Believer in YHWH schreef:Laat ik daar dan nu op in gaan. Mijn stelling zou zijn dat God niemand door Israel heeft laten doden die niet eerst (op welke manier dan ook) maar met name door de profeten gewaarschuwd zijn voor de gevolgen.
Hiermee geeft u niet echt antwoord op mijn vraag, hoewel het wel nieuwe vragen oproept:
[1] Zolang iemand een groep mensen van tevoren waarschuwt, is het dus gerechtvaardigd om hen van het leven te beroven?
[2] Of geldt [1] alleen voor God en is dit voor mensen geen excuus om aan het moorden te slaan?
[3] Of geldt [1] niet voor God en is het ten allen tijde gerechtvaardigd dat hij mensen ombrengt, ongeacht of er eerst een waarschuwing geweest is?
Zie Jona en Nineve voor het principe dat ik bedoel.
In het geval van Noach is een aarde vol Hamas (geweldenarij) kennelijk onhelstelbaar slecht geweest zodat vernietiging noodzakelijk was.
Hoe kan iets voor een almachtige God 'noodzakelijk' zijn? Waren er krachten buiten God die hem er toe dwongen om al die mensen te vermoorden d.m.v. een wereldwijde vloed? U zegt dus dat er absoluut geen enkele andere mogelijkheid was dan iedereen ombrengen?
Ook daar heeft Noach de waarheid verkondigd. Vooraf!
2Pe_2:5 en de wereld van de voortijd niet gespaard heeft, maar Noach, de prediker der gerechtigheid, met zeven anderen bewaard heeft, toen Hij de zondvloed over de wereld der goddelozen bracht;
Dit oordeel kondig ik (in zekere zin) jou nu ook aan. Geloof het evangelie. Laat je redden. Zo niet dan zal jouw wil geschieden.
Ik ben al gered toen ik het juk van religie afwierp, dank u wel.