Opmars van islamitisch fanatisme in Afghanistan

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Re: Opmars van islamitisch fanatisme in Afghanistan

Bericht door Peter van Velzen »

Chronos schreef: 21 aug 2021 05:24
Peter van Velzen schreef: 20 aug 2021 03:27 Kuddedieren gaan niet in discussie, die lopen mee of roepen mee (voor of tegen, dat diet er niet toe) en ze vragen niet om onderbouweing, noch geven ze die.
Jawel, ze roepen klakkeloos iets na wat hun bevalt of iets dat in hun mening past en/of versterkt.

In dit geval wordt het begrip genocide gebruikt en vind ik dat nogal ongepast zonder verdere onderbouwing of aanwijzingen.
Alleen op basis van verklaringen van enkele, die verklaringen hebben wij in het verleden gezien, van de hoogst Amerikaanse ambtenaren.
Wat zijn die uiteindelijk waard?

Voor het geval dat ik het fout hebt mijn excuses.
Ik heb het bericht waarop jij reageerde nog eens nagelezen. Het woord genocide kwam er niet in voor. Dus ik neem aan dat je je dus bij GerardM excuseert?
De discussie valt overigenjs voor beide partijen moeilijk te onderbouwen, aangezien er geen vrije berichtgeving ia, en derhalve de nieuwsgaring schaars. Zo wilde ik m,bv Google nagaan wat de VN er over te zeggen had, en kreeg alleen berichtenuit mei te zien die meldden dat China had geproresteerd tegen een VN=panel over het onderwerp. Niet wat de conclusies (noch dat die er niet waren) van het panel waren,
Ik wens u alle goeds
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Nieuw topic aangemaakt over "Westerlingen" over "moslims"
Hier verder over het specifieke onderwerp Afghanistan actualiteiten.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Rereformed schreef: 18 aug 2021 09:54 Voor mij is de ultieme test voor een oordeel over Biden of hij iets gaat doen voor de duizenden Afganen die het land uit willen. Je zou denken dat de VS en de Europese landen die zich twintig jaar in Afganistan hebben gemengd nu ook verantwoordelijkheid nemen en vliegtuigen af en aan laten gaan om mensen die dat willen het land uit te laten gaan. Indien niet dan is dit de ultieme blamage voor het westen.
Tegen mijn verwachtingen in is dit precies wat er nu in de week hierna gebeurd is. De schok en paniek van een week geleden begint zich nu zelfs om te zetten in de beste uitkomst waar men bij terugtrekking en verlies maar op had kunnen hopen. Al zo'n 60.000 mensen zijn geëvacueerd uit Afghanistan. Iedere dag meer, gisteren zelfs 16.000 op één dag. En nagenoeg geen schot is er afgevuurd. Volgens de berichtgeving uit de VS die ik hoorde is de VS de hele tijd in gesprek met de Taleban wat betreft de evacuatieregelingen, en het schijnt dat men met elkaar zaken overeen komt. Het aantal personen met de Amerikaanse nationaliteit in Afghanistan werd geschat op 10.000-15.000, waaruit men kan concluderen dat men ook duidelijk zijn best doet om Afghanen die weg willen te redden. Ik ben benieuwd wat het uiteindelijke getal zal worden. Het lijkt er nu op dat het snel naar de honderdduizend zal gaan.

Ik lees het bericht dat Britannië het besluit om de Afghanen die jarenlang op wacht stonden bij de ambassade geen evacuatiemogelijkheid te bieden nu heeft omgedraaid tot het tegenovergestelde. Iets wat Finland en naar verluid andere Europese landen nog steeds niet gedaan hebben. :angryfire: Ik neem aan dat Finland ook op dit besluit terugkomt, maar indien niet dan beschouw ik dat als iets onvergeeflijks. Ik zal dan nooit weer op de partij stemmen van de minister van buitenlandse zaken (die ik altijd hoog had zitten) die verantwoordelijk is voor dit besluit.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Rereformed schreef: 24 aug 2021 09:29 Ik lees het bericht dat Britannië het besluit om de Afghanen die jarenlang op wacht stonden bij de ambassade geen evacuatiemogelijkheid te bieden nu heeft omgedraaid tot het tegenovergestelde. Iets wat Finland en naar verluid andere Europese landen nog steeds niet gedaan hebben. Ik neem aan dat Finland ook op dit besluit terugkomt,
Ik lees vandaag in de ochtendkrant dat het besluit inmiddels is omgedraaid. Het aantal Afghanen dat Finland evacueert is verhoogd van 170 naar 300.
Born OK the first time
Christoffel

