Anti-semitisme? ea. vragen en opmerkingen onderling.

Als je een opmerking hebt over het Forum, het beleid of het beheer, een suggestie of een klacht, dan kun je deze hier kwijt.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Re: Anti-semitisme? ea. vragen en opmerkingen onderling.

Bericht door Peter van Velzen »

Ik vrees dat iemand die in september 2023 nog sprak van "de wreedheid tegen de Palestijnen.
ChaimNimsky schreef: 02 sep 2023 02:56 De Babylonische ballingschap van het volk Israël is een historische gebeurtenis. Het is goed gedocumenteerd, niet alleen in de Hebreeuwse Bijbel, maar ook in Babylonische historische en archeologische bronnen. Nu is het een machtig land met de beste inlichtingendiensten ter wereld en een geweldig sterk leger met kernwapens. De verhalen hebben nog steeds hun waarde, zoals de verhalen van Jehosjua met z'n genocide vooral gebruikt worden om gruweldaden en geweld te rechtvaardigen -- een handige metafoor voor het uit de weg ruimen van vijanden van Israël. Spreuken 24:6 is de lijfspreuk van de Mossad, die wordt vertaald als "door middel van bedrog moet je je eigen oorlog voeren" (tachbulah kan worden vertaald naar het Nederlands als "door middel van misleiding" en als "door middel van wijze raad"). Goden blijven altijd bruikbaar. Welk ander excuus zouden de christenen hebben gehad voor de Inquisitie, de kruistochten en de vele rituele moordbeschuldigingen? Welk ander excuus zou Israël hebben om de wreedheid tegen de Palestijnen te rechtvaardigen zonder een goddelijk decreet? Welk ander excuus zouden terroristische moslims hebben zonder goddelijke goedkeuring?
door der moordpartijen die Hamas en Islamitische Jihad 5 weken later begingen ineens een veel partijdiger standpunt innam.
ChaimNimsky schreef: 08 okt 2023 13:00 ...wat mij betreft hoeft geen Palestijn het meer te overleven.
Dat zette de toon voor een verdere polarisatie, waarbij mensenn die tevoren nog rationeel konden debatteren, alleen nog partij konden trekken vóór of tegen "de wreedheid tegen de Palestijnen".

Helaas leiden we daar nog steeds onder.
Ik wens u alle goeds
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Bonjour schreef: 25 apr 2025 10:34 Daar had op gemodereerd moeten worden.
Is dat informatie van Forumbeheer naar deelnemers, of is dit feedback van
jou als medeforummer naar Forumbeheer? Dezelfde medeforummer die
kort na die niet doordachte uitspraak van ChaimNimsky schreef:
Bonjour » 09 okt 2023 12:43 schreef: De Gaza strook doet mij altijd denken aan het Getto van Warschau.

Maar alles komt nu goed. Het getto wordt opnieuw bezet.
Dan komt er natuurlijk een zuivering die op Putten zal lijken.
Waarmee jij je destijds, nog vóór Israël begonnen was aan haar reactie op de oorlogsverklaring door Hamas, schaarde achter, [of daar misschien zelfs leider van werd?], de groep anti-Israël Freethinkers, die Israel tot op de dag van vandaag op één lijn stelt met de Nazi's en het tevens doet voorkomen alsof de 50.000 gesneuvelde Gazanen, waarvan 25.000 Hamas&Co terroristen, hetzelfde is als de Holocaust.

En dat nota bene op hetzelfde moment terwijl Hamas&Co terroristen nog actief bezig waren zich als beesten te gedragen jegens onschuldige weerloze burgers! Dat je daar als medeforummer nog steeds geen schaamte voor voelt is één ding, maar dat je gezien je strenge opvatting hierboven jegens een ander daar niet je zelf op gemodereerd hebt, dat vind ik dan toch onbegrijpelijk. Of was het net als bij ChaimNimsky in de hitte van de strijd vanwege diens band met Israël?
Heb jij ook dergelijke banden met Hamas&Co of zo? Nee toch?

