met nadruk beschrijven en niet verklaren
Onzin ;
Wetenschap die niet verklaart is een een ongerangschikte postzegelverzameling
Het is een voorstadium van de wetenschap ....
Het zijn de ruwe gegevens
Zuivere speculaties ( al dan niet volgens een axiomatische methode ) trouwens ook ...
Men dient de twee te kombineren in de ....
wetenschappelijke methode
waarbij de empirische falsificatie of noodzakelijke uittestbaarheid het belangrijkste filter is samen met de herhaalbaarheid en de voorspellingen die het mogelijk maakt

overgenomen van
Qabouter.volkskrantblog.nl
Dat is de methode die tot nu toe de beste is gebleken om bruikbare kennis te verzamelen
Natuurlijk is dat allemaal bindend en voorgeschreven het is namelijk een methodische eis ... het "methodisch naturalisme " ...en noodzakelijke procedures
( bijvoorbeeld : opstelling / incalkulatie van voorspelbare meetfouten en waarnemingsfouten / het correleren van de onderzoeken aan controleerbare en varieerbare parameters... etc ) : methodieken die daar buiten vallen zijn geen wetenschap ...
Zie ook
The methods of science
http://www.theisticsatanism.com/philos/sci-method.html
Wetenschap is uberhaupt ook theoretisch ... en elke theorie is een verklaring van een groot aantal feiten van waaruit voorspellingen worden gedaan die kunnen worden getoetst maar nog niet vooraf zijn waargenomen ....
Kuhn
is een zeer verouderde post- modernist die voortdurend is verkeerd uitgelegd ...
Het was een historicus en bovenal een filosoof ( en volgens sommigen een misslukt praktiserend natuurwetenschapper .... ) een dode met veel prestige die, zijn "talige" oordelen niet meer kan toelichten : bezat veel zogenaamd theoretische kennis en heel veel speculatief vermogen maar nul kunde ... wetenschap is kennis en kunde .... het is denken en handelen ... zelfs meestal werken met het hoofd en denken met de handen ...
protesteer ik tegen mensen die wel regelgevend willen bepalen wat wetenschap is.
Onzin
De wetenschap is geen eenmanszaak (meer) van een romantisch genie ( een wetenschapper ) die eventjes een theorietje uitvind of zijn meningen probeert te onderbouwen op zijn zolderkamer
Wetenschap is een collectieve onderneming uit noodzaak ... de zaak is te complex om door een mens te worden gevat of verder vooruitgeholpen
De
Uomo Universalis bestaat niet meer ....
Er zijn regels voor het doen van wetenschap ... uit noodzaak
Bovendien
Wetenschappelijk onderzoek ( kennisvergaring en kennismanagement ) kost enorm veel geld / en ze levert bruikbare kennis --> kennis is nog altijd macht ....
Het is dus zaak vast te stellen
wat wetenschap wel is en
wat niet /
onder meer om de verspilling tot een minimum te beperken en om een gedegen opleiding tot wetenschapper( nodig in de toekomst ) te garanderen onder meer door scherp toezicht op het onderwijs ( en daarbij kan men stoorzenders van gefrusteerde bijbelaars en manipulerende censors met een theocratisch agenda , missen als de pest ) ... Het zijn uiteraard de wetenschappelijke experts ( de gemeenschap van de peers en de professionele vaklui die vaststellen wat wetenschap is en wat de wetenschappelijke opleiding moet behelzen )...
*Een vioolbouwer kan ook niet zeggen welke criteria bij het bakken van allerlei franse croissants in acht moeten worden genomen ....
*Mao tse toung heeft met zijn culturele revolutie ook getracht de wetenschappers uit te roken ( eveneens om ideologische redenen )
* In Rusland gebeurde hetzelfde met het geval Lysenko ... Gelovigen zouden graag hetzelfde doen omdat de uitkomsten van het wetenschappelijk onderzoek hun mythes in toenemende mate onderuit halen .... en hun impakt op de ontwikkelde mens ( vooral die in opleiding ) afkalft ...
