TV-programma getiteld: "God bestaat niet"
Moderator: Moderators
- collegavanerik
- Superposter
Ik vond het een heel goed interview, de provocerende clipjes hadden ze wat mij betreft er uit kunnen laten, dan hadden misschien ook wat meer christenen gekeken...
8)
8)
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
- The Black Mathematician
- Ervaren pen
- chromis
- IT Tech. & Moderator
Ik had die tussenfilmpjes eigenlijk wat langer verwacht.
Er staat een interessant interview van de makers van het programma op het internet:
http://www.peterbreedveld.com/archives/00000125.html
Een typisch stukje:
Er staat een interessant interview van de makers van het programma op het internet:
http://www.peterbreedveld.com/archives/00000125.html
Een typisch stukje:
Op één van de foto’s op jullie site hangt een naakte vrouw aan het kruis. Een duidelijk geval van smadelijke godslastering, lijkt me.
O? Nou, mij niet. Is toch heel mooi, zo’n mooie vrouw? Veel mooier dan zo’n naar, uitgemergeld lijk.
Helemaal mee eens. Maar je kunt toch op je vingers natellen dat volksstammen christenen zich hierdoor beledigd zullen voelen?
Dat kan ik me best voorstellen, alleen vind ik het heel gek dat je beledigd of gekwetst kan worden als iemand je overtuiging of geloof belachelijk maakt. Die gekwetstheid is een dekmantel voor blinde woede. Respect dient ook alleen maar voor mensen die geen respect verdienen en dat dus willen afdwingen. Het is een goede schuilkelder om kritiek en spot buiten de deur te houden. Het is ook niet voor niks dat het in dictaturen verboden is een grapje te maken over de leider. Daarom is het belangrijk dat dat in een democratie wel continu gebeurt.
Maar goed, of je ze nou begrijpt of niet, er zijn mensen die zich beledigd voelen door grappen over hun geloof en die ook bereid zijn daar iemand om te vermoorden. Hou je daar echt geen rekening mee?
Nee, het lijkt me heel sterk dat iemand zo’n dreigement uitvoert. Aan de andere kant leek het me ook sterk dat er een kort geding tegen ons zou worden aangespannen, dus... Het is iets van alle fundamentalisten, of je nou een dierenbeschermer, een moslim of een christen bent. In Amerika zijn abortusartsen uit klinieken gesleept en vermoord. In die zin zouden christenen een voorbeeld kunnen nemen aan hun geloofsgenoten. Ze zouden zich ook van een andere kant kunnen laten zien en het sportief opvatten. Ik weet het niet... Er hoeft natuurlijk maar één gek te zijn die aan Geert Mak en zijn kornuiten gezien heeft dat terreur heel goed werkt en dat je niet bang hoeft te zijn voor represailles.
Jammer genoeg staat het stuk niet op internet. Ik heb gekeken op de eo site, daar staan artikelen die in de visie stonden, maar het stuk dat ik bedoel jammer genoeg niet.
Ik vraag me wat af. Ze zeggen zelf dat 3%(dacht ik) niet gelooft. En dan komen ze met een programma God bestaat niet... Is dat niet een beetje dubbel? Ik heb trouwens niet gekeken, ik vond het te laat worden..
Ik vraag me wat af. Ze zeggen zelf dat 3%(dacht ik) niet gelooft. En dan komen ze met een programma God bestaat niet... Is dat niet een beetje dubbel? Ik heb trouwens niet gekeken, ik vond het te laat worden..
Wat als mijn geloof niet waar is en de evolutie theorie wel? Dan verlies ik niks. Maar wat als mijn geloof wel waar is, dan heb ik niets verloren maar ben jij wel verloren...
-
bad_religion
Dus als er 97 van de 100 mensen tegen jouw zeggen spring het ravijn in want dat is niet gevaarlijk dan doet je dat dus ook ?eef schreef:Ik vraag me wat af. Ze zeggen zelf dat 3%(dacht ik) niet gelooft. En dan komen ze met een programma God bestaat niet... Is dat niet een beetje dubbel? Ik heb trouwens niet gekeken, ik vond het te laat worden..
Et voila:
ANP schreef:De nog komende uitzendingen van 'God bestaat niet', van de omstreden programmamakers Paul Jan van de Wint en Rob Muntz moeten onmiddellijk van de buis worden gehaald. Dat hebben de SGP en ChristenUnie vandaag laten weten. De Tweede-Kamerleden Bas van der Vlies (SGP) en Arie Slob (CU) dringen daar namens hun fracties op aan in schriftelijke vragen aan premier Jan Peter Balkenende, minister Piet Hein Donner van Justitie en staatssecretaris Medy Van der Laan van Cultuur en Media.
Het is de RVU die de - volgens SGP en CU ''ronduit blasfemische'' - uitzendingen op tv brengt. De christelijke fracties vinden dat in de uitzending ''willens en wetens op een uiterst schandelijke manier de spot wordt gedreven met God en met het christelijk geloof.'' Volgens Van der Vlies en Slob hebben Balkenende en Donner in het kader van de waarden- en normendiscussie opgeroepen tot een waardige en respectvolle houding tegenover mensen en verschillende geloofsgroepen. ''Deze uitzending is hét voorbeeld van hoe het absoluut níet moet''.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
-
bad_religion
Je kunt niet bewijzen dat iets niet bestaat.....zo wacht ik al jaren in spanning af waren men met gedegen en goed onderbouwt onderzoek kan bewijzen dat "God" bestaat....annabel schreef:Nou, alles bij elkaar bewees het nog steeds niet dat God niet bestaat.
Ik ben benieuwd wat ze voor de volgende afleveringen verzinnen.
-
bad_religion
Ik neem aan dat Nederland nog steeds een land van vrije meningsuiting is en dat je dus mag stellen dat God niet bestaat....annabel schreef:Dan moeten ze de titel aanpassen, maar waarschijnlijk is die alleen maar bedoeld om te proberen te choqueren.Je kunt niet bewijzen dat iets niet bestaat.....zo wacht ik al jaren in spanning af waren men met gedegen en goed onderbouwt onderzoek kan bewijzen dat "God" bestaat....
Wat jij stelt is heel gebruikelijk in Islamistische landen waar de Sharia van kracht is, zoals Saudie Arabië, Afghanistan en dergelijke ultra moderne staten.....
-
Bart
- Geregelde verschijning
- Contacteer:
Ik heb het programma gisteren ook gezien en was teleurgesteld over de tussenstukjes (duiveltje op kansel enz). Dit haalde het niveau van het programma omlaag, waardoor de (sterke) essentie van deze aflevering (“je bent je hersenen”) in diskrediet werd gebracht. Ik had een wat volwassener programma verwacht. Als ze het serieuzer hadden aangepakt, zou het programma serieuzer worden genomen en zou de boodschap beter overkomen. Op deze manier jaag je mensen in het harnas in plaats van ze aan het nadenken te zetten. Dat vind ik jammer.
De BBC had het met de documentarires over atheisme serieuzer, genuanceerder en daarmee beter aangepakt.
De BBC had het met de documentarires over atheisme serieuzer, genuanceerder en daarmee beter aangepakt.