BTW:
  • Die niet doordachte uitspraak van ChaimNimsky,
    die werd toch echt en daadwerkelijk gemodereerd hoor!
Was die zeer effectieve en bewustzijns bevorderende reprimande van de betreffende Moderator niet genoeg dan? Of miste je de rode lettertjes daarbij, vanwege je uitgesproken mening dat sommige meningen onderdrukt moeten worden? Kan natuurlijk ook zijn dat je niet wist dat er wel degelijk op gemodereerd was, maar dat had je dan eerst ff moeten checken, alvorens die niet doordachte opmerking te plaatsen: "Daar had op gemodereerd moeten worden.", toch?
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

HierEnNu schreef: 25 apr 2025 21:28
Bonjour schreef: 25 apr 2025 10:34 Daar had op gemodereerd moeten worden.
Is dat informatie van Forumbeheer naar deelnemers, of is dit feedback van
jou als medeforummer naar Forumbeheer? Dezelfde medeforummer die
kort na die niet doordachte uitspraak van ChaimNimsky schreef:
Bonjour » 09 okt 2023 12:43 schreef: De Gaza strook doet mij altijd denken aan het Getto van Warschau.

Maar alles komt nu goed. Het getto wordt opnieuw bezet.
Dan komt er natuurlijk een zuivering die op Putten zal lijken.
Waarmee jij je destijds, nog vóór Israël begonnen was aan haar reactie op de oorlogsverklaring door Hamas, schaarde achter, [of daar misschien zelfs leider van werd?], de groep anti-Israël Freethinkers, die Israel tot op de dag van vandaag op één lijn stelt met de Nazi's en het tevens doet voorkomen alsof de 50.000 gesneuvelde Gazanen, waarvan 25.000 Hamas&Co terroristen, hetzelfde is als de Holocaust.

En dat nota bene op hetzelfde moment terwijl Hamas&Co terroristen nog actief bezig waren zich als beesten te gedragen jegens onschuldige weerloze burgers! Dat je daar als medeforummer nog steeds geen schaamte voor voelt is één ding, maar dat je gezien je strenge opvatting hierboven jegens een ander daar niet je zelf op gemodereerd hebt, dat vind ik dan toch onbegrijpelijk. Of was het net als bij ChaimNimsky in de hitte van de strijd vanwege diens band met Israël?
Heb jij ook dergelijke banden met Hamas&Co of zo? Nee toch?

BTW:
  • Die niet doordachte uitspraak van ChaimNimsky,
    die werd toch echt en daadwerkelijk gemodereerd hoor!
Was die zeer effectieve en bewustzijns bevorderende reprimande van de betreffende Moderator niet genoeg dan? Of miste je de rode lettertjes daarbij, vanwege je uitgesproken mening dat sommige meningen onderdrukt moeten worden? Kan natuurlijk ook zijn dat je niet wist dat er wel degelijk op gemodereerd was, maar dat had je dan eerst ff moeten checken, alvorens die niet doordachte opmerking te plaatsen: "Daar had op gemodereerd moeten worden.", toch?
Ik heb gezocht naar de "rode lettertjes" waarop volgens jou in oktober 2023 zou zijn gereageerd op de uitspraak van ChaimNimsky, maar ik heb ze niet kunnen vinden. Heb ik niet goed gekeken of heb jij niet goed gekeken?

Ik dacht eerlijk gezegd dat Hamas zich op 9 oktober al terug had getrokken, dus "op hetzelfde moment" lijkt me enigzins discutabel.
Misschien was jij, toen je dit bericht schreef ook oververhit. Net als iedereen toen (op 7 tm 9 oktober 2023.)
Ik wens u alle goeds
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

De enige reactie was van Rereformed: viewtopic.php?p=624022#p624022
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Er werd dus wel degelijk gemodereerd!

Er werd door een medeforummer gesteld
dat er gemodereerd had moeten worden en daar reageerde ik op.
Fijn dat nu duidelijk is dat er dus wel degelijk op gemodereerd werd.

Een goed doordachte reactie zonder rode lettertjes van een Moderator,
die gericht is op de-ëscalatie en bedoeld als 'meteen blussen bij begin van brand',
werkt vaak zo goed dat één gerichte reactie voldoende is, en
ik vind het onderhavige daar een heel goed voorbeeld van:
Rereformed » 08 okt 2023 18:52 schreef:
ChaimNimsky 08 okt 2023 13:00 schreef: Ik ook en wat mij betreft hoeft geen Palestijn het meer te overleven.
Come on, ChaimNimsky.

Op een moment dat een mens geheel overrompeld wordt door gevoelens van boosheid wegens gruwelijkheden die de vijand pleegt moet men weten dat men eerst moet afkoelen alvorens wat uit te spreken. Er zijn intelligentere manieren om Hamas uit te schakelen.

