The Stateless Society van Dhr Molyneux

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

siger

Bericht door siger »

Molyneux in Practical Anarchy p. 41 schreef:Well, if I were setting up some sort of private military defense agency, the first thing I would do is try to figure out how I could most effectively protect my subscribers, for the least possible cost. The first thing that I would note is that nuclear weapons have been the single most effective deterrent to invasion that has ever been invented. Not one single nuclear power has ever been invaded, or threatened with invasion – and so, in a very real sense, there is no bigger “bang for the buck” in terms of defense than a few well-placed nuclear weapons.
If we assume that a million subscribers are willing to pay for a few nuclear weapons as a deterrent to invasion, and that those nuclear weapons cost about $30 million to purchase and maintain every year, then we are talking about $30 a year per subscriber – or less than a dime a day..
Toch belangrijk genoeg om even te vertalen:

Stefan Molyneux in Practical Anarchy p. 41:"Wel zie, als ik een soort van privé militair verdedigingsagentschap zou opzetten, dan zou ik me eerst en vooral afvragen hoe ik mijn klanten best kon beschermen aan de laagste kost. Het eerste waaraan ik zou denken is dat kernwapens het enige best werkende afweermiddel is want er werd nog nooit een kernmacht binnengevallen of bedreigd met binnenvallen - en dus is er in de heel echte betekenis geen betere "klap voor je poen" in termen van verdediging dan enkele goedgeplaatste kernwapens. Als we rekenen met één miljoen klanten die willen betalen voor enkele kernwapens als een afschrikking voor invasie, en dat deze nucleaire wapens ongeveer 30 miljoen dollar kosten in aankoop en jaarlijks onderhoud, dan spreken we over ongeveer 30 dollar per jaar per klant, of minder dan een stuiver per jaar"

Hieruit moet men besluiten dat in een anarcho-kapitalistische samenleving:
- de samenleving niet minder gewelddadig zal zijn.
- geweld oncontroleerbaar zal meedrijven op de golven van vraag en aanbod.
- elke publieke controle of verantwoording over het gebruik van massavernietigingswapens zal verdwijnen.
- onduidelijkheid zal heersen over grenzen, of ze nu tussen staten, natie, grondgebieden (van wát???), dorpen, provincies, pompoenverenigingen, etc... of tussen simpele buren zijn
- dat bijgevolg "initiatie van geweld" is wat ieder ervan zal willen maken.
- conflicten zullen structureel, oncontroleerbaar en onbegrensd worden.
- platvloerse gewetenloze ongeletterde grootpraters carriere zuillen maken.
Laatst gewijzigd door siger op 31 dec 2008 01:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dodo
Geregelde verschijning
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 apr 2008 21:45

Bericht door dodo »

