Kosmologische e.a. argumenten zijn over het algemeen woordspelletjes. Ik heb je link gevolgd en heb het eens diagonaal doorgenomen en ben op het volgende gestuit.Fundi schreef: Doe toch de moeite om de redenatie die aangedragen worden door het kosmologisch argument serieus te overdenken. Lees het eens, overdenk het. Het overig geleuter is alleen maar lawaai. Wat heb jij of ik daaraan?
De link nog maar eens een keer:
http://www.gjerutten.nl/Kosmologischarg ... Rutten.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat ik hierboven cursief heb gezet is een logische non sequitur. Wat hij daar doet is vertrekken van het feit dat een bepaalde categorie niet leeg is, afleiden dat er in die categorie dan ook een element zit met willekeurig extra eigenschappen.Het laatste argument voor het bestaan van een eerste oorzaak dat ik hier wil bespreken vertrekt vanuit de stelling dat een oneindig aantal verschillende entiteiten niet tegelijkertijd kan bestaan. Het aantal dingen dat op een bepaald moment bestaat is noodzakelijkerwijs eindig. Hieruit volgt dat een oneindige regressie van oorzaken onmogelijk is. Waarom? Welnu, als een oneindige regressie van oorzaken een mogelijk scenario zou zijn, dan is het ook mogelijk dat iets zich vanuit een eindeloos verleden bijvoorbeeld ieder uur in tweeën splits, zodat er nu, op dit moment, oneindig veel dingen zouden moeten bestaan, wat volgens genoemde stelling onmogelijk is. Kortom, oneindige regressies van oorzaken zijn inderdaad onmogelijk, zodat volgt dat er een eerste oorzaak van de wereld moet bestaan.
Het is natuurlijk mogelijk dat ik iets over het hoofd zie zodat het logisch gezien toch klopt. In dat geval mag jij mij dat nader uitleggen. Liefst in logische notatie want tekstuele verwoordingen kunnen nogal eens dubbelzinnig zijn. Zo kan een woord als "mogelijk" zowel betekenen dat er een manier is om iets te bekomen, als dat we niet kunnen uitsluiten dat er een manier is om iets te bekomen. Mensen durven wel eens tot ongefundeerde besluiten te komen doordat ze die twee verwarren.