Astrologie, een wetenschap?

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

off topic posts verplaats naar hier
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 222#139222
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
doemaarwat
Banned

Bericht door doemaarwat »

Samante schreef:Zoals eerder medegedeeld kun je klagen in het klachtenforum. In de overige forums wordt dit NIET getolereerd. Ga je daarmee door, dan krijg je een officiële waarschuwing. Bij de derde wordt dat een ban.
Ik wil me er even voor excuseren, dat ik eergisteren niet goed heb begrepen wat de bedoeling is van onderdeel 'Klachten'.
Omdat ik eerder in dit topic de verwijzing van een mod kreeg om klachten van mods daar te posten, dacht ik dat het alleen om klachten tav mods ging daar.
En logischerwijs en normaal gesproken klachten van forumgebruikers per Pb aan de mod.
Door Samantes bericht en na exacte lezing bij 'Klachten' tw:
Heb je klachten over dit forum of haar gebruik(st)ers dan kun je die hier kwijt. (Wie weet, misschien doe ik er ooit wel iets aan ;-) )

....lees ik nu pas dat het ook om klachten tav gebruikers, dus medeforummers gaat.

Een groot misverstand. Had ik dat eerder geweten, dan had ik noch klachten per Pb ingediend noch in dit topic geklaagd.
Excusez. :)
Kiwiwoman

Bericht door Kiwiwoman »

Jasper schreef:
Inmiddels zijn de meeste mensen hier het erover eens dat astrologie geen wetenschap is
Het Freethinker forum is van origine opgezet om discussies te voeren over de artikelen die op de Freethinker website zijn gepubliceerd. Maar door de jaren heen is het bijbehorende forum uitgegroeid tot een platform waar allerhande levensbeschouwelijke, wetenschappelijke, culturele, maatschappijkritische en filosofische onderwerpen behandeld worden.
De Freethinker website is opgezet met de volgende algemene doelstellingen:
• Het nuanceren of weerleggen van de waarheidsclaims en drogredeneringen van georganiseerde religies, sekten, en levensbeschouwelijke en politieke bewegingen.
• Het aan de kaak stellen van excessen die zich voordoen of voor hebben gedaan binnen religies, sekten, en levensbeschouwelijke en politieke bewegingen.
• Het geven van informatie over vrijdenken, verlichtingshumanisme, atheïsme en agnosticisme.
• Het bieden van een discussieplatform waar over bovenstaande en andere onderwerpen gedebateerd kan worden.
Vrijdenken? Freethinker? Wat is een 'freethinker', een vrijdenker? Kort door de bocht: onder een vrijdenker verstaan wij, de initiatiefnemers van deze site, een persoon die zijn of haar meningen vormt op basis van de rede, onafhankelijk van traditie, autoriteit, of gevestigd geloof.

Het lijkt me, dat ik op dit forum mijn zegje over o.a. astrologie mag doen, Jasper?
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Misschien heb jij als enkeling behoefte om te vertellen waarom jij astrologie wel een wetenschap vindt.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Kiwiwoman: kan jij even mijn vragen beantwoorden in dittopic?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
doemaarwat
Banned

Devious en The Prophet:
kunnen jullie even mijn vragen beantwoorden in dit topic?
collegavanerik
Superposter

doemaarwat schreef:Devious en The Prophet:
kunnen jullie even mijn vragen beantwoorden in dit topic?
welke vragen bedoel je, (je gaf geen link erbij) :roll:
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