Bericht door Christoffel »

Met het massaal binnenhalen in Europa van Afghaanse vluchtelingen is het mijn inziens zeker dat zich onder die groep een aantal fundamentele moslimgelovigen bevindt die zich zullen beijveren, eenmaal goed in de EU gesetteld, hun geloof te verspreiden. De financiering daartoe komt ook vrijwel zeker uit die landen die nu al bakken met geld hebben opgebracht voor de bouw van moskeeën. Vanaf de geboorte van de Islam is de verspreiding ervan met geweld gepaard gegaan en vaak zo gebleven. Geweld veroorzaakt meer geweld en onze nazaten krijgen daarmede te maken als extra last op hun schouders naast de grote problematiek van de ze tijd. Klimaatomslag, milieuvervuiling, blijvende virusmutanten en no een paar.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Christoffel schreef: 01 sep 2021 09:56 Met het massaal binnenhalen in Europa van Afghaanse vluchtelingen is het mijn inziens zeker dat zich onder die groep een aantal fundamentele moslimgelovigen bevindt die zich zullen beijveren, eenmaal goed in de EU gesetteld, hun geloof te verspreiden. De financiering daartoe komt ook vrijwel zeker uit die landen die nu al bakken met geld hebben opgebracht voor de bouw van moskeeën. Vanaf de geboorte van de Islam is de verspreiding ervan met geweld gepaard gegaan en vaak zo gebleven. Geweld veroorzaakt meer geweld en onze nazaten krijgen daarmede te maken als extra last op hun schouders naast de grote problematiek van de ze tijd. Klimaatomslag, milieuvervuiling, blijvende virusmutanten en no een paar.
Eens.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 01 sep 2021 11:14
Christoffel schreef: 01 sep 2021 09:56 Met het massaal binnenhalen in Europa van Afghaanse vluchtelingen is het mijn inziens zeker dat zich onder die groep een aantal fundamentele moslimgelovigen bevindt die zich zullen beijveren, eenmaal goed in de EU gesetteld, hun geloof te verspreiden. De financiering daartoe komt ook vrijwel zeker uit die landen die nu al bakken met geld hebben opgebracht voor de bouw van moskeeën. Vanaf de geboorte van de Islam is de verspreiding ervan met geweld gepaard gegaan en vaak zo gebleven. Geweld veroorzaakt meer geweld en onze nazaten krijgen daarmede te maken als extra last op hun schouders naast de grote problematiek van de ze tijd. Klimaatomslag, milieuvervuiling, blijvende virusmutanten en no een paar.
Eens.
En de oplossing?
Toch die muur om Afghanistan heen? De muur waar EU en USA het dan mee eens zijn en DUS China en Rusland tegen?
Of gewoon iedere avond lekker gaan slapen in de wetenschap dat meisjes er geen onderwijs krijgen vrouwen slechts slavin zijn? Als ze maar daar blijven
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

dikkemick schreef: 01 sep 2021 11:32
Eens.
En de oplossing?
Toch die muur om Afghanistan heen? De muur waar EU en USA het dan mee eens zijn en DUS China en Rusland tegen?
Of gewoon iedere avond lekker gaan slapen in de wetenschap dat meisjes er geen onderwijs krijgen vrouwen slechts slavin zijn? Als ze maar daar blijven
Wie zegt dat er een oplossing is?
Dat hoeft niet altijd waar te zijn.

Muur of geen muur, dat onderwijs krijgen ze toch niet.
De meerderheid daar vindt dat nu eenmaal dat ze dat niet behoren te krijgen.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 01 sep 2021 11:36
dikkemick schreef: 01 sep 2021 11:32

Eens.
En de oplossing?
Wie zegt dat er een oplossing is?
Dat hoeft niet altijd waar te zijn.

Muur of geen muur, dat onderwijs krijgen ze toch niet.
De meerderheid daar vindt dat nu eenmaal dat ze dat niet behoren te krijgen.
klinkt als democratisch. Misschien dan toch maar al onze handen er van terugtrekken. Laat ze hun goddelijke gang maar gaan. Exporteren we stenen om de vrouwen er op gepaste wijze te kunnen straffen
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

