Sararje schreef:
Nee, net als dat communisme in de ogen van Marx ook een perfect vredige samenleving voorstaat. De praktijk moge je bekend zijn (en anders ga je maar even De Goelagarchipel lezen). Echter, op papier kan elke zelfbenoemde nitwit (of moet ik zeggen Philosopher-king) een staatsvorm bedenken. Echter, er worden al een heel stel praktische bezwaren genoemd tegen het model van Molyneux waar jij of Molyneux zelf onvoldoende op ingaan.
Ik heb geen goede praktische bezwaren gehoord, aangezien de "bezwaren" steeds uitgaan van een AP samenleving, of een volledig losstaand scenario waarvan ik de achtergrond niet weet. Met beide kan ik niks.
Ja en dus? We hebben geen overheid die je terugfluit dus koop jij vast bij de lokale Blokker je messenset of doe ik het om mijn standpunten kracht bij te zetten?
Ik dacht dat jij een vredig persoon was?
En dan zijn we weer terug bij de 100% Voluntarische samenleving waar we het al eerder over hebben gehad die een idylle is.
Dus ik heb het óf over bloederige burgerloorlog, óf over 100% ideale hemel op aarde? Als je nooit opgemerkt heb dat ik iets anders schreef, wil ik nu onmiddellijk stoppen met je te discussieren.
Juist! Op vrijwillige basis, daar gaan we alweer. En wat zijn de consequenties als ik dat dus niet wil? Wie fluit de sociopaat dan terug? Overigens is sociopathie niet te genezen en om iemand uit de ouderlijke macht te ontzetten, is een uitspraak van een onafhankelijke rechter nodig. En daar ga je weer: waar is die in een anarchie?
Er bestaan geen rechters, koningen of presidenten in een NAP samenleving, lijkt me duidelijk waarom.
Je maakt nu wel een heel grove versimpeling van de oorzaken van oorlog. Je vormt op die manier een natie-staat, maar dat leidt welliht tot chauvisme, maar chauvinisme hoeft nog helemaal niet te leiden tot oorlog. Bovendien bezondigt Molyneux zichzelf ook regelmatig aan een of meerdere van deze doodzondes.
Doodzonde?
Je redenering gaat dus niet op.
Om even een paar af te te gaan: Molyneux geeft o.a. aan dat er geen rationele reden is om van je ouders te houden dus dat je net zo goed met ze kan breken.
Dat heb ik hem nergens zien zeggen. Zou je dat kunnen citeren?
Op het moment dat je je hiertegen verzet neemt Molyyneux aan dat je aan een Stockholm-syndroom lijdt (aldus de redeneringen van Philosopher-King PCRS)
Kan je Molyneux ook hier citeren?
Hiermee vernedert hij zijn opponent en aangezien de titel van philosopher-king gewoon te koop is, maakt hij nog gewoon geld afhandig.
Ik weet niet op wat voor manier zo'n naam voor een donatielevel, vernederend kan zijn. Als je de titel 'negerhater' op kon kopen, wellicht, maar wat hiermee mis is weet ik niet.
Tenslotte zit je m.i. met een ander probleem. Op het moment dat de Molyneux-heilstaat werklelijkheid wordt (is het al in bepaalde regios op de wereld, zie bijv. Congo momenteel)
Congo is om heel duidelijke redenen geen voorbeeld van een NAP samenleving.
dan zullen de DROs van Molyneux zich op exact dezelfde wijze handhaven als de gevreesde overheid alleen zijn het dan commerciele instellingen op wie niemand controle kan uitoefenen behalve een concurrende DRO, dat resulteert dus in burgeroorlog!
Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest. Ik ga (en zover ik weet doet Molyneux dat ook) uit van een NAP samenleving. Je conclusie gaat daar dus niet voor op.
Een NAP samenleving kan alleen ontstaan als je op een niet-agressieve manier alle conflicten kan oplossen. Aangezien Molyneux ook rekening houdt met het bestaan van DROs om je eigendom te verdedigen en jij consequent niet in staat bent om scenarios over eigendomsconflicten op te lossen, ben ik zeer sterk nog steeds in mijn mening gesterkt dat jij die in een anarchistische samenleving niet kan oplossen en sterker nog: dat dit zonder geweld ook niet oplosbaar is.
Ok, als dat je conclusie is zijn we uitgepraat.
Wij als burgers van een democratische rechtstaat,
Ik ben hier toevallig geboren, hoor.
Nooit dat ding gezien of ondertekend.
Of ga zelf maar even o.a. Hume lezen
Hume is dood. Contracten ondertekenen met een dode man lijkt me raar.