De moffen en de jappen die de oorlog verloren waren in staat hun land weer geciviliseerd te maken.
.
.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Dat was op 7 oktober, na het zien van de beelden waar bewust werd afgeslacht, kinderen en ouders met genot werden doodgemarteld voor elkaars ogen, vrouwen werden verkracht en hun halfnaakte lijken tentoongespreid door de straten van Gaza onder luid feestgedruis van mannen, vrouwen en kinderen. Vier dagen later had ik reeds spijt van die opmerking en schreef: "Ik was inderdaad erg emotioneel en ziedend over de enorme wreedheid die moedwillig en weloverwogen werd toegepast op baby's, vrouwen, kinderen, ouden van dagen en andere onschuldige burgers. Na het zien van de eerste beelden van Palestijnse kinderen en anderen die slachtoffer zijn van deze oorlog, neem ik mijn uitspraak van harte terug".
Zionist
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

HierEnNu schreef: 26 apr 2025 17:49 Er werd dus wel degelijk gemodereerd!
Nee, er is niet gemodereerd. Het was geen modwarning of modsevere. De opmerking is ook niet in het moderator logboek bijgeschreven. Het is als medeforummer gemaakt.
Rereformed was zelf actief is het topic en dan laten we het modereren liever aan een collega over. Dat hij dan een andere medeforummer bij probeert te sturen is mooi, maar het was mi beter geweest grenzen te stellen.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Bonjour schreef: 27 apr 2025 12:32
HierEnNu schreef: 26 apr 2025 17:49 Er werd dus wel degelijk gemodereerd!
Nee, er is niet gemodereerd. Het was geen modwarning of modsevere. De opmerking is ook niet in het moderator logboek bijgeschreven. Het is als medeforummer gemaakt.
Rereformed was zelf actief is het topic en dan laten we het modereren liever aan een collega over. Dat hij dan een andere medeforummer bij probeert te sturen is mooi, maar het was mi beter geweest grenzen te stellen.
Hoewel me dit verbaast: bedankt voor je heldere antwoord!

Het roept hier en nu wel heel veel vragen bij me op, maar ik er wil er de discussie hier niet mee verstoren, want ik hoor sowieso allemaal 'mea culpa' kwartjes vallen die ik eerst een plekje moet geven door middel van hand in eigen boezem, maar toch ff één vraagje voor nu:
  • Dat is staande beleid vanaf nu?
    Zonder modwarning of modsevere en dergelijke, [rode lettertjes neem ik aan],
    kan ik er van uitgaan dat het schrijfsel als medeforummer wordt geplaatst?
Beschouw dat laatste maar als een retorische vraag
als mijn veronderstelling klopt, scheelt jou weer werk! :wink:
.
.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

HierEnNu schreef: 27 apr 2025 19:12 Dat is staande beleid vanaf nu?
Nee, volgens mij doen we het al jaren zo.
Maar er zal vast wel er een voorbeeld zijn waar het niet zo strak is toegepast.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Bonjour schreef: 27 apr 2025 20:18
HierEnNu schreef: 27 apr 2025 19:12 Dat is staande beleid vanaf nu?
Nee, volgens mij doen we het al jaren zo.
Maar er zal vast wel er een voorbeeld zijn waar het niet zo strak is toegepast.
Begijpelijk! Ook dat er anders, misschien soepeler, gemodereerd kan worden in andere tijden als er minder van die verveeloren zoals ik meediscussiëren en in periodes dat er geen controversiële onderwerpen zoals de Gaza oorlog meespelen.

Ik zit de laatste tijd wat meer in de luwte van de bibliotheek van Freethinker te grasduinen en dan valt op dat gelijk opgaand met veranderingen in het Moderating team er ook op een andere wijze wordt gemodereerd. Verder niet zo belangrijk, zolang ik maar weet waar ik vanuit het hier en nu aan toe ben. Die duidelijkheid heb ik nu, bedankt daar voor!
.
.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Peter van Velzen schreef: 28 apr 2025 02:13
dikkemick schreef: 27 apr 2025 17:32 Chaimnimsky, je ondertekent al met "zionist". Voor mij (!) staat dat gelijk aan ondertekenen met bv "Nazi"
En ga nu niet in de touwen door te beweren dat ik zionisten en nazi's gelijk stel maar aan beiden heb ik een hekel omdat beiden totaal onmenselijke dingen doen.
Verder heb ik talloze malen uitgelegd waarom IK selectief zou reageren. Nu jij nog waarom je de discussie naar Jemen wilt verplaatsen.

