Met dit soort niet-logica kan ik niet veel.Ingi schreef: ↑01 feb 2026 22:55Het kwam in mijn op om het zo te beschrijven. Overigens niet om het zelf wetenschappelijk laten klinken. Een godsbeleving of hoe je het leven in zijn algemeenheid ervaart is immers niet wetenschappelijk te bewijzen. Ik denk ook niet dat dat ooit zal gebeuren.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑10 jan 2026 09:59Ik hoor deze woord combinatie ook voor het eerst.
Ik vermoed dat het behoord tot de leenwoorden die dan verminkt worden om ze wetenschappelijk te laten lijken.
Dat ziet men vaak in de: Filosofie , Theologie , Theosofie , Astrologie , Thule , ....................................
Ik denk/ervaar dat alles een geheel is waarin alles verschijnt als vormen. Zoals de mens, die idd ook tot de dieren behoort..de natuur alles gewoon. Ons ego, gedachten alles wat wij verzinnen en uitvinden. Maar het is wel onderling met elkaar verbonden door omdat het uit dat geheel ontstaat.
Hier en nu beschrijft het heel mooi: "als een manier om te zeggen dat de werkelijkheid in haar kern
niet uiteengevallen is in losse delen." Het lijkt maar zo (mijn toevoeging) Alles is m.i. ook in wisselwerking.
Dawkins - geloofsschaal van 1 tot 7
Moderator: Moderators
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Re: Dawkins - geloofsschaal van 1 tot 7
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Je hebt er een apart forum voor. Al wordt er niet neer veel geschreven. Ik kan kan je de link wel sturen in een pb bericht,HierEnNu schreef: ↑02 feb 2026 01:59Dank je, dit resoneert. Je beschrijft precies dat spanningsveld tussen ervaringIngi schreef: ↑01 feb 2026 22:42
Ja. Mooi beschreven. Ik heb lang op een forum gezeten die met Advaita te maken had. Het ging om zelfkennis onderzoek. Wegstrepen wat je niet bent. Je verhaaltjes verzin je uiteindelijk in je hoofd. Wat niet betekent dat je het hoeft te negeren. Maar dan ga je ervaren dat je niet de persoon bent die je inbeeld te zijn. Zelf was mij dat al als kind min of meer bewust. Ik ben mijn naam niet..maar ik hecht eraan met mijn hoofd. Met onze gedachten geven wij betekenis aan alles. Het is een openbaring dat bewust te ervaren. Dan heb je nog steeds je emoties en alles..de dingen waar je aan hecht. Je weet dat je dat niet echt bent. Het ontstaat gewoon uit dat wat ik dan leven noem. Ook een gedachte natuurlijk maar het is het geheel waarin al die vormen verschijnen. Het is lastig het goed te beschrijven. Eigenlijk moet je het zelf beseffen en niet geloven wat ik je hier vertel.
en verhaaltjes waar zelfonderzoek op vastloopt zodra het talig wordt.
Voor mij is dit forum vooral geschikt om concrete vraagstukken te bespreken:Wel goed om te weten dat we elkaar dáár wél verstaan.
- voor Advaita en zelfonderzoek is de ruis hier en nu voor mij simpelweg te groot.
Dat gesprek kan altijd nog, alleen niet hier en nu tot op het bot.
Over wijsheid gesproken:
.
Eigenwijs is ook wijs.jpg
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
Graag gedaan. Ik wilde je nog de link in een ob sturen van waarheidvinding.nl maar dat lukte niet. Het forum vind je daar ook nog. Het is niet meer super actief. maar je kunt er sowieso nog veel lezen.HierEnNu schreef: ↑02 feb 2026 01:59Dank je, dit resoneert. Je beschrijft precies dat spanningsveld tussen ervaringIngi schreef: ↑01 feb 2026 22:42
Ja. Mooi beschreven. Ik heb lang op een forum gezeten die met Advaita te maken had. Het ging om zelfkennis onderzoek. Wegstrepen wat je niet bent. Je verhaaltjes verzin je uiteindelijk in je hoofd. Wat niet betekent dat je het hoeft te negeren. Maar dan ga je ervaren dat je niet de persoon bent die je inbeeld te zijn. Zelf was mij dat al als kind min of meer bewust. Ik ben mijn naam niet..maar ik hecht eraan met mijn hoofd. Met onze gedachten geven wij betekenis aan alles. Het is een openbaring dat bewust te ervaren. Dan heb je nog steeds je emoties en alles..de dingen waar je aan hecht. Je weet dat je dat niet echt bent. Het ontstaat gewoon uit dat wat ik dan leven noem. Ook een gedachte natuurlijk maar het is het geheel waarin al die vormen verschijnen. Het is lastig het goed te beschrijven. Eigenlijk moet je het zelf beseffen en niet geloven wat ik je hier vertel.
