Dat is geen antwoord op de vraag: waarom Greenwich? Er zijn een paar antwoorden gegeven, maar die dienden alleen maar om de hele zaak in het belachelijke te trekken (inclusief het mijne).
Heptalogos schreef:Jij hebt het over booglijnen, maar je kunt toch gewoon met coördinaten rekenen? Of met vastgestelde afstanden?
Nee. Kaarten zijn tweedimensionale projecties van een gebogen vlak. Welke methode je ook gebruikt, er treedt altijd vervorming op. Ik ken de naam van de betreffende projectie niet en ben te lui om hem op te zoeken. Het zal je niet moeilijk vallen in een atlas een kaart te vinden waarin Groenland veel groter lijkt dan Saoedi-Arabië. In werkelijkheid zijn ze ongeveer even groot.
Je kunt dit werkelijk heel eenvoudig nagaan. De evenaar is veel en veel langer dan de 80e breedtegraad. Dus kun je niet zomaar met lengtegraden werken. De breedtegraden zijn wel in verhouding met de afstanden.
De gulden snede is een speciale verhouding op een lijnstuk. Een lijnstuk heeft een afstand (lengte genaamd). Onze moslimrekenaars willen met afstanden langs het aardoppervlak rekenen. Dan is de enige zuivere methode - want de Aarde is ook nog eens niet perfect bol - om met booglijnen te werken. En voor booglijnen op een gebogen oppervlak heb je drie punten nodig.
We hebben al Noordpool-Mekka-Zuidpool. Voor de lol wil ik best mogelijkheden als Noordpool-Mekka-Noordpool (een hele cirkel dus) negeren, al zijn die hier ook genoemd.
Maar voor die andere booglijn (we hebben er voor een snijpunt nu eenmaal twee nodig) heb ik nog steeds maar twee punten: Greenwich en Mekka, waarvan de eerste volstrekt willekeurig is.
Heptalogos schreef:en vandaar de oostelijke elongatie 138 graden naar rechts plaatsen en de westelijke 222 naar links.
En op welk punt (deze telt voor twee, omdat 138 + 222 = 360, dus een hele cirkel) kom je dan uit? Niet in Greenwich, want dat ligt om te beginnen niet pal ten oosten/westen van Mekka. En waarom is dat punt nou zo speciaal?
Waarom moeten we in oost-west richting zo nodig een hele cirkel nemen en in noord-zuid richting een halve?
Het is allemaal van een stuitende willekeur.
Heptalogos schreef:Dat kan toch alleen maar door Greenwich (en geen Washington) te gebruiken.
Dat heet een doelredenering. Het moet Greenwich (in feite een punt op dezelfde breedtegraad als Mekka en op dezelfde lengtegraad als Greenwich) en niet Washington zijn omdat de berekening anders niet klopt.
Dat is nog lamlendiger dan de spotredenen hierboven. Het doet me denken aan de wijze waarop ik vroeger eens meetresultaten bij elkaar heb gefraudeerd.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.
Johan Cruijff