Tsja, de doodzondes zijn een andere manier om een sociaal contract af te dwingen op irrationele gronden. Het sociale contract wordt gesloten op gronden waar een meerderheid van de bevolking voorstander van is in een democratie.
Wanneer heb jij een sociaal contract gesloten? Wat is een bevolking?
Jij maakt gebruik van diensten van de overheid zoals wegen, straatverlichting, electriciteitskabels, scholen etc. Hierdoor conformeer jij je al aan dat Sociale Contract. Of Hume nu dood is of niet, maakt niet uit. Als filosofen dood zijn gaat de waarde van hun filosofie niet verloren. En als jij niet weet wat er onder bevolking wordt verstaan, pak een woordenboek.
Wat is een sociaal contract en hoe weet je dat het bestaat? Ik heb dat ding iig nooit gezien of ondertekend.
Weet je wat: verkas morgen maar naar een gebied waar geen enkel Sociaal Contract heerst.
Of niet. Hoe 'heerst' een sociaal contract? Heb je ooit een sociaal contract een bevolking zien toespreken en commando's afvaardigen? (zoals je mij net commandeerde te verkassen, bijv., niet erg aardig van je btw)
Bijvoorbeeld Congo of Afghanistan. Eens zien hoe tijn je het daar vindt om te leven zonder sociaal contract. Het sociale contract bevat rechten en plichten.
Wat zijn rechten en plichten?
De rechten die jij o.a. hebt zijn bescherming tegen willekeur van de overheid, bescherming van eigendom, vrijheid van vereniging, drukpers, meningsuiting, invloed op de wetgeving, ziekenzorg enz enz. Als jij die allemaal niet wenst, prima, ga jij morgen even richting Kandahar?
Volgens mij kan ik mijzelf en mijn bezit beschermen, anderen ontmoeten, iets laten afdrukken, mijn mening uitspreken, naar een arts gaan zonder dat het ergens opgeschreven staat? Dat kan ik overal en altijd (behalve wanneer er geen artsen in de buurt zijn die me willen helpen, of andere mensen om te ontmoeten, of een druk/printmachine etc).
Die arts heeft het veel te druk met zijn spullen te beschermen tegen de vele dieven die graag zijn spulletjes willen hebben. Als jij voor het beschermen van je bezit een DRO nodig hebt, dan heb je voor het vrij kunnen verkonigen van je mening ook een DRO nodig omdat anders een concurrende DRO bij jou wel even zijn messenset komt uitproberen.
Ik begrijp niet waar je het over hebt.
Wat denk je? Hoe realistisch is dit? Ze zijn juist veel gevaarlijker omdat ze aan niets of niemand verantwoording verschuldigd zijn. Ik zal wel even DRO Blackwater BV inhuren, okee? Als je Blackwater niets zegt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Blackwater_Worldwide
Nee, dat is geen leger hoor, maar dat is een verzameling gewapende mannen die de orde en eigendom bewaken.
Ze zijn verantwoording verschuldigd aan hun klanten en partners.
Ja, en dat was DRO Kutmarokkanen BV ook aan Willem H in mijn eerdere voorbeeld. Ondertussen zijn er om die reden wel mensen naar de andere wereld geholpen om die reden. Dat is tegen je NAP.
Maar je moet nog steeds mijn scenarios beantwoorden, ik wacht op een antwoord.
dodo schreef:
Uit de lucht een losstaande scenario grijpen, wanneer contractuele relaties in een NAP samenleving ongetwijfeld veel complexer zullen zijn, doet tekort aan de mogelijkheden die bovenstaande scenario's zouden kunnen voorkomen.
Ik kan je vage scenario's niet oplossen.
Volgens mij heb ik alles gedaan dat ik kon om je vragen te beantwoorden. Ik zal het hierbij moeten laten, vrees ik. Ik heb het gesprek met jou als aanvallend (mij dingen commanderen, agressieve voorbeelden geven, praten over messensets) en onoprecht (mijn standpunt onjuist weergeven, vragen stellen waar ik geen antwoord op kan geven) ervaren.
appelfflap schreef:
2 mensen ter goeder trouw, geen notoire contractbrekers, die denken gelijk te hebben.
een simpel conflict en je zit zo vast als maar zijn kan.
denk er nog eens over na en geef dan een zinnig antwoord.
Ik vrees dat ik geen zinnige antwoorden kan geven op onzinnige vragen. Zie mijn bezwaar over vage scenario's boven.
Aangezien ik van de deelnemers hier geen zinnige vragen meer verwacht, maar een herhaling van het eerdere, zou ik het hierbij willen laten. Als andere lezers van deze discussie nog vragen hebben kun je die gerust stellen, hier over via pm.