Frank C schreef:Redelijke Twijfel schreef:Beste Frank C,
Ik heb deze draad eens globaal doorgelezen en wat mij opvalt, is dat jij de Bijbel leest met een door jou bepaalde (emerging?) bril.
Nee jongen...een joodse bril. Want de bijbel (TeNaCH) is een joods boek. Geschreven voor joden, door joden.
Logica...
1) Welnee jongen, jij leest de bijbel door een bril die gemaakt is in de 20ste eeuw.
2) De bijbel is voor ons helemaal geen Tenach, maar heeft een nieuw testament dat door en door hellenistisch en op verschillende plaatsen zelfs anti-joods is. Alleen al het feit dat het enkel in het Grieks geschreven is laat dit overduidelijk zien.
Zie
hier voor wat meer hierover.
Frank C schreef:Het is een zoeken naar wat de bijbelschrijvers ons willen mededelen, ten eerste aan de toenmalige hoorders.
En dan is de grondtekst zeer belangrijk. Ook het terugvertalen...o.m. Maar niet alleen dat. Ook de Historisch-Kritische methode kan ons op weg helpen en de hermeneutiek.
Hier heb je groot gelijk in. Maar omdat de tegenwoordige bijbelwetenschap dat zo goed beseft sterft het geloof dan ook af.
Juist omdat ik de oorspronkelijke boodschap zo goed versta heb ik geen boodschap aan de bijbel.
Frank C schreef:Het gaat niet zozeer om de waarheid, maar wat doet de tekst met jóu.
Dat is uiteraard een kanjer van een foutieve gedachte. Wanneer het niet meer om de waarheid gaat, dan heb je in je denken het belangrijkste verloren en ben je enkel bezig met zelfbevrediging.
Word je aangesproken of niet? Word je in beweging gezet, doe je er iets mee ? Daar gaat het om. Wat je hoort ...zet je dat om in daden? Het is niet van "ik heb de waarheid in pacht", maar het gaat om 'zich aangesproken voelen' : de 'aanspraak'.
1) Dat is uiteraard het geval met alle honderdduizenden boeken die er zijn. Waarom zet je de bijbel op een unieke plaats? Er zijn zoveel boeken waar je wat mee kunt doen.
2) Ik
ben zeer aangesproken door de boodschap van de bijbel: het wekt over het algemeen grote weerzin op. Het gedachtengoed van de bijbel is verdorven en een aanranding van gezond menselijk denken. Het is m.i. een bron voor ellende. Wat zeg je daarop?
Frank C schreef:RT schreef:Alles blijkt in de Bijbel passend gemaakt te kunnen worden. Als je een gaatje creëert dan kun je beweren wat je wilt (met dank aan Siger). Het probleem hiervan is dat je op een gegeven moment niet meer weet waarvan je uit moet gaan.
Ik wél.
Uit dit antwoord kun je opmaken hoe naief fundamentalistisch myopisch je bent. Je kunt de bijbel slechts vanuit een tunnelvisie bekijken. Je hebt jezelf de illusie gecreëerd dat jij de enig juiste sleutel tot het juiste verstaan van de bijbel hebt en vertaalt de boodschap van de bijbel enkel in iets positiefs.
Frank C schreef:Nou nee. Het Christendom is in wezen joods, want het heeft zijn oorsprong in TeNaCH.
De boodschap van Christus is een joodse boodschap. Het N.T. is door en door joods.
Dus voor mij niet zomaar een religie onder alle andere religies.
Hier leg je een bijzonder groot gebrek aan de dag: je hebt geen oog voor wat ik hierboven al heb opgemerkt, dat het nieuwe testament hellenistisch is. Het heeft weinig of niets te maken met jouw Tenach.
Frank C schreef:Velen zoeken steun in de bijbel. Dat klopt. Maar waar het om gaat is dat je in bijbelse zin niet moet zoeken naar zoiets als waarheid, alsof het om iets gaat wat losstaat van de bijbelteksten. In de bijbel is de waarheid altijd concreet, d.w.z. je moet de waarheid DOEN.
