Met die redenering, Sarnian, wild ik aanduiden dat de redenering dat mensen niet zonder religie kunnen, niet klopt.sarnian schreef:Dat jij en dat anderen dat kunnen wil nog niet zeggen dat iedereen dat kan. Je logica klopt niet.siger schreef:Als ik het kan, en nog iemand, en nog iemand, waarom zou er dan iemand zijn die niet zonder kan?
.
Welk soort mensen kan volgens jouw niet zonder religie? Die moeten eigenschappen hebben die nuet voorkwamen bij de honderden miljoenen westerlingen die zonder religie konden en kunnen.
Zolang jij geen speciale categorie opgeeft van mensen die niet zonder religie kunnen, neem ik aan dat de stelling voor alle Westerlingen gelijk geldt, en dan lijkt me een steekproef van om en bij vijftig procent veel groter dan bij het strengste wetenschappelijk onderzoek, en mogen we aannemen dat de trent die al twee eeuwen bestaat zich voortzet tot alle gelovigen verdwenen zijn.
Het is niet onmogelijk dat er gewelddadige tegenbewegingen komen die religieuze instellingen en hun profiteurs in het zadel willen houden. Maar agitatie is een machtig wapen dat al zijn kracht verliest als het tegen de richting van de geschiedenis gebruikt wordt. Er kan lijden veroorzaakt worden, maar de trein kan niet meer stoppen. We zijn over de helft.