Sararje schreef: Nee, net als dat communisme in de ogen van Marx ook een perfect vredige samenleving voorstaat. De praktijk moge je bekend zijn (en anders ga je maar even De Goelagarchipel lezen). Echter, op papier kan elke zelfbenoemde nitwit (of moet ik zeggen Philosopher-king) een staatsvorm bedenken. Echter, er worden al een heel stel praktische bezwaren genoemd tegen het model van Molyneux waar jij of Molyneux zelf onvoldoende op ingaan.
Ik heb geen goede praktische bezwaren gehoord, aangezien de "bezwaren" steeds uitgaan van een AP samenleving, of een volledig losstaand scenario waarvan ik de achtergrond niet weet. Met beide kan ik niks.
Ja en dus? We hebben geen overheid die je terugfluit dus koop jij vast bij de lokale Blokker je messenset of doe ik het om mijn standpunten kracht bij te zetten?
Ik dacht dat jij een vredig persoon was?
En dan zijn we weer terug bij de 100% Voluntarische samenleving waar we het al eerder over hebben gehad die een idylle is.
Dus ik heb het óf over bloederige burgerloorlog, óf over 100% ideale hemel op aarde? Als je nooit opgemerkt heb dat ik iets anders schreef, wil ik nu onmiddellijk stoppen met je te discussieren.
Juist! Op vrijwillige basis, daar gaan we alweer. En wat zijn de consequenties als ik dat dus niet wil? Wie fluit de sociopaat dan terug? Overigens is sociopathie niet te genezen en om iemand uit de ouderlijke macht te ontzetten, is een uitspraak van een onafhankelijke rechter nodig. En daar ga je weer: waar is die in een anarchie?
Er bestaan geen rechters, koningen of presidenten in een NAP samenleving, lijkt me duidelijk waarom.
Je maakt nu wel een heel grove versimpeling van de oorzaken van oorlog. Je vormt op die manier een natie-staat, maar dat leidt welliht tot chauvisme, maar chauvinisme hoeft nog helemaal niet te leiden tot oorlog. Bovendien bezondigt Molyneux zichzelf ook regelmatig aan een of meerdere van deze doodzondes.
Doodzonde?
Je redenering gaat dus niet op.
Om even een paar af te te gaan: Molyneux geeft o.a. aan dat er geen rationele reden is om van je ouders te houden dus dat je net zo goed met ze kan breken.
Dat heb ik hem nergens zien zeggen. Zou je dat kunnen citeren?
Op het moment dat je je hiertegen verzet neemt Molyyneux aan dat je aan een Stockholm-syndroom lijdt (aldus de redeneringen van Philosopher-King PCRS)
Kan je Molyneux ook hier citeren?
Hiermee vernedert hij zijn opponent en aangezien de titel van philosopher-king gewoon te koop is, maakt hij nog gewoon geld afhandig.
Ik weet niet op wat voor manier zo'n naam voor een donatielevel, vernederend kan zijn. Als je de titel 'negerhater' op kon kopen, wellicht, maar wat hiermee mis is weet ik niet.
Tenslotte zit je m.i. met een ander probleem. Op het moment dat de Molyneux-heilstaat werklelijkheid wordt (is het al in bepaalde regios op de wereld, zie bijv. Congo momenteel)
Congo is om heel duidelijke redenen geen voorbeeld van een NAP samenleving.
dan zullen de DROs van Molyneux zich op exact dezelfde wijze handhaven als de gevreesde overheid alleen zijn het dan commerciele instellingen op wie niemand controle kan uitoefenen behalve een concurrende DRO, dat resulteert dus in burgeroorlog!
Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest. Ik ga (en zover ik weet doet Molyneux dat ook) uit van een NAP samenleving. Je conclusie gaat daar dus niet voor op.
Een NAP samenleving kan alleen ontstaan als je op een niet-agressieve manier alle conflicten kan oplossen. Aangezien Molyneux ook rekening houdt met het bestaan van DROs om je eigendom te verdedigen en jij consequent niet in staat bent om scenarios over eigendomsconflicten op te lossen, ben ik zeer sterk nog steeds in mijn mening gesterkt dat jij die in een anarchistische samenleving niet kan oplossen en sterker nog: dat dit zonder geweld ook niet oplosbaar is.
Ok, als dat je conclusie is zijn we uitgepraat.
Wij als burgers van een democratische rechtstaat,
Ik ben hier toevallig geboren, hoor.
en als je niet bekend bent met de term Sociaal Contract:
http://en.wikipedia.org/wiki/Social_contract
Nooit dat ding gezien of ondertekend.
Of ga zelf maar even o.a. Hume lezen
Hume is dood. Contracten ondertekenen met een dode man lijkt me raar.
Tsja, de doodzondes zijn een andere manier om een sociaal contract af te dwingen op irrationele gronden. Het sociale contract wordt gesloten op gronden waar een meerderheid van de bevolking voorstander van is in een democratie.
Wanneer heb jij een sociaal contract gesloten? Wat is een bevolking?
Jij maakt gebruik van diensten van de overheid zoals wegen, straatverlichting, electriciteitskabels, scholen etc. Hierdoor conformeer jij je al aan dat Sociale Contract. Of Hume nu dood is of niet, maakt niet uit. Als filosofen dood zijn gaat de waarde van hun filosofie niet verloren. En als jij niet weet wat er onder bevolking wordt verstaan, pak een woordenboek.
Wat is een sociaal contract en hoe weet je dat het bestaat? Ik heb dat ding iig nooit gezien of ondertekend.
Weet je wat: verkas morgen maar naar een gebied waar geen enkel Sociaal Contract heerst.
Of niet. Hoe 'heerst' een sociaal contract? Heb je ooit een sociaal contract een bevolking zien toespreken en commando's afvaardigen? (zoals je mij net commandeerde te verkassen, bijv., niet erg aardig van je btw)
Bijvoorbeeld Congo of Afghanistan. Eens zien hoe tijn je het daar vindt om te leven zonder sociaal contract. Het sociale contract bevat rechten en plichten.
Wat zijn rechten en plichten?
De rechten die jij o.a. hebt zijn bescherming tegen willekeur van de overheid, bescherming van eigendom, vrijheid van vereniging, drukpers, meningsuiting, invloed op de wetgeving, ziekenzorg enz enz. Als jij die allemaal niet wenst, prima, ga jij morgen even richting Kandahar?
Volgens mij kan ik mijzelf en mijn bezit beschermen, anderen ontmoeten, iets laten afdrukken, mijn mening uitspreken, naar een arts gaan zonder dat het ergens opgeschreven staat? Dat kan ik overal en altijd (behalve wanneer er geen artsen in de buurt zijn die me willen helpen, of andere mensen om te ontmoeten, of een druk/printmachine etc).
Die arts heeft het veel te druk met zijn spullen te beschermen tegen de vele dieven die graag zijn spulletjes willen hebben. Als jij voor het beschermen van je bezit een DRO nodig hebt, dan heb je voor het vrij kunnen verkonigen van je mening ook een DRO nodig omdat anders een concurrende DRO bij jou wel even zijn messenset komt uitproberen.
Ik begrijp niet waar je het over hebt.
Wat denk je? Hoe realistisch is dit? Ze zijn juist veel gevaarlijker omdat ze aan niets of niemand verantwoording verschuldigd zijn. Ik zal wel even DRO Blackwater BV inhuren, okee? Als je Blackwater niets zegt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Blackwater_Worldwide
Nee, dat is geen leger hoor, maar dat is een verzameling gewapende mannen die de orde en eigendom bewaken.
Ze zijn verantwoording verschuldigd aan hun klanten en partners.
Ja, en dat was DRO Kutmarokkanen BV ook aan Willem H in mijn eerdere voorbeeld. Ondertussen zijn er om die reden wel mensen naar de andere wereld geholpen om die reden. Dat is tegen je NAP.
Maar je moet nog steeds mijn scenarios beantwoorden, ik wacht op een antwoord.
dodo schreef: Uit de lucht een losstaande scenario grijpen, wanneer contractuele relaties in een NAP samenleving ongetwijfeld veel complexer zullen zijn, doet tekort aan de mogelijkheden die bovenstaande scenario's zouden kunnen voorkomen.
Ik kan je vage scenario's niet oplossen.