doemaarwat schreef:
Devious schreef: We zien dat mensen in het verre verleden wat aanrommelden. Ze tastten in het duister.
Je verwart echte kwakzalverij (oplichterij) hier met natuurlijke geneeswijzen, zo oud als de mensheid.
Durf je te stellen dat de mensheid in het verre verleden 'altijd maar wat aanrommelde?'
Vaak wel. Het was een methode van triall and error waarbij lang niet altijd de errors als zodanig gezien werden.
De oude grieken hadden als remedie voor elke kwaal het drinken van wijn. Pas na Hippocrates werd er wat doordachter gehandeld.
In de middeleeuwen ontstonden twee soorten geneeskundigen. Vooreerst had men de theoretici, de doctores medicinae. Volgens hen werden ziekten veroorzaakt door wijzigingen in warmte, koude, droogte of vochtigheid, en men keek naar slijm, bloed, zwarte en gele gal. Men noemde dit de humorenleer.[4] Demonen, geesten en allerlei bijgeloof werden aan deze "kennis" toegevoegd. Naast deze theoretici waren er de uitvoerend genezers, de barbiers en chirurgijnen. Deze behandelaars deden allerlei ingrepen met het mes, verzorgden wonden en zweren, behandelden breuken en voerden ook amputaties uit. Er was nauwelijks contact tussen de doctores medicinae en de chirurgijnen.(wiki)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Jasper
Ervaren pen

Bericht door Jasper »

Kiwiwoman schreef:Het lijkt me, dat ik op dit forum mijn zegje over o.a. astrologie mag doen, Jasper?
Dat mag absoluut! Daarom heb ik je in dat andere topic ook uitgenodigd om in dit topic de vraag te beantwoorden: "Astrologie, een wetenschap?".

Dus Kiwiwoman, ben jij van mening dat astrologie een wetenschap is of juist niet? En wat zijn je argumenten?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.—Philip K. Dick
doemaarwat
Banned

doctorwho schreef:
doemaarwat schreef:
Devious schreef: We zien dat mensen in het verre verleden wat aanrommelden. Ze tastten in het duister.
Je verwart echte kwakzalverij (oplichterij) hier met natuurlijke geneeswijzen, zo oud als de mensheid.
Durf je te stellen dat de mensheid in het verre verleden 'altijd maar wat aanrommelde?'
Vaak wel. Het was een methode van triall and error waarbij lang niet altijd de errors als zodanig gezien werden.
De oude grieken hadden als remedie voor elke kwaal het drinken van wijn. Pas na Hippocrates werd er wat doordachter gehandeld.
In de middeleeuwen ontstonden twee soorten geneeskundigen. Vooreerst had men de theoretici, de doctores medicinae. Volgens hen werden ziekten veroorzaakt door wijzigingen in warmte, koude, droogte of vochtigheid, en men keek naar slijm, bloed, zwarte en gele gal. Men noemde dit de humorenleer.[4] Demonen, geesten en allerlei bijgeloof werden aan deze "kennis" toegevoegd. Naast deze theoretici waren er de uitvoerend genezers, de barbiers en chirurgijnen. Deze behandelaars deden allerlei ingrepen met het mes, verzorgden wonden en zweren, behandelden breuken en voerden ook amputaties uit. Er was nauwelijks contact tussen de doctores medicinae en de chirurgijnen.(wiki)
Dit is een stukje uit de Wikipedia, een vaag dat slechts gaat over 'oude Grieken' die wijn dronken als remedie. Geen gedetailleerd wetenschappelijk onderzoek.
En dat was het dan wel wat betreft de volkeren uit de 'oudheid".
Bestonden er verder geen volkeren (ver) vóór of na de oude Grieken?
Of op andere continenten dan Europa?
Laat staan dat zij bepaalde geneeswijzen hadden?
China? Amerika? Azië? Daar leefde nooit iemand toen?

Vaak wel? Of vaak ook niet?
Waar staaf je 'vaak wel' aan?
Wetenschappelijk?

Verder heb je het over twee soorten geneeskunst uit de Middeleeuwen.
Weer Europees zo te lezen.
De één schurkt tegen kwakzalverij aan, de ander tegen de huidige allophatische geneeskunde.

