B.S. schreef: ↑09 aug 2022 00:37
Bent u niet gewoon een Russische infiltrant? Ga je haast denken. Een verstokte communist misschien?
Genieten maar hè...
Het laatste mischien, maar dan zonder weemoed naar Stalin. Ik kan zijn denkwijze prima volgen. De oorzaak van een moord ligt immers ook vaak bij het slachtoffer. (die was bijvoorbeeld stinkend rijk)
maar . . .
dat pleit de moordenaar nog niet vrij! (die hem toch niet zomaar mogen ombrengen om zijn rijkdom te erven)
Let op de vergelijking was alleen bedoelt om het verschil tussen oorzaak en schuld uit te leggen.
Er valt overigens niets te genieten. (tenzij je wapenleverancier bent)
B.S. schreef: ↑09 aug 2022 03:30
Chronos lijkt anders de tijd van zijn leven te hebben.
Er zijn nog andere meningen/zienswijzen dan het westerse.
Komt eens uit je bubbel:
Westerlingen beschouwen de oorlog die Rusland in Oekraïne voert als een aanval op de op regels gebaseerde orde, maar Chinese geleerden zien het als wederom een aankondiging van het einde van de Amerikaanse alleenheerschappij. Het zou een vergissing zijn dit niet serieus te nemen.
Komt eens uit je bubbel:
Westerlingen beschouwen de oorlog die Rusland in Oekraïne voert als een aanval op de op regels gebaseerde orde, maar Chinese geleerden zien het als wederom een aankondiging van het einde van de Amerikaanse alleenheerschappij. Het zou een vergissing zijn dit niet serieus te nemen.
Komt eens uit je bubbel:
Streven overduidelijk naar een soort wereldwijde Pax-Amerikana.
Dit verklaart ook waarom de VS veel internationale verdragen niet hebben getekend.
Ze zien zichzelf als daar bovenstaand de andere zijn niet gelijkwaardig.
Ze hebben iets idealistisch, helaas zijn idealisten vaak veel gevaarlijker als tirannen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Kritische berichten over de staat van het Russische leger en tegenslagen op het slagveld komen meestal van de Oekraïners of westerse inlichtingendiensten. Maar nu is het een vooraanstaande Russische militair expert die in een interview openlijk de vinger genadeloos op de voor de Russen zere plek legt: „De toestand aan het front wordt dramatisch.”
Kritische berichten over de staat van het Russische leger en tegenslagen op het slagveld komen meestal van de Oekraïners of westerse inlichtingendiensten. Maar nu is het een vooraanstaande Russische militair expert die in een interview openlijk de vinger genadeloos op de voor de Russen zere plek legt: „De toestand aan het front wordt dramatisch.”
Ook in Rusland zelf is de toestand voor veel mensen dramatisch geworden. Ik werd ten diepste getroffen door een Rus, die nog het lef heeft om vanuit Rusland op YouTube te zeggen hoe het voelt. De man heeft negen jaar in de VS gewoond, maar koos in 2004, toen veel zaken op orde waren gekomen in zijn geboorteland, weer voor zijn vaderland. Hij geeft goed aan hoe het voelt nu met beklemmende angst voor de willekeur van de staat, temidden van toenemend fanatisme en verklikkers te moeten leven. Alsof het tijdperk van de Sowjet-Unie terug is: https://youtu.be/-TTOzvwVC3Q?t=305.
Dit is geen eerlijke wereld en gaat dat ook nooit worden. Welke grootmacht ook gaat wat voor spelregels er zijn in zijn voordeel ombuigen. Zelf ben ik uiterst sceptisch over iets als 'oorlogsrecht'.
Neemt niet weg dat Oekraïne nu een duidelijk slachtoffer is en er meer landen worden bedreigd worden die nu bij 'ons' horen of 'we' dat nou leuk vinden of niet. 'We' zijn dus partij en als (onderdelen van) 'we' het laten afweten wordt het nog nariger (excuseer mij voor krom taalgebruik).
Uit een bubbel komen - laat sommigen zich hier maar eens afvragen bij zichzelf waarom sommigen hier zo'n fixatie hebben op 'grondwettigheid' in Oekraïne en ondertussen alle begrip hebben (jawel) voor vervolgingsbeleid in Vietnam en aangeven zich in oorlogssituaties niet zouden houden aan de Conventie van Genève...
Ook in Rusland zelf is de toestand voor veel mensen dramatisch geworden. Ik werd ten diepste getroffen door een Rus, die nog het lef heeft om vanuit Rusland op YouTube te zeggen hoe het voelt. De man heeft negen jaar in de VS gewoond, maar koos in 2004, toen veel zaken op orde waren gekomen in zijn geboorteland, weer voor zijn vaderland. Hij geeft goed aan hoe het voelt nu met beklemmende angst voor de willekeur van de staat, temidden van toenemend fanatisme en verklikkers te moeten leven. Alsof het tijdperk van de Sowjet-Unie terug is: https://youtu.be/-TTOzvwVC3Q?t=305.
Ik moet dan acuut denken aan: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Das_Leben_der_Anderen
De film gaf al een aardig beeld van de ellendigheid van het dagelijks leven van wat je schrijft. Maar... ook dát bleek tijdelijk. Echter, je zult er maar mee te maken hebben.
B.S. schreef: ↑09 aug 2022 03:42
Ik ben niet zeker dat ik uw reactie ook begrijp.
Er is overigens geen communisme zonder Stalin. Alles daarin na hem is coda. Lijkt me in ieder geval een interessante stelling.
Stalin is niet meer, dus als je gelijk hebt dan is er ook geen commumisme meer sinds 1953(!)
Lijkt mij sterk.
Ook dateert het communistisch manifest uit 1848, dertig jaar voordat Stalin geboren werd.
Dat wasdus géén communisme?
B.S. schreef: ↑09 aug 2022 19:00
In het historisch reëel existerende zgn. Communisme neemt Stalin een cruciale plaats in.
Je bedoelt het staatssysteem van de sovjetunie?
Daar kon je wel eens gelijk mee hebben. Maar dát schreef je niet. Ik ging er van uit dat je het woord communisme in een bredere betekenis hanteerde. OK opgehelderd.