Peter van Velzen schreef: 18 aug 2021 03:51 Biden houdt zichzelf versantwoordelijk, dus dat is geen discussie.
Hij staat echter ook vierkant achter zijn besluit. Dat staat wel ter discussie.
Had hij iets beters kunnen doen?
Hij had wellicht andere NAVo-landen beter kunnen inlichten.
maar om dat te kunnen had hij betere info ,moeten ontvangen van zijn inlichtingendiensten. Die hebben echter nogal de neiging om de regering datgene te vertellen wat zij graag hoort. En dat is de schuld van alle politici. (sinds WOII in elk geval)
Achteraf kom ik tot de conclusie dat ik hierboven nogal naïf ben geweest. Het feit dat de Amerikanen het nodig vonden met de Taliban te onderhandelen en niet met de Afghaanse regering, gaf pijnlijk duidelijk aan dat ze wisten hoe de machtsverhoudingen lagen. Ze wisten blijkbaar dat alleen de Taliban een veilige aftocht konden garanderen. Dan kan het snelle succes van de beweging toch nauwelijks een verassing geweest zijn! Biden is of voorgelogen of hij heeft zelf niet de volle waarheid verteld. En dat heeft hij waarschijnlijk nog steeds niet.
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Peter van Velzen schreef: 01 sep 2021 12:11
Peter van Velzen schreef: 18 aug 2021 03:51 Biden houdt zichzelf versantwoordelijk, dus dat is geen discussie.
maar om dat te kunnen had hij betere info ,moeten ontvangen van zijn inlichtingendiensten. Die hebben echter nogal de neiging om de regering datgene te vertellen wat zij graag hoort. En dat is de schuld van alle politici. (sinds WOII in elk geval)
Achteraf kom ik tot de conclusie dat ik hierboven nogal naïf ben geweest. Het feit dat de Amerikanen het nodig vonden met de Taliban te onderhandelen en niet met de Afghaanse regering, gaf pijnlijk duidelijk aan dat ze wisten hoe de machtsverhoudingen lagen. Ze wisten blijkbaar dat alleen de Taliban een veilige aftocht konden garanderen. Dan kan het snelle succes van de beweging toch nauwelijks een verassing geweest zijn! Biden is of voorgelogen of hij heeft zelf niet de volle waarheid verteld. En dat heeft hij waarschijnlijk nog steeds niet.
Met dat laatste ben ik het helemaal eens.
Misschien komt dat een jaar of tien na Biden nog boeven water??
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Peter van Velzen schreef: 01 sep 2021 12:11
Biden heeft gezegd dat het nooit de bedoeling was om lang in Afghanistan te blijven. Dat klopt niet want er is wel degelijk te sprake gekomen binnen de NAVO om Afghanistan weer op te bouwen met Westerse hulp. Dat was in het begin van de oorlog.
Peter van Velzen
Site Admin

lanier schreef: 03 sep 2021 13:15 Biden heeft gezegd dat het nooit de bedoeling was om lang in Afghanistan te blijven. Dat klopt niet want er is wel degelijk te sprake gekomen binnen de NAVO om Afghanistan weer op te bouwen met Westerse hulp. Dat was in het begin van de oorlog.
Je hebt gelijk als men toen goed heeft nagedacht, maar mogelijkerwijs heeft men zichzelf wijs gemaakt dat een dergelijke opbouw - net als in Duitsland en Japan - binnen een relatief korte tijd kon wordenn bereikt.
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Peter van Velzen schreef: 04 sep 2021 02:18
lanier schreef: 03 sep 2021 13:15 Biden heeft gezegd dat het nooit de bedoeling was om lang in Afghanistan te blijven. Dat klopt niet want er is wel degelijk te sprake gekomen binnen de NAVO om Afghanistan weer op te bouwen met Westerse hulp. Dat was in het begin van de oorlog.
Je hebt gelijk als men toen goed heeft nagedacht, maar mogelijkerwijs heeft men zichzelf wijs gemaakt dat een dergelijke opbouw - net als in Duitsland en Japan - binnen een relatief korte tijd kon wordenn bereikt.
Dat zal zeker een rol gespeeld hebben.

Ook zijn veel mensen hier in het Westen er van overtuigd dat anderen volkeren niets liever willen dan ons systeem over nemen.
Daardoor denkt men vaak dat ons systeem zichzelf verkoopt.

Dat andere volkeren een ander systeem willen is voor zulke mensen ondenkbaar.

PS.
Zendelingen en Missionarissen denken dat vaak van hun geloof.
Peter van Velzen
Site Admin

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 04 sep 2021 09:02
Dat andere volkeren een ander systeem willen is voor zulke mensen ondenkbaar.

PS.
Ik denk dat dit komt omdat er nog nooit een volk is geweest dat in een referendum tegen elke mogelijkheid om een systeem zonder geweld te veranderen heeft gestemd. Misschien wil men dat dus wel niet. zij die met geweld de macht grijpen willen dat uiteraard wél, maar (de meerderheid van) het volk?
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie