Wat zijn "Nieuwe Atheisten"?
Moderator: Moderators
-
Jinny
Re: Wat zijn "Nieuwe Atheisten"?
Wat al eerder gezegd werd, ook de vrijzinnigen treden niet op tegen de orthodoxen.
En blijven de orthodoxen beschermd.
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Hoezo treden niet op? Iemand als Kuitert spreekt zich zelfs zo uit: "Orthodoxie is de milieuverontreiniging van de kerken."Jim schreef:Wat al eerder gezegd werd, ook de vrijzinnigen treden niet op tegen de orthodoxen.
Born OK the first time
-
Jinny
Ok, maar is de uitzondering?
Over het algemeen wordt er (naar mijn idee) weinig kritiek geleverd op de orthodoxie, omdat men bang is dat het als een boomrang terug slaat wellicht?
Over het algemeen wordt er (naar mijn idee) weinig kritiek geleverd op de orthodoxie, omdat men bang is dat het als een boomrang terug slaat wellicht?
Is dat zo? In de discussies en in de gesprekken privé merk ik dat vrijzinnigen misschien meer tegengas geven dan je denkt.Jim schreef:Wat al eerder gezegd werd, ook de vrijzinnigen treden niet op tegen de orthodoxen.
En blijven de orthodoxen beschermd
Toen zij homoparen trouwden werd het langzaam meer bespreekbaar,ook in meer orthodoxe richtingen.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Bob Dylan
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
"Vrijzinnig" is net zo min een organisatie als "Atheïsten". En de kritiek die ik heb gegeven op fundamentalistisch geloof deed ik in eerste instantie als gelovige. Ik denk niet dat je in onze tijd zo gauw moet denken in termen van 'men'.Jim schreef:Ok, maar is de uitzondering?
In 1970 schreef professor A. A. van Ruler (theoloog) al een essay met de stelling dat "de ketterijen van de vrijzinnigheid kinderspel zijn vergeleken bij die van de ultra-gereformeerdheid". En dit zei iemand die men niet bepaald aan de vrijzinnige kant zet.
Born OK the first time
-
Jinny
Dat zal dan zijn Storm, ik verkeer verder niet echt in vrijzinnige e/o orthodoxe kringen en zal dus mijn mening moeten baseren op het plaatselijk suffertje en de diverse internetverzamelplaatsen.
Van beide krijg ik die indruk niet.
Sterker, het lijkt alsof de orthodoxen zich ingraven de laatste 10 jaar.
Van beide krijg ik die indruk niet.
Sterker, het lijkt alsof de orthodoxen zich ingraven de laatste 10 jaar.
-
Jinny
Zie mijn antwoord aan Storm Rereformed.
De enige kring waar ik regelmatig in verkeer is die van de exJG, maar daar speelt religie meestal geen rol meer.
De enige kring waar ik regelmatig in verkeer is die van de exJG, maar daar speelt religie meestal geen rol meer.
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Jim schreef:Sterker, het lijkt alsof de orthodoxen zich ingraven de laatste 10 jaar.
Dat klopt denk ik wel. Vrijzinnigen en orthodoxen zijn ahw uitgepraat. Ze staan zo ver van elkaar af dat er geen gesprek meer mogelijk is. Het viel me op dat gerard_m hier in een topic (over gelovig zijn en vrijdenker) opmerkte dat hij dan wel gelovige is, maar het toch veelal eens is met wat ongelovigen hier op dit forum naar voren brengen en zich hier meer thuisvoelt. Die ervaring had ik ook zeven jaar geleden. Vrijzinnig gelovigen staan veel verder verwijderd van fundamentalisten dan van de doorsnee atheïst. Juist daarom zie ik er geen been in van hen een onderdeel te maken van waar je tegen ten strijde trekt.
Born OK the first time
Ja, met je eens.Rereformed schreef:Vrijzinnig gelovigen staan veel verder verwijderd van fundamentalisten dan van de doorsnee atheïst
Bob Dylan
Bob Dylan
Ja, ze profileren zich meer, maar geloof neemt af er is een verschuiving ook in orthodoxe kringen.Jim schreef:Sterker, het lijkt alsof de orthodoxen zich ingraven de laatste 10 jaar.
Veel jongere christenen (anders gelovigen weet ik niet) gaan zaken kritisch bekijken, zelfs wanneer ze een orthodoxe opvoeding achter de rug hebben. De voorbeelden kom je ook hier tegen.
Bob Dylan
Bob Dylan
-
Jinny
Ik moet me blijkbaar vaker onder de vrijzinnigen begeven. 
En dat is mijn bezwaar; er wordt op Cip gelezen en gretig gequote, op allerlei fundamentalistische sites en diegene die niet anders weten denken; "dat zijn dus de gelovigen".Jim schreef:en zal dus mijn mening moeten baseren op het plaatselijk suffertje en de diverse internetverzamelplaatsen.