Volgens mij heb ik alles gedaan dat ik kon om je vragen te beantwoorden. Ik zal het hierbij moeten laten, vrees ik. Ik heb het gesprek met jou als aanvallend (mij dingen commanderen, agressieve voorbeelden geven, praten over messensets) en onoprecht (mijn standpunt onjuist weergeven, vragen stellen waar ik geen antwoord op kan geven) ervaren.
appelfflap schreef: 2 mensen ter goeder trouw, geen notoire contractbrekers, die denken gelijk te hebben.
een simpel conflict en je zit zo vast als maar zijn kan.
denk er nog eens over na en geef dan een zinnig antwoord.
Ik vrees dat ik geen zinnige antwoorden kan geven op onzinnige vragen. Zie mijn bezwaar over vage scenario's boven.

Aangezien ik van de deelnemers hier geen zinnige vragen meer verwacht, maar een herhaling van het eerdere, zou ik het hierbij willen laten. Als andere lezers van deze discussie nog vragen hebben kun je die gerust stellen, hier over via pm.
www.freedomainradio.com - The philosophy of personal and political freedom
The science of historical motivation - www.psychohistory.com
www.alice-miller.com - On child abuse and mistreatment
appelfflap
Banned
Berichten: 8929
Lid geworden op: 23 mei 2005 17:16

Bericht door appelfflap »

dodo schreef:
appelfflap schreef: 2 mensen ter goeder trouw, geen notoire contractbrekers, die denken gelijk te hebben.
Ik vrees dat ik geen zinnige antwoorden kan geven op onzinnige vragen.

Aangezien ik van de deelnemers hier geen zinnige vragen meer verwacht, maar een herhaling van het eerdere, zou ik het hierbij willen laten. Als andere lezers van deze discussie nog vragen hebben kun je die gerust stellen, hier over via pm.
het gaat niet over vage scenario's.
het gaat om een algemeen idee over hoe je conflicten in jouw NAP oplost als het consensusmodel niet werkt (beide partijen denken dat ze gelijk hebben en willen niet toegeven).Burgergeschillen die vandaag door het vredegerecht aangepakt worden.
bij jouw model valt dit systeem weg dus ik zou graag het alternatief kennen
Gebruikersavatar
Sararje
Superposter
Berichten: 5994
Lid geworden op: 11 jul 2005 15:35

Bericht door Sararje »

Exact Appelfflap: je legt het punt precies uit. Nu nog dodo die hier een succesformule tegenaan gooit om duidelijk te maken hoe ze het gaat oplossen.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Gebruikersavatar
Kitty
Ontoombaar
Berichten: 11282
Lid geworden op: 23 aug 2006 17:31

Bericht door Kitty »

Tenzij ze zegt: wat is een succesformule? Ik weet niet wat dat is.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Gebruikersavatar
Sararje
Superposter
Berichten: 5994
Lid geworden op: 11 jul 2005 15:35

Bericht door Sararje »

Tsja, als we op die manier verstoppertje gaan spelen, dan ga ik even langs de blokker morgen.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
bipolair
Forum fan
Berichten: 420
Lid geworden op: 10 jul 2008 16:19

Bericht door bipolair »

dodo schreef:
bipolair schreef: Dit kan niet omdat de evolutie een blinde selectie is. Het feit dat aggressieve annihilatie onmogelijk is komt voornamelijk door het feit dat anderen hiertoe methodes hebben om dit voorkomen. Gewapende vrede dus.
Ik begrijp deze stelling niet helemaal. Maar bedoel je hiermee dat vrede alleen bestaat wanneer de angst van beide partijen verwond of gedood te worden te groot is, om elkaar werkelijk aan te vallen?
Ja, dat geeft de beste garantie, het ging ook om evolutietheorie.