Wat meteen aangeeft dat men zelfs geen bijbel-theocraat of fundi moet zijn om het kalf uit te kunnen hangen
Een essentieel onderdeel van de wetenschap is fundamenteel onderzoek ( dat is
onderzoek waar geen of nooit onmiddelijk voordeel of toepassingen van afkomstig zijn : maar het is een noodzaak omdat ze onder meer het wetenschappelijk intellect scherp houd ) Evolutiewetenschap is de grondtheorie van de levenswetenschappen en heeft wel degelijk zeer veel toepassingen opgeleverd ( al was het maar als instrument en inspiratiebron bij het vinden van zeer vele medische doorbraken ) het is net zo fundamenteel als de andere wetenschappelijke theorieen die een vakgebied grondvesten
Volgens de creationisten ;
zijn zowel evolutionaire wetenschappen in het bijzonder de evolutietheorie alsook het creationisme slechts interpretaties van hetzelfde feitelijke materiaal
Graag verwijs ik U naar
Fedor steeman en
Bart klink en zoals ze ook op het blog van Korthof een zeer goed betoog hebben gehouden dat aansluit bij mijn ideeen ...
ik zal ze hier ter herinnering nog eens citeren ;
(ik heb er zelf ook kommentaren aan toegevoegd )
De Bril van de levensbeschouwingen
( quote ) Tiago ( verdedigd het post modernistisch standpunt , toegepast op de evolutietheorie // in het blauw )
bron
http://evolutie.blog.com/1962396/?page=21#cmts
Een waarneembaar feit, op zichzelf, betekent helemaal niets.
Een feit, om een wetenschappelijke waarde/betekenis te krijgen moet geïnterpreteerd worden.
Hier ligt m.i. het sleutelwoord tot de ganse discussie : interpretatie of verklarende uitleg.(1)
Volgens mij moet een onderscheid gemaakt worden tussen
operationele en historische wetenschappen.
*De eersten staan zeer sterk (natuurkunde, scheikunde, wiskunde, biologie,(***) enz.) de tweede (paleontologie, geologie, o.a.) staan een stuk minder sterk omdat het verleden niet voor herhaling vatbaar is.
Tsjok
*
"Nothing makes sense in biology without evolution"( T Dobzhansky ) Biologie zonder een onderliggende universele theory is een verzameling empirische feiten van pre-wetenschappelijke aard ..
" a poststamp collection" ( Rutherford )
*
Evolutionaire mechanismen en bevindingen worden nu ook toegepast als onderdelen van systeemtheorie en als "Evolutionaire algorythmes "(evolutie zijn algorythmes = Dennett ) in de informatica ,de cybernetica en de " computer aided design "
Een wetenschapper kan vanzelfsprekend het verleden niet daadwerkelijk waarnemen, meten en herhalen (methodologische, empirische ontestbaarheid van het verleden) om daaruit een model of theorie te formuleren.
Het betekent niet dat er geen historische wetenschappen kunnen bestaan ...
De onderbouwingen van wetenschappelijke hypotheses in de historische wetenschap zijn modellen en die zijn nooit direkt bevestigbaar ....
( ook het geidealiseerde en "aanschouwelijke" atoommodel is dat niet )
Deze soort hypotheses kunnen wel voorspellingen doen ( die wél kunnen worden bevestigd door de bestaande documenten of de voorspelbare eigenschappen die in deze documenten ( materieele bewijsstukken , artefakten , fossielen ) moeten voorkomen en nog niet zijn ontdekt en of in geconstateerde ( constateerbare en/of nog niet ontdekte ) huidige relaties in de de resultaten van historische ontwikkelingen en processen ...