Indien je de waarheid moet
doen dan gaat het dus ten diepste wél eerst om wat de waarheid is. Jouw taalspelletje omzeilt steeds dit belangrijkste punt:
is de boodschap van de bijbel waarheid? Ik begrijp wel waarom jij daar een blind oog voor hebt: jij ziet drommels goed in dat wanneer je je ook maar even op de waarheidsvraag zou richten je geloof in de bijbel ontmaskerd zou worden.
Het gaat om belevende waarheid. Niet om een abstracte waarheid zoals je die in de Griekse filosofie tegenkomt.
Dat is best leuk gezegd, en ik zal je hierin niet tegenspreken, behalve indien je hier een valse tegenstelling wil creëren en beweren dat de Grieken geen oog hadden voor het doen van de waarheid.
Het punt waar het om gaat is dat je hier een onderscheid tussen 'belevend' en 'abstract' maakt, terwijl de grote vraag waarvoor je
eerst staat is dat je moet uitmaken wat waarheid is. En díe vraag ontwijk je opnieuw en opnieuw. Jij gaat eenvoudig als een axioma ervan uit dat de bijbel je waarheid geeft. Ik voor mij stel dat de gedachtenwereld die de bijbel ons schenkt
onwaar is.
'Belevende waarheid' moet allereerst op waarheid gebaseerd zijn. Dat is iets wat jij vertikt onder ogen te zien.
Frank C schreef:In de bijbel gaat het nooit om het 'wezen' van God, maar om Gods bondgenootschap met zijn volk. God sluit een verbond met zijn volk. Dit is altijd op basis van ongelijkheid; op basis van een sterke partij (God) en een zwakkere(Israël). God (JHWH) is door heel de Schrift heen God in het doen van Zijn Daden. D.w.z.: er wordt ons niet verklaard waarin Gods goddelijkheid bestaat (oneindigheid,eeuwigheid, almachtigheid....); God onthult Zijn hoedanigheid, Zijn God-zijn, in Zijn grote Daden. Daarom doet de bijbel zowat niets anders dan ons verhalen vertellen, te beginnen bij de verhalen van Genesis (Bèrè-sit) en te eindigen bij de verhalen van het N.T. t/m de Openbaring. Dus een God die Zijn God-zijn onthult in Zijn Daden. Dat is de Bijbel. Niet een boek dat vol staat met met (nog) weinig systematische aantekeningen over het 'wezen Gods', maar het verhaal van die God die de hoedanigheid van Zijn God-zijn bewijst in Zijn Daden.
"Er is geen God" is dan ook -typerend!- hetzelfde als 'Hij doet niets', vgl. Ps. 10, 41 4c en 4h. Wil je weten wat voor God Hij is ?
Ga maar Zijn Daden na. "Looft Hem om Zijn machtige daden" Ps 150,2
Prachtige prediker ben je, maar ik zeg je dat er helemaal geen daden van God zijn, laat staan Daden. Er is geen 'God sluit een verbond met zijn volk'. Dit is slechts een menselijk bedenksel. Wanneer het historisch-kritisch onderzoek uitmaakt dat er helemaal geen uittocht uit Egypte of opstanding van Jezus heeft plaatsgevonden, dan zijn er absoluut geen daden waarover we het zouden kunnen hebben. Enkel menselijke denkkronkels waardoor je je wel aangesproken kan voelen. Je kunt je net zo goed laten aanspreken door verhalen over ontvoeringen door ufonauten, of door de sprookjes van Grimm, of door Nietzsches Zo sprak Zarathoestra.