Sorry maar ik zie hier geen enkele onderbouwing voor dat de (alle) mensen in het verleden maar wat aanrommelden en in het duister tastten.
En aansluitend aan dit topic nogmaals de kontekst waarin Devious dit schreef:
Geplaatst: Vr Aug 29, 2008 12:02 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Strikt gezien zouden zaken als astrologie of alchemie moeders der wetenschappen kunnen zijn. Maar dat wil niet zeggen dat de 'moeder' in deze zélf een vorm van wetenschap is. Er is een evolutieproces te zien in de geschiedenis van de wetenschap. We zien dat mensen in het verre verleden wat aanrommelden. Ze tastten in het duister. Maar omdat ze zochten en probeerden de natuur te doorgronden - op hun eigen gebrekkige manier natuurlijk - ontdekten ze gaandeweg steeds meer. Het is niet zo gek om te veronderstellen dat astronomie (een wetenschap) is ontstaan uit astrologie (een pseudowetenschap), en dat scheikunde (wetenschap) is ontstaan uit alchemie.
is er hier geen enkel wetenschappelijke onderbouwing dat de mensheid in het verleden maar wat aanrommelde met medische wetenschap en slechts een gebrekkige kennis hadden van de natuur.

edit collegavanerik: dubbelquote verwijderd, devious' quote tussen quotes geplaatst
zie snelcursus quoten: http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=2222
Laatst gewijzigd door doemaarwat op 01 sep 2008 18:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Wat lees ik nou?
Gaan ze dat Astro tv van de buis halen?
Dat waren toch die 06-dames die nu aan de I thing zitten? (a zoveel eurocent per minuut)
Misschien is het al vermeld in een topic, heb niet alles doorgelezen.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

doemaarwat schreef: Dit is een stukje uit de Wikipedia, een vaag dat slechts gaat over 'oude Grieken' die wijn dronken als remedie. Geen gedetailleerd wetenschappelijk onderzoek.

er hier geen enkel wetenschappelijke onderbouwing dat de mensheid in het verleden maar wat aanrommelde met medische wetenschap en slechts een gebrekkige kennis hadden van de natuur.
Dat over de grieken was niet van wiki maar het vervolg wel maar dat terzijde het was puur om te illustreren dat ook de hogelijk gewaardeerde oude grieken weinig kennis van medische wetenschap hadden ten opzichte van hedendaagse geneeskunde. Geen poging tot een wetenschappijke onderbouwing in deze. Je hebt elders al je afkeer verkondigd over wetenschappelijke literatuur in het engels en je onwil in tot enige medewerking in deze. Maar als je graaag dieper hierop in wil gaan kan je daarover wellicht een verse draad openen. Geneeskunde en kwakzalverij zijn net twee gebieden waar ik interesse in heb. Ik heb overigens van jou in het geheel geen wetenschappelijke onderbouwing in deze draad aangetroffen dus ik vraag mij af of dat werkelijk hetgeen is waar je op zit te wachten. Maar misschien moet ik je niet langer voederen :shock:

Dus nu weer on topic en verdere discussie over dit onderwerp in een andere draad.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
collegavanerik
Superposter

Fenomeen schreef:Wat lees ik nou?
Gaan ze dat Astro tv van de buis halen?
Dat waren toch die 06-dames die nu aan de I thing zitten? (a zoveel eurocent per minuut)
Misschien is het al vermeld in een topic, heb niet alles doorgelezen.
inderdaad, net op radar bij de tros

Astro TV
Gepubliceerd op maandag 1 september 2008

Werken er wel echte mediums bij Astro TV? In hoeverre worden de bellers naar astro-lijnen misleid voor hun €0,80 per minuut?

Vanavond in Radar het complete verhaal achter Astro TV. 20.30 uur, Nederland 1.

Astro TV (achtergrond)

Tot voor kort betaalde u 1,30 euro per gesprek om in de uitzending te komen bij SBS. SBS heeft het bellen naar de uitzending net voor de uitzending van Radar gratis gemaakt. RTL rekent tachtig cent per minuut.

Komt u niet in de uitzending, dan kunt u er bij RTL voor kiezen om met een consultant doorverbonden te worden. Deze andere mediums zijn niet alleen tijdens de uitzending te bereiken, maar ook op andere momenten van de dag.

