De dood bestaat enkel vanuit het tweede persoonsperspectief van de buitenstaander

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

heeck
Ontoombaar

Re: De dood bestaat enkel vanuit het tweede persoonsperspectief van de buitenstaander

Bericht door heeck »

MaartenV schreef: 22 mei 2025 10:14 Dus, Axxyanus, TIBERIUS CLAUDIUS en anderen die werkeljk INHOUDELIJK geïnteresseerd zijn in de logica van wat ik, Sam Harris en Tom Clark bedoelen:
Zet je er even voor en bekijk en beluister deze video zorgvuldig:

Iets eerder haalde je Derik Parfit aan als ondersteunend. De tekst die hijzelf schrijft is echter duidelijker; dat wil zeggen duidelijk minder ondersteunend dan je verwijzen suggereert:
When I believed [that personal identity is what matters], I also cared more about my inevitable death. After my death, there will be no one living who will be me. I can now redescribe this fact. Though there will later be many experiences, none of these experiences will be connected to my present experiences by chains of such direct connections as those involved in experience-memory, or in the carrying out of an earlier intention. Some of these future experiences may be related to my present experiences in less dire zijn "Reasons and Pct ways. There will later be some memories about my life. And there may later be thoughts that are influenced by mine, or things done as the result of my advice. My death will break the more direct relations between my present experiences and future experiences, but it will not break various other relations. This is all there is to the fact that there will be no one living who will be me. Now that I have seen this, my death seems to me less bad.
Moet uit zijn "Reasons and Persons" komen, maar de pagina opzoeken laat ik even.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Mullog
Bevlogen

Re: De dood bestaat enkel vanuit het tweede persoonsperspectief van de buitenstaander

Bericht door Mullog »

MaartenV schreef: 22 mei 2025 10:14 Dus, Axxyanus, TIBERIUS CLAUDIUS en anderen die werkeljk INHOUDELIJK geïnteresseerd zijn in de logica van wat ik, Sam Harris en Tom Clark bedoelen:
Zet je er even voor en bekijk en beluister deze video zorgvuldig:
...
Is het nu het idee dat er niks is voor geboorte en niks na dood betekent dat er wel iets is voor geboorte en na dood?

Dat lijkt mij het enige punt dat gemaakt zou kunnen worden want het alternatief is dat er niks is en dan denk ik "Who cares?". Ik vind het een beetje op al die in zichzelf vastlopende godsbewijzen lijken.

P.s. ik heb dat kwartiertje video bekeken en ik weet echt niet wat ik ermee aanmoet.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
outremer
Forum fan

Bericht door outremer »

Bon,
ik heb de video van Sam Harrison beluisterd.

Ik heb zo vaak het idee gehad gedurende die 15 min : wat vertel je toch voor BS Sam (en dan mag die nog zo gerespecteerd zijn als wat).

Ik hoop dat ik hem goed begrepen heb met onderstaande :

Hij zegt dat bewustzijn blijft bestaan omdat na mijn dood, er nog iemand anders is die bewustzijn heeft.

Dus samengevat (zoals ik hem begrijp)
* ik leef en bij bewustzijn
* ik geraak onder narcose voor 1 jaar
* ik kom terug bij en weet helemaal niks van dat jaar
het lijkt alsof ik dat jaar niet meegemaakt heb en dat ik gewoon continue bij bewustzijn ben gebleven

tijdens de dood :
* ik leef en ben bij bewustzijn
* ik sterf
* iemand anders (of de rest van de wereld ?) heeft nog steeds bewustzijn maar weet niks van mijn bewustzijn voor ik stierf

en dat is analoog aan het eerst geval waar ik onder narcose geraak

van zodra je er andere bewustzijnen bij betrekt, haak ik zonder meer af ......

ECHT ?!?

hij zegt niks over het feit dat als ik sterf ik GEEN bewustzijn meer heb en wat de rest van de wereld heeft interesseert me niet
voor ik geboren wordt, heb ik ook geen bewustzijn en wat de rest van de werled aan bewustzijn had voor mijn geboorte , interesseert me niet

Het stopt hier voor mij. zoveel tijd in filosofisch gedoe steken (waar je niks mee opschiet) is erover voor mij.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

MaartenV schreef: 22 mei 2025 08:06 Ik nodig jullie toch uit om eens te luisteren (lezen) naar filosoof Tom Clark die op Naturalism.org de notie dat er niks is na de dood met dezelfde redenering dan die ik hier gebruik volledig ontkracht:

Deze gezaghebbende vrijdenker-filosoof (meer gezaghebbend dan wij hier op het forum) zegt hetzelfde dan ik:

from our point of view as subjects of experience, there are no gaps during the course of our conscious lives. Despite the fact that we are frequently and regularly unconscious (asleep, perhaps drugged, knocked out, etc.) these unconscious periods do not represent subjective pauses between periods of consciousness. That is, for the subject there is an instantaneous transition from the experience preceding the unconscious interval to the experience immediately following it.
"Gezaghebbende vrijdenker" komt mij voorals een oxymoron. Wat hij beweert komt verder absoluut niet overeen met mijn beleving. Als ik wakker wordt dan heb ik geen idee waar aan ik dacht voordat ik in slaap viel.