RT schreef:Daarom is een goede vertaling belangrijk. '" El Sjaddai" wordt vertaald met de "Almachtige". In de Spetuaginta staat een vertaling dat wordt aageduid met "Pantocrator", wat vertaald is met "Almachtige". Maar El-Sjaddai is onvertaalbaar. De vertaling "Almachtig" zit er zo helemaal naast. Martin Buber vertaalde het met 'der Gewaltige', 'de geweldige', iets aangrijpens, of aangrijpende, iets waar je (bij wijze van spreken) niet omheen kunt. Het woord sjaddai wordt wel gebruikt voor een berg: machtig, indrukwekkend, ontzaglijk, als uitdrukking van wat er tussen mensen kan gebeuren. Oorspronkelijk moet sjaddai ook een ervaringswoord zijn geweest. De veel latere kerkelijke theologie eigende zich sjaddai toe om God 'los te weken'van de verhalen en onder invloed van het Griekse denken (door o.m. de kerkvaders) El Sjaddai om te buigen naar een Almachtige, Alwetende Alleskunner...totaal vreemd aan de joodse Bijbelschrijvers.
Je taalspel is hopeloos verwarrend. Eerst stel je dat het woord niet vertaald kan worden. In dat geval laat het zien dat de tekst geen relevantie meer heeft voor ons. Vervolgens geef je tóch een vertaling: ontzagwekkend. In dat geval stel ik dat God eenvoudig de primitieve uitdrukking is voor wat men tegenwoordig het ontzagwekkende raadsel van het bestaan zou noemen. Het is naief een term van menselijke emotie te blijven gebruiken als verwijzing naar een Wezen.
Frank C schreef:Aan de andere kant wil een gelovige vechten voor zijn/haar houvast.
Nee hoor. Niet voor mij. Essentieel is dat je eerst voor iets moet openstaan; op een andere wijze de bijbel lezen bijv., dan verdwijnt alle oude godsbeelden en achterhaalde dogma's en vooroordelen vanzelf. Wat van waarde was en is blijft bestaan...
Maar indien je die laatste zin van je werkelijk tot je door laat dringen smelt de hele bijbel als sneeuw voor de zon weg.
Alles wat van waarde is in het mensenleven bestaat geheel zonder bijbel.
Alle houvast in een mensenleven moet een mens uit zijn eigen geest halen. De bijbel erbij te betrekken is volstrekt overbodig. En enkel voor zaken die
niet op waarheid berusten moet men openstaan. Waarheid maalt er niet om of we ervoor openstaan of niet.
Te laten zien hoe je op een andere manier specifieke bijbelteksten kunt lezen is overigens iets waar ik jou al in juni en sindsdien diverse malen om gevraagd hebt:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 53#p174053
Tot nu toe heb je je belofte wel gegeven maar nooit ingelost.
Frank C schreef:RT schreef: Hij/zij doet er alles aan om ook intellectueel de boel passend te maken. En hier loopt het mis. Er is geen eenduidige waarheid te destilleren uit de Bijbel.
Dat bedoel ik nu; destilleren, uitfilteren, losweken.... Jongen lees die verhalen nu eens zou ik willen zeggen.
En dan zijn jóuw gedachten, jóuw vooroordelen niet van belang: je moet de tekst laten spreken, anders ga je over de tekst heersen.Wanneer je wilt heersen óver de tekst, sla je de plank volledig mis.
Maar RT heeft hier wel degelijk gelijk. En ik en hij zullen het aantonen zodra we het over een specifieke tekst gaan hebben.
Ik zal je een voorbeeld geven. Je schreef ergens hierboven: "De geest van liefde en barmhartigheid is Gods geest". Aardig. Je zult vast een tekst uit de Tenach kunnen geven waarvan je het geleerd hebt. Maar ik vond in de bijbel een tekst uit Jesaja 34:
"Jahweh koestert woede tegen alle volken, zijn toorn ontbrandt tegen heel hun legermacht.
Hun wacht de vernietiging, hij heeft hen voor de slacht bestemd.
Gesneuvelden blijven onbegraven liggen, de stank van hun lijken stijgt op;
de bergen druipen van hun bloed.
De sterren aan de hemel vergaan, als een boekrol wordt de hemel opgerold.
Alle sterren vallen neer, zoals bladeren vallen van een wijnstok
of verschrompelde vruchten van een vijgenboom.
Want mijn zwaard verschijnt aan de hemel.
Het valt neer op Edom, als een oordeel over het volk dat mijn banvloek treft.
