Coalitie VVD-CDA-PvdA

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Kitty
Ontoombaar

Re: Coalitie VVD-CDA-PvdA

Bericht door Kitty »

En de echte onderhandelingen over minderheidskabinet VVD, CDA met gedoogsteun PVV gaan dus echt een aanvang nemen. Cohen trekt zich ondertussen de haren uit het hoofd, omdat hij het middenkabinet heeft geblokkeerd en geadviseerd heeft dat rechts eerst maar eens samen moet gaan praten. Ook GroenLinks en D66 vonden het absoluut nodig dat de rechtse partijen nu echt om de tafel moesten.

Nu dat hebben ze gedaan. En ze zijn het al bijna eens over dit minderheidskabinet. Wilders heeft al toegezegd dat hij akkoord gaat met 18 miljoen bezuinigen in ruil voor een streng immigratie- en asielbeleid. Dat had links waarschijnlijk niet voorzien, die dachten vast dat het totaal niet zou gaan lukken, maar dat rechts dan ook meteen van de baan zou zijn, en er dus weer ruimte zou komen voor hun rol in het geheel. Het liep allemaal wat anders.
Natuurlijk moeten de onderhandelingen uitwijzen of het er echt daadwerkelijk van gaat komen, maar het begint er toch aardig op te lijken dat dat inderdaad zo is. Tja, missers in de politiek kunnen verregaande gevolgen hebben, dat heeft Cohen nu waarschijnlijk ook door.

Nu willen de linkse partijen een kamerdebat om toch nog voor elkaar te krijgen dat meerderheidcoalities worden onderzocht, omdat dat immers de opdracht aan Lubbers was. De reactie van Rutte hierop is: sorry, maar jullie zijn te laat.

Hoe het allemaal vorm gaat krijgen moeten we nog afwachten, het zal in ieder geval niet helemaal volgens het Deense model zijn, het wordt dus een Hollands model, als het er komt natuurlijk. Want zeker weten doen we het pas, als ze op het bordes staan.

Het zijn roerige tijden.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Ongeloveloos
Banned

Bericht door Ongeloveloos »

Voor het eerst een rechts kabinet ! We gaan het doen.
Treat religion like your penis.
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...
Samante

Bericht door Samante »

Kitty schreef:Cohen trekt zich ondertussen de haren uit het hoofd
Eigenlijk een soort van WIN-WIN-situatie. Cohen komt niet in de regering én Amsterdam is verlost van een beroerde burgemeester.
Alphastar
Forum fan

Bericht door Alphastar »

Afbeelding
Ongeloveloos schreef: Voor het eerst een rechts kabinet !
:lol: Nooit geschiedenisles gehad zeker?
Verontrust je niet over de toekomst. Je zult haar tegemoet komen, als het moet, met dezelfde wapens der rede die jou nu bewapenen tegen het heden - Marcus Aurelius
Atheist_1984
Ervaren pen

Bericht door Atheist_1984 »

Kitty schreef:Nu willen de linkse partijen een kamerdebat om toch nog voor elkaar te krijgen dat meerderheidcoalities worden onderzocht, omdat dat immers de opdracht aan Lubbers was. De reactie van Rutte hierop is: sorry, maar jullie zijn te laat.
Mijn reactie zou hierop zijn (en dat van verschillende politieke partijen), de opdracht van lubbers was een meerderheidskabinet te formeren. Niet een minderheidskabinet. Ga maar weer opnieuw om de tafel zitten, desnoods met andere partijen.
Exodus 12

[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.
Atheist_1984
Ervaren pen

Alphastar schreef:Afbeelding
Geniaal plaatje! ik zag hem al staan op de site van de sp.

Maar ik snap het cda en de vvd niet. Waarom zou je op deze manier met wilders in zee willen gaan? Want het word een minderheidskabinet (mits het allemaal door gaat). Als wilders er op een dag genoeg van heeft dan trekt hij simpelweg de stekker eruit zonder dat hij enige verantwoordelijkheid hoeft te dragen. En de achterban van het cda is niet blij met een "samenwerking" met de pvv. Dit kan wel is politieke zelfmoord worden voor het cda. Het ging al slecht (laatste verkiezingen 20 zetels verloren oa door het verdwijnen van het sociaal christelijk karakter) en nu dit erbij. Ik betwijfel of er nog wel iets van het cda zal overblijven.
Exodus 12

[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.
Atheist_1984
Ervaren pen

Ongeloveloos schreef:Voor het eerst een rechts kabinet ! We gaan het doen.
Eerste keer?? dacht het niet. En trouwens, de pvv is niet zo heel rechts als mensen denken. Sommige standpunten zijn gewoon gejat van de sp. En ik zal de sp toch niet echt rechts gaan noemen.......
Exodus 12

Samante

Bericht door Samante »

Laat nu maar eens dat minderheidskabinet er komen van VVD-CDA met gedoogstoon van PVV.
Samen hebben deze partijen een meerderheid aan zetels. Is een ander minderheidskabinet met gedoogsteun mogelijk?
Cohen houdt nog steeds zijn poot stijf voor een kabinet van VVD-PvdA-CDA en Paars Plus is ook niet mogelijk, dus laten we nu verder gaan met VVD-CDA met steun van PVV.

