Kan de mensheid zonder religie?

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

siger

Re: Kan de mensheid zonder religie?

Bericht door siger »

sarnian schreef:
siger schreef:Als ik het kan, en nog iemand, en nog iemand, waarom zou er dan iemand zijn die niet zonder kan?
Dat jij en dat anderen dat kunnen wil nog niet zeggen dat iedereen dat kan. Je logica klopt niet.
.
Met die redenering, Sarnian, wild ik aanduiden dat de redenering dat mensen niet zonder religie kunnen, niet klopt.

Welk soort mensen kan volgens jouw niet zonder religie? Die moeten eigenschappen hebben die nuet voorkwamen bij de honderden miljoenen westerlingen die zonder religie konden en kunnen.

Zolang jij geen speciale categorie opgeeft van mensen die niet zonder religie kunnen, neem ik aan dat de stelling voor alle Westerlingen gelijk geldt, en dan lijkt me een steekproef van om en bij vijftig procent veel groter dan bij het strengste wetenschappelijk onderzoek, en mogen we aannemen dat de trent die al twee eeuwen bestaat zich voortzet tot alle gelovigen verdwenen zijn.

Het is niet onmogelijk dat er gewelddadige tegenbewegingen komen die religieuze instellingen en hun profiteurs in het zadel willen houden. Maar agitatie is een machtig wapen dat al zijn kracht verliest als het tegen de richting van de geschiedenis gebruikt wordt. Er kan lijden veroorzaakt worden, maar de trein kan niet meer stoppen. We zijn over de helft.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Mariakat schreef:
siger schreef:
Job schreef:Onder eeuwenlange invloed (ontmythologiseringsproces) van de bijbelse boodschap, via het Christendom, veranderde de kijk op de realiteit en langzamerhand ontwikkelde zich de wetenschap als 'bijprodukt' van de dieptewerking van de bijbelse openbaring.
Wat een onzin zeg!
Misschien inderdaad Siger.
Ik voel dat aan m'n theewater.
Ik kan het alleen niet uitleggen, want ik snap er geen bal van wat er nu eigenlijk wordt gezegd. :shock:

Doe dit stukje nog eens over, Job aub.
Of liever nog, leg het wat verder uit, voor deze simpele ziel :oops:

Het eerste stukje met dit citaat kon ik nog wel volgen en feitelijk klopt dat ook voor de massa.
Job schreef:Toen bestond er nog geen strikte scheiding tussen het zichtbare en de onzichtbare realiteit. De wereld was vol goden en demonen
Het is juist daardoor, dat in de tijd van de oude filosofen, toen zij hun denkbeelden gingen verspreiden, er zo'n enorme verandering op gang gebracht werd.
In de boeken van het NT wordt daar ook gewag gemaakt door de uitspraken van Jezus, die heel veel gestudeerd zou hebben.
Er was toen al een paar honderd jaar een griekse cultuur sterk werkzaam in het oude Palestina, die de eerste aanzet heeft gegeven tot de uiteindelijke secularisering, die we nu op veel plaatsen in de wereld kennen, maar zeker nog niet overal.
Dus dat dit griekse gedachtengoed, samen met de Bijbel bij ons in het westen terecht kwam is niet zo vreemd.
Toch heeft het hier nog tot in de Renaissance geduurd, dat het hier begon te dagen en later in de tijd van de verlichting, voordat die ook gemeengoed werd in de gedachten van de westerling.

Dat "Griekse gedachtengoed" is tot de Renaissance door de boodschappers v.h.christendom vernietigd (waar zij maar konden!!) en onder tafel geschoven waardoor de wetenschap in feite gedwongen werd weer opnieuw het wiel uit te vinden dat >1000 jaar eerder al was uitgevonden!

Van dat ontmythologiseren v.d. bijbel zie ik ook niet veel (haha) met verhalen over "Uit de dood opstaan, tot leven wekken" om het over "Op het water wandelen als astrale verschijning"? maar niet te hebben.

Als Jezus was voorgesteld als een liberale jood die zijn ideeën post wilde doen vatten bij de joodse clerus, had er nog een applausje voor Job ingezeten!
Nu is het lachen geblazen over zijn mythe! :D
Ali
Banned

Bericht door Ali »

sarnian schreef:
Ali schreef:Ik denk dat C. DAAROM zal antwoorden.
Ook dat is geen geldige reden maar een persoonlijke opinie waarmee we hier niet veel kunnen beginnen.
Nogal wiedes.
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Onkruid vergaat niet? :D

(ondertussen zit ik blijkbaar nog steeds met een disfunctionerend spamfilter voor boterreclame)

De topicvraag is verder duidelijk en op basis van argumenten pro en contra
opteer ik nog steeds voor het enige logische antwoord, namelijk een onomwonden:

Ja. Punt.

