.themoscowtimes.com/2021/10/ ... tin-a75246). Dus weinig nieuws onder de zon.
Born OK the first time
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

260.000 in 4 dagen is heel wat anders dan in één jaar. Het zijn er al bijna evenveel als Poetin had willen recruteren!
Ik wens u alle goeds
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Peter van Velzen schreef: 27 sep 2022 02:54 260.000 in 4 dagen is heel wat anders dan in één jaar. Het zijn er al bijna evenveel als Poetin had willen recruteren!
Dat is waar. Maar het valt nog te bezien hoe het uiteindelijk geteld moet worden. Al die tienduizenden die het land uit vluchten komen met een toeristenvisum, goed voor 90 dagen verblijf. In de krant van vandaag staat dat na woensdag enkel 57 Russen in Finland asiel hebben aangevraagd.
Gerard R. schreef: 23 sep 2022 16:49
Hadden ze maar tegen dat menneke de hakken in het zand moeten zetten. Nu zullen ze zelf lijden door de zak.
Ik heb geen medelijden meer met Russen.
Ik liep gisteren toen ik het nieuws aanhoorde ook met de gedachte: "Waren die lui maar de straat op gegaan in massale protestmarsen. 260.000 kunnen ze onmogelijk even opsluiten. En aanhoudende massale protesten die steeds maar aangroeien zouden een eind kunnen maken aan de macht van Poetin.

In de Finse ochtendkrant staat ook een verhaal van een persoonlijk lot dat helpt om gedachten wat te nuanceren. Ik zal het vertalen:

"Afgelopen week werd Artem Popov wakker bij hem thuis, in Petersburg. Op het programma van het Russische Nationale Oriëntatieloopteam waartoe hij behoort stond de training/begeleiding van fitness professionals. Talloze tekstberichten van vrienden, allemaal reakties op het uitroepen van de mobilisatie, veranderden de plannen. Popov, 31 jaar oud, overlegde eerst met een vriend die in dienst van de overheid is. Die was van mening dat Popov bij de eersten behoort die opgeroepen zullen worden, omdat hij onder de 35 is en in militaire dienst is geweest.
Het idee om de oorlog in te moeten gaan was schokkend. De moeder van Popov, en haar hele familie, komt uit Oekraïne. Hij heeft veel tijd doorgebracht in het land, spreekt de taal en ging er zelfs naar school in de eerste klas van het lager onderwijs.
'Dat Rusland een ander land aanvalt, het land van mijn moeder, is volkomen verkeerd, en ik wil daar geen deel van uitmaken. Zelfs onder dwang zou ik het weigeren.', zegt Popov. Als hij gebleven was zou hij naar alle waarschijnlijkheid gevangenisstraf krijgen. Dus pakte hij zijn spulletjes, stapte in zijn auto en reed naar Finland. Met een toeristenvisum heeft hij nu 90 dagen vergunning om in Finland te verblijven. 'Meteen toen ik de grens over was voelde ik me veilig. In Rusland had ik geen moment rust meer.'
Popov vindt het moeilijk om een reaktie te geven op de vraag wat hij ervan vindt dat Finland ook bezig is de grens met Rusland te sluiten. 'Wat kan ik er op zeggen? Dit is iets waar enkel Finland wat over te zeggen heeft. Veel mensen in Rusland zijn nu heel bang, maar velen hebben zowiezo geen mogelijkheid om zoals ik de grens over te gaan.' Popov is verontrust dat Rusland een geïsoleerd land wordt als Noord-Korea. 'Ik hoop dat mensen wier leven onmogelijk gemaakt wordt de kans krijgen daar weg te gaan.'
'Voor de overheid kan telefoneren naar Oekraïne al reden genoeg zijn om je als een agent voor de vijand te beschouwen. Zelfs kan ik voor wat ik in dit interview zeg later aangeklaagd worden.'
De eerste dagen in Finland zijn niet zonder problemen geweest. Eergisteren kwam Popov bij zijn geparkeerde auto met Russisch kenteken na zijn sportoefening te hebben gedaan. Op zijn auto was een briefje achtergelaten waarin hij onder begeleiding van scheldwoorden gemaand werd op te hoepelen naar Rusland. Het briefje eindigde met "We don't want you here!" 'Ik werd hier heel bang van. Ik heb nu het gevoel dat iedereen mij beschouwt als een slecht mens, omdat ik een Russisch paspoort heb. Een benauwende gedachte'. Popov voelt dat iedereen hem in de gaten houdt wanneer hij in zijn auto rijdt. Ook durft hij nauwelijks nog zijn mond open te doen, omdat men dan kan horen dat hij uit Rusland komt. 'Het voelt alsof de hele wereld Rusland en Russen enkel met kwaadaardigheid kan verbinden. Maar ik heb niet aan de oorlog meegewerkt, ik ben erop tegen. Ik heb zelfs mijn land er om moeten verlaten.'"
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

B.S. schreef: 25 sep 2022 21:22 Het zijn vier referenda en de uitslagen staan allang vast.

Het is ongelooflijk triest dat Kuifje na bijna honderd jaar actueel is alsof het gisteren geschreven werd:

Kuifje in 1929
Kuifje in 1929
Born OK the first time
Plaats reactie