(hetzij zuiver causaal / hetzij op grond van de hoge graad van waarschijnlijkheid van een bestaande correlatie )
bijvoorbeeld ;
Darwin voorspelde het bestaan van een bepaald gebouwd soort insekt die noodzakelijk moet dienen voor de bestuiving van een bepaalde orchidee, en wel omdat er een co-evolutie tussen beiden als mogelijk werd vooropgesteld : deze mot werd ontdekt lang na darwin's dood )/ en ze moeten mogelijk zijn binnen de lokale toepassingen van de natuurwetten --> universalisme )
Zie ook de ontdekkingen en " empirisch causale ontdekkings- methoden " ( en natuurlijk ook heel veel theoretisch werk ) in ;
Deeltjesfysica
astronomie
Forensische wetenschappen ,
archeologie
Paleontologie
Stel dat je twee paleontologen naast elkaar zet, een creationist en een evolutionist en hen een fossiel toereikt.
Wat gebeurt er ?
De evolutionist gaat het fossiel op een evolutionistische wijze interpreteren en de creationist op een creationistische manier.
Beide hebben nochtans hetzelfde bewijsstuk (of "feit")voor ogen en in handen. Waar komt die verschillende interpretatie dan vandaan ?
Heel eenvoudig omdat beide wetenschappers de "feiten/bewijsstukken" door de bril of met de ogen van hun persoonlijke levensbeschouwing bekijken.
Wegens zijn/haar persoonlijke levensbeschouwing (en iedereen heeft er één, bewust of onbewust, ja, ook wetenschappers, gewoonweg iedereen zonder uitzondering; “Personal Kowledge, An Introduction to Post-Critical Philosophy” door Michael Polanyi) heeft ieder van ons
vooroordelen, vooronderstellingen.
Er bestaat gewoon niets zoals een “neutrale” of “objectieve” wetenschapper.
Tsjok
Daarom is ook het "peer review" systeem ontwikkeld :
De wetenschap wordt wel uitgeoefend door wetenschappers ... Dat zijn ook maar mensen ...
Het peer review systeem filtert echter de persoonlijke motivaties en vooroordelen eruit ... en behoud slechts datgene wat door iedereen vaststelbaar is en door iedereen afleidbaar en uittestbaar als hypothese(s) ... Het verkregene kan steeds opnieuw weer worden gecontroleerd ( inclusief de afleidende redeneringen ) en vervangen of gedetailleerder uitgebreid indien noodzakelijk
-Wetenschap was ooit een "persoonlijke " geniale systeem-bouwerij ( in 16de en 17 de-eeuwse engeland en tijdens de verlichting sprak men van "natural philosophers " = Newton / harvey / Dalton .... Kant / Leibniz etc ... )
-Tegenwoordig is wetenschap het resultaat van teamwork en de inspanning van zeer vele wetenschappers (Zelfs Einstein is maar "echt" aanvaard na experimenteele en empirische ontdekkingen die zijn theorie bevestigden / zijn theorieeen zijn trouwens begonnen als "uitleg" voor o.a. het Michelson-Morley
experiment )
De wetenschappers werken NIET in een Vacuum :
Het genie op zijn zolderkamer ( of een doktor frankenstein of zo ) is een romantische mythe
-Ondanks de "subjectiviteit " en het persoonlijke " perspektief " waarmee ook de individuele wetenschapper is uitgerust ; kan er een objectief corpus onstaan
Omdat men dit "gemeenschappelijk" uitfiltert en slechts het toetstbare ( en nog niet - wetenschapelijk verworpen / gefalsifieerde )behoud , wat de beste verklaring bied voor de waargenomen (bekende ) fenomenen en uittestbare voorspellingen ( en extrapolaties ) doet ... ...
Net zoals allerlei verschillende mensen dezelfde taal kunnen gebruiken die ( principieel ) moet verwijzen naar dezelfde begrippen en beschrijvingen van universeel waarneembare fenomenen ( ... en men de betekenis van de taalbegrippen kan gaan verschuiven al naargelang de motieven en de gewenste interpretaties ... waarbij uiteindelijk het opzetten van " brillen " neerkomt op het verwerpen van de eenduidigheid ... ) kan men pogen de(methodologisch ) definitie van wat wetenschap nu eigenlijk is ( namelijk een methodolisch naturalisme ) te verdraaien of passend te maken voor ideologieen , doctrimes en dogmatiek ...
Daarom houdt de uitdrukking
“wetenschap heeft aangetoond dat evolutie gegrond is”(2) geen steek.
