Moordaanslagen door of namens overheden.

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Berjan
Bevlogen

Re: Moordaanslagen door of namens overheden.

Bericht door Berjan »

HierEnNu schreef: 09 feb 2024 06:19
Berjan schreef: 08 feb 2024 18:54Probeer de mens achter de terrorist te zien en gebruik geen terminologie die de Elite (bazen van het Westen) jou in de mond heeft gelegd om hun moorden goed te praten.
Indien jou zulks echt stoort
gebruik dan zelf geen terminologie die de Elite [bazen van Hamas]
jou in de mond hebben gelegd om hun moorden goed te praten:
  • jij noemt Hamas helden ... :evil:
Ik heb in mijn hele leven nog nooit naar iets van Hamas geluisterd.. Dus die leggen mij geen woorden in de mond..

Maar je vergeet dat mensen helden kunnen zijn ook als ze van de verkeerde partij zijn.
En die nuance ontbreekt bij veel Westerlingen in dit conflict. Zo ook bij de media die zo pro israel is dat het bijna pijn doet aan de ogen.
Een aanval op een tank waarbij 17 israeliers omkwamen noemde men bijvoorbeeld een aanslag. Terwijl het om een typische oorlogshandeling ging waar de Britten lintjes voor uitdeelden.
Het waren juist de israeliers die met bommen aan de gang gingen om gebouwen op te blazen (wat mij meer een aanslag leek).
De Hamas aanval op onschuldige burgers was laf en harteloos, maar zoals het nu is dat Israel de wapens en militaire strategie heeft kan je de Hamas lui best heldhaftig noemen.
Ik zou het waarschijnlijk niet durven in elk geval
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

https://www.nu.nl/overlijden-navalny/63 ... eggen.html

Hier zat iedereen op te wachten uiteraard.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Berjan schreef: 09 feb 2024 15:12
HierEnNu schreef: 09 feb 2024 06:19
Berjan schreef: 08 feb 2024 18:54Probeer de mens achter de terrorist te zien en gebruik geen terminologie die de Elite (bazen van het Westen) jou in de mond heeft gelegd om hun moorden goed te praten.
Indien jou zulks echt stoort
gebruik dan zelf geen terminologie die de Elite [bazen van Hamas]
jou in de mond hebben gelegd om hun moorden goed te praten:
  • jij noemt Hamas helden ... :evil:
Ik heb in mijn hele leven nog nooit naar iets van Hamas geluisterd..
Dus die leggen mij geen woorden in de mond..
Dat verklaart het één en ander! Afgezien van de propaganda die Hamas als PR wapen gebruikt om Israël in een zo kwaad mogelijk daglicht te stellen, kijkluister ik ook naar de declamaties en proclamaties van de Hamasleiders die er geen enkel misverstand over laten bestaan wat hun ware aard is. Ik heb geen idee waarom jij nooit naar jouw helden luistert, misschien om te voorkomen dat ze van hun verzetshelden sokkel afvallen, maar toch: wel doen, warm aanbevolen!

Berjan schreef:Maar je vergeet dat mensen helden kunnen zijn ook als ze van de verkeerde partij zijn.
En die nuance ontbreekt bij veel Westerlingen in dit conflict. Zo ook bij de media die zo pro israel is dat het bijna pijn doet aan de ogen.
Een aanval op een tank waarbij 17 israeliers omkwamen noemde men bijvoorbeeld een aanslag. Terwijl het om een typische oorlogshandeling ging waar de Britten lintjes voor uitdeelden.
Het waren juist de israeliers die met bommen aan de gang gingen om gebouwen op te blazen (wat mij meer een aanslag leek).
De Hamas aanval op onschuldige burgers was laf en harteloos, maar zoals het nu is dat Israel de wapens en militaire strategie heeft kan je de Hamas lui best heldhaftig noemen.
Ik zou het waarschijnlijk niet durven in elk geval
Nu ik begrijp wat jij bedoelde toen je het over de helden van Hamas had geef ik je daar zonder meer gelijk in. Aan het platbombarderen van Hamas en de onvermijdelijke Collateral Damage voor lief nemen is niets heldhaftigs aan en met de dood voor ogen te midden van een slagveld met een overmacht aan vijandelijke militairen die op alles knallen wat beweegt een tank opblazen dwingt bij mij respect af en kan ook ik heldhaftig noemen.
Echter, zulks heeft dan ook helemaal niets meer met terrorisme te maken.

Als Hamas zich vanaf den beginnen beperkt zou hebben tot het aanvallen van militaire doelen en eventueel hooggeplaatste Israëlische regeringsfunctionarissen met verantwoordelijkheid voor het beleid, dan zou ik hen misschien ook wel verzetshelden noemen: sowieso geen terroristen!
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Aleksej Navalny, vermoord of natuurlijke dood?

