Abiogenese en evolutie

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Hanss
Banned
Contacteer:

Re: Abiogenese en evolutie

Bericht door Hanss »

PietV. schreef:
Hanss schreef: Als je daar geen antwoord op kunt geven (en dat kan je niet) dan is de rest van het evolutieverhaaltje ook niets waard.
Als er stukken ontbreken in een puzzel, moet dan de hele puzzel in de prullenbak. Ik kan je geen alomvattende verklaring geven over het ontstaan van het heelal. Die illusie heb ik ook niet. Je kan zelf gaan zoeken naar dingen die je fascineren. Ik ga ook niet op de stoel van fysicus zitten om een uitleg te geven over dit vakgebied en de onderzoeksresultaten. Het evolutie verhaaltje daar kan ik heel veel over vertellen. Echter ik moet je teleurstellen er zijn prachtige boeken te koop waar je genoeg voorbeelden in kan vinden die dit natuurlijke proces uit de doeken doen. Zonde van mijn tijd om iemand die in een soort permanente ontkenningsfase bivakkeert uitleg te geven over iets wat hem toch niet boeit. En niet kan leven met de gedachte dat hij hier toevallig rondloopt en dat het straks afgelopen is. Net als de miljarden mensen die voor hem hebben geleefd.
Beste PietV, je psychologiseert i.p.v. dat je een zinnig antwoord kan produceren en ik vroeg helemaal niet naar een alomvattende verklaring voor het ontstaan van het heelal, maar ik vroeg slechts wat (of wie) verantwoordelijk is voor al die informatie die in die 'oerknal' zat die Bach zijn composities heeft kunnen laten maken, of zelfs dat het mogelijk was dat een boek als de Bijbel kon ontstaan.

Ik vind het zeer zwak om een opponent vervolgens voor gek te verslijten als je zelf geen antwoord weet op een vraag die aan de basis staat van alles waar het hier op deze site over gaat.

De evolutionist gelooft dus toch in een soort 'hocus pocus'?

Jouw allesomvattende verklaring is jouw imaginaire vriend god, dát heb je duidelijk genoeg gemaakt inmiddels, maar dit forum is geen zeepkist en dus krijg je bij deze de opdracht antwoorden te gaan geven op de vragen die andere forumleden aan je gesteld hebben en/of kennis te gaan nemen en te overdenken wat de leden van dit forum je inmiddels zo rijkelijk hebben aangedragen. Verzoeke hier goede nota van te nemen, de volgende keer krijg je een officiële waarschuwing!
Bram Kaandorp
Ervaren pen

Bericht door Bram Kaandorp »

BadAssChick schreef:@Hanss
als je niet gelooft in de evolutie hoe komt het dan dat poolvossen een dikke korte vacht hebben met kleine oortjes en rode vossen een langere dunne vacht met grotere oren
en hoe komt het dan dat Geologen en Archeologen fossielen hebben gevonden van dinosaurussen van meerdere soorten die gelinkt kunnen worden aan de huidige diersoorten
en hoe hebben biologen en andere wetenschappers dan kunnen aantonen dat krokodillen,kaaimannen,en aligators en sommige schilpadsoorten al miljoenen jaren oud zijn ???????
De standaard argumenten zijn:

Als je naar alle fossielen kijkt, dan zie je geen transities, je ziet alleen allemaal verschillende soorten.

Koolstof datering is niet betrouwbaar genoeg, en daarom kunnen we het niet gebruiken.

God kan al die dieren hebben geschapen om te passen in die specifieke omgevingen.

God heeft alles zo gemaakt alsof het lijkt dat evolutie klopt, en dat het lijkt alsof de aarde miljarden jaren oud is. Hij deed dat om ons te testen.

Stuk voor stuk houden ze geen water, maar dat houdt creationisten niet tegen om ze te gebruiken.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

Douglas Adams
BadAssChick
Ervaren pen

Bericht door BadAssChick »

eeh Bram je bent toch atheist... :lol:

het houdt idd geen steek ,maar goed thx voor je antwoord nu Hanss nog :D
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart.
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.

http://www.robustiano.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Hanss schreef:
Ik vind het zeer zwak om een opponent vervolgens voor gek te verslijten als je zelf geen antwoord weet op een vraag die aan de basis staat van alles waar het hier op deze site over gaat.

Het is niet zwak. Maar verstandige mensen houden gewoon hun mond en verzinnen geen zaken waar ze niets over kunnen bewijzen. En de gemiddelde evolutionist denkt niet in goochelaarstermen. Maar doorzoekt de materie en kijkt of de hypothese nieuwe elementen behoeft of consolideert bestaande aspecten. Door nog meer bewijs te vinden wat een bestaande opvatting verder onderbouwt. En tot nu kom je steeds met je godsbeeld aandragen in meerdere topics zonder ook maar een moment te denken aan de onderbouwing.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Hanss
Banned
Contacteer:

Bericht door Hanss »

moderator schreef:Jouw allesomvattende verklaring is jouw imaginaire vriend god, dát heb je duidelijk genoeg gemaakt inmiddels, maar dit forum is geen zeepkist en dus krijg je bij deze de opdracht antwoorden te gaan geven op de vragen die andere forumleden aan je gesteld hebben en/of kennis te gaan nemen en te overdenken wat de leden van dit forum je inmiddels zo rijkelijk hebben aangedragen. Verzoeke hier goede nota van te nemen, de volgende keer krijg je een officiële waarschuwing!
Dit is één van de meest zwakke reacties die ik ooit heb gehad op een forum.