Voor mij is dit forum vooral geschikt om concrete vraagstukken te bespreken:Wel goed om te weten dat we elkaar dáár wél verstaan.
- voor Advaita en zelfonderzoek is de ruis hier en nu voor mij simpelweg te groot.
Over wijsheid gesproken:
.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
Het nadeel van via PB is dat de regels hier verbiedenIngi schreef: ↑14 mar 2026 20:18Je hebt er een apart forum voor. Al wordt er niet neer veel geschreven.HierEnNu schreef: ↑02 feb 2026 01:59Dank je, dit resoneert. Je beschrijft precies dat spanningsveld tussen ervaringIngi schreef: ↑01 feb 2026 22:42
Over wijsheid gesproken:
.
Ik kan kan je de link wel sturen in een pb bericht,
om de inhoud van PB hier op het forum te bespreken.
Om die mogelijkheid open te houden zou je
dat forum en de link kunnen vermelden in hoofdstuk dat moderatie speciaal daartoe fasciliteert?
Als je dat forum en de link echter onder ons wilt houden:
- ja, dan stuur maar via PB. Graag!
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . .
Er zijn momenten waarop niets doen
grotere gevolgen heeft dan ingrijpen.
.
.
Dankjewel Ingi,Ingi schreef: ↑01 feb 2026 22:42 Maar dan ga je ervaren dat je niet de persoon bent die je inbeeld te zijn. Zelf was mij dat al als kind min of meer bewust. Ik ben mijn naam niet..maar ik hecht eraan met mijn hoofd. Met onze gedachten geven wij betekenis aan alles. Het is een openbaring dat bewust te ervaren. Dan heb je nog steeds je emoties en alles..de dingen waar je aan hecht. Je weet dat je dat niet echt bent. Het ontstaat gewoon uit dat wat ik dan leven noem. Ook een gedachte natuurlijk maar het is het geheel waarin al die vormen verschijnen. Het is lastig het goed te beschrijven. Eigenlijk moet je het zelf beseffen en niet geloven wat ik je hier vertel.
Ik kan me goed vinden in wat je beschrijft. In mijn woorden en afgaande op je tekst lijkt het bewustzijnsproces in ‘mijn leven’ later te zijn gestart dan in dat van jou. Vooral ervaringen van diepe verbondenheid met de ander(en) hebben me destijds geraakt, ‘mijn leven’ veranderd en later ook geleid tot een begin van zelf-onderzoek.
Zoals een mens zijn eigen aard verandert, zo verandert ook de houding van de wereld jegens hem (Bron: Mahatma Gandhi)
Correct me if I am wrong, misschien ga ik teveel van mijn interpretatie uit?Respect schreef: ↑17 mar 2026 22:33Dankjewel Ingi,Ingi schreef: ↑01 feb 2026 22:42 Maar dan ga je ervaren dat je niet de persoon bent die je inbeeld te zijn. Zelf was mij dat al als kind min of meer bewust. Ik ben mijn naam niet..maar ik hecht eraan met mijn hoofd. Met onze gedachten geven wij betekenis aan alles. Het is een openbaring dat bewust te ervaren. Dan heb je nog steeds je emoties en alles..de dingen waar je aan hecht. Je weet dat je dat niet echt bent. Het ontstaat gewoon uit dat wat ik dan leven noem. Ook een gedachte natuurlijk maar het is het geheel waarin al die vormen verschijnen. Het is lastig het goed te beschrijven. Eigenlijk moet je het zelf beseffen en niet geloven wat ik je hier vertel.