Dat er twijfel is of het het echt een natuurlijke dood betreft is evident,
maar om Navalny's dood nu al in het topic
  • 'Moordaanslagen door of namens overheden.'
te plaatsen vind ik voorbarig en dus misplaatst, met name vanwege de voorbarige propaganda achtige veroordeling zonder enig bewijs door alle hooggeplaatste westerlingen.

Als er al een lijk is
  • [ is er wel een lijk, of leeft Navalny nog? :idea: ]
dan is dat lijk nog warm, dus laten we eerst ff afwachten en de Russische bevolking in Rusland de kans geven om te reageren en eventueel te gaan demonstreren.

Laten we een voorbeeld nemen aan de speech van Yulia Navalnaya, de vrouw van Navalny:

Alexei Navalny’s wife addresses ‘horrific news’ of his death, vows punishment for Putin

VIDEO duurt 2 minuten:

dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 16 feb 2024 20:48
Aleksej Navalny, vermoord of natuurlijke dood?

Dat er twijfel is of het het echt een natuurlijke dood betreft is evident,
maar om Navalny's dood nu al in het topic
Voorbarig???

Het is Rusland! Rusland van Poetin. Natuurlijk ging Navalny dood. Zo ook de uitdager van Poetin (Boris Nadezjdin). Die zijn laatste dagen zijn ook geteld. Voorbarig? Ik denk t niet.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

“HierEnNu” schreef: Nu ik begrijp wat jij bedoelde toen je het over de helden van Hamas had geef ik je daar zonder meer gelijk in. Aan het platbombarderen van Hamas en de onvermijdelijke Collateral Damage voor lief nemen is niets heldhaftigs aan en met de dood voor ogen te midden van een slagveld met een overmacht aan vijandelijke militairen die op alles knallen wat beweegt een tank opblazen dwingt bij mij respect af en kan ook ik heldhaftig noemen.

Als Hamas zich vanaf den beginnen beperkt zou hebben tot het aanvallen van militaire doelen en eventueel hooggeplaatste Israëlische regeringsfunctionarissen met verantwoordelijkheid voor het beleid, dan zou ik hen misschien ook wel verzetshelden noemen: sowieso geen terroristen
Keurige uitleg van wat “geleerd” “affectieve polarisatie” wordt genoemd.

En toen?
Meer van hetzelfde, of minder?
En hoe dan?

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

HierEnNu schreef: 16 feb 2024 20:21

Nu ik begrijp wat jij bedoelde toen je het over de helden van Hamas had geef ik je daar zonder meer gelijk in. Aan het platbombarderen van Hamas en de onvermijdelijke Collateral Damage voor lief nemen is niets heldhaftigs aan en met de dood voor ogen te midden van een slagveld met een overmacht aan vijandelijke militairen die op alles knallen wat beweegt een tank opblazen dwingt bij mij respect af en kan ook ik heldhaftig noemen.

Als Hamas zich vanaf den beginnen beperkt zou hebben tot het aanvallen van militaire doelen en eventueel hooggeplaatste Israëlische regeringsfunctionarissen met verantwoordelijkheid voor het beleid, dan zou ik hen misschien ook wel verzetshelden noemen: sowieso geen terroristen!
In den beginne deden ze dat (lees hier), dus voor 1992 zou je ze misschien verzetshelden hebben genoemd ?

Het is een hardnekkige gewoonte om mensen wiens daden men verafschuwd ook laf te noemen, maar laffe mensen plegen weinig geweld, en trachten anoniem te blijven. Hun daden halen dus de krant niet.
Ik wens u alle goeds
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Peter van Velzen schreef: 18 feb 2024 00:26
HierEnNu schreef: 16 feb 2024 20:21

In den beginne deden ze dat (lees hier),
dus voor 1992 zou je ze misschien verzetshelden hebben genoemd ?
Destijds was ik eerder blij met ze dan wat anders, want het leek eerder een liefdadigheidsvereniging dan een militante groepering. Ik kreeg zelfs hoop dat ik na terugkomst van mijn wereldreis als ik een tijdje terug was uit Nieuw Zeeland, enigszins veilig doorheen Palestina kon gaan wandelen. Terugkijkend is mij wel duidelijk dat het de opzet was om de bevolking te paaien alvorens gewelddadig door te gaan pakken. Tijdens de 1e Intifada heeft Hamas honderden Palestijnse burgers geliquideerd, alleen al op verdacht van spionage voor Israël, maar zelfs dat kan ik tijdens een oorlogssituatie als verzetsdaad beschouwen.