Als de PVV de gedoogsteun op bepaalde punten intrekt is er misschien aan linkerzijde een meerderheid te krijgen voor die gevallen.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Het is zeker niet voor het eerst dat er een rechts kabinet komt. Eerdere rechtse kabinetten waren Lubbers I en II, Marijnen (1963-1965 viel over omroepkwestie) en Balkenende I, hoewel dat laatste wel van korte duur was.

En de achterban van het CDA is niet totaal tegen een rechts kabinet, 53% is voor volgens de peilingen.

En het onderzoeken van andere meerderheidskabinetten zal niet echt op iets uitlopen en indien men het eens wordt kan er gewoon een regering gevormd worden. Adviezen hoeven namelijk niet opgevolgd te worden en een opdracht is niet bindend.
De PvdA blokkeerde eerst een meerderheidskabinet van VVD, CDA en PvdA dus moet nu niet gaan janken als er een rechts kabinet komt met gedoogsteun. Cohen heeft hier door zijn weigering de mogelijkheden een middenkabinet te onderzoeken, en door zijn halstarrige houding bij Paars-plus zelf voor gezorgd.
Grappig ook dat de linkse partijen allemaal vonden dat Rutte met rechts moest gaan praten en echt om de tafel moest gaan zitten, en nu men het eens dreigt te worden klimmen ze in de hoogste boom. Beetje sneu wel.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Samante

Bericht door Samante »

De opstelling van Job Cohen heeft me bijzonder verbaasd. Paars Plus hield hij tegen en een middenkabinet van VVD-CDA-PvdA heeft hij geblokkeerd. En nu VVD en CDA een minderheidskabinet willen met gedoogsteun van PVV is Cohen in zijn wiek geschoten.

Al lang voor de verkiezingen, afgaande op de peilingen toen, had ik echt heel sterk het idee dat het uiteindelijk zou neerkomen op VVD-CDA-PvdA. Ik begrijp niet waarom Cohen zichzelf en de PvdA buitenspel heeft gezet, dacht dat de billetjes van de PvdA aan het pluche verslaafd waren.

Ik ben er niet rouwig om dat VVD en CDA met gedoogsteun van PVV het gaan proberen straks. Een lang leven is dat minderheidskabinet denk ik niet beschoren, maar het is even beter dan helemaal niets. En de overige opties waren toch al niet mogelijk. Binnen 1 tot anderhalf jaar zie ik wel weer nieuwe verkiezingen komen.
Alphastar
Forum fan

Bericht door Alphastar »

Samante, wat heb jij voor een ziekelijke fascinatie met Cohen? Elke keer dat je hem noemt geef je af op hem.. heeft zijn hond ooit tegen je auto aan gepiest ofzo?
Verontrust je niet over de toekomst. Je zult haar tegemoet komen, als het moet, met dezelfde wapens der rede die jou nu bewapenen tegen het heden - Marcus Aurelius
Samante

Bericht door Samante »

Alphastar schreef:Samante, wat heb jij voor een ziekelijke fascinatie met Cohen? Elke keer dat je hem noemt geef je af op hem.. heeft zijn hond ooit tegen je auto aan gepiest ofzo?
'Ziekelijke fascinatie'? Dat zijn dure woorden.

Ik ben in Amsterdam geboren en woon nog steeds onder de rook van Amsterdam. Job Cohen is burgemeester geweest van Amsterdam en naar mijn idee is hij een heel slecht bestuurder. Naar mijn idee is Amsterdam er beroerd aan toe sinds Cohen beleid voerde.
Als die man het op landelijk niveau voor het zeggen krijgt hou ik mijn hart vast.
Ongeloveloos
Banned

Bericht door Ongeloveloos »

Kitty schreef:
Het is zeker niet voor het eerst dat er een rechts kabinet komt.

Ik bedoelde uiteraard, sinds mijn stemgerechtigheid.
Treat religion like your penis.
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Woensdag debat tussen de linkse partijen. Rutte, Verhagen en Wilders hebben aangegeven daar nu even niet aan mee te doen. Ze zouden het debat zelfs kunnen blokkeren, maar dat doen ze niet. Rutte stelde dat de onderhandelingen met CDA en PVV net zijn begonnen, als die helemaal klaar zijn, wil hij eventueel wel een debat.
Nou ja, kunnen ze fijn onder elkaar huilen, zonder rechtse pottenkijkers erbij. :lol:

Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

Op dit moment is veel interessanter, de verdeeldheid binnen het CDA.
17% zegt zijn lidmaatschap op als het CDA met de PVV gaat regeren,
dat is voor een fatsoenlijke partij natuurlijk vrij weinig, maar het is
genoeg om de partij intern te destabiliseren.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
Plaats reactie