Het einde van de menselijke menselijkheid

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Hopper
Banned

Re: Het einde van de menselijke menselijkheid

Bericht door Hopper »

vegan-revolution schreef:
Hopper schreef:Wat bewustzijn doet is aandacht concentreren en de bewustzijnsinhoud (datgene wat geweten wordt) in werking stellen.
Ik heb de indruk dat bewustzijn niets doet. De hersenen doen wél wat en een deel van de uitkomst van wat de hersenen doen ervaren we als bewustzijn.

Het gebruik van het woord 'doet’ is bij nader inzien onjuist gebruikt door mij. Als ik ergens aandacht aan geef dan gaat dat vanzelf. Het gebruik van de bewustzijnsinhoud (dat wat geweten wordt) idem. Oftewel: weten is geen werkwoord. Denken is wel een werkwoord.
Zien dat er niks te bereiken valt is zien.
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Peter van Velzen schreef: Zo kon ik onlangs bij het intoetsen van een bericht niet op het woord "spagaat" komen. IK was me er wel van bewust dat het woord bestond en ook welke betekenis het had, maar het woord zelf kwam maar niet . Ik was me van de klank en van de spelling niet bewust. Maar toen ik het via een google search op het scherm zag staan, herkende ik het direct als het woord dat ik zocht. Het is op dat soort momenten dat je beseft dat we ons niet van alles wat we in ons geheugen hebben opgeslagen constant bewust zijn.
Zo heb ik ooit 's een tijdje naar m'n kast zitten staren.
Hoe noem je dat ding nou ook al weer?
Klein woordje
Paar letters...

Pas na een paar minuten kwam eindelijk het verlossende antwoord binnenvallen.
Weird.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Hopper schreef: Oftewel: weten is geen werkwoord. Denken is wel een werkwoord.
Dat is precies wat er bedoeld wordt met qualia.
(En waarin het verschil tussen hersenen en bewustzijn besloten ligt.)

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip »

Hopper schreef: Wat bewustzijn doet is aandacht concentreren en de bewustzijnsinhoud (datgene wat geweten wordt) in werking stellen. Mijn bewustzijn is nu gericht op het stukje tekst wat ik heb gequote en de bewustzijnsinhoud herkent zonder mentale kracht de woorden en zinnen. De wereld om mij heen is verdwenen en kan alleen gewekt worden door een indrukwekkende gebeurtenis. (twee auto’ s die botsen bijvoorbeeld) Het computerscherm is ook verdwenen, dat klopt. Mijn bewustzijn is geheel gericht op jouw quote. Je kan stellen dat je altijd in een bewustzijnsvernauwing zit. Dat komt omdat ons bewustzijn op een uiterlijke (zintuigen!) wereld is gericht.
Aandacht en bewustzijn hebben natuurlijk een heel andere verhouding. Je kan tiijdens je bewustzijn je aandacht verliezen, maar andersom wordt lasting.

In het volgende filmpje wordt duidelijk gemaakt dat je aandacht zich vooral niet op meerdere gebeurtenissen te gelijk kan vestigen. Maar om het filmpje te bekijken moet je wel bij bewustzijn zijn. :lol:
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles
Hopper
Banned

Bericht door Hopper »

Petra schreef:
Hopper schreef: Oftewel: weten is geen werkwoord. Denken is wel een werkwoord.
Dat is precies wat er bedoeld wordt met qualia.
(En waarin het verschil tussen hersenen en bewustzijn besloten ligt.)

OK. Weer wat geleerd. Het is vast te stellen in je zelf. En het is vast te stellen door naar dieren te kijken.
De conclusie daaruit is dat bewustzijn geen product is van het denken.
Hopper
Banned

Bericht door Hopper »

Jan van Lennip schreef: Aandacht en bewustzijn hebben natuurlijk een heel andere verhouding. Je kan tiijdens je bewustzijn je aandacht verliezen, maar andersom wordt lasting.
Daar heb je gelijk in. Ik zal me anders moeten uitdrukken. Aandacht is bewustzijnsvernauwing. Maar het kan niet bewustzijn die dat doet (bewustzijn doet sowieso niet) Dat betekent dat er een actie van de persoon in kwestie aan is vooraf gegaan.

Het filmpje met de aap werkte niet bij mij. Omdat ik zoiets al vermoedde. Maar wat de opzet is, is dat het denken in stelling wordt gebracht. Dat sluit ook aan bij mijn vorige alinea. Gaat men het filmpje waar nemen (je hebt weet van de inhoud) zonder te tellen (denken) dan zal men de aap beslist opmerken.
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Gepikt uit: viewtopic.php?p=531700#p531700" onclick="window.open(this.href);return false;
Labyrint schreef:
Petra schreef:Creëren mijn hersenen mijn bewustzijn of creëert mijn bewustzijn mijn hersenen met het hele scala aan ervaringen daaropvolgend?

Wat je er mee moet...
Of bestaat alles uit computercode? Gerenommeerde wetenschappers schamen zich niet voor waarheids-vinding en durven aparte vragen te stellen.

Deze is vooral erg grappig.

Petra
Banned

Bericht door Petra »

Wat mij vooral opviel:
-5.13: Nick Bostrom: 'we have what may be an extremely difficult problem with an unknown time to solve it, on which quite possibly the entire future of humanity depends'

With artificial Intelligence we're summoning the Demon - Elon Musk

What do you get when you give a design tool a digital nervous system? Computers that improve our ability to think and imagine, and robotic systems that come up with (and build) radical new designs for bridges, cars, drones and much more -- all by themselves.

Intuïtieve AI.
Opvallend: Alpha Go wint het spelletje Go en de designers hebben geen idee waarom Alpha bepaalde zetten doet. De AI is de mens voorbij, ook qua creatieve en intuïtieve denkkracht.

The incredible inventions of intuitive AI | Maurice Conti

Plaats reactie