Wat is een recht en hoe kan je het opgeven?
In een anarchistische staat is "recht" een vaag begrip vandaar dat ik niet staat te kijken van jouw vraag. In dit geval gaat het op het feit dat men aanspraak kan maken op iets. In jouw anarchistische staat kan iedereen aanspraak maken op alles en daarmee is de eerste randvoorwaarde voor conflictsituaties al geschapen.

Verschillende belangen hoeven niet tot gewelddadige conflicten te leiden, zelfs niet door de angst gewond te raken of te sterven. Ik en andere lezers hebben een ander belang wanneer we naar de bibliotheek gaan een boek te lezen, dan de balie-assistenten in de bieb. Deze 2 groepen voelen (zover ik weet) geen verlangen elkaar te verwonden of te doden. Voor de rest voel ik sowieso geen verlangen om wie dan ook te verwonden of doden. Dat betekent niet dat ik geen belangen met bepaalde groepen mensen deel.
Prachtig hoe jij manouvreert om vooral geen oplossing te bieden aan de situatie waar verschillende groepen aanspraak maken op hetzelfde. Proficiat, het laat des te duidelijker zien waar het zwaktepunt van jouw utopia ligt.

Ik begrijp nog niet wat rechten zijn, hoe je ze weggeeft en hoe ze dan weer rond verdeeld worden.
Daarvoor ben je ook een anarchist en dat is ook het probleem.

Ach je hebt genoeg zaken voor je kiezen gekregen van de andere forumeden waar je ook in alle hoeken of gaten kruipt om vooral maar niet tot een antwoord te komen en daarmee is overduidelijk vast komen te staan dat anarchisme bull shit is. :)
Gebruikersavatar
pcrs
Forum fan
Berichten: 175
Lid geworden op: 12 okt 2008 22:54

Re: The Stateless Society van Dhr Molyneux

Bericht door pcrs »

Ik heb een uitstekende partij voor Siger gevonden
http://www.partijvandeslavernij.nl
Steekt filosofisch denk ik heel degelijk in elkaar. Niet een paar producten en diensten op vrijwillige basis en andere onder dwang, ook niet alles op vrijwillige basis zoals bij de anarchie van Molyneux, maar alles op dwangmatige basis. Zo wordt hebzucht en graaierij vermeden.
Een consistente boodschap, dus ik denk ze bij de verkiezingen een serieuze kans maken.
siger

Re: The Stateless Society van Dhr Molyneux

Bericht door siger »

pcrs schreef:Steekt filosofisch denk ik heel degelijk in elkaar.
Zelfgemaakt zeker, pcrs?
Gebruikersavatar
pcrs
Forum fan
Berichten: 175
Lid geworden op: 12 okt 2008 22:54

Re: The Stateless Society van Dhr Molyneux

Bericht door pcrs »

Een conformist verwerpt wat vreemd is.
Een scepticus onderzoekt wat vertrouwd is.
Gebruikersavatar
Cluny
Banned
Berichten: 7575
Lid geworden op: 29 apr 2006 20:58

Re: The Stateless Society van Dhr Molyneux

Bericht door Cluny »

Onderwijs.
De vraag is: Wordt je hier vrolijk van of niet?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Gebruikersavatar
Kitty
Ontoombaar
Berichten: 11282
Lid geworden op: 23 aug 2006 17:31

Re: The Stateless Society van Dhr Molyneux

Bericht door Kitty »

Dit is hopelijk toch satire? Het lijkt mij in ieder geval verre van serieus.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
siger

Re: The Stateless Society van Dhr Molyneux

Bericht door siger »

pcrs schreef:Een conformist verwerpt wat vreemd is.
Een scepticus onderzoekt wat vertrouwd is.
Allemaal vertrouwd, onderzocht, tot op de draad doorgezaagd en gerapporteerd in http://www.freethinker.nl/index.php?opt ... &Itemid=41. Onder meer met verwijzing naar de libertarian interesse in slavernij van Rothbard in Practical Anarchy p. 32. Reken dus niet op mij voor nog een rondje (ik dacht trouwens dat deze draad gesloten was.)
Gebruikersavatar
Kitty
Ontoombaar
Berichten: 11282
Lid geworden op: 23 aug 2006 17:31

Re: The Stateless Society van Dhr Molyneux

Bericht door Kitty »

Gesloten niet, eerder uitgesudderd.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Plaats reactie