Jij wel?
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Peter van Velzen schreef: 22 mei 2025 14:01 Als ik wakker wordt dan heb ik geen idee waar aan ik dacht voordat ik in slaap viel.

Ik vind dat heel lastig.
Komt omdat we niet weten dat we in slaap sukkelen.

Ik ga daar eens over na denken.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 22 mei 2025 14:51
Peter van Velzen schreef: 22 mei 2025 14:01 Als ik wakker wordt dan heb ik geen idee waar aan ik dacht voordat ik in slaap viel.

Ik vind dat heel lastig.

Dat je daarbij in slaap valt :lol: :lol: :lol:
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Mullog schreef: 22 mei 2025 15:27
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 22 mei 2025 14:51

Ik vind dat heel lastig.

Dat je daarbij in slaap valt :lol: :lol: :lol:
Ja denken kost heel veel energie voor mijn beperkte denkraam.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Het valt mij op dat dit groepje vrijdenkers hier op dit forum en deze website nog niet echt mee is met de nieuwe consensus onder vrijdenkers zoals Sam Harris, Tom Clark en anderen die ook mystiek, spiritualiteit en meditatie incorporeren zonder religieus te zijn. Een kwestie van wat bijbenen, Peter, Axxyanus, Heeck en anderen. Geen nood, je wat inlezen hier en daar, en je bent weer mee.

De nieuwe generatie opkomende vrijdenkers en naturalisten is meer mee met het opkomend wetenschappelijk onderzoek omtrent psychedelica, meditatie en hersenneurologie en mystiek, waarover ik in een andere topic uitgebreider verhaal. Deze nieuwe generatie moderne vijrdenkers zijn al meer ingewijd in die dingen, terwijl de oude garde op dit forum zich nog steeds vastbijt in een oud reactionair anticlericalisme dat eigenlijk stamt van eind vorige eeuw. 8*).

Nieuwe generaties zorgen voor frisse evoluties, waar de oudere garde geen voeling meer mee heeft, zoals een revival van psychedelica, meditatie en mystiek vanuit een rationele invalshoek.

En anders lees je nog maar wat in mijn topics over hersenneurologie en psychedelica, zodat je bijbeent met waar moderne jonge vrijdenkers mee bezig zijn in hun omarming van mystiek op een rationele manier. Ik zorg er wel voor dat je wat ingelezen raakt in die nieuwe materie. 8*)
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

MaartenV schreef: 22 mei 2025 08:51 Lees het artikel. De filosoof legt het beter uit dan ik.
Inderdaad. Ik geloof niet dat jij er veel van begrepen hebt.
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

MaartenV schreef: 22 mei 2025 17:19 Het valt mij op dat dit groepje vrijdenkers hier op dit forum en deze website nog niet echt mee is met de nieuwe consensus onder vrijdenkers zoals Sam Harris, Tom Clark en anderen die ook mystiek, spiritualiteit en meditatie incorporeren zonder religieus te zijn. Een kwestie van wat bijbenen, Peter, Axxyanus, Heeck en anderen. Geen nood, je wat inlezen hier en daar, en je bent weer mee.

De nieuwe generatie opkomende vrijdenkers en naturalisten is meer mee met het opkomend wetenschappelijk onderzoek omtrent psychedelica, meditatie en hersenneurologie en mystiek, waarover ik in een andere topic uitgebreider verhaal. Deze nieuwe generatie moderne vijrdenkers zijn al meer ingewijd in die dingen, terwijl de oude garde op dit forum zich nog steeds vastbijt in een oud reactionair anticlericalisme dat eigenlijk stamt van eind vorige eeuw. 8*).

Nieuwe generaties zorgen voor frisse evoluties, waar de oudere garde geen voeling meer mee heeft, zoals een revival van psychedelica, meditatie en mystiek vanuit een rationele invalshoek.

En anders lees je nog maar wat in mijn topics over hersenneurologie en psychedelica, zodat je bijbeent met waar moderne jonge vrijdenkers mee bezig zijn in hun omarming van mystiek op een rationele manier. Ik zorg er wel voor dat je wat ingelezen raakt in die nieuwe materie. 8*)
Hier komt de aap weer eens uit de mouw.

Je zet nu een tekst neer van een zendeling, wiens boodschap niet wordt overgenomen.
Plaats reactie