Kan een mens zonder religie? Ja (ik ben het bewijs)
Kan de mensheid zonder religie? Ja (als ik het kan, waarom niet ieder ander?)

Is een mensheid zonder religie beter af?
Zo ja, hoe dit te bevorderen zonder dwang?
Dat zijn wat mij betreft meer ter zake doende vragen.

Seculariteit en objectief onderwijs zijn een antwoord en een nastrevenswaardig ideologisch doel,
naar mijn overtuiging, en ook in Nederland tot op heden nog niet geheel verwezenlijkt.
Het stoppen van subsidies van overheidswege aan scholen op religieuze grondslag zou niet zo zeer dwang in zich hebben, dan wel een niet langer te tolereren seculier/religieuze misstand op overheidsniveau.

P.S. Wie is er ooit onderwezen in de logica op de lagere/middelbare school?
Waarom niet? Te moeilijk? Evolutie? Te moeilijk?
Laatst gewijzigd door Fjedka op 31 mar 2010 04:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Fjedka schreef: Kan een mens zonder religie? Ja (ik ben het bewijs)
Ik kan ook zonder religie, en ik doe het zonder, maar ik kan niet zonder 'spiritualiteit'. :wink:
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

fbs33 schreef:
Mariakat schreef:
Job schreef:Onder eeuwenlange invloed (ontmythologiseringsproces) van de bijbelse boodschap, via het Christendom, veranderde de kijk op de realiteit en langzamerhand ontwikkelde zich de wetenschap als 'bijprodukt' van de dieptewerking van de bijbelse openbaring.
Misschien inderdaad Siger.
Ik voel dat aan m'n theewater.
Ik kan het alleen niet uitleggen, want ik snap er geen bal van wat er nu eigenlijk wordt gezegd. :shock:

Doe dit stukje nog eens over, Job aub.
Of liever nog, leg het wat verder uit, voor deze simpele ziel :oops:

Het eerste stukje met dit citaat kon ik nog wel volgen en feitelijk klopt dat ook voor de massa.
Job schreef:Toen bestond er nog geen strikte scheiding tussen het zichtbare en de onzichtbare realiteit. De wereld was vol goden en demonen
Het is juist daardoor, dat in de tijd van de oude filosofen, toen zij hun denkbeelden gingen verspreiden, er zo'n enorme verandering op gang gebracht werd.
In de boeken van het NT wordt daar ook gewag gemaakt door de uitspraken van Jezus, die heel veel gestudeerd zou hebben.
Er was toen al een paar honderd jaar een griekse cultuur sterk werkzaam in het oude Palestina, die de eerste aanzet heeft gegeven tot de uiteindelijke secularisering, die we nu op veel plaatsen in de wereld kennen, maar zeker nog niet overal.
Dus dat dit griekse gedachtengoed, samen met de Bijbel bij ons in het westen terecht kwam is niet zo vreemd.
Toch heeft het hier nog tot in de Renaissance geduurd, dat het hier begon te dagen en later in de tijd van de verlichting, voordat die ook gemeengoed werd in de gedachten van de westerling.

Dat "Griekse gedachtengoed" is tot de Renaissance door de boodschappers v.h.christendom vernietigd (waar zij maar konden!!) en onder tafel geschoven waardoor de wetenschap in feite gedwongen werd weer opnieuw het wiel uit te vinden dat >1000 jaar eerder al was uitgevonden!

Van dat ontmythologiseren v.d. bijbel zie ik ook niet veel (haha) met verhalen over "Uit de dood opstaan, tot leven wekken" om het over "Op het water wandelen als astrale verschijning"? maar niet te hebben.

Als Jezus was voorgesteld als een liberale jood die zijn ideeën post wilde doen vatten bij de joodse clerus, had er nog een applausje voor Job ingezeten!
Nu is het lachen geblazen over zijn mythe! :D
Is dit nu een reactie op Job?
Eerste stukje.
Of op wat ik schreef?
Daar je mijn bericht in zijn geheel quote.

In jouw antwoord en conclusie lijkt nl. wat door elkaar gehaald.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Job
Banned

Bericht door Job »

siger schreef: De terugval van religie vindt plaats onder allerlei soorten mensen. Bovendien versnelt ze. In het slechtste geval zijn er dus binnen twee eeuwen geen gelovigen meer.
Wie spreekt hier over een 'terugval'? Jij toch. Beetje voorbarig en een beetje arrogant !
Hoe kun jij bepalen wanneer er geen sprake zal zijn dat mensen niet meer geloven ? Meet jij dat empirisch ?
Ga jij het iedereen navragen d.m.v. een enquête ?? enz...
Wat versta jij überhaupt onder het begrip 'geloof ' ??

