gerard_m schreef: ↑29 dec 2021 16:13
Daar geloof ik niets van. De samenleving opengooien en ouderen beschermen, kon niet anders dan door hen te isoleren. Dat weet Baudet, dat weet jij.
Je laatste zin is een tactiek die Baudet ook wel zou gebruiken

. Ik kan je toch verzekeren dat dit zo is. Ik heb mezelf aangeleerd zo goed als ik kan naar de bronnen zelf te luisteren. Ik zie daardoor goed wat voor invloed media hebben op elkaar en zie ook hoe vaak er dingen worden verdraaid en geframed. Van beide kanten hoor. Maar ik probeer daar niet aan mee te doen.
Je stapt niet alleen moeiteloos over deze hypocrisie heen, maar ook over de lange reeks verschillen tussen de situatie van ongevaccineerden vs de situatie van Joden in de jaren '30. Met termen als "ontmenselijking" en "censuur" zodat het heel ernstig klinkt.
Iedereen is wel eens hypocriet. Rutte is dat ook, maar toch vinden mensen het minder erg als hij hypocriet is. Ik zie heel duidelijk daar dan weer de hypocrisie in.
Jij beticht mij van overdrijven en ik jou van verkleinen. Dat is een kwestie van perspectief natuurlijk.
Ontmenselijking noem jij dat:
- Je hebt nog steeds de vrije keuze om je wel of niet te laten vaccineren.
- Doe je het niet, dan kun je onder 3 G nog steeds alles doen maar dan na een testje.
- Inmiddels zitten we met zijn allen in lockdown, terwijl gezonde gevaccineerden nauwelijks risico lopen op ernstige ziekte.
- Word je ernstig ziek, dan wordt je gewoon behandeld - zelfs met voorrang t.o.v. andere mensen die zorg nodig hebben..
Nee ik heb het over de laster campagnes tegen mensen die zich uitspreken (zie Maurice de Hond). Het eenzijdig benaderen van het debat. Het uitlichten van kritische corona doden in de media en dat als voorbeeld gebruiken om een politieke agenda te pushen (zie artikel van Appelflap en de reacties eronder). Het vernederen van iemand die overleden is aan Covid en die niet gevaccineerd is. Als je ook maar enigzins kritiek hebt op vaccinatie dat je dan de antivaxx hoek in wordt gedrukt. Dat zijn hele concrete voorbeelden. Ik heb daar ook al talloze voorbeelden van gegeven.
Apart naar het toilet moeten gaan als gezond persoon roept natuurlijk een sterke symbolische associatie op naar minder fraaie momenten in de geschiedenis.
Je doet nu heel makkelijk over een testje, dat bedoel ik met verkleinen, maar als je even op straat loopt en naar het toilet moet dan kun je niet even snel testen. Het is wel degelijk een discriminerende maatregel. Jij zet daar dan tegenover dat ik het niet erg vind dat er druk op de zorg ligt om mij schuldig te laten voelen dat ik dit belangrijk vind. Shame me daddy!
Als ongevaccineerden voor een belangrijk deel verantwoordelijk zijn voor de ziektelast, mag dat dan niet uitgesproken worden?
Jawel, maar wel met nuance en niet op de manier waarop dat nu steeds gebeurd. Ik kan nog wel meer uitspreken hoor.
- Als er geen zware mensen waren geweest was de druk op de IC ook flink afgenomen. Een gezond BMI en levensstijl werkt ongeveer net zo beschermend als een vaccin.
- Als mensen beter hadden geventileerd dan had je nog veel minder druk op de IC gehad.
- Als minder mensen zo egoistisch waren geweest om te vliegen naar het buitenland was het nog weer iets beter geweest.
- Als meer mensen vitamine D hadden geslikt dan..
Zo blijf je bezig natuurlijk.
En vervolgens beschuldig je mensen hier van gebrek aan empathie.
Maar empathie heeft ergens een grens, en zou van twee kanten moeten komen.
Ik veroordeel een aantal extreme uitspraken en gedragingen. Een vergelijking stellen om te waarschuwen is iets anders dan onmenselijke opmerkingen te maken. Bij een vergelijking kun je verschillen in mening, maar dat tweede speelt zich af op een meta niveau. Ik zou ook mensen veroordelen die zeggen dat jij een nsb’er zou zijn die opgehangen moet worden na de crisis. Dan zou ik voor jou opkomen, zelfs zou ik het niet met je standpunt eens zijn.
Ik heb al meerdere malen aangegeven waarom ik vind dat ongevaccineerden en critici gelasterd worden met hele concrete voorbeelden. Dat heeft niet zozeer met slachtofferschap te maken. Iedereen is weleens een slachtoffer in zijn leven. Als je dit gebruikt als argument om een speciale behandeling te krijgen dan vind ik dat slachtofferschap. Maar nu zie je heel concreet zaken gebeuren die niet goed zijn.
En hoezo "censuur"?
Dit punt heb ik al aangehaald, maar als je er niet inhoudelijk op ingaat dan houdt het op.
Bezet Nederland had blind getekend voor de mate van "censuur" die we nu meemaken.
En iedere Jood had blind getekend voor de zogenaamde "ontmenselijking" van ongevaccineerden.
Achteraf gezien wel, maar dat maakt deze uitsluiting en ontmenselijking nog niet onwaar en schadelijk.