De vergelijking valt nog steeds in het nadeel van de (voormalige uit de 2e wereldoorlog) Nazi's uit, die deden - naar verhouding - meer dan 10 maal meer kwaad. Laat dit soort vergelijkingen dus. Inderdaad is het onderschrift "zionist" voor een tegenstander van de kolonisten provocerend, maar daarvoor kun je ook vergelijkingen uit de huidige tijd gebruiken. Bijvoorbeeld "Hamas-sympathisant" wat mij minstens zo provocerend jegens een israeli lijkt.
Daar ben ik het niet mee eens. Niemand hier op dit forum is naar mijn beste weten een Hamas-sympathisant. Er zijn echter wel Palestijnse-zaak-ondersteuners wat iets anders is. Dus gelieve niet tegenstanders van de zionisten als voorbeeld van hamas-sympathisanten te noemen dat komt voor mij min of meer neer op deze mensen nazi’s noemen waar dat omgekeerd niet mag.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Mus schreef: 28 apr 2025 12:35
Daar ben ik het niet mee eens. Niemand hier op dit forum is naar mijn beste weten een Hamas-sympathisant. Er zijn echter wel Palestijnse-zaak-ondersteuners wat iets anders is. Dus gelieve niet tegenstanders van de zionisten als voorbeeld van hamas-sympathisanten te noemen dat komt voor mij min of meer neer op deze mensen nazi’s noemen waar dat omgekeerd niet mag.

Wat steekt blijft toch steken en moet deze rand er uit, dus bij deze,

Toevoegend aan bovenstaande:

Het is m.i. overigens al erg genoeg dat de niet-Joodse Palestijnen het slachtoffer zijn van wat ik eigenlijk nog liever zionisten noem dan de Joodse-medemensen want dat laatste maakt wat onze mensen meemaken en meemaakten nog pijnlijker, die vonden dat ze recht hadden op wat zij leugenachtig een onbewoond stuk land noemden waar weldegelijk al andere mensen, mijn voorouders, woonden die zij vervolgens op alle mogelijke walgelijke wijzen het leven of ontnamen cq het leven zuur maakten van hun eigendom verjoegen en verjagen.
Hoe kunnen we dat soort van misdadiger noemen en hoe kunnen we het volk noemen dat van niks weet of het wel weet maar het liever ontkent danwel er de ogen voor sluit. Ik mag het geen klotenvolk noemen want dat voelen zij zich op de tenen getrapt met tgt een hoop israel-sympathisanten die ook geen problemen hebben met de entnische zuiveringen die sinds jaar en dag plaatsvinden op mijn volk want het is nu alleen in het nieuws omdat het zo groots is, maar het speelt al sinds 1917 dat deze Joodse staat in wording, toen nog, daar mee bezig is.

Op mij maken al die zgn mooie en positieve dingen van deze bevolking, die hier zo breed als maar enigszins mogelijke is ten toon worden gesteld, totaal geen indruk, sterker nog ze staan in de enorme schaduw van wat deze staat mijn volk heeft aangedaan en nog doet. Ik denk dan:” ga toch weg, je zult van mij geen veren in de bibs gestoken zien worden, ga eerst maar eens de kop uit het zand halen om de zaken die er mbt jou volk op dit moment echt toe doen onder ogen te komen. Mogelijk zijn wij daarna, heel misschien, bereid de pauwenveren waar je hier zo trots en pronkend mee rond paradeert te bewonderen, nu even niet.”

Brengt me dat wederom terug bij de vraag hoe iemand die weet hoe het eigen volk geleden heeft er geen problemen mee heeft een ander volk het zelfde leed aan te te doen, namelijk het etnisch te willen vernietigen cq uit te wissen, dat voor zichzelf kan verantwoorden of blijven verantwoorden.

Helpt dat bv het schuldgevoel, dat ergens in het diepste der diepsten moet wringen, weg te wassen?

