http://users.skynet.be/pater.de.smet/pj/pagina7.htm
Liever dat dan spek en bonengewoon zin in gehaktballen
Moderator: Moderators
Tsjok, bedankt voor je uiterst boeiende leestip.Tsjok45 schreef:Voor wie dat graag leest :
Tsjok, als je een onderwerp niet interessant vindt dan hoef je niet te reageren, doe ik ook niet. Anderen vinden dit wel een interessante discussie.

Ik kan het niet helpen, maar de enthousiaste verwelkoming van Pater Desmet (rendez-vous met de plathoofden!) lijkt verdomd hard op de ontroerende verhalen over de vreugde, warmte en dankbaarheid waarmee Mohammed overal op het Arabische schiereiland ontvangen werd. Die had ook zoveel geluk dat hij met een gewapende groep meemocht.Ali schreef:Tsjok, bedankt voor je uiterst boeiende leestip.Tsjok45 schreef:Voor wie dat graag leest :
Liever dat dan spek en bonen
Welke en passant resoluut afrekent met de 'paterkens' die het koortsige wereldje van Ft forumganger LD bevolken.
Probeer nou eens iemand te geven waar hij recht op heeft. Die de Smet was gewoon een kanjer van een vent, iemand die heilig geloofde in de zaak waar hij voor stond en daarvoor door roeien en ruiten ging. Right or wrong, die man had het allerbeste voor met de indianen.siger schreef:Ik kan het niet helpen, maar de enthousiaste verwelkoming van Pater Desmet (rendez-vous met de plathoofden!) lijkt verdomd hard op de ontroerende verhalen over de vreugde, warmte en dankbaarheid waarmee Mohammed overal op het Arabische schiereiland ontvangen werd. Die had ook zoveel geluk dat hij met een gewapende groep meemocht.Ali schreef:Tsjok, bedankt voor je uiterst boeiende leestip.Tsjok45 schreef:Voor wie dat graag leest :
Liever dat dan spek en bonen
Welke en passant resoluut afrekent met de 'paterkens' die het koortsige wereldje van Ft forumganger LD bevolken.
En dan verbaast het me uitermate dat al die dankbare Indianen in een golf van menselijke warmte van de aardbodem geveegd zijn.
Wie praat met leden van de drie grootste Indianenstammen in Suriname - Cariben, Arowakken en Trio's - beseft dat Indianen mensen zijn, met alle slechte eigenschappen er op en er aan.Theoloog schreef:Wie Dances with Wolves gezien heeft, kent het cliché.
Ah, ik weet even niet welke eilanden precies, maar de Indiaanse Cariben hebben hele Indiaanse bevolkingen uitgeroeid om er lekker zelf op te kunnen wonen. Ze hebben in Noord-Oost Suriname een etnische zuivering uitgevoerd om dezelfde reden, waarop de Arowakken - die er eerst woonden - de Trio's richting de huidige Braziliaanse grens dreven.lanier schreef:De Nazi's hebben een genocide gepleegd op de joden, en DUS zijn de joden het slachtoffer en DUS kunnen ze zelf geen wreedheden en gemeenheden hebben uitgehaald...
Niet in Suriname. Het interesseert ze geen barst waar ze hun plastic rotzooi laten. Die duurzaamheid en zuinigheid komen ergens anders vandaan. Zolang ze de jungle voor zichzelf hadden leidden ze een betrekkelijk luizeleven, typerend voor alle jagers/verzamelaars. Als het eten op was gingen ze een paar dagen het bos in, schoten genoeg om even vooruit te kunnen, keerden terug naar het dorp om uitgebreid in hun hangmat te kunnen liggen met de kasiri (plaatselijke alcoholische drank) binnen handbereik.Chris H schreef:impliciet hoe zuinig zij wel met de natuur waren, en wat een duurzaam gedachtengoed ze hadden.
Afgaand op de mensen die ik hier heb leren kennen - en ik heb leerlingen gehad die tot hun 12e hun dorp niet uitgekomen zijn:Theoloog schreef:1) Is de mens in zijn natuurlijke staat wel zo nobel';
2) Maar waren de natuurvolken wel zo natuurlijk (ik bedoel: die hadden toch ook cultuur);
3) vallen de gruweldaden die heden ten dage in sommige contreien gepleegd worden wel te herleiden tot het wij-zij denken of de barbarij in een abrahamitische godsdienst (die indianen waren daar immers niet mee behept)?[
4)Kun je de kolonisten wel zonder meer als volkerenmoordenaars wegzetten of is dat te kort door de bocht?
Dat houdt dus een veroordeling van de Surinaamse natuurvolkeren in, want die deden dat ook graag. Idem voor de Inca's en Azteken. En ik betwijfel of het op de Amerikaanse prairies en in de wouden anders toeging.Kitty schreef:Toch neig ik, ondanks alle wreedheden van de indianen er toch naar, om het innemen van land dat niet van jou is te veroordelen.
De slachtoffers vermoedelijk ook niet.LordDragon schreef:De mayas deden dat uit angst voor een zonsverduistering, niet uit angst voor een almachtige baarddrager, maar jullie zien geen verschillen, geen nuances.
Nou, niet in Suriname dus. Missionarissen zijn onder Indianen nog steeds erg geliefd.LordDragon schreef:de indianen zijn slachtoffers ja, van een duivelse kolonialisatie geleid door de o zo heilige rkk.
Bron: eigen waarneming plus de verhalen van de bevolking zelf. Want het onderlinge ressentiment is niet verdwenen.The Prophet schreef:Indianen, niets menselijks is hen vreemd.
Dat maakt voor dit topic niet uit. In dit topic gaat het puur en alleen om de Noord-Amerikaanse indianen en wel om de reden om het binnen de perken en overzichtelijk te houden. Anders krijg je allerlei verhalen over alle indianen van Noord-, Midden- en Zuid-Amerika, dus eigenlijk alle oorspronkelijke bewoners van Amerika.Maar ja, Surinaamse Indianen zijn natuurlijk niet zo sexy voor het beeldscherm en de beeldvorming als de Indianen van de Amerikaanse prairie's en wouden.
Ik word daar niet vrolijk van.Jasper schreef: Ok, dit zijn Zuid-Amerikaanse en geen Noord-Amerikaanse indianen, maar ik denk dat de Noord-Amerikaanse indianen waarschijnlijk niet veel vredelievender waren. En natuurlijk geldt dit niet alleen voor indianen, bijna alle volkeren hebben wel gruwelijke dingen gedaan in de loop van de geschiedenis.
Ik hang aan je lippen Jim.Jim schreef:Ik denk van wel.
Ik zie iig soms dingen waarvan ik denk, moet dat nu....