Kitty schreef:
Nee, realiteit. Denk je dan werkelijk dat tegen het smelten iets te doen is?
Nee, misschien niet, maar het is maar 1 voorbeeld van de vele die gevolgen hebben voor de toekomst van de planeet. Er is ook nog een zuid-pool bv.
Zeker zolang enorme landen als Amerika en China en nog vele landen niets doen en nog steeds alleen maar vervuilen? Denk je dan echt dat mileu-acties in ons klein pokkelandje dat een speldenprik voorstelt op de totale wereldkaart ook maar enige invloed hebben?
Ik denk dat ik 1 van de weinige mensen ben in mijn straat die zeer bewust leeft en zoveel mogelijk rekening houdt met de gevolgen van mijn koop/verbruik gedrag. Moet ik daar dan maar mee stoppen omdat de meerderheid van de buren het niet doen? Ik dacht het niet.
Dat dat minieme stukje lucht boven ons pokkelandje daardoor schoon kan worden, terwijl je in een goed uur rijden in het Ruhrgebied zit? Zitten we in een koepel dan en wordt ons kleine schone stukkie lucht rechtstreeks naar de Noordpool getransporteerd?
Nee, maar daar gaat het niet om, het gaat om bewustwording en aanpakken. Als wij er als eerste mee kunnen beginnen dan geeft dat misschien een zetje in de rug van andere rijke industrielanden.
Daarbij ook nog het besef dat wereldwijde actie, wat nu nog geenszins aan de orde is, pas over 30 jaar enig noemenswaardig effect zal sorteren. Wie steekt dan precies de kop in het zand?
Niemand die rekening houdt met (eventueele) gevolgen, stopt zijn kop in het zand. Dat is waanzin! We kunnen alleen weten of maatregelen effect hebben gehad nadat we ze hebben uitgevoerd maar dat is altijd beter dan afwachten of de bijen werkelijk zullen uitsterven. Ik vraag me er dan altijd bij af of mensen zich bewust zijn van het feit dat het onmogelijk is om bloemen over de gehele wereld handmatig te bestuiven. Geen bijen, geen mensen!
Plus ook nog het feit dat milieuheffingen direct naar de algemene voorzieningen gaan. Of denk je echt dat de tax op kerosine ingezet wordt voor het milieu. Het is een grote geldtrekkerij, en in die zin aardig succesvol. En weer gebaseerd op de goedgelovigheid van de mens.
Wat een overheid doet met de heffingen maakt het doel nog niet waardeloos, je kunt alleen stellen dat het beleid van de overheid waardeloos is.
"Als vleeseten een onverschillige zaak was, dan zouden de vleeseters het vegetarisme niet aanvallen. Zij worden boos, omdat ze zich reeds bewust zijn van hun schuld, maar nog niet de kracht hebben zich ervan vrij te maken"- Tolstoy