Wat er niet is - of niet langer is - kan je immers ook niet telkens opnieuw op de schouders blijven tikken om zichzelf kenbaar te blijven maken als bestaande waardoor men diep down under ergens -tegen heug en meug waarschijnlijk - wel moet blijven beseffen dat het niet deugt en ook nooit heeft gedeugd waar men mee bezig is.
Zijn de gebeurtenissen 7 okt 2023 niet slecht een goed excuus om de vernieling cq verdrijving van de niet-joods-Palestijnen in Palestina te versnellen? Hoe eerder ons te de mond gesnoerd is des te eerder zullen wij vergeten zijn, hoe beter dat voor de agressor-bezetter is - of moet ik het dan over voormalige agressor-bezetter hebben? - en zal Palestina helemaal verslonden zijn door de vijand van mijn volk.

Maar goed ik ben maar één arme Palestijnse-Nederlander wiens ethische vraag aan de joods-medemens met familie en vrienden in de witte-boorden-schurken-staat, want dat andere woord kan ik vaak niet- of met moeite over de lippen krijgen, maar steeds onbeantwoord blijft.

Ter vergoeilijking snap ik overigens best dat mijn eerdere vraag niet beantwoord wordt want dan moet je bewust na gaan denken over de walgelijkheden van hoe dat volk onder de vlag van “ons recht” “ onze veiligheid” een ander volk al vele decennia haar recht ontneemt en in volstrekte onzekerheid en onveiligheid laat leven om nog maar te zwijgen over al die geliefden, waaronder familieleden van mij, die vermoord zijn in de naam van “dat recht” “die veiligheid”. Dat besef zal de glans van dat volk sterk doen afnemen en dat laten we liever niet gebeuren toch? Liever de schone schijn ophouden zelfs wanneer er in de basis iets zal blijven knagen aan de opgebouwde muur in het binnenste van het binnenste zodat de waarheid niet langer wordt gezien.

Van slachtoffer zijn jullie verworden tot dader en zegt een deel van dat volk dat er niks aan de hand is en terecht dat onschuldige mensen worden uitgehongerd, omkomt van de dorst en vermoord, verkracht, op hun lijken gedanst, op nog geen straatlengte afstand van hun veilige bedjes. Vergeef me maar dat doet me toch ergens aan denken.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Mus schreef: 28 apr 2025 12:40 Van slachtoffer zijn jullie verworden tot dader en zegt een deel van dat volk dat er niks aan de hand is en terecht dat onschuldige mensen worden uitgehongerd, omkomt van de dorst en vermoord, verkracht, op hun lijken gedanst, op nog geen straatlengte afstand van hun veilige bedjes. Vergeef me maar dat doet me toch ergens aan denken.
Pas op Mus! Mijn gedachte in deze was niet post-waardig hoewel ik 'wanhopig' op zoek ben naar een juist vergelijk om eea te verhelderen.
Grote verschil: Israël mag en kan dit doen en wordt dus (nog immer niet) terecht geroepen en/of gestraft.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Peter van Velzen schreef: 28 apr 2025 02:13:scissors:
Inderdaad is het onderschrift "zionist" voor een tegenstander van de kolonisten provocerend, maar daarvoor kun je ook vergelijkingen uit de huidige tijd gebruiken. Bijvoorbeeld "Hamas-sympathisant" wat mij minstens zo provocerend jegens een israeli lijkt.
Waarom vind jij ondertekenen met 'Zionist' vergelijkbaar met
ondertekenen met 'Hamas-sympathisant'?
Ik bedoel, een Zionist is geen sympathisant van een terroristische beweging
in tegenstelling tot een Hamas-sympathisant:
  • een Hamas-sympathisant is wel een sympathisant van een terroristische beweging.
.
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu, hoe kijken "wij" in Nederland tegen het woord zionist aan?
Wat denk jij? Dat we allemaal de achterliggende ontstaansgeschiedenis kennen met de daarbij oorspronkelijke betekenis?
Zionist heeft connotaties met die zionisten die in het journaal komen om de zoveel tijd.
Dat zijn die vredelievende kolonisten die Palestijnen onder toeziend oog van een alvredig Israëlisch leger van hun bezittingen beroven en dit lachend inpikken.

Dat is wat ik voor ogen heb als ik de term zionist zie staan.
Het IS zeker niet synoniem met rovende en moordende kolonisten, maar dat roept het bij mij (en ik zeker, vele anderen) wel op.
En daarmee ondertekenen vind ik niet verstandig. IK vind zoals IK er tegenaan kijk, de zionisten ook een extremistische beweging.
Laatst gewijzigd door dikkemick op 28 apr 2025 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Gesloten