Ik kan me goed vinden in wat je beschrijft. In mijn woorden en afgaande op je tekst lijkt het bewustzijnsproces in ‘mijn leven’ later te zijn gestart dan in dat van jou. Vooral ervaringen van diepe verbondenheid met de ander(en) hebben me destijds geraakt, ‘mijn leven’ veranderd en later ook geleid tot een begin van zelf-onderzoek.
Wat hier beschreven wordt gaat niet over geloof in God, maar over zelfervaring. Dat valt buiten de Dawkins-schaal. De schaal van Richard Dawkins gaat immers over de waarschijnlijkheid dat er een God bestaat, niet over hoe wij onszelf of bewustzijn ervaren.
Tenzij we een stap verder durven zetten en expliciet maken dat dit soort ervaringen mogelijk relevant zijn voor de Godsvraag zélf. Bijvoorbeeld door te onderzoeken of wat hier beschreven wordt geïnterpreteerd kan worden als:
- niet een persoonlijke God,
- maar een vorm van universeel bewustzijn
als fundamenteel bestanddeel van de werkelijkheid, naast materie, - waarbij wij manifestaties zijn van dat bewustzijn
dat zichzelf waarneemt en onderzoekt.
Maar dan moeten we wel helder zijn dat we hier een definitieverschuiving maken, en niet simpelweg van onderwerp wisselen. Wat mij betreft past dat prima binnen de insteek van dit forum, zolang we het benaderen in de geest van:
zoals hierboven op deze pagina te lezen staat.Aristoteles schreef:
Het is een teken van een ontwikkelde geest
om met een gedachte te kunnen spelen
zonder die te accepteren.
.
.
Ik wilde een korte reactie geven. Daardoor is deze onvolledig en – jouw reactie lezend - multi-interpretabel geworden.
Het ‘mijn leven’ staat niet voor niets tussen aanhalingstekens. Dat had een reden. Er is in mijn beleving juist weinig 'mijns’ aan. Ik vind het niet eenvoudig om dat goed onder woorden te brengen. Het gebruik van taal heeft zo zijn beperkingen. Dit nog los van mijn taalvaardigheid, maar oefening baart kunst.
Aansluitend op jouw tekst. In ‘mijn’ beleving is er inderdaad een vorm van universeel bewustzijn, waarbij we een soort manifestaties van dat bewustzijn zijn dat zichzelf waarneemt en onderzoekt. Dank voor die formulering, mooi gezegd. Daar zit de verbondenheid in die ik noemde.
De ervaringen waar ik op doelde hebben me destijds in de richting van dat universeel bewustzijn gewezen (metaforisch bedoeld). Sinds die tijd is er wel het een en ander in en om me gebeurd en daarmee mijn beleving geworden tot wat die nu is.
Het ‘mijn leven’ staat niet voor niets tussen aanhalingstekens. Dat had een reden. Er is in mijn beleving juist weinig 'mijns’ aan. Ik vind het niet eenvoudig om dat goed onder woorden te brengen. Het gebruik van taal heeft zo zijn beperkingen. Dit nog los van mijn taalvaardigheid, maar oefening baart kunst.
Aansluitend op jouw tekst. In ‘mijn’ beleving is er inderdaad een vorm van universeel bewustzijn, waarbij we een soort manifestaties van dat bewustzijn zijn dat zichzelf waarneemt en onderzoekt. Dank voor die formulering, mooi gezegd. Daar zit de verbondenheid in die ik noemde.
De ervaringen waar ik op doelde hebben me destijds in de richting van dat universeel bewustzijn gewezen (metaforisch bedoeld). Sinds die tijd is er wel het een en ander in en om me gebeurd en daarmee mijn beleving geworden tot wat die nu is.
Zoals een mens zijn eigen aard verandert, zo verandert ook de houding van de wereld jegens hem (Bron: Mahatma Gandhi)
Dat sluit mooi aan
bij de reden dat mijn Avatarnaam HierEnNu is en
ik het meestal heb over 'mijn' hier en nu,
waarbij ik mijn dan ook tussen aanhalingstekens zet.
.
.