Waarom ?
Omdat de wetenschappelijke methodologie gewoon een middel, een instrument is (toegegeven, een zéér krachtig middel), om de natuurlijke wereld rondom ons te analyseren en te interpreteren. (3)
En de interpretatie hangt af van de levensbeschouwing van de persoon die de “feiten” interpreteert.
Toegegeven, in de operationele wetenschappen stelt de interpretatie veel minder problemen voor omdat op dat gebied een model of theorie wel voor herhaling vatbaar is (testbaarheid van een model of theorie).
M.a.w.,
volgens een evolutionistische interpretatie van wetenschappelijk beschikbare en waarneembare feiten, is evolutie de beste verklarende uitleg, model of theorie (in de media, staat dit gelijk aan “de wetenschap heeft bewezen dat evolutie ...”) en volgens creationistische wetenschappers is de evolutieleer te onvoldoende empirisch bewezen, onderbouwd en komt de evolutietheorie gewoon ongeloofwaardig over.
204 -
(Fedor / Chim Chim )
Het twee-brillen-idee is heel prominent in creationistische kringen, om het feit te vermijden dat 'de wetenschap' hen niet steunt.
Je veronderstelt gewoon een parallele wetenschap met zijn eigen visie, eigen interpretatie en dan is het probleem opgelost, niet?
Helaas voor de creationisten gaat die vlieger niet op.
*Creationistische interpretaties schieten namelijk enorm tekort in vergelijking met evolutionaire en uniformitarianistische interpretaties.
Creationisme kan zoveel feiten niet wetenschappelijk verklaren, dat een verwijzing naar Occam's scheermes zowat achterwege gelaten kan worden.
Van een louter probabilistische invalshoek bekeken, is evolutie zo goed als onmogelijk.
En niemand zal beweren dat deze tak van de wiskunde onzin is.
Probabilistisch gezien, wordt sinds veertig jaar aangetoond dat evolutie totaal ongeloofwaardig is
maar daarop krijgen de mathematici van de evolutiebiologen te horen dat de eersten geen enkel verstand hebben van biologie.
Wiskundigen zijn zeker geen biologen maar de eersten kunnen toch nog rekenen, of is dat niet zo ?
204 -
(Fedor / Chim Chim )
Het probabiliteitsargument is eveneens heel erg belegen.
Ik hoef waarschijnlijk niet de term GIGO (Garbage-In-Garbage-Out) te verklaren?
Als de fundamentele aannames van je berekeningen niet kloppen dan is het resultaat ervan evenmin betrouwbaar.
Bovendien doet Tiago alsof de hele wiskundige stand tegen de biologie ingaat, terwijl het slechts gaat om enkele lieden, waaronder Dembski en Spetner.
Noten
(1)
Een verklarende uitleg is wat men (ook in de spreektaal )een "theorie "noemt
* Echter niet elke " theorie " is een "wetenschappelijke" theorie
--->Wetenschappelijke theorieeen zijn falsifieerbaar
---> Wetenschappelijke theorieen zijn consistent met andere wetenschappelijke theorieen uit andere vakgebieden ( die tot het huidige corpus behoren )
---> zijn conform de wetenschappelijke methodologieen die gebaseerd zijn op zowel rationalisme als empirisme en methodisch naturalisme
* Creationistische theorie is GEEN wetenschappelijke theorie / het is gebaseerd op sectair geloof
(2)
-------------------------------------------------------------------------------
204 -
(Fedor / Chim Chim )
De sterkste evidentie voor evolutie in mijn ogen wordt nog altijd gevormd door het fossiele bewijsmateriaal.
Maar zolang creationisten niet eens zoiets simpels als het patroon van de menselijke vingerafdrukken kunnen verklaren, in werkelijkheid een aanpassing aan een arboreale levenswijze, hoef ik daar niet eens op in te gaan.
--------------------------------------------------------------------------------
Bart Klink
TalkOrigins geeft op een toegankelijke manier inzicht in wat gemeengoed is in de wetenschappelijke wereld.
