vegan-revolution schreef: ↑21 okt 2021 12:20
Ik kan niet voor anderen spreken, maar waar het mij vooral om gaat is wat officieel als grootste gemene deler aangehangen wordt en voor die aanhangers officieel wordt voorgeschreven.
Dat vind ik helemaal niet zo interessant, omdat dat kan veranderen met de omstandigheden.
De grootste gemene deler, en wat officieel is, zijn al twee verschillende zaken.
Hoe ergerlijk ook, maar religie is altijd gebouwd op interpretaties, lezen wat er net staat, en niet lezen wat er wel staat, zodat er voor elke situatie juiste quotes voorhanden zijn. Je kan het in die zin eigenlijk nooit "vastpakken", hoe graag je dat ook wil.
En dan ben je al snel aangewezen op de logica dat de ander kennelijk "gewoon slecht" is.
De officiële lijn van het Vaticaan is gelukkig niet altijd de lijn van een meerderheid.
inderdaad. En wat er in boeken geschreven staat kan in vergaande mate een dode letter zijn. Maar dat valt nog te bezien. Het risico blijft ook nog dat mensen geïntimideerd kunnen worden om "rechter in de leer te worden" en dat risico is extra groot als dat ook nog eens gepaard gaat met doodsbedreigingen. Dat is de essentie. Sowieso kan iedereen die "verlicht" is een steentje bijdragen om fundamentalisme terug te dringen. Als dit namelijk op grote schaal wordt nagelaten dan wordt het fundamentalisme alleen maar steeds verder gevoed en wordt het fundamentalisme daarmee alleen maar steeds sterker.
Ik weet niet of ik het hier wel per sé mee eens ben.
Het was ooit ook de argumentatie van Dawkins, dat de onverschilligen en gematigde welwillenden bijdragen aan het extremisme.
Maar als je het zo bekijkt dragen gematigde rechtsen bij aan extreem-rechts, en gematigde linksen aan extreem-links, en moeten ze zich steeds demonstratief distantiëren van de extremiteiten in hun "hemisfeer".
Dat klinkt aannemelijk, tot je je beseft dat gematigden op die manier ook juist extremisten nodig kunnen gaan hebben om te bewijzen dat ze zelf wél "good guys" zijn. Een beetje zoals de VVD de FvD nodig heeft om neoliberalisme acceptabel te doen lijken ten opzichte van fascisten.
Kortom, als ze zwijgen dan is het niet goed, als ze al te nadrukkelijk afstand nemen, is het ook niet goed.
Het lijkt me daarom een goede zaak om mensen gewoon op hun eigen verantwoordelijkheid te wijzen, en om niet van met name één partij uitdrukkelijk te verlangen dat er steeds afstand wordt genomen van radicale elementen.
Ik weet in ieder geval nog dat toen de moskeebeschieting in Christchurch, Nieuw-Zeeland achter de rug was, iedereen bij elkaar kwam, van allerlei gezindten en afkomst, en dat er eigenlijk geen verdere animositeit was.