Nee, je redenering gaat mank want de vergelijking klopt niet.Kitty schreef:Dus is hij daarvoor dus niet verantwoordelijk, en dus ook niet voor de moorden die zouden ontstaat als reactie op zijn film. Daar zijn dus de moordenaars verantwoordelijk voor, net zo goed als de verkrachter verantwoordelijk is en niet het meisje dat het zogenaamd uitlokt.windsurfer schreef:Als ik deze redenering volg vraagt Wilders er volgens jou er ook zelf om, om vermoord te gaan worden? Lijkt me niet.Kitty schreef:Als je de verantwoordelijkheid bij Wilders legt, leg je ook de verantwoordelijkheid verkracht te worden door in een minirok met bloot bloesje de straat op te gaan bij het meisje. Hij vraagt erom? Zij vraagt erom?
Allereerst, Wilders is volgens mij (dat schreef ik hierboven) niet alleen verantwoordelijk voor eventueel geweld maar wel voor een deel. Hij kan voorzien dat door het uitbrengen van een voor bepaalde bevolkingsgroepen mogelijk als beledigend opgepakt film, er waarschijnlijk nare gevolgen zullen volgen. De film zal de wereld overgaan en er is geen controle op wie/ waar/ hoe de film verneemt.
Wilders kan weten dat er geweld volgen zal, en als de politicus die hij is reken ik hem dat aan met name omdat de film - voor zover wij dat nu weten- niets zal toevoegen aan hetgeen hij reeds in de media zijnde zijn mening geuit heeft. Islamieten weten inmiddels wel dat Wilders hen achterlijk en primitief vindt, en als hij dat middels een film nog extra wil benadrukken (en ik loop hier ook weer op de feiten vooruit) zoekt hij ordinair ruzie.
Een meisje dat met minirok in Nederland de straat op gaat, is toch van een heel ander kaliber. Zij kleedt zich niet op die manier om mensen te beledigen, al zullen bepaalde mensen het aanstootgevend vinden. Hetzelfde geldt voor de burka eigenlijk, die dragen moslima's uit hoofde van hun religie, maar anderen vinden het wellicht ongepast om je helemaal te bedekken.
Mocht dit meisje in een islamitisch land zo de straat op gaan, dan wordt het al een ander verhaal, want dan kan ze ellende verwachten. Het is dan wel haar eigen verantwoordelijkheid, waarmee ik eventuele agressie die zich tegen haar keert niet goedkeur natuurlijk.