Ik had in plaats daarvan ook kunnen verwijzen naar de boeken die gebruikt worden aan biologiefaculteiten van universiteiten.
Dergelijke boeken heb ik zelf ook gebruikt tijdens de colleges en practica van de betreffende vakken.
Deze zijn echter veel minder toegankelijk.
Ik geloof niet in evolutie, dat is niet nodig als er bergen bewijzen zijn (zie de link die ik hierboven al gaf).
Noch beschouw ik evolutie als de waarheid “blindelings en zonder enig kritisch denken”.
Ik accepteer evolutie als de beste verklaring voor de ontwikkeling en diversificatie van het leven, nadat ik alle facetten van evolutie uitgebreid bestudeerd heb.
Ook de creationistische ‘argumenten’ heb ik uitgebreid onderzocht, maar elke keer bleken ze niet steekhoudend te zijn.
Creationisme ( en haar internetsites met verwijzingen naar crationistische "wetenschappers " ) is geen partij in het wetenschappelijke discours,
het is pseudo-wetenschap.
Creationisme is voor biologie wat alchemie is voor scheikunde en astrologie over astronomie.
--------------------------------------------------------------------------------
(3)
Het is het enige universeel aanvaardbaar , mededeelbaar , supra-individueel en universeel- compatibel middel
en
het werkt ( wat kan worden geconstateerd door elk normaal denkend mens )
omdat het is gebaseerd op de "werkelijkheid "
Evolutiewetenschap en creationistisme zijn evenwaardig ?
Bart klink
Gevestigde theorieën worden constant kritisch beschouwd.
Daar verdienen wetenschappers ten dele hun brood mee.
Er is onder wetenschappers dan ook volop discussie over allerlei aspecten van evolutie (o.a. de snelheid van evolutie, de invloed van verschillende mechanismen, details van evolutionaire verwantschappen enz.).
Je hoeft dus niet bang te zijn dat evolutie een geloofsbelijdenis is waaraan niet getwijfeld mag worden of niet getwijfeld wordt.
Echter, het feit dat evolutie plaatsvindt en dat de afgelopen 3,5 miljard jaar heeft gedaan, staat buiten kijf.
Niet omdat dat een heilig dogma is, maar omdat de evidentie zodanig overweldigend en ondubbelzinnig is dat iemand die er van op de hoogte is er niet redelijkerwijs omheen kan.
Voor zover ik weet zijn evolutionaire hypothesen wel degelijk toetsbaar. Dit gebeurt ook uitgebreid.
Evolutionaire verwantschappen kunnen bijvoorbeeld tegenwoordig op een objectieve manier getoetst worden (cladistiek).
Ook kunnen fossielen makkelijk de huidige evolutionaire stamboom weerleggen:
een fossiel van een mens in een laag uit het Krijt,
een zoogdier in het Devoon
of een amfibie in een precambrische laag en evolutiebiologen zouden met de handen in het haar zitten.
Ook kunnen geografische voorspellingen gedaan worden die toetsbaar zijn.
Vele andere voorbeelden zijn nog aan te dragen.
Wat betreft de herhaalbaarheid zit de evolutiebiologie met hetzelfde probleem als alle historische wetenschappen, namelijk dat de betreffende gebeurtenis zelf niet herhaald kan worden.
Dat neemt niet weg dat er vele indirecte waarnemingen gedaan kunnen worden om het verleden te reconstrueren.
Deze waarnemingen zijn ook door iedereen herhaalbaar.
Op grond daarvan kan men ook toetsbare hypothesen opstellen, wat ook gebeurt
Noot
Creationisten blijven altijd maar weer vragen om" bewijzen " (er zijn bergen bewijzen/waarnemingen) die evolutie ondersteunen, maar directe of indirecte ( in bov enstaande zin ) bewijzen van de creatie heb ik nog nooit gezien. Ze hangen zelf een visie aan zonder zonder enig toetsbaar bewijs, maar roepen mbt de evolutiewetenschap het hardst om bewijzen. ....
bron ;
http://evolutie.blog.com/1962396/?page=25#cmts