Is het niet allemaal nogal irrationeel ?
Laatst gewijzigd door Job op 31 mar 2010 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
"De geest is niet in het ik maar tussen ik en jij"
(Martin Buber)
siger

Bericht door siger »

Ali schreef:
Ik kan ook zonder religie, en ik doe het zonder, maar ik kan niet zonder 'spiritualiteit'. :wink:
Kan een mens zonder spiritualiteit? Ja (ik ben het bewijs)
Kan de mensheid zonder spiritualiteit? Ja (als ik het kan, waarom niet ieder ander?)
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Kan een mens zonder spiritualiteit? Ja (ik ben het bewijs)
Prima. Dus net als ik kan jij ook zonder spiritualiteit.
Kan de mensheid zonder spiritualiteit? Ja (als ik het kan, waarom niet ieder ander?)
De mensheid is een verzamelwoord voor alle nu levende mensen.
Dat jij en ik zonder spiritualiteit door het leven kunnen is geen bewijs dat alle anderen dat ook kunnen.
Er hoeft maar één enkel mens niet zonder religie te kunnen, en dan is het antwoord op de vraag of de mensheid zonder religie kan : nee, dat kan de mensheid niet.
Het probleem hier zit in de omschrijving van de vraag. "Kunnen" is niet alleen een kwestie van mogelijkheid, maar ook een zaak van willen.

Dus :

Vraag: Kan de mensheid zonder religie?
Antwoord: Nee dat wil het overgrote van de mensheid niet, en er bestaat geen enkel ondersteund bewijs voor dat de mensheid zonder religie kan.
En gelukkig is iedereen (tenminste hier in Nederland)vrij om over religie te denken en besluiten zoals hij of zij dat prefereert. Pro-religieuze terreur is net zo erg als pro-atheïstische terreur.
Laat ieder maar fijn voor zichzelf besluiten wat hem of haar past.
.
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
siger

Bericht door siger »

sarnian schreef:En gelukkig is iedereen (tenminste hier in Nederland)vrij om over religie te denken en besluiten zoals hij of zij dat prefereert. Pro-religieuze terreur is net zo erg als pro-atheïstische terreur.
Laat ieder maar fijn voor zichzelf besluiten wat hem of haar past.
Dat is niet terzake. Niemand wil godsdienst verbieden voor zover ik weet. Is dat niet al eens gezegd?
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Er is vast een naam voor deze drogredenering, want een drogredenering is het. Betekent niet dat het niet waar zou kunnen zijn. Ik heb een periode gehad waarin ik voor mijn gevoel niet zonder religie kon. Misschien kon ik toen al zonder religie, en misschien was het het psychische equivalent van een fiets met zijwieltjes. En sommige mensen zullen misschien altijd zijwieltjes nodig hebben.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
siger

Bericht door siger »

Marinus schreef:
Er is vast een naam voor deze drogredenering, want een drogredenering is het. Betekent niet dat het niet waar zou kunnen zijn. Ik heb een periode gehad waarin ik voor mijn gevoel niet zonder religie kon. Misschien kon ik toen al zonder religie, en misschien was het het psychische equivalent van een fiets met zijwieltjes. En sommige mensen zullen misschien altijd zijwieltjes nodig hebben.
Volgens mij is dit alleen een drogreden als je er meer in leest dan er staat.
Er staat niet dat het ooit zal gebeuren of dat het ooit moet gebeuren. Er staat zelfs niet of het wenselijk is. Het is gewoon de voor de hand liggende mening dat het kán.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

siger schreef:Volgens mij is dit alleen een drogreden als je er meer in leest dan er staat.
Je hebt gelijk, al was het maar door dat verdekt opgesteld vraagteken.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

siger schreef:Niemand wil godsdienst verbieden voor zover ik weet. Is dat niet al eens gezegd?
Hoe vaker dat gezegd wordt, hoe beter het is. Het kan niet vaak genoeg gezegd worden.

Overigens krijg ik wel de indruk dat sommige deelnemers op dit forum wel degelijk godsdienst zouden verbieden, mochten zij daartoe de kans krijgen.
De tolerantie t.o.v religie is op dit vrijdenkers forum naar mijn mening helaas beschamend laag.
.
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

Sarnian
De tolerantie t.o.v religie is op dit vrijdenkers forum naar mijn mening helaas beschamend laag.
tolerant zijn voor religies hoeft ook helemaal niet, tolerant zijn tegenover mensen die religieus ingesteld zijn is dan weer wat anders; in het dagelijkse leven ken ik wel wat gelovige mensen, geen problemen mee, maar die proberen mij dan ook niet te bekeren. Als ze zelf geen vragen stellen zal ik er ook niet over beginnen, gewoon omdat ik geen bijbel of koran toelaat tussen mij en mijn vrienden te komen.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Plaats reactie