SBS heeft evenees paragnostenlijnen die buiten de uitzending om te bereiken zijn.

Daarnaast bestaan er tientallen astrolijnen die niets met de uitzendingen te maken hebben, maar waar je wel terecht kan voor spiritueel advies. De kosten: tachtig cent per minuut.

De vraag is of het bij deze astrolijnen draait om het helpen van de beller, of om het verdienen van heel veel geld.

...
meer op
http://www.trosradar.nl/index.php?id=ui ... emUid=1255
Afbeelding Hebr 6:
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Werken er wel echte mediums bij Astro TV?
Bestaan er wel echte mediums?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Kiwiwoman

Bericht door Kiwiwoman »

Hee, prima, Jasper, daar ben je dan :lol: . Jij schreef:
Dus Kiwiwoman, ben jij van mening dat astrologie een wetenschap is of juist niet? En wat zijn je argumenten?
Ik vind, dat als er gevolgen op aarde zijn van zon, maan, planeten en ander gespuis wat langskomt, dat, wanneer die gevolgen door "de wetenschap" op schrift is gesteld, je astrologie een wetenschap kunt noemen.

Stel je eens voor, dat er geen zon, maan en planeten waren? Je ziet helemaal niets. Zou er zelfs leven zijn ontstaan op deze bol? Ik denk het niet.

Natuurlijk weet iedereen, dat door het licht er groei is, dat door de aantrekkingskracht van de maan alle vloeibare stoffen een getij hebben. Dat die maan er ook voor zorgt, dat diverse dieren een cyclus hebben. Ook mensen zijn gevoelig voor die cycli. Neem de vrouwelijke perioden.

Als je nu geen invloeden toekent aan de planeten en kometen, alleen doordat je het begrip ver-dichtbij hanteert, heb je gelijk. Maar er zijn nog meer begrippen. Zoals de kracht die de planeten bijelkaar houdt. Hoe is Neptunus ontdekt? Doordat Uranus een niet logische rondgang had. Weet je hoever Uranus van Neptunus af is? Het begrip ver-dichtbij bestaat dan niet.

Nu terug naar deze bol. Als ik zo hierboven de berichtjes lees, kom ik de aanname tegen, dat er voor de "oude Grieken" bijvoorbeeld geen ontwikkelingen zijn geweest. Hoe weet je dat? Ik heb de aanname (en ik niet alleen, er zijn bewijzen, neem de piramiden alleen al maar, ja, flauw, maar kan iemand die verklaren?), dat er al vele civilisaties zijn geweest en dat we het iedere keer verpest hebben. Ja, ik betrek mezelf er ook bij. Nu ziet het er naar uit, dat dat weer gebeurt, tenzij we wijzer worden.

Nu, dat wijzer worden kan zich uiten in de studie van de gevolgen van al die andere bollen op onze bol. Men is daar in deze civilisatie al zo'n 6000 jaar geleden mee begonnen en met frappante resultaten, die door de huidige "wetenschap" bijna helemaal genegeerd worden, want stel je toch eens voor, dat het allemaal zo makkelijk is, nee hoor, het moet moeilijk, anders hebben we als wetenschap niets meer te onderzoeken (ja, ik stel het even zwart-wit, dat praat makkelijker, niet?).

Dus, als ik dan het astronomisch plaatje van 21 december 2012, 11.11 uur te Greenwich (0-meridiaan) erbij haal (met de veronderstelling, dat de astronomen dat GOED hebben berekend! - er was een opmerking over de foute berichtgeving van de maansomlopen? -), dan vertel ik dus, met mijn kennis van astrologie die lang niet volledig is, want het is een enorme studie, dat het een bijzonder astronomisch plaatje is. HEEL bijzonder.

Ik heb er met mijn minieme kennis een "voorspelling" aan gehangen, dat doordat dat plaatje zo is, IK denk dat de communicatie zoals we dat NU hebben, niet meer mogelijk is.

Wel, we zullen zien.
Plaats reactie