Nogmaals: wie of wat is verantwoordelijk voor de wis- natuur en scheikundige INFORMATIE die OVERVLOEDIG aanwezig was in de 'oerknal'?

Als de reactie alleen bestaat in uitsluiting heeft men de discussie verloren en wil men er niets van leren.
Bram Kaandorp
Ervaren pen

Als je enkel die vraag blijft herhalen, en maar blijft herhalen dat niemand hierop antwoordt, en je jezelf winnaar uitroept (dat is wat je impliceert met "verloren"), dan neem ik aan dat dit ook je laatste bericht was.

Want wat heb je in deze discussie nog te zoeken als je gewonnen hebt?
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

Douglas Adams
Hanss
Banned
Contacteer:

Bericht door Hanss »

PietV. schreef:
Hanss schreef:

Het is niet zwak. Maar verstandige mensen houden gewoon hun mond en verzinnen geen zaken waar ze niets over kunnen bewijzen. En de gemiddelde evolutionist denkt niet in goochelaarstermen. Maar doorzoekt de materie en kijkt of de hypothese nieuwe elementen behoeft of consolideert bestaande aspecten. Door nog meer bewijs te vinden wat een bestaande opvatting verder onderbouwt. En tot nu kom je steeds met je godsbeeld aandragen in meerdere topics zonder ook maar een moment te denken aan de onderbouwing.
PietV, het dringt maar niet tot je door dat ik een cynischer en zwartgalliger evolutionist ben geweest dan jullie allemaal bij elkaar.

Ik kwam al tot de conclusie dat evolutie ONZIN is VOORDAT ik ging geloven in de God van de Bijbel!

Als ik op die basis met jullie ga discussiëren maak ik spreekwoordelijk gehakt van al jullie overtuigingen.
a.r.

Bericht door a.r. »

Helaas voor jou, ik ben moderator op dit forum en jij houd je net als de andere forumgebruikers gewoon aan de regels van dit forum! Je hebt inmiddels meer dan genoeg ruimte gekregen om op je zeepkistje te staan. Klachten over de mod's kun je deponeren in het klachtentopic! En nu Bot en gewoon doen wat ik je eerder al schreef!
Hanss
Banned
Contacteer:

Bericht door Hanss »

Bram Kaandorp schreef:Als je enkel die vraag blijft herhalen, en maar blijft herhalen dat niemand hierop antwoordt, en je jezelf winnaar uitroept (dat is wat je impliceert met "verloren"), dan neem ik aan dat dit ook je laatste bericht was.

Want wat heb je in deze discussie nog te zoeken als je gewonnen hebt?
Onderzoeken of deze medemensen in staat zijn om echt goed hun verstand te gebruiken opdat er mogelijk overeenstemming mogelijk is....omdat we medemensen zijn.
Hanss
Banned
Contacteer:

Bericht door Hanss »

a.r. schreef:Helaas voor jou, ik ben moderator op dit forum en jij houd je net als de andere forumgebruikers gewoon aan de regels van dit forum! Je hebt inmiddels meer dan genoeg ruimte gekregen om op je zeepkistje te staan. Klachten over de mod's kun je deponeren in het klachtentopic! En nu Bot en gewoon doen wat ik je eerder al schreef!
Zeg van jezelf en de anderen ook dat ze op hun (evolutie)'zeepkistje' staan, dan ben je tenminste evenwichtig in je oordeel.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Hanss schreef:[PietV, het dringt maar niet tot je door dat ik een cynischer en zwartgalliger evolutionist ben geweest dan jullie allemaal bij elkaar.
Wat versta jij onder evolutionist?

Alleen dat je er in "geloofde" waarschijnlijk?

Je hebt hier al duidelijk laten zien dat je van evolutie absoluut geen enkel idee hebt, getuige de belachelijke links die je plaatste.
Dus wat evolutionist?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Hanss
Banned
Contacteer:

Bericht door Hanss »

Fishhook schreef:
Hanss schreef:[PietV, het dringt maar niet tot je door dat ik een cynischer en zwartgalliger evolutionist ben geweest dan jullie allemaal bij elkaar.
Wat versta jij onder evolutionist?

Alleen dat je er in "geloofde" waarschijnlijk?

Je hebt hier al duidelijk laten zien dat je van evolutie absoluut geen enkel idee hebt, getuige de belachelijke links die je plaatste.
Dus wat evolutionist?
Fishhook, jij gaat niet voor mij bepalen of ik een evolutionist geweest ben of niet.