Het zwaard van Jahweh is rood van het bloed en druipt van het vet:
het bloed van rammen en bokken en het vet van de nieren van rammen.
Want Jahweh richt een offer aan in Bosra, een grote slachting in Edom.
Ook wilde stieren vallen dood neer, tegelijk met ossen en kalveren.
Het land is doordrenkt van bloed, de grond verzadigd van vet.
Want Jahweh houdt een dag van wraak, een jaar van vergelding: hij verdedigt Sion."
in Ezechiël 7 vind ik de tekst "Ik zal mijn toorn tegen u loslaten, Ik zal u oordelen volgens uw wandel en al uw gruwelen aan u vergelden. Ik zal u niet ontzien en geen medelijden hebben".
Ik stel dat jouw uitspraak dat Gods geest de geest van liefde en barmhartigheid is, nogal misleidend overkomt wanneer je op de volgende bladzijde bijbel moet lezen over een God die
geen medelijden kent,
woedend is en bezig is met
uitroeien en
slachten,
oorlog en
bloedvergelding.
Wanneer ik de uitspraken naast elkaar leg concludeer ik dat het in de bijbel niet om een god gaat, maar duidelijk enkel en alleen om de geest van de mens die deze woorden schreef, zoals elk boek en elk verhaal een verhaal van de denkwereld van de mens is. Dat de mens zijn eigen gevoelens zo opblaast dat hij ze omzet alsof het om een externe, boven de mens staande, autoriteit zou gaan is m.i. primitief.
Het is volstrekt onzin om ons te beschuldigen van vooroordeel, alsof bij ons de wil ontbreekt de teksten voor zichzelf te laten spreken. RT is juist veel overziend: hij stelt dat zijn ruime ervaring hem geleerd heeft dat er diverse gelovige benaderingen zijn, elkaar veelvuldig tegensprekend, en met als doel om de teksten zó te interpreteren dat men er in zijn moderne godsbeleving zijn voordeel mee kan doen.
Jij bent degene die vanuit vooroordelen praat, het vooroordeel dat de bijbel op een unieke manier relevant zou zijn voor onze tijd en ons persoonlijk leven, en alsof via de bijbel een communicatie of relatie met wat je God noemt mogelijk is. Ik voor mij stel dat ik de bijbel achter me laat als totaal irrelevant
juist omdat ik de teksten laat spreken zoals ze oorspronkelijk bedoeld zijn en ik enorme stofwolken dwaasheid opmerk. Ik vind die oorspronkelijke betekenis naief en tegen de borst stuitend en ontmaskerde ze als onwaar.
Frank C schreef:Twijfel is essentieel voor geloven (Paul Tillich). Zelfs Moeder Theresa twijfelde....
Geheel mee eens. Maar dat laat juist zien hoe weinig geloof om het lijf heeft.
Frank C schreef:Rt schreef: Als je een letterlijke kaft tot kaft benadering loslaat wat is dan nog jouw uitgangspunt?
Nou héél simpel; geen star fundamentalisme, géén platvloers creationisme, géén star historisme, géén bekrompen biblicisme...enz...enz...Wat hou je dan over ??: de levendige dynamische tekst; de taal van de bijbel leren verstaan. En het gaat pas echt leven als het iets met je doet, je aangesproken voelt, en van invloed is op je dagelijkse leven.
Daar gaat het (mij) om.
Waarom gaat het jou daarom? De 19 personen die vliegtuigen in wolkenkrabbers parkeerden leerden ook de taal van hun heilige teksten te verstaan en voelden zich er tot op merg en been door aangesproken. En er zijn ook mensen die hun hele leven in het teken van de bijna eindeloze serie van de
X-files hebben staan. Het is voor hen een levendige dynamische leefwereld en hun hele leven kan ervan vervuld zijn.
Zoals gezegd: je maakt de menselijke belevenis tot het belangrijkste. Religie is voor jou je egotrip.
Ik stel dat de
waarheidsvraag ver boven dit kleinmenselijke 'belevende geloof' uitsteekt.