Ja ook zij, maar ook veel, ik denk meer anderen die minder funtamentalistisch zijn. Het is een heel éénzijdig beeld wanneer je alleen fundamentalistische sites afstroopt.
Het zou hetzelfde zijn wanneer ik iedere atheist zou vergelijken met velen die op: 'Geen Stijl' reageren.
Bob Dylan
Bob Dylan
Moet je zelf weten.Jim schreef:Ik moet me blijkbaar vaker onder de vrijzinnigen begeven.
Bob Dylan
Bob Dylan
Goedgelovig is een site die ruimer denkt. Echter sommige onderwerpen worden net zo behandelt als op freethinker. Er zit geen diepere wijsheid achter. CIP is een stroming die nauwlettend in de gaten moet worden gehouden. Er zit geld en een stevige organisatie achter. Een weerwoord is hard nodig. Wat opvalt wordt hier besproken; dingen die niet vermeldenswaardig zijn. Gaan roemloos ten onder op een forum.Storm schreef:
En dat is mijn bezwaar; er wordt op Cip gelezen en gretig gequote, op allerlei fundamentalistische sites en diegene die niet anders weten denken; "dat zijn dus de gelovigen".
Ja ook zij, maar ook veel, ik denk meer anderen die minder funtamentalistisch zijn. Het is een heel éénzijdig beeld wanneer je alleen fundamentalistische sites afstroopt.
Het zou hetzelfde zijn wanneer ik iedere atheist zou vergelijken met velen die op: 'Geen Stijl' reageren.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Beste AR, ik zal proberen uit te leggen waarom het midden opzoeken best handig is.a.r. schreef:@ Allen en speciaal Demiurg, ik heb een razenddrukke en zeer vermoeiende dag achter de rug maar ik kan het niet nalaten deze post op speciaal voor jou gewoon maar even te kopieeren:
Waarom toch altijd weer proberen het volkomen nietszeggende midden op te zoeken, soms moet je zaken keihard aan de kaak willen stellen en retoriek gebruiken om je punt duidelijk te maken. Ik heb zeker inzake religieuze overtuigingen genoeg zaken gelezen, gezien en gehoord om te weten dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken en aangezien de minder star in de leer religieus overtuigd mens, te laf of te bedonderd is én nb daarbij vooral ook zelf al te zeer gesteld is, op het respect dat hij/zij verwacht te krijgen voor zijn/haar religieuze overtuiging en dát dus ook aan de fundi's gunt, hoe raar hij/zij zelf ook die fundi overtuiging vindt zijn " de nieuwe atheisten" dus degenen die hun kop boven het maaiveld uit moeten steken, daar waar de vrijzinnig geloven alle kansen hebben laten liggen, omdat zijzelf ook maar al te graag in hun sprookje geloven.....maar ik geef toe dat dát vrijzinnige sprookje iid lieflijker klinkt en minder bloederig is....het zijn bijna seculier humanisten te noemen qua overtuiging...ware het niet het woord christen hen toch een beter gevoel geeft. @ Allen: wie de schoen past, trekke hem aan.![]()
![]()
Mooi hoor vrijzinnig gelovig zijn, lekker van twee walletjes eten, de rotzooi gooi je weg, trek je je niets van aan en het toetje met slagroom en mooie rode kers laat je je zachtjes smakkend en slurpend, glunderend van genot over je tong naar binnen glijden!
1. Je kunt er een groep alleen maar laten functioneren als de gehele groep nauwelijks tot geen last heeft van anderen.(edit: er stond hier eerder een uitspraak die bij teruglezen heel verkeerd overkwam).
2. Door nader tot elkaar te komen, kun je bijvoorbeeld handel bedrijven, afspraken maken en regels bedenken.
3. Door nader tot elkaar te komen kun je trends en bewegingen in een sociale omgeving voorzien, en soms voorspellen, zonder al te veel extreme variaties.
4. Door het midden af en toe op te zoeken verklein je voor jezelf vervreemding van andere posities, zowel sociaal als van andere omgevingsfactoren.
5. Door het midden op te zoeken dwing je jezelf een flexibele houding aan te nemen (die voordelen kan hebben, zoals ook een starre houding voordelen kan bieden, diversiteit in gedrag geeft de meeste kans op goed functioneren)
Nader tot elkaar komen is dus vooral heel handig als je samen iets wilt bereiken. Natuurlijk maakt dat een (sociale) positie wel meer kwetsbaar, daarom moet je voor jezelf wel duidelijke grenzen bepalen. Soms betekent dat, dat je troep weg moet gooien en het goede behouden. Echter ik ben het met Jim eens, dat religie doorgaans geen alleenrecht heeft op de goede dingen die het claimt in zich te hebben, en staat de claim van het bovennatuurlijke mij tegen. ECHTER de bovengenoemde vaardigheid om te onderhandelen en nader tot elkaar te komen is wel in veel situaties een kwaliteit, of men nu religieus is of niet.
Groet,
Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Tiepvauden ondur voorbehauwt.