Gisteren zag ik nog de persoon die het ooit nodig vond om me 'Jesus Hitler' te noemen.

Met hem heb ik ooit een stevige discussie gehad over evolutie en 'een god', en hij was degene die me trachtte te overtuigen van het bestaan van 'een god', ook al was hij zelf helemaal geen Bijbel-gelovige.

Ik vond echt alles onzin wat hij zat uit te kramen en dat heb ik hem toen ook recht in zijn gezicht gezegd, omdat ik zeker meende te weten dat er evolutie bestond.

Ik was a.h.w. een discipel van Carl Sagan!
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Hanss schreef:Fishhook, jij gaat niet voor mij bepalen of ik een evolutionist geweest ben of niet.
Nee, dat doe je zelf.
Je gebrek aan kennis doet je door de mand vallen.
Je doet me denken aan Kirk Cameron, die ook claimt ooit "atheïst" en "evolutionist" te zijn geweest.
Sterker nog: Hij beweert zelfs heden ten dage nog atheïstische vrienden te hebben. :lol:
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Deze discussie geeft weer een déjà-vu gevoel. Het verloopt steeds hetzelfde.
De wetenschap verzameld feiten, laat daar de wiskunde op los, komt tot natuurwetten en op basis daarvan komt men op een singulariteit en een 'oerknal'.
Omdat de huidige natuurwetten niet werken in de singulariteit, kunnen we daar weinig over zeggen, De string-theorie zou oplossing kunnen zijn, maar vraagt nogal wat voorstellingsvermogen en is nou niet bepaald bewezen.

Aan de andere kant zijn er de creationisten. Die beginnen aan de andere kant. Zij hebben een verklaring voor het ontstaan van alles, zoeken daar feiten bij, niet passende feiten worden verworpen of zelfs ontkent, dat ze er zijn. De wiskunde en de natuurkundige wetten worden verworpen als pseudo-wetenschap zodra het over het ontstaan van het universum en evolutie gaat.
Een enkeling lijkt zich maar te bekeren de ene of de andere kant op.

De verklaring die de creationisten hebben is een bovennatuurlijk wezen, die de boel gecreëerd heeft.

En nu kom (eindelijk) ik op mijn punt:
Nog nooit is de theorie van het bovennatuurlijke besproken. Het zou wellicht interessant zijn eens te kijken, op welke "genesis" we uitkomen als we proberen met behulp van een bovennatuurlijk wezen de schepping te verklaren.

Laat ik vast een voorzetje geven, misschien verdient dit ook welk een aparte topic.

Het oerbegin

In het begin was er niets, behalve de gapende leegte, de Oerruimte, het Ginungagap, met in het noorden de ijswereld Niflheim en in het zuiden de vuurwereld Muspellheim.
In Niflheim was een bron, Hvergelmir ofwel de Ruisende Ketel. Uit deze bron stroomden twaalf stromen, zij droegen de verzamelnaam Elivágar, en afzonderlijk waren zij Svöl, Gunurd, Formfimbul, Þul, Slíd, Hríd, Sylg, Ylg, Víd, Leiptr en Gjöll genoemd, met Gjöll dicht bij het laagste punt, Niflhel.
Muspellheim was heet en licht, onbegaanbaar voor mensen en elk ander wezen, behalve voor hen die afstammen van Muspell zelf. Surt, of Zwart, bewaakt de ingang, hij woont daar met zijn volk. De poort wordt bewaakt door Surt en zijn vlammend zwaard. Surt speelt een cruciale rol in het einde van de wereld.

De Elivágar stroomden weg van de Ruisende Ketel, Hvergelmir, en zij kwamen in ijzige koude terecht, waardoor zij bevroren. De waterdamp die uit deze massa opsteeg sloeg op de rivieren neer en bevroor tot rijp. De ene laag zette zich af op de andere en zo groeide de ijslaag in de Oerruimte.

Zie verder: http://nl.wikipedia.org/wiki/Oudnoords_ ... ngsverhaal" onclick="window.open(this.href);return false;

Mij lijkt het redelijk waarheidsgetrouw verhaal. Het heeft duidelijk een eenvoudig begin en er is een evolutie in de schepping herkenbaar. Bovendien is de wereld een beetje een afspiegeling van de godenwereld. Wat logisch lijkt. Stel daar tegenover eens genesis uit de thora. De laatste is een erg armoedige verklaring. Een beetje een Harry Potter verhaal. Zo is er niets, zo is er iets.

Welke scheppingsverklaringen kennen we nog meer en welke lijkt het meest waarschijnlijk?
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Bram Kaandorp
Ervaren pen

Vilaine schreef:Welke scheppingsverklaringen kennen we nog meer en welke lijkt het meest waarschijnlijk?
Dat vraagt om een nieuwe topic, als je het mij vraagt.

Ik ben benieuwd, aangezien ik me niet in veel scheppingsverhalen heb verdiept.

Douglas Adams
Plaats reactie