MNb schreef:Dat is nou logica die in de exegese wordt toegepast.
Even recapituleren dan maar om dit goed onder de knie te krijgen:
1)Theologisch principe no 1: wanneer iemand kritiek op de bijbel levert neem je toevlucht tot: er staat niet wat er staat.
2)Theologisch principe no 2: noem retoriek en propaganda, wat tenslotte je vak is, nooit bij deze woorden, maar leer het woord exegese te gebruiken.
3)Theologisch principe no 3: je kunt in de bijbel uitspraken voor en tegen vinden, de vraag is welke uitspraken je gewicht geeft en waarom, maar moet nooit toegeven dat het antwoord eenvoudig door onze vooringenomen smaak wordt bepaald.
4)Theologisch principe no 4: wanneer iemand met kritiek komt geef dan een reaktie waarin de kritiek eerst wordt uitvergroot totdat die eruit ziet als een karikatuur. Daarna kan de kritiek als levensgevaarlijk of gewoon als uitspraken van een gefrustreerd persoon smalend in de prullenmand worden gegooid.
5)Theologisch principe no 5: Beleer waar mogelijk je opponent met moderne eruditie ("het lijkt er op dat je niet begrijpt dat geloven niet hetzelfde is als weten"), en vergeet op die momenten de knulligheid die de bijbel zelf over deze zaak onderwijst ("Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen, die men niet ziet." Hebr. 11:1).
6)Theologisch principe no 6: indien de knulligheid van de bijbel de spuigaten uitloopt ("Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen, die men niet ziet." Hebr. 11:1), maak een nieuwe bijbelvertaling waarin dit met hernieuwde exegese verbeterd wordt: ("Het geloof legt de grondslag voor alles waarop we hopen, het overtuigt ons van de waarheid van wat we niet zien." NBV)
7) Theologisch principe no 7: wanneer de maatschappij haar waarden verandert (bijvoorbeeld vrouwen emanciperen), vervals de bijbel door middel van een nieuwe bijbelvertaling zodat men de moderne waarde van 'gelijkwaardigheid' weer op naam van het christendom kan schrijven.
(De nieuwste bijbelvertaling is de illustratie bij uitstek van hoe gewiekst men dit kan doen. Men verandert bijvoorbeeld de veelzeggende uitdrukking
de God van onze voorvaderen (Hand. 3:13) heel listig in
de God van onze voorouders; het "
Mannen, broeders" (Hand. 2:29) wordt valselijk vertaald met "
Broeders en zusters", het "
Mannen van Israël" (Hand. 2:22) met "
Israëlieten", het "
het getal der mannen die gelovig werden groeide" (Hand. 4:4) met "
het aantal gelovigen groeide", het "
Broeders" van Handelingen 3:17 met "
Volksgenoten"! Deze valse vertalingen worden consequent ook doorgevoerd in de brieven van het Nieuwe Testament, zodat Paulus, zich gedragend als modern verlichte man zijn brieven tegenwoordig ook aan de zusters schrijft. Zo hebben geweldig wijze EXEGETEN nu een mooi gladgestreken bijbelvertaling gemaakt van het verhaal van Juda en Tamar (Gen 38): het Hebreeuwse "
hij nam haar" wordt keurig tot "
hij trouwde haar" vertaald. Het Griekse "
zij diende hem" in het verhaal van Marta en Maria is prachtig veranderd in "
helemaal in beslag genomen door de zorg voor hem".)
8) Theologisch principe no 8: wanneer je in de bijbel geconfronteerd wordt met iets waar je beste exegese geen antwoord meer op heeft, neem dan je toevlucht tot het wonderwoord
context! Vergeet nooit om een verhaal over de context af te steken om de uitkomst op jouw juiste smaak te laten aankomen.
("Pas heb ik in een kerkdienst per ongeluk een vers uit Psalm 137 laten zingen, over kinderen die op een rots te pletter zullen worden geslagen. Na afloop zeiden meerdere mensen dat je dat toch eigenlijk niet meer kunt zingen. Maar wij leven niet bij losse teksten, maar bij de context van de woorden. Er is in die psalmen telkens sprake van een situatie van oorlog en van een oproep aan God om de vijanden te verslaan. In het Nieuwe Testament heeft die oorlog plaatsgemaakt voor een geestelijke strijd om het geestelijke Jeruzalem. Dat is een essentieel verschil tussen het Oude en het Nieuwe Testament. En bovendien: in de oorlog hebben de kerken toch ook gebeden dat de geallieerde piloten hun bommen kwijt mochten raken en weer veilig mochten terugkeren?" (Prof. Dr. Selderhuis)
9)Theologisch principe no 9: indien iemand kritiek geeft op de bijbel, beschuldig hem van 'letterlijk lezen' (=namelijk heeeeeel dom

), van een bijbelanalfabeet te zijn (heeft geen weet van de
juiste exegese), van gefrustreerdheid via opgegroeid zijn in een christelijke sfeer die niet representatief is voor het christendom.
10)Theologisch principe no 10: wanneer geconfronteerd met debatterende atheïsten, buit hun interesse in religie die de interesse van de vroomste gelovigen evenaart uit door alle bijvoeglijke naamwoorden die van toepassing zijn op het niet vrijzinnige christendom voor
hen te gebruiken. ('schoppen', 'verbeten', 'krampachtig', 'opdringerig', 'onverdraagzaam', 'gefrustreerd' enz). Tevens heeft dit het voordeel dat je eigen nietszeggendheid en ondeugdelijke argumentering minder opvalt.