RobbertVeen schreef: ↑10 okt 2019 09:13
Rereformed schreef: ↑10 okt 2019 05:41
Mijn commentaar daarop is dat het volkomen irrelevant is wat theïstische geschriften over de waarde van het leven beweren. Men moet zulke zaken uit eigen lijf naar boven halen. Uit je vorige bijdrage kan men opmerken dat je het ook op dit punt roerend met me eens bent.
Ik snap dat punt wel, ik snap alleen niet waarom je het maakt nadat je over Asterix spreekt. Alsof je zo vol bent van je kritiek op de theïstische geschriften dat je zelfs dan niet kunt nalaten even een trap in die richting te geven - met de veronderstelling dat dat iets afdoet aan de waarde van die teksten. Dat snap ik idd niet.
Inderdaad ben ik vol van theïstische geschriften. Wat ik deed is geen trappen naar de bijbel, maar dingen rechtzetten wanneer er iemand komt die ons probeert wijs te maken dat de "theïstische teksten" zo moreel hoogstaand zijn. Dat is wat men van mij met zekerheid kan verwachten op dit forum. Me dunkt dat iedereen, jij toch zeker, dit inmiddels wel over mij weet. Waarom zou je je daarover verbazen?
Ik kom te lezen dat het vragen bij je oproept wanneer iemand het christelijke geloof achter zich laat maar daarmee niet de waarde van het mensenleven verliest. Alsof dat geheel tegen de verwachting in is! Alsof respect voor het leven iets is wat we aan de bijbel te danken hebben! Hoe zou het voor mij mogelijk zijn om op zulk buitensporig denken
niet te reageren met kritiek?
Ik maak de opmerking over vriendschap met een hond en diepe bedroefdheid over het sterven daarvan om het zo duidelijk mogelijk te maken dat respect en liefde voor het leven niet iets is dat ook maar iets te maken heeft met theïstische teksten die ons zogenaamd iets leren. Het is zelfs omgekeerd: de theïstische teksten geven bijvoorbeeld niet om dieren. Ze komen enkel ter sprake als werktuig voor landbouw en vervoer en om gegeten en/of voor God geslacht te worden. O, en paarden zijn nog nuttig om oorlog mee te voeren.
Interessant dat je ook dit weer wil omdraaien tot het tegenovergestelde. Je schrijft het nota bene direct nadat je hoofdstuk 7 van mijn boek instemmend hebt gelezen, waar ik dit uitspreek:
"Omdraaien tot het tegenovergestelde is iets waaraan je een theoloog meestal kunt herkennen ter onderscheiding van een intellectueel eerlijk mens".
RobbertVeen schreef:de waarde van het leven wordt in die theïstische geschriften juist gesteld als het gewilde en beminde voortbrengsel van een scheppende en persoonlijke God, wat jij heel goed beseft. Dat maakt de waarde van het leven zelfs absoluut.
Ik haal niet voor niets een dier erbij. Je laat "de waarde van het leven" voorbijgaan, maar je bedoelt er enkel het mensenleven mee.
Dieren zijn niet "bemind" en hun waarde is zeker niet "absoluut" in de bijbel. Begrijp je echt niet hoe hol en dwaas dit soort taalspelletje dus is? Het feit dat dieren door God geschapen, oftewel gewild zijn geeft in de bijbel geen enkele aanleiding om ze absolute waarde te geven. Zelfs Augustinus kwam in zijn beschouwing over dieren niet verder dan ze in te delen in drie soorten: de nuttige, de kwaadaardige en de overbodige dieren.
De hond is in het Nieuwe Testament beeldspraak voor mensen die vuil, vies, gevaarlijk of zondig zijn, zoals men kan lezen in de laatste paragraaf van de christelijke bijbel:
"Buiten is de plaats voor de honden die zich bezighouden met toverij en ontucht, met moord en afgodendienst, voor iedereen die de leugen koestert." De Filippenzenbrief laat zien dat deze uitspraak niet maar een uitzondering is, maar men in het spraakgebruik algemeen honden als scheldterm bezigt:
"Pas op voor de honden, de slechte arbeiders, de voorstanders van de besnijdenis". Denk je dat dit soort leringen er aan meewerken om honden als "bemind" te zien en ze "absolute waarde" te geven?
Waarde geven aan dierenleven hebben vele moderne mensen geleerd
desondanks de bijbel.
Absolute waarde geven aan het mensenleven is ook helemaal geen deugd op dit moment in de geschiedenis waar wij mensen vanwege grenzeloze bevolkingsgroei de planeet aarde verwoesten en onleefbaar maken.
Bijbelgeloof opgeven is geen kwestie van hoogwaardige zaken de zee in te zien spoelen. Het is juist omgekeerd: het is een proces om
erbovenuit te
groeien.