Peter van Velzen schreef:Het is een hardnekkige gewoonte om mensen wiens daden men verafschuwd ook laf te noemen, maar laffe mensen plegen weinig geweld, en trachten anoniem te blijven. Hun daden halen dus de krant niet.
Op 7 oktober 2023 tijdens 'Operatie al-Aqsa storm: oorlog!' pleegden veel laffe mensen veel en erg wreed geweld, ze deden geen enkele moeite om anoniem te blijven en hun daden haalden niet slechts alle kranten wereldwijd, maar ook overal de TV en Sociaal Media en doen zulks nog steeds.
Peter van Velzen
Site Admin

HierEnNu schreef: 18 feb 2024 11:26
Peter van Velzen schreef:Het is een hardnekkige gewoonte om mensen wiens daden men verafschuwd ook laf te noemen, maar laffe mensen plegen weinig geweld, en trachten anoniem te blijven. Hun daden halen dus de krant niet.
Op 7 oktober 2023 tijdens 'Operatie al-Aqsa storm: oorlog!' pleegden veel laffe mensen veel en erg wreed geweld, ze deden geen enkele moeite om anoniem te blijven en hun daden haalden niet slechts alle kranten wereldwijd, maar ook overal de TV en Sociaal Media en doen zulks nog steeds.
De hardnekkige gewoonte is blijkbaar moeilijk af te leren!
Ik wens u alle goeds
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Ik probeerde jouw stelling:

Peter van Velzen schreef: 19 feb 2024 01:18Het is een hardnekkige gewoonte om mensen wiens daden men verafschuwd ook laf te noemen, maar laffe mensen plegen weinig geweld, en trachten anoniem te blijven.
Hun daden halen dus de krant niet.
te weerleggen met feiten:
HierEnNu schreef:Op 7 oktober 2023 tijdens 'Operatie al-Aqsa storm: oorlog!' pleegden veel laffe mensen veel en erg wreed geweld, ze deden geen enkele moeite om anoniem te blijven en hun daden haalden niet slechts alle kranten wereldwijd, maar
ook overal de TV en Sociaal Media en doen zulks nog steeds.
maar of die mensen allemaal laf zijn weet ik helemaal niet en
is waarschijnlijk ook helemaal geen feit.
Jij zag daar kennelijk een bevestiging in van je stelling en reageerde met:
Peter van Velzen schreef:De hardnekkige gewoonte is blijkbaar moeilijk af te leren!
er zijn echter toch echt mensen wiens daden ik weliswaar verafschuw
maar zonder die mensen laf te vinden en/of te noemen.
Voor alle duidelijkheid:
  • in het algemeen verafschuw ik daden die onnodig/overbodig/zinloos schade toebrengen
    aan anderen/goederen/dieren zonder de mensen die zulks doen
    om die reden laf te vinden en/of te benoemen
Ik herken me dus niet in jouw stelling.

Kan zijn dat ik mezelf wat wijs maak, dat gebeurt wel vaker om te dealen met Cognitieve Dissonantie, vandaar dat ik er vanuit mijn voortdurende zelfonderzoek op terug kom:
  • waarop baseer jij die stelling:
    • "Het is een hardnekkige gewoonte
      om mensen wiens daden men verafschuwd ook laf te noemen"
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

HierEnNu schreef: 20 feb 2024 17:14 waarop baseer jij die stelling:
"Het is een hardnekkige gewoonte
om mensen wiens daden men verafschuwd ook laf te noemen"
Zover ik weet is het een vaste gewoonte tijdens een geweldadig conflict, om de eigen strijders te roemen om hun moed, hun moraal en hun slimheid en als helden te beschouwen, terwiil men de tegenstanders laf, immoreel en sluw noemt, of zelf niet menselijk.
Het verbaast mij ten zeerste dat een intelligent persoon, dat niet opvalt.

Wat mij in het bijzonder opvalt is dat jij meent mijn stelling te weerleggen met feiten door te stellen:
HierEnNu schreef:Op 7 oktober 2023 tijdens 'Operatie al-Aqsa storm: oorlog!' pleegden veel laffe mensen veel en erg wreed geweld, ze deden geen enkele moeite om anoniem te blijven en hun daden haalden niet slechts alle kranten wereldwijd, maar
ook overal de TV en Sociaal Media en doen zulks nog steeds.
Al hoewel er inderdaad op 7 oktober veel geweld werd gebruikt en ik dat - net als jij - vanaf de eerste dag heb veroordeeld - is er niets feitelijks aan het (door mij vet en blauw gemaakte) woord "laffe".

Er waren ruim 1000 strijders die Israel binnenvielen en ongeveer 200 daarvan kwamen (volgens Israelische bronnen) bij die aanval om het leven.
Dat betekent dat ongeveer een op de vijf bij de aanval om het leven kwam. Soldaten die deel nemen aan een aanval waarin een op de vijf om het leven komt, zijn niet laf. Ze zijn eerder dapper. Ook al is het geweld dat zij toepasten nog zo afschuwelijk en immoreel. Toch noem je ze - zonder enig argument dat zulks rechtvaardigt "laffe mensen"

het komt mij daarom voor dat je dus mijn stelling op in het oog springende wijze bevestigde.
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie