YouTube Klassieke Muziek

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

Mus
Diehard

Re: YouTube Klassieke Muziek

Bericht door Mus »

In de combinatie met de short film heeft de muziek ook wel wat :wink: een pareltje m.i

Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

Mus schreef: 27 apr 2023 14:11 In de combinatie met de short film heeft de muziek ook wel wat :wink: een pareltje m.i

Mooi hoor, knap gemonteerd, lijkt alsof ze helemaal geen adem hoeft te halen.
Misschien…
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Andreas Scholl, wordt ik heel blij van….. :)

Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Mus schreef: 28 apr 2023 16:33 Andreas Scholl, ...
Mooi!
Zionist
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

ChaimNimsky schreef: 29 apr 2023 16:02
Mus schreef: 28 apr 2023 16:33 Andreas Scholl, word ik heel blij van
Mooi!
Het lijkt me dat jullie het volgende lied van Vivaldi dan ook heel mooi zullen vinden.
De tekst zegt dat "de ziel van mijn ziel, de kern van mijn hart, vol geluk, vol geluk" is, maar zelf krijg ik enkel tranen van deze muziek. Wat voor mij echter wel altijd de doorslag geeft om muziek als heel mooi te beschouwen. Zeldzaam mooi.

Voor een opgewekter versie is deze aan te bevelen:

Born OK the first time
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

https://www.youtube.com/watch?v=6LCCJgk ... 0j&index=5

Ook Andreas Scholl en Barbara Bonney
Misschien…
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Rereformed schreef: 30 apr 2023 10:29
Het lijkt me dat jullie het volgende lied van Vivaldi dan ook heel mooi zullen vinden.
De tekst zegt dat "de ziel van mijn ziel, de kern van mijn hart, vol geluk, vol geluk" is, maar zelf krijg ik enkel tranen van deze muziek. Wat voor mij echter wel altijd de doorslag geeft om muziek als heel mooi te beschouwen. Zeldzaam mooi.

<<<geknipt>>>

Voor een opgewekter versie is deze aan te bevelen:
<<<geknipt>>
Mooi idd :)
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Leon schreef: 30 apr 2023 10:55 https://www.youtube.com/watch?v=6LCCJgk ... 0j&index=5

Ook mooi….
ChaimNimsky
Superposter

Rereformed schreef: 30 apr 2023 10:29 Het lijkt me dat jullie het volgende lied van Vivaldi dan ook heel mooi zullen vinden.
Prachtig. Voordat ik naar Sevilla verhuisde, heb ik een concert van Cecilia Bartoli bijgewoond in het Concert Gebouw. Ze heeft een schitterende stem, al zij het niet zo krachtig. Haar uitvoering van Ombra Mai Fu en
Lascia ch'io pianga - beiden van Händel - behoren tot m'n favorieten. De laatstgenoemde zong ze eveneens tijdens het concert dat ik bijwoonde.
Zionist
Rereformed
Moderator
Contacteer:

ChaimNimsky schreef: 30 apr 2023 22:21
Rereformed schreef: 30 apr 2023 10:29 Het lijkt me dat jullie het volgende lied van Vivaldi dan ook heel mooi zullen vinden.
Prachtig. Voordat ik naar Sevilla verhuisde, heb ik een concert van Cecilia Bartoli bijgewoond in het Concert Gebouw. Ze heeft een schitterende stem, al zij het niet zo krachtig. Haar uitvoering van Ombra Mai Fu en
Lascia ch'io pianga - beiden van Händel - behoren tot m'n favorieten. De laatstgenoemde zong ze eveneens tijdens het concert dat ik bijwoonde.
Ja, wellicht maakt het feit dat ze niet zo'n krachtige stem heeft haar zang juist zo zeldzaam mooi. Dat komt met meer gevoel over. Ook zingt ze (bijvoorbeeld het lied Vedre con mio diletto) langzamer, of gedragener, waarmee het expressieve meer tot uiting kan komen. Langzamer zingen is, naar wat ik erover lees, technisch moeilijker en dus een hele prestatie.
Ik vind haar schitterend om aan te horen. Bedankt voor de links.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Dido's Lament van Henry Purcell (1689) is één van de mooiste liederen die ooit maar gecomponeerd zijn.

Thy hand, Belinda, darkness shades me;
On thy bosom let me rest.
More I would, but death invades me:
Death is now a welcome guest.

When I am laid, am laid in earth,
may my wrongs create no trouble,
no trouble in thy breast

Remember me, remember me, but ah
Forget my fate

(Subliem uitgevoerd door Greta Thunbergs mama)
Born OK the first time
ChaimNimsky
Superposter

Rereformed schreef: 01 mei 2023 06:37 Dido's Lament van Henry Purcell (1689) is één van de mooiste liederen die ooit maar gecomponeerd zijn.
Dat is inderdaad een heel mooi lied. Heb zelf de versie van Jessye Norman in m'n favorieten staan.

Iets heel anders, maar eveneens erg mooi, vind ik Max Bruch's Kol Nidrej, hier gespeeld door Jacqueline Du Pré.
Zionist
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Geweldig ...
... wat een Goddelijk wezen is deze muzikale Engel!
  • 31 dec 2016

That time when you have to play a recital at De Doelen in Rotterdam and something is not right with the piano. Who says classical musicians don't have a sense of humor :-) A fantastic way of coping with something that can happen
    (but mostly doesn't) during a live performance!

Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Meesteres

Ze toont aan, die parmante
dominante tante,
dat heren liefdevol domineren
in hoogstandjes kan resulteren!

VIDEO duurt 1,5 minuut:

Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Leon schreef: 30 apr 2023 10:55 https://www.youtube.com/watch?v=6LCCJgk ... 0j&index=5

Ik heb een periode lang alles verzameld van hoge mannenstemmen. Daar zijn diverse pareltjes te vinden. Michael Maniaci, natuurlijke sopraan, te vinden op het album 'Mozart: Arias for Male Soprano' op Spotify. Jochen Kowalski. Derek Lee Ragin (o.a. in de film Farinelli). Gérard Lesne, die tegenwoordig ook als bariton zingt. Aris Christoffelis, sopraan. Radu Marian, natuurlijk sopraan. Philippe Jaroussky. En natuurlijk de enige echte castraat waar opnames van bestaan, Alessandro Moreschi. Begin 20e eeuw opgenomen op Edison rollen in het Vaticaan. Dominique Visse. Ik denk dat je deze allemaal kunt vinden op Youtube en Spotify. Voor mij springen uit deze lijst een paar opnames eruit. Radu Marian met 'Der Hölle Rache' aria uit de Zauberflöte. Crucifixus door Alessandro Moreschi. Moreschi, Marian en Maniaci zijn de enig drie natuurlijk sopranen die mij bekend zijn. De overige gebruiken hun kop/falset stem.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Plaats reactie